Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 21:04
Ik ben me helemaal suf aan het lezen over domotiga, rfxcom vera enz. maar zit met een vraag die ik niet beantwoord krijg:

Ik heb voor mijn nieuwe huis (over 2 maanden opgeleverd) een offerte gekregen voor rolluiken en een zonnescherm waarbij beide worden bediend middels somfy.
somfy rts en somfy oximo rts.

nu vroeg ik me af of ik die naast de afstandsbediening kon koppelen aan andere domotica.
aan de vera box, mijn nas of rasp met een transmitter sticky?

ik kan alleen nergens goede tutorials of ervaringen vinden, en ook het gebruikte protocol is me onduidelijk.
Zijn er hier mensen die hem bedienen middels scheduling of telefoon en niet de dure somfy box hebben?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-04 04:38
er is een rs485 interface van somfy:

http://www.somfysmarthome...5%20RTS%20Transmitter.pdf

gevonden via http://www.domoticaforum.eu

[ Voor 17% gewijzigd door steffex op 03-02-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Thanks
maar wel een duur dingetje waar vrij weinig over te vinden is qua koppeling met vera domotiga enz.
of kijk/zoek ik verkeerd?

ik had overigens wel verwacht dat er meer animo voor somfy in combi met overig spul zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17
Ik ben hier ook naar op zoek geweest en wat ik erover kon vinden houdt in dat Somfy wel 433 Mhz gebruikt, maar geen open protocol. Ze werken met een rolling key code, dus is het lastig met een andere zender te bedienen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Pino schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:48:
Ik ben hier ook naar op zoek geweest en wat ik erover kon vinden houdt in dat Somfy wel 433 Mhz gebruikt, maar geen open protocol. Ze werken met een rolling key code, dus is het lastig met een andere zender te bedienen.
je bent hier naar opzoek geweest. niet meer begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:17
Ik heb het bestempeld als vrijwel onmogelijk en teveel moeite om dit met 433 Mhz op te lossen. Als ik het echt wil hack ik de twee knoppen van een afstandsbediening wel met een paar GPIO pinnen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Tot zover heb ik wel homewizzard gevonden die met somfy rts signaal overweg kan.
Jammere vind ik dat het nogal gesloten is en niet zoals raspberry of vera veel voor zelf te ontwikkelen is.

aan de andere kant zie je dat opensource vaak veel sneller en grootser is dan closed. Dus als homewizzard het kan zou er een alternatief moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-05 16:40

nephilimcrt

Mad Scientist

Als somfy inderdaad met 433MHz werkt, zou je een oplossing op basis van een Arduino kunnen bedenken. Het topic hieronder gaat over KlikAan KlikUit, maar als je handig genoeg bent zou je hier een somfy library voor moeten kunnen knutselen.

433MHz-communicatie met microcontrollers

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 18:33
Inmiddels is er een Arduino sketch, maar is er inmiddels al een zender/ontvanger te krijgen?
5 minuten googelen leert mij dat er geen 433.42 Mhz (Somfy) spul is, is afwijkende frequentie dus moet je met kristallen in de weer.
Pagina: 1