Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

Topicstarter
Mijn vragen zijn;

Zijn de NIMA diploma's waardevol voor een vertegenwoordiger?

8 jaar ervaring in (web)winkels in de functie verkoop zou dit voldoende zijn om aangenomen te worden als vertegenwoordiger?

Zijn er cursussen/opleidingen die waardevol kunnen zijn als vertegenwoordiger naast de eventuele NIMA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Volgens mij is er een HBO of universitaire opleiding voor vertegenwoordigers, iets als business management ofzo. Dit heeft dus voor grote accounts de voorkeur omdat een account manager ook geacht word een oogje in het zeil te houden van de algemene zaken van het product en niet alleen de sales zelf. Cursussen zijn mogelijk nodig voor compliance en algemene kennis binnen een bepaalde sector. Of 8 jaar als verkoper helpt weet ik niet en zal je bij grotere organisaties toch altijd beginnen als assistent vertegenwoordiger waar je jezelf makkelijker alle fijne kneepjes van het vak kan bijbrengen. Een gedegen opleiding is dus wel vereist tenzij je voor de lokale aardappelboer gaat werken natuurlijk dat veranderd de zaak (letterlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mij is altijd geleert dat een zeer kundig vertegenwoordiger een ware verkooptijger is en dat is mijn grote voordeel. Ik hoef niet zozeer voor een internationale firma te werken, maar wil gewoon het vak vertegenwoordiger in, of zoals ze tegenwoordig zeggen; Account Manager buitendienst alhoewel dat volgens mij niet geheel hetzelfde is.

Tevens vraag ik mij af of HBO het nou wel allemaal is. Een familielid van mij is een van de beste zo niet de beste accountmanager van Philips en die is er gekomen puur door zijn wilskracht en babbels en geen enkel diploma. Het valt mij op dat er heel veel vertegenwoordigers zijn zonder een HBO of hoger, maar het echt van hun babbel en verkoopkansen moeten hebben.

Ik zat meer te denken aan vertegenwoordiger bijvoorbeeld voor make-up (langs de Kruidvat etc) of bijvoorbeeld voor tabakszaken of voor de Mediamarkten enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
NIMA is een marketingopleiding.
Voor verkoop kan je beter denken aan HEAO, bijvoorbeeld bedrijfseconomie. Cursussen ken ik niet zo snel, maar er is natuurlijk van alles te vinden voor onderhandelen, presenteren, klantrelaties enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Zou dat dan niet eerder commerciële economie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:21
Ik denk om het vak als vertegenwoordiger uit te kunnen voeren een HBO geen absolute pré is, maar om misschien binnen te komen bij een bedrijf en verder te komen in het sollicitatieproces kan het natuurlijk wel van belang zijn!

Wat ook een optie is, solliciteer en zoek naar binnendienst functies. Het is gebruikelijk dat men eerst een jaar (of langer) als binnendienst komt te werken om zo bekend te raken met de producten. Daarnaast als je op binnendienst functies zoekt kom je automatisch bij bedrijven terecht die werken met een buitendienst, soms zelfs bedrijven waar je zelf nooit aan had gedacht!

Een paar jaar terug hield mijn functie op bij de bank waar ik destijds werkte, via het uitzendbureau kwam ik terecht als binnendienst bij een bedrijf wat disposable producten verkocht (handschoenen, mutsjes, noem het maar op). Dit was een bedrijf waar ik zelf nou niet 1 2 3 aan had gedacht maar heb daar een hele leuke job gehad voor een paar jaar! Uiteindelijk was het mijn bedoeling om door te groeien als buitendienstmedewerker maar privé veranderde er wat waardoor ik daar weg ben gegaan (op goede voet). Na mij is daar nog weer een nieuwe binnendienst gekomen maar ook een buitendienst. Was ik door het uitzendbureau hier niet op gewezen dan had ik zelf niet snel op die job gesolliciteerd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zie mijzelf niet binnendienst doen om eerlijk te zijn. Dat is doodsaai (heb het van dichtbij gezien in een bedrijf, zakelijke klanten bellen, bellen en nog eens bellen) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
NIMA wil ik overigens sowieso gaan doen, lijkt mij gewoon een leuke opleiding. Wel ga ik voor het getuigenschrift in plaats van het diploma wat way te duur is. Misschien kan ik het marketingaspect van de NIMA combineren met een verkoopfunctie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Anoniem: 244101 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 08:29:
Zie mijzelf niet binnendienst doen om eerlijk te zijn. Dat is doodsaai (heb het van dichtbij gezien in een bedrijf, zakelijke klanten bellen, bellen en nog eens bellen) :P
Soms moet je even een tijdje 'doodsaai' werk doen, voordat je de functie krijgt die je graag wilt. Je moet tenslotte ergens beginnen, en je kennis opbouwen. Doorzettingsvermogen en een goede babbel zijn enorm belangrijk als account manager, maar wil je door de eerste sollicitatie filter heen komen zul je toch ook wat papieren nodig hebben, of je moet enorm goede referenties en werkervaring hebben!

Maar net als in je topic over het ontluchten van je huis stel je vragen waar je zelf al een antwoord op hebt en daar niet vanaf wilt wijken. 'Zijn de NIMA diploma's waardevol voor een vertegenwoordiger?' en later: 'NIMA wil ik overigens sowieso gaan doen, lijkt mij gewoon een leuke opleiding. Wel ga ik voor het getuigenschrift in plaats van het diploma wat way te duur is'.

En Marketing != Vertegenwoordigen.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Anoniem: 244101 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 09:07:
NIMA wil ik overigens sowieso gaan doen, lijkt mij gewoon een leuke opleiding. Wel ga ik voor het getuigenschrift in plaats van het diploma wat way te duur is. Misschien kan ik het marketingaspect van de NIMA combineren met een verkoopfunctie?
Misschien in hele kleine bedrijven, kleiner dan 40 man, waar één persoon de sales en marketing doet. Maar dat zijn er niet veel omdat in zulke kleine bedrijven de directeur meestal de sales doet (bij vrij veel markten, vooral B2B).

Als je het persé voor jezelf wilt goedpraten:
Zien dit als plan B, mocht Sales niet lukken dan kan je altijd nog Marketing proberen.
Pagina: 1