Panasonic VT50 nu kopen of wachten op de VT60

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdPower
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:10
Ik ben afgelopen maand verhuisd van een studentkamer naar een appartement en kan daarom eindelijk een grote tv kopen.

Ik was van plan om de Panasonic VT50 te kopen, maar ik twijfel of ik niet moet wachten op de nieuwe series (VT60). Ik neig zelf meer om de VT50 nu te kopen aangezien het nu goedkoop is ( volgens PW 1415,-) en als de VT60 gereleased wordt, dan begint het met een hoge bedrag. Ook is volgens de firstlooks (bv cnet) de VT60 niet echt veel verbeteringen tegenover de VT50 wat betreft beeldkwaliteit.

Wat denken jullie is handigst om te doen? Wachten op de VT60 of de VT50 nu gaan kopen.

Alvast bedenkt :) .
Coldpower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42

FeaR

In GoT we trust

Lastig, ik zit met exact hetzelfde :) Ik wil ook naar een nieuwe TV welke de VT50 wordt (55 dan wel 65"). De VT60 en ZT60 zijn heel aanlokkelijk, maar qua prijs gaan ze me denk ik wat tegenvallen. Als in dat ik de xx60 modellen in dergelijke formaten niet onder de 3000 euro zie duiken. Zeker de ZT60 niet welke alleen in de grotere formaten komt. Feit is wel dat de xx60-series weer meer bieden op het gebied van SMART-TV, maar ten opzichte van de VT50 zal de VT60 qua prijs-kwaliteit wel minder zijn. Zeker als je ziet dat de 50VT50 nu voor nog geen 1500 euro te krijgen is.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik zeg de VT50, tenzij geld geen rol speelt en nog zo'n 4 maanden wachten ook niet.

Smart-TV in zijn huidige vorm is toch wat overrated. Waar denk je dat echt voor te gaan gebruiken? Van browsen ben je heel snel genezen, de embedded browsers kunnen niet tippen aan wat je op een pc of zelfs tablet tegenkomt. Om van de bediening ervan nog maar te zwijgen. Als het je dan gaat om apps a la uitzending gemist enzo, koop dan gewoon een goedkope Smart Bluray speler met het platform van Samsung, LG of Philips. Dan kan je ook uitzending gemist kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Ik stem ook op de VT50. Het prijsverschil met de VT60 zal het waarschijnlijk niet waard zijn en je moet dan lang wachten tot hij beschikbaar is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ja, Youtube / Vimeo filmpjes kijken en uitzending gemist zijn zo ongeveer de enige bruikbare toepassingen naar mijn mening. En dat is uitgerekend iets wat eigenlijk bij elk Smart platform wel werkt, ook de huidige van Panasonic (nou ja, uitzending gemist dan niet helaas). Ik ken zelf verder de platforms van Samsung en Philips (en van verschillende mediaspelers).

Misschien dat iemand het nog heel erg op prijs stelt het nieuws te kijken via NU/AD etc, hoewel ik dan liever gewoon even naar een laptop of tablet grijp. Eredivisie live kijken kan ook via een app maar vind ik al geen optie, de beeldkwaliteit is te laag en bij een populaire wedstrijd hapert de uitzending steeds vanwege overbelasting van de server. Als je dan al voor zoiets wil dokken dan kijk je gewoon via je kabelboer, dan heb je echt HD beeld, geen haperingen en betaal je hetzelfde.

Verder zijn al die 3D demo's bagger en je kijkt ze maar 1 keer, om over de infantiele spelletjes nog maar te zwijgen.

Zet je verder de VT50 en VT60 tegen elkaar af dan is er een nog wat verder verhoogde Focused Field Drive en een nieuw type fosfor voor de rode kleur. Maar goed, vorig jaar zag men in de reviews het verschil tussen 2000 en 2500 FFD al niet, en het rood viel al prima te kalibreren op de volledige rec. 709 gamut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
Ook hier de VT50. Ik gok dat het prijsverschil daar domweg te groot voor is.
Ook de, op het eerste gezicht, minimale beeldkwaliteit verschil en de lange levertijd van de VT60 (mei??) zal meehelpen in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdPower
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:10
Smart tv gebeuren is niet echt aan mij besteed, dus dat is niet echt een belangrijke punt voor mij. En ik zie nu dat ze waarschijnlijk pas vanaf mei echt goed beschikbaar zijn. Ik heb daarom besloten om de VT50 te kopen, volgens mij wordt de beeldkwaliteit niet echt enorm verbeterd in de komende modellen (misschien wel bij de ZT60, maar die is buiten mijn budget).

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:42

FeaR

In GoT we trust

Athome schreef op maandag 04 februari 2013 @ 18:10:
Ook de, op het eerste gezicht, minimale beeldkwaliteit verschil en de lange levertijd van de VT60 (mei??) zal meehelpen in de keuze.
Dat verschil zou ik eigenlijk nog wel eens willen zien. Voor mij is de VT50 op dit moment referentie van wat ik gezien heb. Dan staat er wel op alle sites dat het rood van de VT en ZT60 veel beter is, maar het was niet zo dat ik me stoorde aan het rood van de huidige modellen. Altijd zo lastig met die aankondigingen.

Het is wel de vraag wat de prijs van de VT50 nog gaat doen. Gaat deze nog verder zakken als de VT60 en ZT60 er zijn of gaat deze juist weer omhoog? Laatste zie je bij bepaalde merken nog wel eens gebeuren. Op één of andere manier is het prijsverschil ten opzichte van de nieuwe modellen dan te groot en is er meer vraag naar het oude model wat de prijs doet stijgen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Hmmmwa, als ze op een site gaan zeggen dat het rood van de VT50 te oranje is of dat de 60 serie beter is omdat de aarbeien op ZT60 er bij de CES stand mooier rood uitzagen dan op de VT50 die ernaast stond, dan haak ik daar al af wat betreft het serieus nemen van de berichtgeving. Je weet waarom die 2 toestellen naast elkaar gezet zijn bij zo'n stand en je weet dat ze dan zorgen dat ze zéker niet het maximale uit het oude toestel halen...

Als je een VT50 kalibreert met behulp van een goeie meter dan kan je prima zorgen dat het rood niet te oranje is, en dat over de hele helderheidsrange van 0 tot 100%. Wat het nieuwe fosfor wel zou kunnen doen is het een nóg preciezere kalibratie mogelijk maakt (feitelijk niet nodig want je krijgt de delta-E's en C's al ruim onder de 3) en/of dat het de rec.709 kleurruimte nog verder oprekt (dit laatste kan trouwens ook al in beperkte mate met de VT50). De vraag is alleen wel wat je aan het laatste hebt als al het beschikbare HD materiaal is gemaakt op basis van de rec.709 standaard. Mijn eerste idee is dat zoiets voorlopig alleen maar vragen om problemen is.

De ST50 raakt nu al snel uitverkocht en de prijzen stijgen daarom weer iets, er zijn immers minder winkels over die ze aanbieden. Goed kans dat we dat snel ook voor de VT50 gaan zien. Maar goed, ik heb geen glazen bol, misschien heeft Panasonic grotere VT-voorraden aangelegd dan ST-voorraden. :)

PS laat ik het zo zeggen: je gaat over 2 maanden niet honderden euro's minder betalen voor een VT50 dan ie nu kost, die lucht is er al wel uit. Maar je gaat op dat moment wel wel honderden euro's meer voor een VT60 betalen dan de VT50 nu kost. Pas als de VT60 goed leverbaar is zal de prijs wat beginnen te zakken, kijk je naar voorgaande jaren dan begint dat pakweg eind juli. Pas dan ontstaat er weer ruimte om eventuele oude voorraad van de VT50 nog wat te laten zakken, als die voorraad er tenminste nog is. Kijk naar het prijsverloop van de VT30 hier en hier.

PS2 Het moge duidelijk zijn dat ik niet bij voorbaat onder de indruk ben van het nieuwe fosfor. Een Panasonic plasma heeft helemaal geen probleem met kleur. Volgens mij liggen de meest wenselijke verbeteringen in andere hoeken. Bijvoorbeeld een hogere en constantere lichtopbrengst (met name in de ISF modi) met desondanks lager energieverbruik, het nog een stuk meer beteugelen van retentie, het verbeteren van de uniformiteit (vertical banding en dirty screen effect), betere motion met name bij 50Hz bronnen, het verminderen van het flikkeren van het scherm door het verder optimaliseren van de pixeldrive, etc.

Edit: ik was nieuwsgierig geworden naar de voorraden, dus even een copy uit "het andere topic": ;)
Cap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:42:
Wat kopen van een Panasonic Plasma TV betreft :), voor wie er nog zit te azen op lagere prijzen: zat ff bij de voorraden van Panasonic online te spieken, de VT50's hebben ze er afhankelijk van formaat nog 45 tot 145 stuks van, GT50's zijn al op bestelling, 42/50ST50's uitverkocht, 55ST50's op bestelling, 65ST50's een paar stuks.
+/- 45 stuks 65 inch VT50, 145 stuks 55 inch en hetzelfde aantal voor de 50 inch.

[ Voor 49% gewijzigd door Cap op 05-02-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Ik moet hier toch op terug komen, het prijsverschil lijkt uitgerekend voor de VT serie niet zo groot te zijn. Alles prematuur en dus onder behoorlijk voorbehoud uiteraard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik vind 700 euro voor de kleinste VT toch een groot prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Waar baseer je die 700 euro op? Als het €2099 wordt voor de 55 inch dan is dat 400 euro goedkoper dan de VT50 bij introductie (2499) en minder dan 400 euro verschil met de huidige VT50 prijs (1714).

Het is nog niet duidelijk wat de kleinste VT60 wordt in Europa: in de VS is het net als vorig jaar 55 inch, maar hier zou het best weer 50 inch kunnen zijn, waarbij het prijsverschil zeer waarschijnlijk kleiner zal zijn dan die 400 euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 07-02-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Je hebt gelijk. Ik zat de huidige prijs te vergelijken met de oorspronkelijke nieuwprijs en dat is 700 euro.
Pagina: 1