S.M.A.R.T. fail bij twee RAID 0 schijven:Schijven echt gaar?

Pagina: 1
Acties:

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-01 10:30

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Dag mensen.

Ik heb al een 4/5 jaar 2 schijven in Raid 0 lopen, en er is nooit wat mis mee geweest. Vanochtend echter gaf hij bij het opstarten eerst een SMART fail bij de ene schijf, en na wat opnieuw starten en wisselen van kabels gaf hij ook een SMART fail bij de andere schijf:

https://dl.dropbox.com/u/42430321/errorBios.jpg

https://dl.dropbox.com/u/42430321/errorWindows.png

Windows kan wel gewoon opstarten (na de SMART check uit gezet te hebben), en verder lijkt er niet zo heel veel bijzonders aan de hand. Natuurlijk heb ik als eerste een backup gemaakt.

Wat heb ik geprobeerd:
-Kabels tussen de twee schijven gewisseld, en een keer maar 1 van de 2 schijven aangesloten. Dit leverde niks op. Start altijd Windows op, maar ook altijd met SMART fail.
-Aantal programma geprobeerd om wat meer info van de SMART fail te bekijken, echter heb ik geen enkel programma gevonden die de SMART-info van het volume kan bekijken (hdtune/seatools en wat andere vage programma's).
-Checkdisk op het C volume laten uitvoeren.

Is dit nou puur toeval dat beide schijven echt stuk zijn, of zou dit ook kunnen liggen aan de hele RAID volume? Of is dit min-of-meer een geval van koffiedik kijken? (oftewel, niemand kan dit weten?)

Als ze echt stuk zijn zou het overigens kunnen komen doordat ik twee dagen geleden van kast ben gewisseld. Ook heb ik een keer de fancontroller van de kast geprobeerd en het leek alsof de pc dat ook niet zo grappig vond (of het was weer puur toevallig...)

Hardeschijf: pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD322HJ, 320GB
Moederboard: pricewatch: Asus P8Z68-V LX

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen of het echt aan de schijven ligt, of dat het een ander probleem is!

Alvast bedankt!

Verwijderd

CrystalDiskInfo geprobeerd? Ik heb je SMART output nodig in elk geval om iets zinnigs te kunnen zeggen.

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Bedankt voor de tip!

Disk 1:
https://dl.dropbox.com/u/42430321/crystaldiskinfo1.png

Disk 2 (geen probleem voor zover ik zie):
https://dl.dropbox.com/u/42430321/crystaldiskinfo2.png

Het lijkt dus wel echt iets van die ene schijf te zijn, en niet van het volume (voor zover ik het kan beoordelen).

Verwijderd

Je hebt een paar kabelfouten en een end-to-end SMART error. Dat laatste is niet direct het grote probleem, maar wel reden om de schijf ter RMA garantie aan te bieden.

Mijn advies is om je kabels nog eens goed na te lopen (geen sterke bochten/kinken in de kabels) en de SMART in de gaten te houden of de UDMA CRC Error Count raw value nog stijgt ja of nee. Zo ja, dan heb je nog steeds kabelfouten. Omlaag gaat dat (hexidecimale) getal nooit.

Of dat de reden is van je gefaalde RAID volume, weet ik niet. Je hebt ook één passieve bad sector, maar die kan nu in elk geval geen problemen meer veroorzaken. Als je gegevens wilt recoveren kun je twee dingen doen:
  • Recovery met Ubuntu Linux
  • Recovery met FreeBSD/ZFSguru
  • Gevaarlijke methode is alles opnieuw aanmaken. Dus beide schijven op non-member/free zetten en dan een nieuwe RAID0 maken met exact dezelfde eigenschappen zoals RAID level en stripesize. De volgorde van de disks moet ook gelijk zijn, dus geen veranderingen met de positie van de kabels maken!
Dat laatste is het makkelijkst en heeft bij RAID0 ook een redelijke kans van slagen, zolang je dezelfde stripesize aanhoudt. Maar als je data je echt veel waard is, koppel je ze af en gaan ze pas weer aan als je een goed plan en deskundige hulp hebt.

• Rub3s

Rub3s

+3 , omdat het kan

Topicstarter
Die End-to-End fout gaat zeker ook niet meer weg?

Overigens geeft het Raid volume in principe geen foutmelding, ik kan er ook gewoon van booten. Maar ik dacht dat het misschien daar aan lag, aangezien de bios opeens aangaf dat allebei de hardeschijven een SMART fail hadden (leek me wel erg toevallig).

Omdat ik de pc toch vooral in de vrije tijd gebruik, wacht ik eerst even twee weekjes af en kijk ik naar de SMART om alles even te controleren. Daarna zie ik wel wat ik er verder mee ga doen.

Super bedankt voor de tips!