[Windows 7] Hot plugable SATA en reboots

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-07 11:07
Sinds een tijdje heb ik een HDD power switch in mijn systeem.
Type ORICO HD-PW6101.

Het is heel handig om je pc te gebruiken zonder dat al je HDD's mee hoeven te draaien, je kunt ze er namelijk stuk voor stuk mee inschakelen of juist uit laten.

Aangezien SATA hot-plugable is, leek het mij logisch dat je een HDD ook tijdens gebruik in- / bij kunt schakelen. Dat werkt ook, als ik 1 schijf inschakel, detecteert Win 7 deze netjes en is deze binnen een aantal seconden beschikbaar.

Echter, als ik vervolgens een 2e HDD bijschakel, merk ik dat de connectie met de overige schijven even wegvalt. Het zou zelfs kunnen dat de andere schijf ook opnieuw opstart. Erg vreemd en zeker niet ideaal voor de levensduur van een HDD.

Aangezien ik twijfel of dit een Win 7 'kwaaltje' is mbt de policy jegens online inschakelen van HDD's, stel ik mijn vraag in dit forum. Iemand bekend met dit fenomeen en beter nog.. is er iets aan te doen dat reeds draaiende schijven niet kortstondig uitvallen wanneer een nieuwe schijf in Win 7 wordt gedecteerd?

Betreft een Z77 moederbord, Asrock Intel Z77 Pro4-M met SATA-300 en SATA-600 schijven en 1 SSD die niet via de power switch loopt.

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Heeft elke drive zijn eigen vastgestelde drive letter assigment? Controleer dit in schijf beheer en zorg dat ze allen een eigen letter hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Ja ik heb ze allemaal een eigen letter gegeven.
Heb er gewoon een aantal overgeslagen voor de automatische toekenning van USB sticks enzo.
Ze veranderen dus niet van letter op het moment dat er een schijf wordt bijgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-07 22:08

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zou haast denken dat je voeding in eerste instantie te weinig levert en dat 't een paar milliseconde nodig heeft om te corrigeren, waardoor je schijven die tijd opnieuw aan gaan. Hoeveel power in heeft dat ding, 1 of 2 voedingskabels, en in geval van 2, gebruik je 1 rail, of 2 aparte?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Mmm... daar zeg je zowat... de switch heeft idd 2 aparte voedingsaansluitingen... En volgens mij ben ik lekker 'gemakkelijk' geweest en heb ik daarbij niet gelet op het nemen van 2 separate lijnen vanaf de PSU.
Thnx, dat ga ik eens controleren! _/-\o_ Het zou idd de te hoge aanloopstroom kunnen zijn..

PSU is trouwens 430 Watt, maar met de i5-3450 en verder alleen de disks, wat extra fans en geen aparte graka moet dat echt ruim voldoende zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Danny the dog op 03-02-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
Je hoeft maar 1 stroom aan te sluiten van de switch. Of 2 mag weet ik niet.
Boven wordt bedoelt met stroom van de voeding pakken, maar de stroom goed verdelen over de kabels die uit de voeding komen. Dus alle stroom verbruikers goed verdelen over de voeding kabels.

Misschien ligt het aan de controller waar je hd op zit, Hot plugable is niet altijd aanwezig.

Andere hd proberen.
Andere kabels proberen.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 03-02-2013 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Alle SATA aansluitingen hebben Hot Plug.
Zie specs mobo.
and "Hot Plug" functions
Maar zoals ook al idd door @Hero Of Time opgemerkt moet ik eens kijken naar de gebruikte kabels.
Verder zitten er 2 voedingsaansluitpunten op de switch, dus het lijkt me dat ik die kan gebruiken.
Er zitten immers ook 2 separate kabels bij, dus dat van die aanloopstroom lijkt me zo gek nog niet.
Weet eigenlijk bij God niet wat een HDD trekt op het moment van inschakelen. De 7 Watt tijdens gebruik (gemiddeld) zal in ieder geval niet voor problemen zorgen ;)

Edoch.. ik zal t allemaal eens nakijken en dan terugkoppelen. Bedankt voor t meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny the dog
Ok... even geen edit, maar een nieuw bericht voor deze update :)

Gisteravond de boel bekeken en idd geconcludeerd dat een of andere malloot 8) de stroomtoevoer naar de 2 voedingspunten had doorgelust.
Nu van 2 separate lijnen stroom gepakt en ongelooflijk maar waar... it works!! :*) :D

Dus @Hero Of Time, nogmaals thanx voor de goede ingeving! _/-\o_

Schijven bijschakelen gaat probleemloos nu, de reeds ingeschakelde blijven fijn doordraaien!

Voor iedereen die trouwens geinteresseerd is in de 6 voudige power switch, hij lijkt niet meer leverbaar bij de dealer in Duitsland (www.salcar.de), maar is nog wel op E-Bay.nl en Amazon.de te vinden. Erg handig als je geen NAS wil, maar ook niet constant al je schijven wil mee laten draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Danny the dog op 04-02-2013 13:31 ]

Pagina: 1