Dag tweakers,
Ik zit met het volgende: ik ga in maart een LAN party organiseren en heb daar vijf cisco 2950 switches voor kunnen krijgen. maar nu moet ik ze ook nog even configureren ;-) ik heb een aantal jaar geleden wel een cisco course gedaan maar dat is helaas niet allemaal blijven hangen..
Wat ik graag wil doen:
één ClearOS servertje die de DHCP en proxy regelt, die heb ik al klaar en staat op 172.16.0.1 255.255.255.0
switch 1&2 gestackt op elkaar
switch 2 en 3 fiber
switch 3 en 4 fiber
switch 4 en 5 fiber
Wat is gelukt:
Ik krijg de switches up met RJ45 aan elkaar, allemaal in VLAN1
Vragen:
heb ik één of twee aders nodig voor het koppelen met fiber, en hoe doe ik dat?
Hoe moet ik deze switches stacken?
Hoe krijg ik alle poorten in een nieuw vlan, ik begrijp dat vlan1 ook de beheers vlan is.
Wat heb ik:
8 stack modules
5 stack kabels
2x 2 aderig (aan elkaar) 62,5/125 glas
4 glas modules
ik heb gelezen dat als je meer dan twee switches stackt, dat de stack dan half duplex werkt. is dat ook zo als ik links en rechts een stack maak van twee en die met een middelste switch via glas verbind?
(als je tips hebt om het anders te doen, alle hulp is welkom)
als iemand misschien een website weet waar ik de goede kant door op wordt gestuurd ik heb redelijk wat youtube filmpjes gekeken en naar howto's gezocht maar dat zijn veelal basis configuraties, niets in deze zin..
Ik zit met het volgende: ik ga in maart een LAN party organiseren en heb daar vijf cisco 2950 switches voor kunnen krijgen. maar nu moet ik ze ook nog even configureren ;-) ik heb een aantal jaar geleden wel een cisco course gedaan maar dat is helaas niet allemaal blijven hangen..
Wat ik graag wil doen:
één ClearOS servertje die de DHCP en proxy regelt, die heb ik al klaar en staat op 172.16.0.1 255.255.255.0
switch 1&2 gestackt op elkaar
switch 2 en 3 fiber
switch 3 en 4 fiber
switch 4 en 5 fiber
Wat is gelukt:
Ik krijg de switches up met RJ45 aan elkaar, allemaal in VLAN1
Vragen:
heb ik één of twee aders nodig voor het koppelen met fiber, en hoe doe ik dat?
Hoe moet ik deze switches stacken?
Hoe krijg ik alle poorten in een nieuw vlan, ik begrijp dat vlan1 ook de beheers vlan is.
Wat heb ik:
8 stack modules
5 stack kabels
2x 2 aderig (aan elkaar) 62,5/125 glas
4 glas modules
ik heb gelezen dat als je meer dan twee switches stackt, dat de stack dan half duplex werkt. is dat ook zo als ik links en rechts een stack maak van twee en die met een middelste switch via glas verbind?
(als je tips hebt om het anders te doen, alle hulp is welkom)
als iemand misschien een website weet waar ik de goede kant door op wordt gestuurd ik heb redelijk wat youtube filmpjes gekeken en naar howto's gezocht maar dat zijn veelal basis configuraties, niets in deze zin..