Toon posts:

Upgraden Game PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb op het moment een redelijke game pc maar ik wil hem graag upgraden vanwege de overclock mogelijkheden. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik zal als eerst mijn huidige systeem even met jullie delen:

- Motherboard: Asus M5A78L-M USB3
- CPU: AMD Zambezi FX-4100
- GPU: Asus Geforce GTX 660 2gb
- SSD/HDD: Samsung 830 series, 128 gb (Sata 6GB/s) & Western Digital 1TB HDD
- MS- Tech 750 watt voeding
- Werkgeheugen: Corsair Vengeance 8GB DDR3-1600 Dual-Kit
- een MS-Tech Raptor CA-0300NG behuizing

Ik heb in mei vorig jaar deze pc zelf samen gesteld op gamepc.nl en had toen nog niet echt ervaring met game pc's. Inmiddels heb ik een stuk meer ervaring en zie ik ook wat er allemaal nog meer te koop is.
Als eerst wil ik sowieso een nieuwe behuizing omdat de behuizing die ik nu heb ontzettend veel lawaai maakt en doorlaat. Daarnaast lijkt me een nieuw motherboard en cpu ook mooi omdat ik, zoals ik al had gezegd, meer wil overclocken. En het motherboard wat ik nu heb, heeft geen SATA 3 6GB/s terwijl mijn SSD dat wel heeft.

Laat me weten wat jullie erover denken en of het nodig is ja/nee en zo ja want dan de beste keus zou zijn.

Thomas

p.s. ik speel veel games zoals Battlefield 3, Assassin's Creed 3 en noem het maar op. Ik doe verder niet aan photoshop of videobewerking.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 20:10 ]

Verwijderd

Overklokken wil je meestal liever doen op 'oudere' hardware. Dit omdat in een ernstig geval je de boel kan slopen en je ook mogelijk nog veel geld moet uitgeven aan extra (dure) koeling. Dus als ik jou was zou ik het setje wat je nu hebt zo ver mogelijk overklokken al is het alleen maar voor de ervaring. Sata600 bied niet direct een superieure verbetering over Sata300, het zegt allen dat de maximale bandbreedte hoger is. Menige SSD komt niet boven de 300MB/s! Een kast kan je altijd vervangen als je dat leuk vind en een goeie kast is vrij stil maar je kan elke bestaande kast ook stiller maken met behulp van ontkoppelings rubbers, stille ventilatoren en vergrote ventilator gaten (uit dremelen bv).
Wil je werkelijk een snellere PC kijk dan in de CPUcharts naar de snelste modellen en zoek een betaalbare uit en bouw daar een systeem mee. Overklokken is leuk maar vele komen niet voorbij de 20% bovenop het maximum van de orginele configuratie en wegens hitte problemen leven ze een stuk korten en maken ze in praktijk niet veel waar.
Je CPU is zeker de bottleneck en scoort minder dan de Intel i7 920 van 2008 die nu voor minder dan 100 euro te koop is. Als ik jouw was (sorry ben Intel georiënteerd) zou ik opzoek gaan naar een Intel i7 2600K setje of hoger. Bekendste nieuwe CPU's : 3570K, 3770K of 3930K dit zijn de killers en in de toekomst ook wel redelijk over te klokken!

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat betreft s-ata 2 en 3 denk ik dat larsiano toch nog eens opnieuw de benchmarks moet gaan bekijken en de hedendaagse ssd's wel degelijk al bijna boven het dubbele van 300Mbs zitten. De Samsung 830 die in het systeem van TM zit haalt met gemak op s-ata 3 rond de 450 tot 500 MB's dus in die zin loont dat wel.

Hetgeen ik zelf in elk geval ook zeker zou vervangen is die MS Tech ( MS Slecht ) voeding want dat is echt een B-merk voeding van het mindere soort. Hiervoor zou je bv beter een Corsair CX serie voor kunnen pakken die op zich redelijk betaalbaar zijn en toch vrij stabiel.

Qua pc-kast is het gewoon erg persoonlijk wat je mooi vind maar lawaai kan je al voorkomen door b.v. al eens de casefans te vervangen voor stillere fans. Of je zou een fancontroller kunnen gebruiken en het toerental omlaag zetten van je fans wat ook alweer en boel lawaai scheelt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie's! Ben nu al weer een stuk wijzer. Ik heb dit setje al meerdere keren geprobeerd over te klokken maar nog zonder succes. Het was telkens te veel en dan crashte me pc om de seconde of het was zo weinig dat je het verschil niet eens merkte dat hij overgeklokt was. Dat van Sata600 heb je wel gelijk in maar ik heb het even opgezocht en zoals Roel1966 al zegt zou mijn SSD wel rond de 450/500 mbps komen. En ja ik heb echt spijt van de CPU die ik nu heb. Ik heb, toen ik zelf mijn pc samenstelde, niet naar andere cpu's gekeken of wat dan ook. Ik had er niet veel verstand van hoe dat allemaal werkte en koos de eerste beste cpu. Het allerliefst zou ik nu een Intel setje nemen en dan bijvoorbeeld de 3570k. De 3770K lijkt me ook mooi maar ik moet er natuurlijk ook een nieuw moederbord bij nemen dus dan kom ik uiteindelijk rond de €500 (samen met een nieuwe behuizing) en dat gaat me toch net iets te ver. Zit er verder nog een groot verschil tussen de moederborden trouwens? Je hebt er namelijk bij zitten van rond de €60,- maar ook het dubbele. En het liefst wil ik dan een moederbord met Sata600 maar het lijkt alsof de meeste dit allemaal hebben.

@Roel1966 Klopt de voeding die ik heb is echt bagger en ook daar heb ik spijt van dat ik destijds niet iets meer heb betaald. Volgens mij zorgt de voeding die ik nu heb ook voor een coil whine van mijn (nieuwe) videokaart. Ik weet niet of dat mogelijk is maar het lijkt er wel erg veel op. Die Corsair CX ziet er goed uit! En niet heel duur dus die zal ik waarschijnlijk wel kopen.

Je hebt gelijk over stillere fans en dergelijke maar ik ben een beetje uitgekeken op deze case dus dat is erg persoonlijk. Ik ben daarnaast door die coil whine die ik eerder noemde ontzettend veel gaan letten op het geluid dat uit m'n case komt en daar irriteer ik me echt dood aan.

Nogmaals bedankt voor jullie reactie's!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

bij intel heb je de B75/H77 moederborden die goedkoper zijn (en de oudere H6x/Z6x voor Sandy), en de Z75/Z77. deze laatste 2 kunnen de multiplier vrij verhogen, het ene moederbord is daar beter geschikt voor dan het andere natuurlijk. maar zorg wel voor een andere CPU-koeler

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Denk dat als je de overstap naar zo'n intel setje maakt dat je inderdaad goed op weg bent. Pak zoals Roel zegt inderdaad ook een nieuwe PSU erbij. Even naar het voedingen topic kijken en daar kom je wel uit. Je zou eventueel een voeding kunnen overwegen welke ook met een 2e 660 overweg kan, mocht je in de komende tijd nog verder willen upgraden voor game performance is dat wel een logische stap.

Z77 + 3570k is erg leuk, maar als je krapper bij kas zit is een B75 (of eventueel H77 zoals genoemd, even kijken welke features je wilt) met 3350p ook gewoon leuk.

Verder iets van een Corsair 200R of Antec 300/302 lijken me leuke opties voor je. Eventueel kan je later altijd nog fans daar bij zetten of aanpassen. Als het echt goedkoper moet en je niet voor de 3570k (met overclock) plus de mogelijkheid voor SLI wilt houden, is iets van Antec VSK-3000E misschien leuk om even naar te kijken, maar dat is meer een budget oplossing dan een dikke aanrader.

Wat betreft sata 2 vs 3. Gezien je met een cpu upgrade ook je mobo vervangt is het onderwerp een beetje zinloos, en zal je toch een sata 3 poort erbij krijgen, maar een SSD van sata 2 naar sata 3 zetten maakt practisch (gevoelsmatig) weinig uit, tenzij je echt veel en frequent data heen en weer gaat halen. Het is niet zo dat 'alles 50-100% sneller gaat' wat je misschien denkt als je 300 met 550 vergelijk o.i.d.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt iedereen. Zo'n setje met een Z77 en de 3570k lijkt me ook erg leuk Foritain! Ik heb nog niet goed kunnen kijken naar de voedingen aangezien ik nu op werk ben. Ik zal vanavond even kijken of de PSU die Roel1966 noemde 2 videokaarten aankan. Zou mooi zijn. Op dit moment ben ik erg tevreden met de videokaart zelf dus op korte termijn denk ik nog niet aan 2 videokaarten maar dat is misschien een optie voor later. De behuizingen die je noemt zien er goed uit, heb nog niet kunnen kijken naar reviews en dergelijke dus zal ik vanavond even doen. Het gaat me er vooral om dat de pc zelf koel blijft en dat ik hem verder niet hoor als ik aan het gamen ben. Ik denk dat het misschien wel handig is als ik dan toch bezig ben dat ik waterkoeling erbij neem, moet alleen kijken of mijn budget dat toelaat haha. Ik ben in principe een nieuwe pc aan het bouwen :). Ik ben niet van plan om frequent data heen en weer te halen haha maar ik had gedacht dat er wel een duidelijk verschil tussen zou zitten als je kijkt naar de getallen. Maar in principe zoals je zegt maakt het niet veel uit aangezien ik toch een nieuwe moederbord ga kopen en het daar waarschijnlijk toch al op zit. Ik zal vanavond nog even goed kijken thuis en dan laat ik het wel weten als ik nog vragen heb of er uit ben.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit.

Het zal het volgende gaan worden:

- Fractal Design R4 Black Pearl
- MSI Z77A-G43
- Intel i5 3570K
- Corsair CX750M

Dit moet €475,85 moeten gaan kosten, kost een paar cent maar dan heb je ook wat. Misschien dat ik nog wat korting kan regelen aangezien het aardig veel is. En ik moet even kijken of ik het alles in een keer bestel of dat ik het per maand doe. Het meest handige is natuurlijk alles in een keer dat je alles tegelijk erin kunt zetten.

Iedereen bedankt voor de hulp en als je nog opmerkingen hebt laat het vooral weten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:09:
Ik ben eruit.

Het zal het volgende gaan worden:

- Fractal Design R4 Black Pearl
- MSI Z77A-G43
- Intel i5 3570K
- Corsair CX750M

Dit moet €475,85 moeten gaan kosten, kost een paar cent maar dan heb je ook wat. Misschien dat ik nog wat korting kan regelen aangezien het aardig veel is. En ik moet even kijken of ik het alles in een keer bestel of dat ik het per maand doe. Het meest handige is natuurlijk alles in een keer dat je alles tegelijk erin kunt zetten.

Iedereen bedankt voor de hulp en als je nog opmerkingen hebt laat het vooral weten.
pak een asus mobo .... msi alleen maar ellende heb zelf msi z77a-gd gehad met een 3770K ...wat een drama

kijk trouwens anders voor een 2e hands cpu bijv een 3770k +- 230 euro heb je hem thuis liggen
mobo , zou ik een asus pakken (persoonlijk)

voeding is nu niet modulair neem ik aan ?zou ik wel voor gaan is stukke makkelijker :P

succes ermee

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:58

Quad

Doof

MSI Z77A - G43 zou ik vervangen door de G45, toch iets beter :)

Vervang als eerste de voeding! Die MS-Tech wil je niet je nieuwe hardware laten mollen!

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Topicstarter
Oh oke ! Bedankt voor de tip dan zal ik even verder kijken voor moederborden. Wat was er trouwens mis mee? Het overklokken? Of liep het gewoon niet lekker met elkaar. Het zou kunnen wat jij zegt met neem een 2e hands 3770k maar is dat verschil echt zo groot? En ik heb (nog) geen auto tot mijn beschikking dus kan niet zomaar overal heen reizen. En de voeding was trouwens wel modulair! Haha @Quad ook goeie tip want dat zou natuurlijk zonde zijn. En wat is precies het verschil tussen de G43 en G45 ik merkte namelijk alleen een prijs verschil maar kon niet vinden waar dat aan lag. Zoveel maakt het eigenlijk niet uit want ik ga nog even doorzoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens rond gekeken naar moedborden en kwam een review/test tegen van tweakers waarin ze verschillende moederborden met een intel Z77 testen. Hier kwam de Gigabyte GA-Z77X-D3H het beste uit de test, dus die zal ik gaan nemen in plaats van de MSI.

• Quad

Quad

Doof

Prima keuze, wel eerst de BIOS van dat moederbord controleren of die de laatste (f16) versie heeft. Zo niet, eerst updaten dan.

nggyu nglyd

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Mooie kast.

De voeding ken ik niet specifiek, en de tijd dringt een beetje momenteel. Ik zou het even door het voedings topic halen, maar ben je met een XFX pro 650 of een vergelijkbare seasonic niet beter uit? Durf het niet te zeggen, zou er alleen nog even naar kijken.

Verder is dat mobo leuk, maar heb je die specs nodig? In veel gevallen voldoet iets als al:

pricewatch: ASRock Z77 Pro4-M

Is maar een suggestie :)

succes!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Gewoon de XFX Pro 550W pakken, is meeeer dan genoeg zelfs met een goede overclock.

Met gamen zal de videokaart echter nog steeds het belangrijkste blijven, dus of je VEEL performance winst gaat halen met deze samenstelling weet ik niet echt.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Verwijderd

Topicstarter
@Ortzamoa Ik heb niet veel verstand van voedingen, ik weet alleen dat een modulaire voeding wel zo handig is. Die XFX ziet er goed uit maar is niet modulaire en een vergelijkbare Seasonic is de M12II 620W (volgens mij) maar dat verschil qua prijs is maar een tientje ongeveer. Misschien dat iemand mij wat meer kan vertellen over voedingen? Want ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. En over de videokaart heb je gelijk daarom heb ik ook recentelijk die GTX 660 gekocht :). Ik had hiervoor een Radeon HD 6850 die met gamen rond de 80-90 graden kwam en kapot veel geluid maakte.

@Foritain, dat moederbord had ik nog niet gezien maar ziet er goed uit! De reden dat ik voor die Gigabyte wou gaan was omdat hij het beste uit de test kwam, maar die ziet er ook heel goed uit. Nog maar een keer over nadenken dan maar haha.

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Modulaire voeding is voor iemand die er niet super veel van weet/veel ervaring heeft wel zo handig ja. Die Seasonic is inderdaad modulair en heeft meer dan genoeg Watt. Misschien is de 520W een optie, goedkoper en toch nog ruim genoeg?

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• Roel1966
  • Niet online
Ortzamoa schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 18:21:
Modulaire voeding is voor iemand die er niet super veel van weet/veel ervaring heeft wel zo handig ja. Die Seasonic is inderdaad modulair en heeft meer dan genoeg Watt. Misschien is de 520W een optie, goedkoper en toch nog ruim genoeg?
Dat is wel een beetje kort door de bocht wat je schrijft namelijk dat een modulaire voeding handig is voor iemand die er niet super veel van weet of ervaring heeft. Ik werk al meer dan 30 jaar met pc's en kies bewust voor een modulaire voeding vanwege een heel andere rede en vele andere ervaren pcbouwers hetzelfde.

Een modulaire voeding is vooral ervoor bedoeld dat je een fatsoenlijk kabelmanagement in je kast kan maken en alle niet gebruikte kabels niet in een onhandige kabelbos in je kast blijven hangen. Nadeel hiervan is dat dit je hele airflow om zeep kan helpen en dus juist in professionelere systemen gebruikt men modulair.

Kijk ook maar eens naar de gemiddelde prijs van een niet modulaire en modulaire voeding en je dan zal zien dat er toch wel een professionelere prijs aan vast hangt.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Zo, ik was even niet goed wakker eerder. Zit ik een beetje domme dingen te noemen. Anyhow.

Dat mobo dat ik noemde kan geen SLI aan volgens mij, de MSI Z77A-G45 is dan inderdaad een goede keuze (of eventueel Asrock Z77 Extreme4-M):

http://tweakers.net/categ...DvLfCqk4FSX65VrpjUu0711p_

Verder had ik de 660Ti in gedachten, welke 2x 6 pin power nodig heeft, terwijl jouw kaart aan 1 6 pin voldoende heeft. Dan zou je inderdaad met een XFX Pro 550w een leuke PSU hebben, waar je later nog een 2e 660 bij kan zetten. Dat zou dan de logische volgende upgrade zijn waar je echt een flinke stap mee voor uit zou gaan gaming wise.

Modulair zou ik niet wakker van liggen. De meeste kabels zal je dan in gebruik hebben, en de paar extra kabeltjes werk je makkelijk weg.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Dus volgens jou Roel1966 zou je juist beter niet een modulaire voeding kunnen nemen als je er niet veel ervaring mee hebt?

Foritain, dan was ik er zelf ook niet helemaal bij want dat was me nog niet opgevallen. Goed dat jij het nog ziet. Dat zou zeker later een hele leuke optie zijn, twee van die 660. Alleen 'The dutch master' zei dat hij nogal veel problemen had met een MSI mobo in combinatie met de 3770k. Weet niet of dat hetzelfde is met de 3570k maar laten we hopen van niet.

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ervaring voor Modulair is compleet irrelevant (Begrijp me niet verkeerd, er zijn best redenen om modulair te kiezen, maar jij zelf hebt niet per se ervaring nodig). Als je het leuk vindt en er geld aan uit wil geven doe je dat :P Noodzakelijk is het niet, kabels kan je prima wegwerken in die kast, en je kan er toch niet in kijken, dus het is echt voor je eigen gevoel.

En als je op die link klinkt in mn bovenstaande post heb je al een heel lijstje van mogelijke mobo's. Kies nog wat andere filters aan welke je wilt en kies er 1. Zowel de ASRock extreme 4 en gigabyte's zouden gewoon prima moeten voldoen voor je. Zelf ook geen grote MSI fan.

succes :P

[ Voor 9% gewijzigd door Foritain op 05-02-2013 20:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Zal nog eens goed kijken. Ben inmiddels al vaak genoeg van gedachten veranderd dus moet wel even een definitieve keuze maken :P. Ik vind het wel ontzettend lastig, je hebt zoveel dingen waar je op moet letten en eigenlijk verschilt het allemaal niet heel veel qua mobo. Sommige hebben dan weer iets meer USB 3.0 andere hebben dmv een Asmedia controller meer Sata600 poorten en ga zo maar door. Die modulaire voeding is op zich wel handig maar ja zoals je al zei je ziet het toch niet en in die kast zit genoeg ruimte om de kabels weg te werken. Dus echt nodig is het niet.

• Roel1966
  • Niet online
Voor een gewoon normaal doorsnee systeem ( niet laagdunkend bedoeld ) zou ik persoonlijk ook niet echt een modulaire voeding nemen want het scheelt toch wel tamelijk qua prijs. Het was meer een reactie op Ortzamoa die beweerde dat een modulaire voeding voor de beginnende pc-bouwer zou zijn.

Modulaire voedingen zijn ook meer ervoor bedoeld als je iemand bent die nog wel eens graag wat experimenteerd met zijn pc en dus de gevorderde tweaker. De gevorderde tweaker wil dan ook dat zijn kast er vanbinnen netjes uit ziet en er geen stapel overbodige kabels rondslingeren.

Evenzogoed blijft het ook bij een niet modulaire voeding belangrijk dat je de kabels zoveel mogelijk uit je airflow haalt. Een flinke voorraad ti-wraps en een goede kniptang is voor mij altijd een van de belangrijkste dingen bij een nieuwe bouw van mijn pc.

Een voorbeeldje waarbij modulair wel gewoon beter uit ziet :

X79 systeen

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 05-02-2013 22:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Roel, ik had al een paar systemen gezien die er zo uitzagen en dat sprak mij erg aan. Daarom had ik in eerste instantie gekeken naar een modulaire voeding. Ik ben zeker (nog) geen gevorderde tweaker maar houd er wel van als mijn kast er van binnen netjes uit ziet. Het ontbreekt mij vooral aan ervaring aangezien dit de eerste keer zal zijn dat ik eigenlijk een (half) nieuw systeem bouw in een nieuwe kast. Ik laat het de modulaire voeding dan nu nog even achterwege en misschien komt dat later wel als ik weer toe ben aan vervanging. In ieder geval hartstikke bedankt voor de tips en informatie.

• Quad

Quad

Doof

Nja, ik denk dat je met een modulaire er beter mee af ben dan een kabelbende te moeten wegkrijgen :)

In elk geval, steek er even tijd in om het netjes te krijgen, alleen maar gemak van!

nggyu nglyd

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:32
Het zelfde systeem met een niet-modulaire voeding zou er nog netter uit zien.
Zolang je een kast hebt met cable management ben je geen modulaire voeding nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 06-02-2013 00:53 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Roel1966 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 19:15:
Kijk ook maar eens naar de gemiddelde prijs van een niet modulaire en modulaire voeding en je dan zal zien dat er toch wel een professionelere prijs aan vast hangt.
Roel1966 schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:00:
Voor een gewoon normaal doorsnee systeem ( niet laagdunkend bedoeld ) zou ik persoonlijk ook niet echt een modulaire voeding nemen want het scheelt toch wel tamelijk qua prijs. Het was meer een reactie op Ortzamoa die beweerde dat een modulaire voeding voor de beginnende pc-bouwer zou zijn.

Modulaire voedingen zijn ook meer ervoor bedoeld als je iemand bent die nog wel eens graag wat experimenteerd met zijn pc en dus de gevorderde tweaker. De gevorderde tweaker wil dan ook dat zijn kast er vanbinnen netjes uit ziet en er geen stapel overbodige kabels rondslingeren.
Soms gewoonweg een een overbodige extra kost die je betaalt.
even een tegenvoorbeeld (zonder modulaire voeding dus)

Binnenkant van Corsair 500R

[ Voor 63% gewijzigd door SmokingCrop op 06-02-2013 01:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eruit, dit gaat hem worden:

- Moederbord: ASRock Z77 Extreme4 €117,95
- Processor: Intel Core i5 3570K Boxed €204,-
- Voeding: XFX Pro 550 Watt €54,90
- Behuizing: Fractal Design R4 Black Pearl €97,95

Binnenkort bestelling plaatsen :).
Pagina: 1