Hmmmwa, als ze op een site gaan zeggen dat het rood van de VT50 te oranje is of dat de 60 serie beter is omdat de aarbeien op ZT60 er bij de CES stand mooier rood uitzagen dan op de VT50 die ernaast stond, dan haak ik daar al af wat betreft het serieus nemen van de berichtgeving. Je weet waarom die 2 toestellen naast elkaar gezet zijn bij zo'n stand en je weet dat ze dan zorgen dat ze zéker niet het maximale uit het oude toestel halen...
Als je een VT50 kalibreert met behulp van een goeie meter dan kan je prima zorgen dat het rood niet te oranje is, en dat over de hele helderheidsrange van 0 tot 100%. Wat het nieuwe fosfor wel zou kunnen doen is het een nóg preciezere kalibratie mogelijk maakt (feitelijk niet nodig want je krijgt de delta-E's en C's al ruim onder de 3) en/of dat het de rec.709 kleurruimte nog verder oprekt (dit laatste kan trouwens ook al in beperkte mate met de VT50). De vraag is alleen wel wat je aan het laatste hebt als al het beschikbare HD materiaal is gemaakt op basis van de rec.709 standaard. Mijn eerste idee is dat zoiets voorlopig alleen maar vragen om problemen is.
De ST50 raakt nu al snel uitverkocht en de prijzen stijgen daarom weer iets, er zijn immers minder winkels over die ze aanbieden. Goed kans dat we dat snel ook voor de VT50 gaan zien. Maar goed, ik heb geen glazen bol, misschien heeft Panasonic grotere VT-voorraden aangelegd dan ST-voorraden.
PS laat ik het zo zeggen: je gaat over 2 maanden niet honderden euro's minder betalen voor een VT50 dan ie nu kost, die lucht is er al wel uit. Maar je gaat op dat moment wel wel honderden euro's meer voor een VT60 betalen dan de VT50 nu kost. Pas als de VT60 goed leverbaar is zal de prijs wat beginnen te zakken, kijk je naar voorgaande jaren dan begint dat pakweg eind juli. Pas dan ontstaat er weer ruimte om eventuele oude voorraad van de VT50 nog wat te laten zakken, als die voorraad er tenminste nog is. Kijk naar het prijsverloop van de VT30
hier en
hier.
PS2 Het moge duidelijk zijn dat ik niet bij voorbaat onder de indruk ben van het nieuwe fosfor. Een Panasonic plasma heeft helemaal geen probleem met kleur. Volgens mij liggen de meest wenselijke verbeteringen in andere hoeken. Bijvoorbeeld een hogere en constantere lichtopbrengst (met name in de ISF modi) met desondanks lager energieverbruik, het nog een stuk meer beteugelen van retentie, het verbeteren van de uniformiteit (vertical banding en dirty screen effect), betere motion met name bij 50Hz bronnen, het verminderen van het flikkeren van het scherm door het verder optimaliseren van de pixeldrive, etc.
Edit: ik was nieuwsgierig geworden naar de voorraden, dus even een copy uit "het andere topic":

Cap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 16:42:
Wat kopen van een
Panasonic Plasma TV betreft

, voor wie er nog zit te azen op lagere prijzen: zat ff bij de voorraden van Panasonic online te spieken, de VT50's hebben ze er afhankelijk van formaat nog 45 tot 145 stuks van, GT50's zijn al op bestelling, 42/50ST50's uitverkocht, 55ST50's op bestelling, 65ST50's een paar stuks.
+/- 45 stuks 65 inch VT50, 145 stuks 55 inch en hetzelfde aantal voor de 50 inch.
[
Voor 49% gewijzigd door
Cap op 05-02-2013 22:35
]