[CISCO] fiber & stack van vijf 2950's 48 poort

Pagina: 1
Acties:

• Bramzie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 02-12 13:00
Dag tweakers,

Ik zit met het volgende: ik ga in maart een LAN party organiseren en heb daar vijf cisco 2950 switches voor kunnen krijgen. maar nu moet ik ze ook nog even configureren ;-) ik heb een aantal jaar geleden wel een cisco course gedaan maar dat is helaas niet allemaal blijven hangen..

Wat ik graag wil doen:
één ClearOS servertje die de DHCP en proxy regelt, die heb ik al klaar en staat op 172.16.0.1 255.255.255.0
switch 1&2 gestackt op elkaar
switch 2 en 3 fiber
switch 3 en 4 fiber
switch 4 en 5 fiber

Wat is gelukt:
Ik krijg de switches up met RJ45 aan elkaar, allemaal in VLAN1

Vragen:
heb ik één of twee aders nodig voor het koppelen met fiber, en hoe doe ik dat?
Hoe moet ik deze switches stacken?
Hoe krijg ik alle poorten in een nieuw vlan, ik begrijp dat vlan1 ook de beheers vlan is.

Wat heb ik:
8 stack modules
5 stack kabels
2x 2 aderig (aan elkaar) 62,5/125 glas
4 glas modules

ik heb gelezen dat als je meer dan twee switches stackt, dat de stack dan half duplex werkt. is dat ook zo als ik links en rechts een stack maak van twee en die met een middelste switch via glas verbind?

(als je tips hebt om het anders te doen, alle hulp is welkom)

als iemand misschien een website weet waar ik de goede kant door op wordt gestuurd ik heb redelijk wat youtube filmpjes gekeken en naar howto's gezocht maar dat zijn veelal basis configuraties, niets in deze zin..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bramzie schreef op zondag 03 februari 2013 @ 17:22:
Dag tweakers,

Ik zit met het volgende: ik ga in maart een LAN party organiseren en heb daar vijf cisco 2950 switches voor kunnen krijgen. maar nu moet ik ze ook nog even configureren ;-) ik heb een aantal jaar geleden wel een cisco course gedaan maar dat is helaas niet allemaal blijven hangen..
Wat wil je configureren dan? Zoals ik 't hoor wil je gewoon één groot netwerk en daar is de default config prima voor.
Vragen:
heb ik één of twee aders nodig voor het koppelen met fiber, en hoe doe ik dat?
Dat is afhankelijk van je optics, maar 't is veilig voor mij om te antwoorden: twee. Hoe doe je dat? Door de betreffende fibers in de betreffende poorten te steken. Zorg dat je de fiber kruist als dat niet al zo was (tx op rx) want anders kun je lang wachten tot er iets gebeurt.
Hoe moet ik deze switches stacken?
http://www.cisco.com/en/U...ote09186a00800a2cac.shtml
Hoe krijg ik alle poorten in een nieuw vlan, ik begrijp dat vlan1 ook de beheers vlan is.
enable
conf t
interface <interfacenaam>
switchport access vlan <vlannummer>

Typisch gezien moet je dat vlan eerst aanmaken.
Wat heb ik:
8 stack modules
5 stack kabels
2x 2 aderig (aan elkaar) 62,5/125 glas
4 glas modules

ik heb gelezen dat als je meer dan twee switches stackt, dat de stack dan half duplex werkt. is dat ook zo als ik links en rechts een stack maak van twee en die met een middelste switch via glas verbind?
Dat geldt inderdaad als je een cascaded stacking config maakt: switch 1p1 in switch 2p2, 2p1 in switch 3p2, etc., met één stacking gbic per switch.

Persoonlijk zou ik die stacking meuk niet gebruiken en kijken of ik ook een switch met minimaal vijf gbic poorten op de kop kon tikken. Dan kun je gewoon al je switches in stervorm op gbit aansluiten. Ideaal hiervoor is een Cisco 3550-12G. Die heeft 12 GBIC poorten dus dan kun je ze allemaal met een 2 gbit etherchannel aansluiten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.