Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar de beste manier om mediasysteem vorm te geven. Deze vraag komt eigenlijk voort uit het verlangen om een Home Cinema aan te schaffen, of in ieder geval beter geluid uit mn TV te krijgen. Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.... Zou heel mooi zijn! _/-\o_

Momenteel heb ik mijn TV (sony 40W5500) gekoppeld aan 1) ziggo hdd-decoder en 2) mede8er 500x2 2TB, beide via HDMI

Ik ben er al wel achter dat ik van mijn mede8er af wil. Deze is me niet stabiel/snel genoeg en kan ik niet goed besturen met upnp (bubbleupnp bijv) ik heb wat rond gekeken en een HTPC met XBMC (al dan niet icm losse NAS in meterkast) lijkt me wel wat... volgens mij maakt het voor de opstelling verder niet, dus waar HTPC staat kan net zo goed Mede8er staan.

Wat wil ik?
1. TV kijken (via ziggo decoder), maar met geluid over de Home Cinema
2 HD Films kijken op de TV vanaf de HTPC (al dan niet via NAS), met geluid over de Home Cinema
3. Foto's kijken op de TV vanaf de HTPC (al dan niet via NAS) --> bestuurd via telefoon/tablet (bubbleupnp of xbmc-remote)
4. Muziek luisteren op de Home Cinema vanaf de HTPC (al dan niet via NAS) --> bestuurd via telefoon/tablet. Dus zonder de TV aan te hoeven doen.

De vraag is eigenlijk hoe kan ik alles zo aansluiten zodat dit werkt zoals ik dat zou willen? O-)
Ik heb zelf met een beetje boerenlogica geprobeerd alles in kaart te brengen zoals ik denk dat het kan, maar de vraag is óf het ook zo kan.... 8)7

Netwerk (LAN)
- NAS
- HTPC
- Home Cinema
- evt extra pc

HTPC
- via HDMI (out) naar Home Cinema
- via LAN naar Router

Home Cinema
- Via HDMI (in) naar HTPC
- Via LAN naar Router
- via HDMI (in) naar Ziggo Decoder
- via HDMI (out) naar TV
- optical audio (in) naar TV

TV
- Via HDMI (in) naar Home Cinema
- via optical audio (out) naar Home Cinema

Ziggo decoder
- Via HDMI (out) naar Home Cinema

De HTPC en de Ziggo decoder zijn dus via de Home Cinema verbonden met de TV. Geen idee dus of dat werkt. Het alternatief is om zowel de Ziggo decoder en de HTPC direct te verbinden met de HTPC (HDMI 1en2) maar de vraag is dan hoe ik de audio van de TV én van de HTPC over de Home Cinema krijg. Je hebt toch doorgaans maar 1 optische ingang in de Home Cinema?

Ben benieuwd naar jullie reacties en ik sta open voor alternatieven! Shoot me!
Alvast bedankt
Trebstra

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
De setup die je hebt bedacht is de logische manier van werken. Alles connect je normaal gesproken direct op je receiver, en vanaf je receiver ga je naar je TV. Je receiver is dus het centrale punt van je omgeving. Daarmee zijn alle punten die je wilt mogelijk, maar zul je wel het juiste device op je receiver moeten selecteren waarvan je beeld / geluid wilt hebben. Wil je dus muziek luisteren vanaf de HTPC, en tv kijken via de decoder, dan gaat dat niet tegelijkertijd. Daar zal vrees ik ook geen work-around voor te vinden zijn, aangezien je receiver maar 1 input tegelijkertijd kan bedienen.

iRacing Profiel

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:36

CeesKees

I rest my Kees

Het kan wel, ik weet niet of je TV ARC ondersteund, maar als je je TV ontvanger rechtstreeks op je scherm aansluit, en dan dmv ARC het geluid regelt, kun je gewoon muziek luisteren terwijl de TV aanstaat.

Kortom, extra kabeltje van TV naar decoder, de rest via je receiver.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn TV ondersteund helaas geen ARC, tenminste dat kan ik nergens terugvinden (Sony Bravia 40W5500)

Dus al ik het goed begrijp sluit ik de HTPC en de Decoder middels HDMI aan op de (nog aan te schaffen) Home Cinema. Vervolgens gaat er 1 HDMI kabel van de Home Cinema naar de TV.

Op het moment dat ik TV kijk via de decoder zet ik de Home Cinema op HDMI1 en wanneer ik de HTPC inschakel zet ik em op HDMI1. En als ik tussentijds de TV uitzet (en de decoder/HTPC nog aan), zal het geluid nog steeds te horen zijn uit de Home Cinema

Dat ik niet gelijk TV kan kijken en muziek kan luisteren neem ik maar op de koop toe.. :P

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ah, een W5500.. Heb ik zelf ook. Dmv een optische kabel naar je receiver kun je hetzelfde resultaat krijgen.

Oh ja, en koop geen Home Cinema, maar een receiver en een set luidsprekers...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• kroegtijger
CeesKees schreef op maandag 04 februari 2013 @ 13:26:
Ah, een W5500.. Heb ik zelf ook. Dmv een optische kabel naar je receiver kun je hetzelfde resultaat krijgen.

Oh ja, en koop geen Home Cinema, maar een receiver en een set luidsprekers...
Dat is toch alleen van toepassing als je via CI+ kijkt, maar niet via een losse decoder?? :?

iRacing Profiel

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Als je tegelijkertijd TV wilt kunnen zien via een externe decoder, en muziek wilt kunnen luisteren via je receiver is dit de makkelijkste manier van aansluiten:

Decoder > HDMI > TV
TV > OPTISCH > RECEIVER

Verwijderd

Topicstarter
CeesKees schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:14:
Als je tegelijkertijd TV wilt kunnen zien via een externe decoder, en muziek wilt kunnen luisteren via je receiver is dit de makkelijkste manier van aansluiten:

Decoder > HDMI > TV
TV > OPTISCH > RECEIVER
Ja, en dan (HTPC via) Home Cinema met HDMI (2) ook weer op TV. Maar goed, ik denk dat dit niet vaak zal voorkomen en daarnaast is het zonder al te veel gedoe mogelijk, mits de Home Cinema meerdere HDMI-ingangen heeft en optical in. 8)7 dat moet wel lukken...

Maar Kees, waarom zou ik geen Home Cinema moeten kopen?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Inderdaad, de rest op receiver en die dan naar je tv.

Home cinema is leuk, maar je gaat al heel snel tegen de beperkingen van zo'n "alles in een (weggooi) set" .

Doe jezelf gewoon een plezier, koop een alle componenten los (je bent al goed op weg) dan heb je niet alleen iets staan dat er leuk uitziet, maar ook iets dat goed is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar al over nagedacht, mede omdat ik wellicht ook geen Home Cinema met DVD/BlueRay hoeft wanneer ik voor een HTPC ga (met DVD/BlueRay)

Zolang er maar een tuner op zit, internetradio met smartphone/tablet ondersteuning en DLNA.

Qua geluid zal het ook allemaal beter zijn, maar eerlijk gezegd vind ik dat nog niet eens het belangrijkst. Maar dat komt ook omdat ik nu ook niet echt verwend ben mbt geluid :(

Het grootste nadeel is volgens mij de prijs. Wat zou een mooie instap-receiver met 2.1 boxjes kunnen zijn?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Benader het andersom, hoeveel wil je uitgeven. Er is vast genoeg te vinden voor ieder budget.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had zo'n 300-400 in mn hoofd

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Dat is inderdaad wat krap.

Tsja, ik adviseer iedereen die er om vraagt (of er over na lijkt te denken) toch om voor losse componenten te gaan. Al is het alleen maar vanwege de flexibiliteit die je hebt in de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal er nog eens goed over nadenken.

In ieder geval bedankt voor het meedenken Kees en kroegtijger! Ik ga er wel uitkomen!

• kroegtijger
300-400 voor alleen een receiver is wel redelijk te doen. Dan kan je bij de instap-modellen van yamaha of HK redelijk terrecht. Als je er ook nog speakes bij wilt wordt het erg krap en ga je wel naar heel erg budget-modellen toe. Dan doe je er denk ik beter aan om op de 2e hands markt eens rond te snuffelen. Daar kan je voor dit soort hardware prima terrecht en jaren plezier van hebben voor een heel schappelijke prijs.

iRacing Profiel

Pagina: 1