Brodit auto telefoonhouder werkt niet meer na aanpassing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 14:20
Ik gebruik al jaren Brodit telefoonhouders in de auto, bij al mijn telefoons. Dat komt omdat ik circa 70dkm per jaar rijd, en de houderzorgt er voor dat ik kan navigeren, files, flitsers, mail kan zien, en de telefoon ook nog mooi opgeladen houd. Zonder die stroom, haal ik het eind van de ochtend niet eens met mijn galaxy nexus.

Nu had ik recent een andere auto gekocht, waarbij de sigaretten aansteker onder spanning bleef staan bij het uitzetten van de auto. Dit gaf voor mij het probleem dat het lampje bleef branden, dus snachts was mijn auto blauw lichtgevend, en ik was bang dat die de accu leeg trekt. Dus ik trok de stekker er iedere keer uit. Na 2 a 3 weken, merkte ik al dat de sigaretten aansteker aansluiting, kapot ging door het vaak in en uit trekken. Dus ik wilde een permanente oplossing.

Dus ik wilde de autohouder gewoon aangesloten op het stroomcircuit van de auto zelf, en dan dat ie alleen op contact aan gaat. Omdat ik weinig tijd heb, door mijn werk, heb ik dit verzoek neergelegd bij de garage waar ik mijn auto in onderhoud bracht.

Nadat hij de eerste keer van de garage terug kwam, was het mooi, dat ie oplaadde op contact en stopte als ie van contact was. Echter na 1 ritje naar mijn werk kwam ik er achter, dat hoewel de telefoon aangaf dat hij aan het opladen was, hij in feitte helemaal niet bijlaad. Dus android geeft aan van wel, maar zelfs helemaal standby trok de telefoon leeg.

Ik zag twee mogelijke redenen, namelijk dat hij een te laag amperage kreeg doordat het een lijn was via het contact, of dat de stekker was afgeknipt en dat er een stukje techniek in de stekker yat, dat zich identificeerde als een lader, waardoor de telefoon weet dat hij het vermogen kan trekken. Deze twee zaken heb ik ook als zodanig aan de garage doorgegeven, en hun electriciteits expert, zou hier op mee verder gaan.

Na de tweede keer hebben ze de stekker doorgezaagd om te kijken wat er in zat. Hun zeiden, alleen een lampje, thats it. Dus ze hebben de lader toen op een directe lijn gezet met een hoog amperage. Helaas nog steeds niet werkend. Garage weet het niet meer, en heeft helaas de doorgezaagde stekker weggegooid.
(laatste keer dat ik die garage zal bezoeken)

Heeft iemand een idee waarom op dit moment de autohouder niet bijlaad. Ik kan op zich nog alle kanten op, omdat ik nog een autolader heb van de vorige telefoon, met de zelfde stekker, maar ik wil graag een goede permanente oplossing, het liefst via het circuit, zonder een stekker.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Ik meen dat er over de "het contact staat aan"-draad inderdaad niet veel vermogen gevraagd kan worden. Autoradio's gebruiken die toch ook alleen slechts als signaaldraad, en niet als voeding?

Hij zou wel voldoende moeten kunnen leven om een relais te schakelen die je op de voedingsspanning zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-07 18:14
Zonder te weten over welke auto we het hier hebben blijft het gissen. Daarnaast is het handig om te weten waar ze de stroom van af tappen. Opladen op contact kan van 100 en 1 plekken komen. Dus graag wat meer info omtrend deze zaken....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

SA007

Moderator Tweaking
@TS:
Niet dat je er nog wat aan hebt, maar een blauw ledje op de slechtst mogelijke manier aangesloten in een auto verbruikt ongeveer een kwart watt, een autoaccu is ongeveer 500wH, dus het zou ongeveer 3 maanden duren voor de accu leeg is door dat lampje.

Het is inderdaad nogal onprofessioneel van het garagebedrijf om er blind vanuit te gaan dat er niks in de stekker zit.

Over het vermogen probleem, ik denk dat elke aansluiting die je vind in een auto wel genoeg power heeft om een mobieltje op te laden, dat is ongeveer 5W, terwijl de laagste zekering in een auto een watt of 60 is.
Dus ik weet bijna zeker dat het in de manier van aansluiten zit, cq wat eraf geknipt is.
Dat er 'alleen een lampje' inzit klinkt mij als onzin, waarom zou je als fabrikant een speciale stekker maken alleen om er een lampje in te zetten, bijne gegarandeerd dat er meer in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-07 14:20
Het gaat om een peugeot 306 station D'turbo uit "98, maar ik denk dat dat op zich niet super relevant is. Ze hebben hem op dit moment op een directe lijn met deaccu verbonden die een hoog amperage/wattage levert.

Als ik google, zie ik trouwens dat USB op 5 volt werkt, dan moet er wel een tehniek in die stekker hebben gezeten om dat voltage omlaag te brengen...

Blij dat de telefoon nog niet ge"fried is. Ik kijk net op de stekker van mijn andere lader. Daar staat op input 12V, output 5V.

Ik ga maar eens naar een fatsoenlijke garage en laat daar de stekker van mijn oude brodith lader er tussen zetten. Aangezien SA007 net heeft voorgerekend dat die lamp, mijn accu niet leeg zal trekken... De reden dat ik hier bang voor was, is omdat ik ooit een civic hybride had, en daar trok het lampje in de hemel van de auto, de accu in 1 nacht compleet leeg. Nou moet ik wel zeggen dat de reguliere accu van zo'n hybride wat kleiner is. Die dinger starten volgens mij met de accu van de elektromotor.

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

SA007

Moderator Tweaking
Plavondlampje is al snel 10W, dat is 40x zoveel, dan zou ie met een kleinere accu inderdaad wel in een nacht leeg kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan me helemaal vinden in de redenering van SA007, Een gemiddelde accu van ongeveer 50 Ah heeft inderdaad heel globaal een energie van 12 x 50 = 600 Wh. Daar kun je voor dat hij leeg is de auto meerdere dagen achtereen stil laten staan. Maar goed, dat alleen even ter ondersteuning.

De bron van het probleem: Ik heb nog nooit een aansluiting van de cigarettenaansteker op deze manier zien sneuvelen. Die dingen zijn doorgaans zo robuust, dat dit me bijna onmogelijk lijkt. Tenzij .......
Het is, heb ik begrepen, wel een vrij oude auto. En je wilt vaak niet weten hoe weinig vingertoppengevoel sommige mensen hebben en hoe woest sommigen daardoor met hun spullen omspringen.
Wat ik hier mee bedoel is, dat ik de kans heel groot acht dat door ruw handelen dat stopcontact eigenlijk al versleten was. Oplossing is gewoon een nieuw stopcontact, bij normaal gebruik kun je dan zeker een veelvoud van de levensduur van de auto vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn idee was geweest om een relais tussen je sigaretten aansteker te zetten, en die met de stuurstroom die je radio oa gebruikt mee te schakelen? relais zelf gebruikt bijna niks, en als het contact uit is zelfs helemaal niks :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt mij als een bekend probleem! Heb zelf een 206 uit hetzelfde jaar en een omvormer in de auto zodat ik mn laptop onderweg kan gebruiken etc. Heb ook de eerste sigarettenaansluiting gesloopt door continu de stekker erin en eruit te trekken, franse kwaliteit...
Het probleem is vrij simpel opgelost, door de zekering te verplaatsen naar een tweede positie kan gekozen worden tussen continue stroom op de aansluiting of alleen stroom wanneer op contact. Weet niet zeker of dat hetzelfde is bij jou model maar volgens mij de makkelijkste oplossing.

Edit: hier een plaatje van de zekeringen:
http://www.ccfreunde.de/f...n=206cc&katid=14&artid=41

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voor de mensen met laptops in de wagen, jullie weten dat er adapters zijn die van 12V naar 20V en daar tussen gaan en geven altijd 150W (kan zijn dat er sterkere zijn).

Het is nogal stupido om volgende route te volgen: 12VDC > 230VAC > 20VDC

Ik had eigenlijk gewoon ook een relais geplaatst tussen de sigaretten aansteker :)

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 04-02-2013 19:59 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Emielio schreef op zondag 03 februari 2013 @ 11:11:
Nadat hij de eerste keer van de garage terug kwam, was het mooi, dat ie oplaadde op contact en stopte als ie van contact was. Echter na 1 ritje naar mijn werk kwam ik er achter, dat hoewel de telefoon aangaf dat hij aan het opladen was, hij in feitte helemaal niet bijlaad. Dus android geeft aan van wel, maar zelfs helemaal standby trok de telefoon leeg.
Volgens de USB standaard mag een USB apparaat maximaal 100 mA trekken. Op verzoek en na goedkeuring door de host mag een apparaat eventueel tot 500 mA trekken.
Fabrikanten gaan echter natuurlijk niet een USB host in hun adapters bouwen, want dat kost ten eerste geld en ten tweede zit je dan nog steeds met een vrij lage limiet van 500 mA. Daarom maakt een oplader zich doorgaans als zodanig bekend bij de telefoon door simpelweg de datalijnen kort te sluiten, al dan niet met een specifieke weerstand of spanningsverschil ertussen (in dat laatste geval wordt daarmee doorgaans het vermogen van de lader aangegeven).
Er is recentelijk een toevoeging gemaakt aan de USB specificatie met betrekking tot USB opladers, maar bij gebrek aan een standaard op dat gebied in de jaren daarvoor en de eigenzinnigheid van bijvoorbeeld Apple, is het een beetje een zootje geworden. Voor de meeste niet-Apple toestellen kun je ervan uitgaan dat het kortsluiten van de datalijnen voldoende is om het apparaat te laten weten dat er een USB lader aangesloten is.
Kortom, er is een goede kans dat er inderdaad geen elektronica in de stekker zat, afgezien van een simpele kortsluiting tussen D+ en D-. Bij gebrek aan die verbinding zal je telefoon niet meer dan 100 mA trekken en dat is waarschijnlijk niet genoeg om het ding bij te laden als hij tegelijkertijd ook gebruikt wordt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben eigenlijk helemaal verbaasd dat je telefoon nog werkt.. Dit is mijn pa ook een keer geflikt en mooi dat die telefoon de prullenbak in kon!

(werd wel vergoed, maar wel ontzettend stom :P)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-05 18:18

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Het makkelijkst is gewoon een schakelaar voor de sigaretten aansteker zetten. Mocht je dan niet willen dat het lampje 's nachts brand kan je het simpel uitschakelen. Schakelaars zijn er op gemaakt om te schakelen, dus dat gaat wel lang mee ;)
Pagina: 1