Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-08 08:16
Zoals de titel al zegt: mijn monitor is aan vervanging toe. Op dit moment heb ik een BenQ GL2440HM. Een simpel TN-paneel van 24 inch met een resolutie van 1920 x 1080. Is niet in hoogte verstelbaar maar doet het verder best heel goed (al heb ik 'm nog niet echt kunnen vergelijken met een beter scherm). Ik wil onderhand dit budgetscherm eens de deur uit doen en deze vervangen voor een nieuwe monitor.

Ik heb al in het aankoopadvies gekeken, maar daar kom ik nu niet verder mee aangezien ik wat ervaringen nodig heb van andere Tweakers.

Wat ik op de monitor doe
Vooral gamen, af en toe wat schoolwerk. Geen foto's of video-editen. Games zijn vooral League of Legends, daarnaast nog wat ETS2 en heel wat Steam-games. Ik speel geen shooters, meer 'casual-achtige' games, op LoL na dan.

Budget
Mijn budget is heel flexibel, maar veel duurder dan 500 euro moet het niet worden. Ik bedoel dus niet dat ik persé een monitor van 500 euro zoek maar ik ben het bereid uit te geven als ik voor dat geld een mooie setup vind.

Wat ik zelf al heb gezocht/gevonden
  • Ik lees veel over IPS-monitors. Ze schijnen goed te zijn, maar is dat ook nodig voor gamen? Ze hebben een hogere inputlag?
  • Kan ik het beste voor één grote monitor gaan (27 inch en 2560 x 1440), of zou twee monitoren een betere keuze zijn? Ik heb nu 24 inch en het lijkt erop dat het een hoop geld scheelt als je voor 23 inch HD gaat, maar ik wil eigenlijk niet kleiner, merk je dat veel? Ik vind mijn huidige (HD-)resolutie prima maar ik zou in sommige games en andere situaties wel wat hoger hebben, is dit handig?
  • Heeft het zin om een 120Hz-monitor aan te schaffen of is dit eigenlijk onzin? Het gaat mij dan eigenlijk niet om het 3D-aspect (al is dat wel eens leuk om mee te spelen) maar vooral om meer FPS te kunnen zien.
Nog een side-note: videokaart (HD6950) kan alles prima aan, inclusief 27-inch 120Hz, dus daar hoef je geen rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn 3 dingen die je zou kunnen doen. Je zou voor een enkele 27" wqhd (2560x1440) kunnen gaan, daar zou dan pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart van kunnen kopen. Geweldige kwaliteit monitor, zeer goede kleurweergave en een niet al te belachelijke prijs. Je zou ook voor twee keer de pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart kunnen gaan, wat je meer horizontale werkruimte geeft, en als je wilt kun je dit nog later uitbreiden naar een 3x eyefinity setup tegen de tijd dat je videokaart weer een upgrade nodig heeft (jaar of 2). Twee keer de pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart is ook nog een mogelijkheid. Wel wat duurder, maar daar krijg je ipv een 1920x1080, een 1920x1200 resolutie voor terug. H
et zijn zoals je al wel opgevallen zal zijn allemaal dell schermen, maar dat is omdat in deze dell schermen gewoon een erg goede prijs/kwaliteit bieden en allemaal IPS zijn.
Over IPS: IPS is gewoon prima voor gamen hoor, soms hoor je dat de input lag nogal groot is, maar het valt allemaal wel mee en die paar milliseconden ga je toch niet merken.
120Hz monitoren kunnen heel mooi zijn, maar je hebt het niet nodig. Hoewel sommige mensen beweren dat ze het verschil tussen 60hz en 120hz kunne zien, is dit nogal discutabel.
Ik zou als ik jou was bij de dell 27" blijven. Als je wilt kun je natuurlijk je oude scherm er ngo gewoon naast houden ook, dat is vooral lekker als je schoolwerk aan het doen bent en meerdere internetpagina's/tekstverwerkers/etc open hebt staan. Dit is natuurlijk bij een 2x/3x kleiner scherm optie natuurlijk ook nog mogelijk. Als je tot de 600 wel wilt uitgeven zou je 3 keer de 23"dell kunnen nemen, maar daar heb je gelijk ook weer veel ruimte op je bureau voor nodig, en een enkele kaart van een vorige generatie zal niet zo goed op 5760x1080 presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:30:
Ik zou als ik jou was bij de dell 27" blijven. Als je wilt kun je natuurlijk je oude scherm er ngo gewoon naast houden ook, dat is vooral lekker als je schoolwerk aan het doen bent en meerdere internetpagina's/tekstverwerkers/etc open hebt staan.
Dell had ik ook al in gedachten, zo te zien zijn alle Dell-monitoren de beste in hun prijsklasse. Mijn huidige scherm ga ik er niet naast houden, omdat deze dan wordt verplaatst naar een andere computer en het moet er ook nog een beetje netjes uit zien op mijn bureau (verschillende randen vind ik er niet netjes uit zien ;))

Zal gamen veel fijner zijn op een monitor met 2560 x 1440 of kan ik beter naar 1920 x 1200 gaan en dat 2 keer? Wat zijn de pluspunten van 27" tegenover twee keer 24"? Ik heb geen idee wat beter zou zijn. Op het eerste oog lijken twee 24"-monitoren een beter prijs/kwaliteit te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 23:29
Hi!

Hier even een reactie van een mede LoL speler: ik heb zelf de U2711 van Dell (2560x1440 scherm) en zou niet meer terug willen naar 2 schermen. Met name het "geklooi" met software en games. Je hebt op een groter scherm eigenlijk voldoende ruimte om te doen wat je anders op 2 schermen zou doen.

Mocht je gaan gamen op 2x24" schermen dan betekend dat concreet dat je op één scherm je spelletjes speelt (in ieder geval LoL) en op het andere scherm eventuele software open hebt staan. Dit komt er in de praktijk vaak echter op neer dat je games zich heel raar gaan gedragen als je in het 2e scherm met je software bezig bent.

Wel wil ik hierbij opmerken dat het spelen van LoL op een hele hoge resolutie even wat tijd nodig heeft om te wennen.. Met betrekking tot input lag; hier heb ik nog nooit last van gehad, ook niet bij shooters.

Hoe dan ook succes met je keuze, uiteindelijk zal dit een persoonlijke zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Mmore schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:52:
Hi!

Hier even een reactie van een mede LoL speler: ik heb zelf de U2711 van Dell (2560x1440 scherm) en zou niet meer terug willen naar 2 schermen. Met name het "geklooi" met software en games. Je hebt op een groter scherm eigenlijk voldoende ruimte om te doen wat je anders op 2 schermen zou doen.

Mocht je gaan gamen op 2x24" schermen dan betekend dat concreet dat je op één scherm je spelletjes speelt (in ieder geval LoL) en op het andere scherm eventuele software open hebt staan. Dit komt er in de praktijk vaak echter op neer dat je games zich heel raar gaan gedragen als je in het 2e scherm met je software bezig bent.

Wel wil ik hierbij opmerken dat het spelen van LoL op een hele hoge resolutie even wat tijd nodig heeft om te wennen.. Met betrekking tot input lag; hier heb ik nog nooit last van gehad, ook niet bij shooters.

Hoe dan ook succes met je keuze, uiteindelijk zal dit een persoonlijke zijn.
Ah, een LoL-speler, daar heb ik wat aan :) Merk jij dat je meer ziet van het speelveld als je op je 27"-scherm speelt, en helpt het bijvoorbeeld bij verticaal naar beneden spelen (ik haat het op purple carry te zijn ;))? Zou je een screenshot kunnen sturen van de midlane (eventueel in custom) zodat ik het eens kan zien? Kan allemaal helpen bij het maken van die keuze. Werken games over het algemeen goed mee op 27"?

Voor 23" ga ik niet denk ik, het is net te klein en heeft een te lage resolutie (3 jaar geleden had iedereen je met die uitspraak voor gek verklaard). Het is een moeilijke keuze tussen 2 keer 24" en één keer 27" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Zijn er trouwens 27" schermen met 3D en een hogere resolutie dan HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-09 23:29
Ik heb helaas geen screenshots voor je - zit hier namelijk zonder internet al een week of twee nu - maar ik heb wel wat filmpjes die opgenomen zijn op 2560x1440? Misschien dat je daar wat aan hebt? Je kan bij YouTube voor de oorspronkelijke resolutie kiezen.

Qua games overall werkt het gros wel prima op 27" ja. :)

Miss Fortune gameplay; YouTube: Miss Fortune PvP gameplay in 2560x1440 (deze is een bit laggy, die hieronder niet)
Nocturne gameplay; YouTube: Nocturne Ranked gameplay in 2560x1440

Niet letten op hoe slecht ik ben :P

[ Voor 8% gewijzigd door Mmore op 03-02-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
120Hz monitoren kunnen heel mooi zijn, maar je hebt het niet nodig. Hoewel sommige mensen beweren dat ze het verschil tussen 60hz en 120hz kunne zien, is dit nogal discutabel.
Zien doe je dat wel, al moet je daarvoor wel de content hebben om dat te zien. Net als televisies met een 100Hz of 200Hz paneel om motion blur tegen te gaan, is dat ook zo op een 120Hz monitor. Echter is het wel zo dat de computer ook 120Hz uit moet kunnen sturen en niet zoals bij televisies er interpolatie toegepast wordt. Als je computer dit niet kan, heb je niets aan die 120Hz en zie je het verschil ook niet.
Bij games ga je die 120Hz wel merken wanneer de games ook op 60+ FPS draait. Maar ook hier is het weer zo dat dit wel het geval moet zijn wil je iets merken van die 120Hz. Want als je game op een te lage framerate draait, maakt je monitor ook geen gebruik van die 120Hz en is het verschil verwaarloosbaar. Een krachtige GPU is dus ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Ik heb er even over nagedacht en 27" lijkt mij een goede oplossing. Ik heb hier voorlopig genoeg beeldruimte mee, maar ik zit te kijken of ik in de toekomst nog een scherm bij kan plaatsen. Dit hoeft geen groot scherm te zijn, maar het liefst wel eentje met dezelfde randen, 4:3 en een hoogte van 1440 pixels en dezelfde hoogteafmetingen van de U2713HM. Bestaat zo'n scherm? Snelle zoekpoging leverde bij mij niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03

Over IPS: IPS is gewoon prima voor gamen hoor, soms hoor je dat de input lag nogal groot is, maar het valt allemaal wel mee en die paar milliseconden ga je toch niet merken.
Sommige IPS schermen hebben juist ontzettend veel last van inputlag. Zoveel lag dat het spelen van FPS games bijna niet te doen is. Ik zou, als ik een IPS paneel kocht, eerst goed even kijken hoeveel inputlag een monitor heeft.

Zo heeft de U2713H (zonder M! ;) ) behoorlijk wat inputlag:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
ChojinZ schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:19:
[...]

Sommige IPS schermen hebben juist ontzettend veel last van inputlag. Zoveel lag dat het spelen van FPS games bijna niet te doen is. Ik zou, als ik een IPS paneel kocht, eerst goed even kijken hoeveel inputlag een monitor heeft.

Zo heeft de U2713H (zonder M! ;) ) behoorlijk wat inputlag:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2713h.htm
FPS games speel ik niet en ga ik ook niet spelen, maar wel MOBA/RTS games waarbij reflex en snelheid van pas komt. Wat is het verschil tussen de inputlag van een scherm en de reactietijd (ze staan vaak als verschillende specificaties opgegeven)? En welke kan ik simpelweg optellen bij de 'ping' van mijn internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Heb een goede setup gevonden. Als hoofdscherm in normale pivot een Dell U2713HM en dan daarnaast, een slag gedraaid een Dell P1913 (niet op Tweakers te vinden).

Wat ik natuurlijk ook kan doen is in plaats van die P1913, een Dell U2312HM gebruiken. Deze ook gewoon draaien zodat ik verticale ruimte heb. Voordeel van de ene oplossing is dat de schermruimte perfect vierkant blijft, voordeel van het andere is een grotere totale ruimte en verticale leesruimte op het tweede scherm. Waar zouden jullie voor gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
DiedB schreef op maandag 04 februari 2013 @ 12:24:
[...]

FPS games speel ik niet en ga ik ook niet spelen, maar wel MOBA/RTS games waarbij reflex en snelheid van pas komt. Wat is het verschil tussen de inputlag van een scherm en de reactietijd (ze staan vaak als verschillende specificaties opgegeven)? En welke kan ik simpelweg optellen bij de 'ping' van mijn internet?
De reactietijd is de tijdsduur die een pixel nodig heeft om te schakelen tussen 2 kleuren.
Een pixel is volledig wit maar moet volledig zwart worden. De tijd die de pixel er overdoet is de reactietijd. Als de reactietijd te traag is krijg je ghosting (kometen effect).

Inputlag is de lag tussen de output van je videokaart en het weergeven op je scherm. Ook hier zit een kleine vertraging in.
Als jij in een shooter heel snel naar rechts draait met je muis dan duurt het eventjes voordat dit ook getoond wordt op je scherm. Bij weinig inputlag zal je daar niets van merken en reageert het poppetje (bijna) net zo snel als je muis.
Heb je echter veel inputlag, dan zit er een voelbare vetraging tussen je muisbeweging en wat het poppetje in game doet.

Bij wat langzamere games merk je hier niet veel van. Bij snelle actie spellen wel. Ik denk echter dat, ook al speel je RTS games waarbij je snel moet reageren, inputlag niet een heel erg belangrijk punt is. Daarvoor is het tempo in een rts weer net iets te traag.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 14:12
Ik zit een beetje in hetzelfde verhaal als de topicstarter. Ik zoek ook een scherm, deels voor te gamen (wel voornamelijk FPS en sim games) en voornamelijk om op te werken (ik heb momenteel een simpel 1080p tn paneel van AOC)

Aangezien ik met mijn huidig monitortje vaak in plaatsgebrek kom omdat ik zodanig veel programma's heb openstaan en wel graag een film/serie kijk; denk ik dat ik wel een nieuwe scherm kan gebruiken. (en liefst met een degelijke resolutie)

Ik dacht om mijn huidige setup gewoon uit te breiden (met een extra scherm ernaast te plaatsen, en mijn huidige scherm gewoon als secondair scherm te gebruiken)

Mijn videokaart begint al een klein beetje ouder te raken (een Gigabyte HD 5670) en mijn eerste vraag is dan ook of mijn GPU het aankan om zowel een 1080p en 1440p aan te sturen? Als ik op de productpagina kijk zie ik staan: Digital max resolution 2560 x 1600 en dus vrees ik een beetje voor de zaak. Aan de andere kant is mijn GPU wel eens aan een update toe. (Maar ik vind het geen probleem om games op low/medium te spelen, desnoods op 1080p, de 1440p resolutie is vooral handig als je aan het werk bent).

Maar daarbij een tweede vraag: kan de refresh rate van schermen omhoog als je bvb maar 1080p weergeeft op een 1440p scherm (desnoods met zwarte randen?). Of merk ik hier niet teveel van?

Nog een derde (beetje noob) vraag: hoe sluit je zo'n scherm aan? Kan een HDMI kabel dergelijke resoluties aan? DVI-I? D-SUB? (Aansluitingen op mijn huidige GPU)

En tenslotte; er zijn behoorlijk veel monitors. Als ik de populairste/goedkoopste op een rijtje zet, vind ik de volgende vergelijking: maar welke is nu best? Is het trouwens een "slim moment"? Ik volg het nieuws een beetje op t.net, maar zie vrij weinig (tot geen) aankondigingen voor 1440p monitors...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:24
miklas schreef op zondag 28 april 2013 @ 13:26:
Ik zit een beetje in hetzelfde verhaal als de topicstarter. Ik zoek ook een scherm, deels voor te gamen (wel voornamelijk FPS en sim games) en voornamelijk om op te werken (ik heb momenteel een simpel 1080p tn paneel van AOC)

Aangezien ik met mijn huidig monitortje vaak in plaatsgebrek kom omdat ik zodanig veel programma's heb openstaan en wel graag een film/serie kijk; denk ik dat ik wel een nieuwe scherm kan gebruiken. (en liefst met een degelijke resolutie)

Ik dacht om mijn huidige setup gewoon uit te breiden (met een extra scherm ernaast te plaatsen, en mijn huidige scherm gewoon als secondair scherm te gebruiken)

Mijn videokaart begint al een klein beetje ouder te raken (een Gigabyte HD 5670) en mijn eerste vraag is dan ook of mijn GPU het aankan om zowel een 1080p en 1440p aan te sturen? Als ik op de productpagina kijk zie ik staan: Digital max resolution 2560 x 1600 en dus vrees ik een beetje voor de zaak. Aan de andere kant is mijn GPU wel eens aan een update toe. (Maar ik vind het geen probleem om games op low/medium te spelen, desnoods op 1080p, de 1440p resolutie is vooral handig als je aan het werk bent).

Maar daarbij een tweede vraag: kan de refresh rate van schermen omhoog als je bvb maar 1080p weergeeft op een 1440p scherm (desnoods met zwarte randen?). Of merk ik hier niet teveel van?

Nog een derde (beetje noob) vraag: hoe sluit je zo'n scherm aan? Kan een HDMI kabel dergelijke resoluties aan? DVI-I? D-SUB? (Aansluitingen op mijn huidige GPU)

En tenslotte; er zijn behoorlijk veel monitors. Als ik de populairste/goedkoopste op een rijtje zet, vind ik de volgende vergelijking: maar welke is nu best? Is het trouwens een "slim moment"? Ik volg het nieuws een beetje op t.net, maar zie vrij weinig (tot geen) aankondigingen voor 1440p monitors...
Waarom kaap je nou iemand anders zijn topic? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miklas
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-09 14:12
Omdat ik vond dat de eisen tussen zijn en mijn noden vrij klein waren. Ik ben best wel geïnteresseerd in welke keuze de TS gemaakt heeft. Verder denk ik dat de schermen die ik aanhaal in mijn vergelijking best interessant zijn, indien de TS zijn keuze nog niet heeft gemaakt!

Met andere woorden: waarom een nieuw topic maken als ik dit topic eventueel kan helpen en de verschillen tussen de twee topics marginaal zouden zijn?
Pagina: 1