Op zoek naar PSU en case 1ste bouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500348

Topicstarter
Hey,

ik heb recent een m4n78-AM V2 moederbord gekocht van ASUS inclusief een processor en een radeon hd 5850 met 4 gb intern. Nu heb ik wat onderzoek gedaan en het blijkt dat mijn moederbord een mATX voeding aansluiting heeft. Nou is de vraag ben ik hierdoor gelimiteerd tot een mATX voeding of zijn er ook voedingen die zowel ATX als mATX ondersteunen?
Nog een vraag gerelateerd aan de PSU is welk wattage wordt aangeraden met het oog op de toekomst. Deze computer is de eerste computer die ik zelf in elkaar zal zetten. Om deze reden heb ik deze onderdelen tweede hands aangeschaft.

Over de cases is mij weinig bekend, een case moet natuurlijk genoeg ruimte zitten, maar heeft een ATX case genoeg ruimte voor mATX onderdelen. Het zou fijn zijn als de case ruimte heeft voor uitbreiding in de vorm van een extra videokaart/flashgeheugen hd of een gewone hdd. Dus zijn er cases die hierbij helpen?

Bedankt voor het lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:31
Er blijven nog wel wat vragen openstaan voor wat betreft passend advies (en nog wat opmerkingen) ;)

1. Wat is je budget?
2. Welke processor zit er op je moederbord, en welke koeler (in verband met hoogte van de koeler vallen wellicht sommige behuizingen af).
3. Welke eisen stel je verder aan de behuizing? Wil je een stille PC, wil je bepaalde aansluitingen aan de voorkant, wil je een window in je kast, opties om kabels netjes weg te werken, ga je gebruik maken van optische drives etcetera.

En om meteen nog wat van je eigen vragen te beantwoorden:
- Volgens mij maakt de voeding weinig uit zolang je voor een ATX voeding gaat die beschikt over een 24-pins aansluiting en een 4-pins aansluiting (en een 6-pins of 8-pins voor je videokaart, maar dat moet je even nakijken).
- Qua wattage is je processor belangrijk, maar er is hier een speciaal voedingen topic voor waarin je met het posten van de specificaties van je PC en je budget prima advies krijgt. Mij lijkt een degelijke voeding van circa 400W ruim voldoende, wellicht heb je al genoeg aan een goede voeding van iets boven de 300W.
- Volgens mij kan bijna elke ATX-behuizing ook mATX kwijt aangezien dit kleiner is, wellicht moet je wat afstandshouders verplaatsen maar dat mag geen probleem opleveren. De meeste behuizingen kunnen ook wel meerdere harde schijven kwijt dus dat is ook geen probleem. Een extra videokaart zal niet gaan aangezien je moederbord maar 1 PCIe slot heeft. Wel belangrijk is de lengte van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500348

Topicstarter
Processor
AMD Athlon X2 7750 2.7GHz 3MB AM2+ Tray

1. budget, ik heb niet echt een idee van wat de bedoeling is en hoeveel het kan kosten. Er werd mij verteld dat ik een wattage van ongeveer 500W nodig zou hebben dus dat wil ik graag aanhouden. Ik ben niet bang om iets extras neer te tellen voor kwaliteit. Voeding is immers belangrijk. Voor de behuizing zat ik rond de 50 euro max te denken.

2. Op het moment zit er nog geen koeler op. (oops) Suggesties ? stilte is niet een van de prioriteiten, echter veel vrienden hebben last van uitval waarbij hun processor temperatuur op loopt tot 100 graden. Dat hoef ik niet.

3. Voor de behuizing wil ik niks geks, extreme stilte hoeft echt niet, en lichtjes enzo vind ik ook niet interessant. Een window hoeft ook niet, ik was van plan om er een enkele dvd reader writer in te zetten. Het is mij echter niet zeker of die er ook ooit echt in komt. Ik wil de mogelijkheid daar toe er echter wel in houden.

Tevens heb ik zitten kijken naar modulaire PSU's heb hier goede dingen over gehoord. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zat te denken aan deze van Corsair: Corsair Voeding CX500M 500W, Modulair. Is modulair aan te raden of niet?
Bedankt :)