mSATA - SATA2 vs SATA3

Pagina: 1
Acties:

• mbttr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-05-2022
Hoi!

Heb onlangs een nieuwe laptop gekocht, twijfelde tussen 2 laptops, de prijs was hetzelfde, maar de ene had een 256GB Samsung 830 en een 650M en de andere had een 750GB 7200rpm schijf en een 670MX. Ik ben voor de betere grafische kaart gegaan aangezien een HD makkelijker te upgraden is, koeling een stuk beter is op die laptop, geheugen later evt nog uitbreidbaar is, etc. Anyhow; in degene die ik heb gekocht zit ook een mSATA slot, maar dit ondersteunt slechts SATA2. Ik dacht eraan hier een 256GB Crucial m4 of een 240GB Mushkin Atlas Deluxe in te steken, maar ik begin nu een beetje te twijfelen of ik niet moet balen dat ik geen SATA3 heb.

Is het verschil in dagelijks gebruik (dus niet benchmark gegeil, want daar ben ik weinig mee) merkbaar tussen SATA2 en SATA3?

Cheers!

Bruno

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn M4 draait ook slechts op SATA II en tja in elke benchmark krijg je dus t maximale van de sata controller, de SSD zelf kan wel harder.. maar goed tov een HDD is het nog steeds een enorme vooruitgang :-)

404 Signature not found

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In m'n eigen notebookje (MSI U270, met een AMD E2-1800) draai ik ook op SATA 3Gbps, terwijl de ADATA SX900 SSD overweg kan met 6Gbps. Dat zie je in de benchmarks wel terug. Maar om er gewoon mee te werken blijft het een lekker vlot ding.

• mbttr
Alright, thanks, maar is SATA3 nog méér de moeite? Maw, is het de moeite om;
a) Mijn 750GB HD eruit te slopen en daar een SSD in te steken, waardoor ik nog een externe HD moet kopen ook
b) mijn DVD-speler te laten vervangen door een caddy en daar mijn SSD in te steken? Mijn laptop is nog niet verstuurd dus misschien kan ik deze 15 dollar dure optie er nog in verwerken. Ik weet niet of die caddy op SATA3 zou werken maar ik neem aan van wel.

Of koop ik gewoon mijn mSATA'tje en ben ik blij met een grote HD, SATA2 SSD'tje en een DVD speler die ik af en toe toch nog gebruik? (toegegeven, dit is bijzónder weinig, maar spellen koop ik het liefst nog fysiek, er zijn altijd die mensen in de familie die DVD's blijven kopen, en het is af en toe gewoon wel chill)

*EDIT*

Ik bedenk me dat ik Windows natuurlijk ook gewoon vanaf USB zou kunnen installeren.. Wat zeggen jullie, caddy erin, DVD eruit?

[ Voor 8% gewijzigd door mbttr op 04-02-2013 00:35 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Tja, het is wel weer zo dat je voor die paar keren dat je een dvdspeler nodig hebt tegenwoordig voor hooguit 30 euro een externe dvd-speler kan kopen. Alleen durf ik niet zeker te zeggen of die caddy's wel s-ata 3 ( 6GB ) ondersteunen en dat zal je even goed moeten na-vragen.

Wanneer die ook alleen s-ata 2 ondersteund zou ik voor m-sata gaan en dan voor Crucial en niet echt voor iets van Mushkin. Het verschil dan met s-ata 3 zal je wel iets merken maar in vergelijk met een harddisk blijft een ssd ook op s-ata 2 gewoon tig keer sneller.

• mbttr
Oke, thanks alvast voor de snelle comments! Ik heb de shop even gemaild of het uberhaupt nog mogelijk is om te veranderen en indien yes of de caddy SATA3 ondersteund. If not blijf ik gewoon bij die mSATA.

Ik ben een kei in het eeuwig wakker blijven liggen om redelijk nutteloze dingen..! Ik moet toegeven dat ik ook nog nooit de nood voor een SSD heb gevoeld, maar aangezien ik nu toch een nieuwe PC koop ik maar eens mee zal doen aan de hype ;)

Goedenacht, heren!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of die caddy wel of geen SATA 6Gbps support is niet relevant als de aansluiting waarop die zit SATA 3Gbps is.
Ik zou gewoon in dat mSATA slot een SSD steken en de HDD ernaast houden.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
TERW_DAN schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:39:
Of die caddy wel of geen SATA 6Gbps support is niet relevant als de aansluiting waarop die zit SATA 3Gbps is.
Ik zou gewoon in dat mSATA slot een SSD steken en de HDD ernaast houden.
Als ik persoonlijk voor die keuze stond zou ik ook zoiets hebben van gewoon die m-sata poort gebruiken en hdd ernaast. Geen gedoe met extra caddy's dan en toch de dvd drive erin lijkt mij praktischer dan weer een los apparaat ernaast.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik heb mn SSD op de plek van mn hdd ( geen msata slot aanwezig :P ) en een 500GB hdd in een caddy waar normaal de DVD thuis hoort, Windows installeer ik toch al vanaf USB.., en verder gaat alles wel in een virtual drive vanaf de NAS...

en mocht ik ooit eens wat willen wat wel op CD/DVD staat / moet komen dan kan ik hem op een usbpoort aansluiten :)

404 Signature not found

• mbttr
Ik ben uiteindelijk toch ook voor de Caddy gegaan.. :) Ik kon me niet veel situaties bedenken waar ik een DVD-drive nodig zou hebben, en een Caddy + SSD + external DVD (moest ik die ooit willen) is nog nét iets goedkoper dan een mSata SSD. Als ik dan toch voor een SSD ga kan ik net zo goed meteen een 6Gbps nemen :)

Maar thanks voor de hulp!
Pagina: 1