Defecte Macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-10 15:53
Beste Tweakers,

Probleem

Ik bezit een witte Macbook (2008). Deze werkte tot enkele weken geleden prima.
Tot ik enkele dagen terug een probleem merkte met mijn muis/trackpad: de OS reageerde niet meer op de linker muisknop / linkerknop trackpad. De Mac reageerde enkel nog maar op een rechtermuis klik.

Na een vruchteloze online zoektocht naar soortgelijke problemen had ik besloten de mac even open te vijzen en dacht ik van de geledenheid gebruik te maken deze stof vrij te maken met behulp van een busje lucht.

Vermoedelijk is het daar goed fout gegaan: de mac startte nu (en ook na enkele dagen later) helemaal niet meer op.

Vraag: wat nu?

Mijn vraag: wat nu? Kan het zijn dat ik een vitaal onderdeel bevrozen/beschadigd heb?
Kan ik op één of andere manier nagaan wat er beschadigd is?

Alle support is welkom!_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Mijn eerste vermoeden is dat je de ribbon kabel die de topcase (het deel waarin het keyboard en trackpad zitten) verbindt met het logicboard niet goed aangesloten hebt. In dat geval werkt de power button ook niet meer.

Overigens: een witte MacBook die een linker én rechter knop heeft op het trackpad? Heb je daar foto's van?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
Whieee schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:59:
Mijn eerste vermoeden is dat je de ribbon kabel die de topcase (het deel waarin het keyboard en trackpad zitten) verbindt met het logicboard niet goed aangesloten hebt. In dat geval werkt de power button ook niet meer.

Overigens: een witte MacBook die een linker én rechter knop heeft op het trackpad? Heb je daar foto's van?
Bedankt voor je reactie!

1) Ik moet mezelf corrigeren: mijn trackpad heeft uiteraard slechts een knop (ik bedoelde eigenlijk 2 vingers op het touch pad + klik)

2) Ik heb de kabel even nagekeken en ik ben zeker dat deze goed vastzit, dus helaas is dit geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Dat hij goed aangesloten is betekend nog niet dat hij goed is, misschien dat er een kabelbreuk in zit (aangezien het nogal gevoelige kabels zijn). Zou toch nog even checken of dat het misschien zou kunnen zijn.

Succes!

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 09:18
Dit gebeurd vrij vaak, de flatcable is vrij fragiel en wordt ook een beetje broos door de opwarming/afkoeling van het apparaat.
Je kan het logicboard aanzetten d.m.v. power on pads zonder dat de topcase verbonden is om te kijken of deze nog wel gewoon werkt, er zijn veel verschillende versies van logicboards die in deze apparaten zitten en de layout wilt nog wel eens verschillen, kan dus niet exact zeggen waar deze zitten.
Ze zitten wel in het gebied rond de aansluiting van de top case, meestal staat er ook een power symbooltje bij of staat er 'power-on' geschreven, een beetje googlen en je zal het wss wel kunnen vinden.
Neem desnoods een goeie foto van het gebied rond de connector.
voorbeeld hier heb ik een foto van een van de meerdere voorkomende logicboards bij dit model, de power on pads heb ik hier met rood aangegeven.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
joon schreef op maandag 04 februari 2013 @ 10:36:
Dit gebeurd vrij vaak, de flatcable is vrij fragiel en wordt ook een beetje broos door de opwarming/afkoeling van het apparaat.
Je kan het logicboard aanzetten d.m.v. power on pads zonder dat de topcase verbonden is om te kijken of deze nog wel gewoon werkt, er zijn veel verschillende versies van logicboards die in deze apparaten zitten en de layout wilt nog wel eens verschillen, kan dus niet exact zeggen waar deze zitten.
Ze zitten wel in het gebied rond de aansluiting van de top case, meestal staat er ook een power symbooltje bij of staat er 'power-on' geschreven, een beetje googlen en je zal het wss wel kunnen vinden.
Neem desnoods een goeie foto van het gebied rond de connector.
voorbeeld hier heb ik een foto van een van de meerdere voorkomende logicboards bij dit model, de power on pads heb ik hier met rood aangegeven.

succes
Ik ga het vanavond eens nakijken.

Mocht ik deze "pads" niet terug vinden, post ik een foto.
Hoe kan ik het logic board / macbook aanzetten via deze pad(s)? Ik heb eens even via google gezocht, maar echt "hoe het moet" vind ik niet terug.

Alvast bedankt voor de support!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Verbind beide pads met een platte schroevendraaier kop voor een klein moment, macbook zou direct aan moeten gaan als er stroom op staat.
Schiet niet uit, dat is er niet goed voor ;)
Let wel op, als het logicboard ook maar een klein beetje afwijkt van de foto kan het zijn dat de pads op een andere plek zitten, ga dus niet zomaar dingen kortsluiten in dat ding :P

[ Voor 33% gewijzigd door joon op 04-02-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
joon schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:05:
Verbind beide pads met een platte schroevendraaier kop voor een klein moment, macbook zou direct aan moeten gaan als er stroom op staat.
Schiet niet uit, dat is er niet goed voor ;)
Let wel op, als het logicboard ook maar een klein beetje afwijkt van de foto kan het zijn dat de pads op een andere plek zitten, ga dus niet zomaar dingen kortsluiten in dat ding :P
Oke,

Ik probeer het vanavond en hou jullie op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerdthijs
Ik heb hem zonet opgestart gekregen via de truck met de schroevendraaier - waarvoor hartelijk bedankt !!!! _/-\o_ _/-\o_

Ik zal dus op zoek moeten gaan naar een nieuw kabeltje tussen het toetsenbord en het moederbord.

Hopelijk wordt dit los verkocht (zonder keyboard).

Nogmaals bedankt voor de snelle en efficiente hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
Stuur me n DM, ik kan wel aan die top cases komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23:22

iMars

Full time prutser

Even een vraagje tussendoor. Ik merk dat mijn touchpad het laatste 6~8 maanden slecht doet. Het werkt, maar niet echt soepel. Soms reageert het voor een paar seconde niet, de muis verspringt vaak, en het gevoel van nauwkeurigheid wat je hebt met de touchpad is volledig weg.

Ik heb een MacBook Pro i7 15" early 2011 (gekocht sep 2011). Wat ik wel gedaan heb is de HDD vervangen door een 256GB Samsung SSD en de 4GB geheugen door 2x 8GB. Maar dat zou niet uit mogen maken.

Ik sta op punt om hem voor garantie weg te brengen om na te laten kijken, maar ben benieuwd of jullie misschien weten wat dit zou kunnen zijn (zonder dat ik deze topic wil kapen ;) ).

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
een PRAM reset doet vaak wonderen, mocht dit niet zo zijn kijk of het buiten je software ook gebeurd door alt ingedrukt te houden voor het opstarten zodat je in het boot menu komt.
Als het gedrag van je trackpad dan ook voorkomt is de kans groot dat het te wijten is aan een defect trackpad.

Geheugen kan hierbij soms wel een zaak zijn, komt zeer zelden voor maar is de klacht er nog als je het originele geheugen terug zet?

Tevens kan het ook door vet komen van je handen of dat er resten van eventuele handcremes op zitten, maar dit zie ik niet heel erg vaak.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Laatst online: 23:22

iMars

Full time prutser

Ik ga het eens proberen in het boot menu... resetten van PRAM heb ik al een paar keer gedaan. Oud geheugen terug zetten gaat niet lukken, dat heb ik niet meer. Maar ben van 2x2GB naar 2x4GB gegaan en daarna naar 2x8GB... allebei Corsair Mac Memory. Dus dat wil ik eigenlijk uitsluiten omdat het bij beide was.

Heb mijn vorige Mac eigenlijk nooit schoongemaakt en daar had ik het nooit mee... deze Mac is nu ruim 1,5 jaar oud en heeft er al 6~8 maanden last van...

Maar goed, even proberen in het boot menu maar ;)

Thankx

edit:
Ook in het bootmenu reageert ie soms raar/niet. Als ik netwerk wil kiezen, moet ik echt klikken, en reageert "tappen" 8/10 keer niet :(

Ook merk ik (thans, het lijkt zo) dat zodra ik een USB hdd eraan koppel die flink bezig is met kopiëren, dat het dan verergert....

[ Voor 20% gewijzigd door iMars op 06-02-2013 20:45 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Pagina: 1