Toon posts:

Welke videokaart en welke processor moet ik kiezen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig.
Ik ga een nieuwe computer bouwen en ik moet kiezen tussen 2 videokaarten, de pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE) ( deze review heb ik gelezen. misschien kunnen jullie na het lezen van deze review mij advies geven welke kaart ik moet kiezen.( deze heeft er ook nog 4 gratis games bij maar dat moet geen invloed hebben op de adviezen)
de andere kaart is de pricewatch: Club3D Radeon HD 7950 royalKing ook deze review heb ik gelezen, de prestaties zijn ongeveer het zelfde.

de prestaties van beide kaarten zijn ongeveer het zelfde maar een prijsverschil van € 75 is dat wel waard? of kan ik beter over 2 tot 3 jaar een niewe videokaart kopen?( bij de HD 7950 moet ik dan een jaar of 4/5 mee doen.

en dan moet ik ook nog tussen de i5 3570k kiezen en de i7 3770 ook dat prijs verschil is groot. daarvan wil ik graag weten welke het langste mee kan komen want daarvan ben ik van plan die pas over een jaar of 4/5 vervangen.

de laatste vraag nog: verkort overclocken de levensduur van een processor of videokaart nou veel?
en kan het er voor zorgen dat de processor of videokaart schade oploopt waardoor de prestaties minder worden?
(PS: als ik de i7 neem kan ik alleen nog de hd 7870 betalen, bij de i5 kan ik uit allebei kiezen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Solidgamez 8)

Verwijderd

Hoe hoger het nummer van de chip hoe sneller. Maar sommige XXX, OC of TOP editions willen dat nog wel is weerleggen. Echter is de core van de chip het belangrijkste kenmerk, een TOP kaart kan je zelf niet veel verder meer klokken en een referentie kaart wel! Meer geheugen is leuk maar op het eind gaat het hem puur om het aantal berekeningen wat een GPU kan maken per klokslag.
De 3570K is voor velen de betere keus mede omdat dit goed in het budget past maar ook hier geld hoe hoger het nummer des te sneller hij word dus kan je het missen neem de snelste.
de laatste vraag nog: verkort overclocken de levensduur van een processor of videokaart nou veel?
Overklokken is net als het opvoeren van een motor van een auto ze zullen dus bijna altijd korter leven en niet altijd super veel beter presteren dan standaard geklokte onderdelen. Dit komt door de aaneenschakeling van communicatie van een computer systeem waar het altijd wachten is op het traagste onderdeel en overklokken deze communicatie niet altijd versneld. Echter zijn fabrieks overgeklote componenten altijd binnen de garantie en zullen ze hun snelheid waar moeten maken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

5 jaar doen met een videokaart is vrij lang. Natuurlijk kan het, maar dat hangt af van je eisen die je stelt. Wil je alles op hoge resolutie spelen met alle opties open, dan zul je over 5 jaar niet de nieuwste games meer kunnen draaien.
Die kaart zal over 4 jaar natuurlijk nog prima werken, m dat is het probleem niet zo waarschijnlijk.

En verder zou ik gaan voor de i5, een i7 voegt niet zo heel veel toe. Maar dat hangt ook weer af van wat je met je systeem wilt gaan doen natuurlijk.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:57

RoofTurkey

PredatorKalkoen

De 7870XT is zeker een betere prijs/prestatie kaart, zonder twijfel. Maar, ben je er wel bewust van dat hij een gigantische herriemaker is (zelfde chip als de 7950, maar dezelfde koeling als een 7770 :P ). Sapphire heeft ook een 7870XT maar dan wel met een goede, stillere koeler erop. Dat zou mijn aanrader zijn qua videokaart.

CPU zou ik (mits je wilt gaan overclocken) zeker gaan voor de i5 3570k met een Z77 moederbord. Een i7 biedt geen voordeel in games en kost wel flink meer. Een i7 is dus eigenlijk alleen interessant indien je ook wilt gaan videobewerken en dergelijke en dan nog is het een moeilijke overweging qua prijs/prestatie.

Als je niet gaat overclocken neem dan gewoon een i5 3350p met een B75 moederbord, scheelt veel geld en zonder overclock is de prestatie gelijk (erg goed dus ;) ).

Overclocken beïnvloedt de levensduur van componenten doordat ze warmer worden dan met normale voltages en clocksnelheden. Met super koeling zal de levensduur dus niet korter worden, maar met een boxed koeler zal hij binnen de kortste keren overlijden :) .

Grillmeister