Linksys EA4500 met Netgear WNDA3100v2 op 5ghz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:02
Ik heb jullie hulp nodig, ik heb een pc in dezelfde ruimte (3 meter zonder opstakels) staan als de router EA4500 van Linksys en in e pc zit de wifi adapter van netgear de WNDA3100v2.

Ik heb de connectieopgezet op 5ghz doormiddel van een aparte SSID naam voor mijn 5ghz signaal. De netgear geeft aan dat hij met 5ghz is verbonden door het blauwe ledje te laten knipperen.
Linkspeed is 300mbps en de signaalsterkte is alle balkjes vol.

Helaas krijg ik niet lekker een snelle verbinding tot stand, mijn snelheid bedraagd 30-40mbit op het 5ghz kanaal. Dit is nog lager dan op het 2.4 ghz kanaal en dat begrijp ik niet :?
IK heb het vermoeden dat de instellingen op de netgear misschien aangepast moeten worden, maar er zitten zoveel instellingen in, dat ik geen idee heb hoe die allemaal moeten staan.

Heeft iemand enig idee? Iemand bekend met de instellingen van de WNDA3100?
Hier wat plaatjes van de instellingen:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/ok24w3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/knrr8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2j0koja.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Martinusz op 02-02-2013 20:24 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat zijn de instellingen van de NIC, daar valt relatief minder in te stellen dan in de router. Kijk daar eens. Zoals ik al in je andere topic aangaf is 40MHz een must op 5GHz en op 2.4GHz kun je een brak kanaal gekozen hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 22:27:
Dat zijn de instellingen van de NIC, daar valt relatief minder in te stellen dan in de router. Kijk daar eens. Zoals ik al in je andere topic aangaf is 40MHz een must op 5GHz en op 2.4GHz kun je een brak kanaal gekozen hebben.
De 5ghz staat op 40mhz, kanaal van 2.4 is de gunstigste.
Op mijn "oude" router haalde ik op 2.4 rond de 50mbit.

Wifi settings:
http://i46.tinypic.com/2w6ca5f.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 02-02-2013 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoe heb je "de gunstigste" bepaald op 2.4GHz? ZIjn er op dat kanaal en de twee erboven en eronder helemaal geen andere netwerken? Zo niet kan het lonen om alsnog een andere te proberen.

Sterkste netwerk hoeft nog niet grootste interferentie te betekenen, dat komt vooral van meestgebruikte netwerk, ongeacht hoe sterk.

Mbt 5GHz, zoals ik vermoedde zit je op een kanaal (40) waar max toegestane zendvermogen minimaal is. Lees dit: Wikipedia: List of WLAN channels

Je wilt op kanaal 52 of hoger zitten voor max zendvermogen en waarschijnlijk dus ook snelheid.

Verder lees ik niets over orientatie. WiFi is erg richtingsgevoelig, in extreme gevallen kan welke kant zender of ontvanger op staat een factor 10 schelen in snelheid. Draai eens voor de grap 45 graden en meet opnieuw. Herhaal tot je een compleet cirkel in het horizontale vlak gedaan hebt. Doe dat ook in het vertikale vlak en je weet welke orientatie het best is. Irritant is dat dit voor 2.4GHz en 5GHz niet dezelfde hoeft te zijn, maar dan weet je iig waar je uit kunt kiezen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:48:
Hoe heb je "de gunstigste" bepaald op 2.4GHz? ZIjn er op dat kanaal en de twee erboven en eronder helemaal geen andere netwerken? Zo niet kan het lonen om alsnog een andere te proberen.

Sterkste netwerk hoeft nog niet grootste interferentie te betekenen, dat komt vooral van meestgebruikte netwerk, ongeacht hoe sterk.

Mbt 5GHz, zoals ik vermoedde zit je op een kanaal (40) waar max toegestane zendvermogen minimaal is. Lees dit: Wikipedia: List of WLAN channels

Je wilt op kanaal 52 of hoger zitten voor max zendvermogen en waarschijnlijk dus ook snelheid.

Verder lees ik niets over orientatie. WiFi is erg richtingsgevoelig, in extreme gevallen kan welke kant zender of ontvanger op staat een factor 10 schelen in snelheid. Draai eens voor de grap 45 graden en meet opnieuw. Herhaal tot je een compleet cirkel in het horizontale vlak gedaan hebt. Doe dat ook in het vertikale vlak en je weet welke orientatie het best is. Irritant is dat dit voor 2.4GHz en 5GHz niet dezelfde hoeft te zijn, maar dan weet je iig waar je uit kunt kiezen.
Kanaal 1t/m4 zijn het minst in gebruik. Kanaal 11 en 6 zitten wat netwerken en op 11 ook een 40 MHz netwerk.

De routers staat plat op een dressoir 2,5 meter van mijn pc zonder obstakels. Wifiadapter zit aan de zijkant ipv achterkant pc. Link speed is 300mbps en signaalsterkte volle bakjes.

Heb het idee dat die netgear adapter niet lekker communiceert met de linksys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je gaat niet in op mijn punten mbt 5GHz (wat je eigenlijke probleem is):
- zet dat op hoger kanaal (>=52 ipv 40)
- draai die router. Ook plat kun je 360 graden draaien in horizontaal vlak, en plat hoeft niet het best te zijn voor jouw situatie :o

Trouwens, als het een vaste PC is in zelfde ruimte op 3m afstand en snelheid is een pre, waarom niet gewoon UTP-kabel erin?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op zondag 03 februari 2013 @ 01:43:
Je gaat niet in op mijn punten mbt 5GHz (wat je eigenlijke probleem is):
- zet dat op hoger kanaal (>=52 ipv 40)
- draai die router. Ook plat kun je 360 graden draaien in horizontaal vlak, en plat hoeft niet het best te zijn voor jouw situatie :o

Trouwens, als het een vaste PC is in zelfde ruimte op 3m afstand en snelheid is een pre, waarom niet gewoon UTP-kabel erin?
Hoogste kanaal is 48 die je kunt instellen.
Zal de routers eens gaan draaien vandaag.

Pc is een all-in-one pc die op een eethoektafel staat, niet zo fraai om daar een kabel naar te trekken ;)
Plus het moet gewoon werken, belachelijk dat ik met een goede routers en wifi adapter deze snelheden behaalde.met de interne wifi kaart van de pc zijn de snelheden nog beter, maar die haalt max link speed 150.
Overigens ook opvallend, die interne kaart haalt op een andere routers 150mbps link speed en op deze linksys routers maar 65mbps link speed :?

net een ronde gedraad met de router, maar maakt geen verschil :|

edit2:
Ik ben er nu bijna zeker van dat het ligt aan de combinatie van de netgear adapter en de router. Zojuist een netbookje erbij gepakt, verbonden met link speed 300mbps op 2.4 ghz kanaal en haal 85mbit snelheid.
Ik denk dat ik de adapter ga omruilen voor een linksys wifi adapter.

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 03-02-2013 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het kan aan de NIC liggen maar ook aan de locatie waar dat ding ingeprikt is. Meestal worden die dingen met een USB verlengkabel geleved - of heb je er zelf eentje liggen. Probeer dat ook eens, misschien dat het 30cm verderop een stuk beter is.

Overigens weet je hopelijk dat die "link speed" weinig zegt over wat je echt kunt halen, realistische max is hooguit 40% daarvan :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op zondag 03 februari 2013 @ 12:41:
Het kan aan de NIC liggen maar ook aan de locatie waar dat ding ingeprikt is. Meestal worden die dingen met een USB verlengkabel geleved - of heb je er zelf eentje liggen. Probeer dat ook eens, misschien dat het 30cm verderop een stuk beter is.

Overigens weet je hopelijk dat die "link speed" weinig zegt over wat je echt kunt halen, realistische max is hooguit 40% daarvan :o
Kabel zit er ook bij, maar maakt ook geen verschil. Ik weet dat de link speed weinig zegt, maar alle andere apparaten hebben een snellere verbinding dan via die netgear stick.
Zal nog eens kijken met de stick op de laptop, die haalde namelijk 85mbit met zijn interne wifi kaart.
Als dat niet werkt dan ga iknde stick omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is inderdaad een goede- maar ook daar kan orientatie veel uitmaken. Probeer dus zeker met laptop in verschillende posities om te testen.

Vaak zijn juist de meest high-performance NICs ook het meest richtingsgevoelig :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op zondag 03 februari 2013 @ 15:03:
Dat is inderdaad een goede- maar ook daar kan orientatie veel uitmaken. Probeer dus zeker met laptop in verschillende posities om te testen.

Vaak zijn juist de meest high-performance NICs ook het meest richtingsgevoelig :o
Ik ben er nu 100% zeker van dat het aan de netgear stick ligt :)
Mijn netbookje (3 jaar oud) verbind met zijn eigen wifi kaart op 2.4 ghz met een link speed van 300mbps en haalt een snelheid van 60-80 mbit. (duidelijke vooruitgang dankzij nieuwe linksys router!)
Gebruik ik de netgear stick op dit laptopje, kom ik weer niet verder dan dezelfde waarden als op de pc. 2,4ghz kom ik niet verder dan 15mbit en 5ghz kom ik niet verder dan 30mbit.
Helaas was de netgear livechat nu gesloten, gisteren nog wel met linksys gechat, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan de router ligt. (hebben via de chat wat algemene stappen doorgekomen)

Kortom....omruilen die stick voor de linksys stick, hopelijk wordt dat beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35
Heb hier een:
tweakers.net/pricewatch/293573/belkin-usb-adapter-play-n750.html

De eerste 3x3 wifi stick die fatsoenlijk leverbaar en betaalbaar was...

Doet ongeveer 14 a 16Mb/sec met een e4200 met twee muurtjes er tussen. Dichterbij richting de 20Mb/sec

Staat er ook eentje in de v&a zag ik

[ Voor 0% gewijzigd door nooberke op 03-02-2013 22:40 . Reden: Krijg link niet zoals ik wil.. phone... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
nooberke schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:38:
Heb hier een:
tweakers.net/pricewatch/293573/belkin-usb-adapter-play-n750.html

De eerste 3x3 wifi stick die fatsoenlijk leverbaar en betaalbaar was...

Doet ongeveer 14 a 16Mb/sec met een e4200 met twee muurtjes er tussen. Dichterbij richting de 20Mb/sec

Staat er ook eentje in de v&a zag ik
20mb/sec data transfers over het netwerk of 20mb/sec download van internet? :D
Ik ga de Linksys AE2500 halen, zelfde merk als router, minder kans op falen ;) en als het faalt kan ik bij 1 partij de support zoeken. Kan ook nog overwegen de AE3000 te halen, maar ik denk dat ik met de AE2500 voldoende ga hebben :)

Edit: lees toch wat negatieve dingen over de AE2500, wordt dan toch denk ik de AE3000 die overal goed gewaardeerd wordt :)

[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 04-02-2013 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij heeft het over Megabit per seconde, niet millibit per seconde. En 20Mb/s is toch niet zo'n rare internetsnelheid?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:25:
Hij heeft het over Megabit per seconde, niet millibit per seconde. En 20Mb/s is toch niet zo'n rare internetsnelheid?
20mb/s vind ik anders niet een normale download snelheid van internet, dan zou je een verbinding hebben van 20*8 = 160mbit wat niet echt heel standaard is ;)

Binnen je eigen netwerk kan ik mij dat dan weer wel voorstellen :)

Ik heb een 120mbit verbinding, haal bedraad iets van 14mb/sec download, als ik draadloos met de nieuwe stick AE3000 70-100 mbit kan halen vind ik het prima!

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 04-02-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar heb je het over? Let een beetje op je hoofdletters:

M=Mega, miljoen
m=milli, een duizendste
B=Byte, 8 bit
b=bit, 1/8 Byte

20Mb/s is 20Mbps is 20Mbit per seconde, daar hoef je niets te vermenigvuldigen.

Pas als je met MB, dus MegaByte gaat rekenen moet je met acht vermenigvuldigen om het aantal bits te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35
Het gaat om MB/s dan om te precies te zijn, 20Mbit zou niet echt denderend snel zijn

En nee mijn internet haalt dat niet, mijn NAS echter wel }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
nooberke schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:46:
Het gaat om MB/s dan om te precies te zijn, 20Mbit zou niet echt denderend snel zijn

En nee mijn internet haalt dat niet, mijn NAS echter wel }:O
Dus intern op je netwerk :P maar is ook mooie snelheid!
dion_b schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:39:
Waar heb je het over? Let een beetje op je hoofdletters:

M=Mega, miljoen
m=milli, een duizendste
B=Byte, 8 bit
b=bit, 1/8 Byte

20Mb/s is 20Mbps is 20Mbit per seconde, daar hoef je niets te vermenigvuldigen.

Pas als je met MB, dus MegaByte gaat rekenen moet je met acht vermenigvuldigen om het aantal bits te vinden.
Relaxt :> je snapt mijn verhaal toch? Zal voortaan op de hoofdletters letten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Laatste post voor dit topic :)
De Linksys AE3000 geinstalleerd binnen 5 minuten, en behaal topsnelheid!!
Draadloos 80-115 Mbit verbinding!!!

Kortom: koop een goede wifi adapter en het helpt echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup, dat zeker.

Mooie snelheden, al klinkt dat niet als simultaneous dual band maar gewoon 5GHz. Heb eerlijk gezegd nog geen enkele USB NIC gezien die wel daadwerkelijk beide banden tegelijk kan voeren.

Dat WiFi een bottleneck is, is eigenlijk een luxeprobleem. In veel delen van de wereld zijn de internetverbindingen zo traag dat alles boven de 2 a 3 Mb/s genoeg is. Heb zelfs gehoord van een project bij Telefonica (Spanje) om via WiFi ongebruikte DSL-bandbreedte van je buren te gebruiken om zo toch een fatsoenlijke totaalsnelheid te krijgen. Soort van omgekeerde van wat Ziggo in Groningen aan het doen is met semi-openbare AP's op WiFI-modem/routers 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:44:
Yup, dat zeker.

Mooie snelheden, al klinkt dat niet als simultaneous dual band maar gewoon 5GHz. Heb eerlijk gezegd nog geen enkele USB NIC gezien die wel daadwerkelijk beide banden tegelijk kan voeren.

Dat WiFi een bottleneck is, is eigenlijk een luxeprobleem. In veel delen van de wereld zijn de internetverbindingen zo traag dat alles boven de 2 a 3 Mb/s genoeg is. Heb zelfs gehoord van een project bij Telefonica (Spanje) om via WiFi ongebruikte DSL-bandbreedte van je buren te gebruiken om zo toch een fatsoenlijke totaalsnelheid te krijgen. Soort van omgekeerde van wat Ziggo in Groningen aan het doen is met semi-openbare AP's op WiFI-modem/routers 8)7
Hij staat op 5Ghz idd, gebruik aparte SSID namen voor 2.4 en 5 Ghz Wifi netwerk :)
Maar op 2.4 haal ik ook mooie snelheid van rond de 70Mbit :)

Dat Ziggo project bevalt mij eigenlijk helemaal niks, heb ook Ziggo, maar waarom zou ik in vredesnaam als hotspot moeten dienen voor een ander :X Je hebt er verder geen last van zeggen ze, maar wie betaald de stroom? >:) krijg ik dan ook korting voor het beschikbaar stellen van mijn stroomnet aan een ander O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Je hebt er verder geen last van" is natuurlijk niet helemaal waar. Wat ze daarmee zeggen is dat ze aparte bandbreedte op de kabel (DOCSIS) gereserveerd hebben. Mooi, maar waar zit in 90% van de gevallen de bottleneck? Zoals dit topic bewijst, het zit in de WiFi. En die routers van Ziggo hebben maar een radio, dus ook al is het een eigen SSID, het gaat ten koste van de totale bandbreedte over die radio. Oftewel als je hotspot in gebruik is haal je een paar Mb/s minder over WiFi.

Jij gaat daar trouwens geen last van hebben, want het gaat alleen over de router van Ziggo zelf, niet je eigen ding erachter.

Waarom je dit zou willen is tweeledig:
- gratis gebruik van een AP als je toevallig op terras zit in de buurt van een andere Ziggo-klant.
- op enig moment gaat Ziggo gebruik maken van de 4G-telefoniebandbreedte die ze vorig jaar gekocht hebben. Reken maar dat ze dan een convergence-product aan gaan bieden waarmee je dmv app op je telefoon met je Ziggo telefoonnummer tegen vaste (en dus niet mobiele) tarieven kunt bellen op je mobiel. Als je met je mobiel alleen met GSM en opvolgers verbindt hakt dat in je dataverbruik, maar als je steeds met Ziggo-hotspots verbindt gaat het niet ten koste van dataverbruik ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
dion_b schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:52:
"Je hebt er verder geen last van" is natuurlijk niet helemaal waar. Wat ze daarmee zeggen is dat ze aparte bandbreedte op de kabel (DOCSIS) gereserveerd hebben. Mooi, maar waar zit in 90% van de gevallen de bottleneck? Zoals dit topic bewijst, het zit in de WiFi. En die routers van Ziggo hebben maar een radio, dus ook al is het een eigen SSID, het gaat ten koste van de totale bandbreedte over die radio. Oftewel als je hotspot in gebruik is haal je een paar Mb/s minder over WiFi.

Jij gaat daar trouwens geen last van hebben, want het gaat alleen over de router van Ziggo zelf, niet je eigen ding erachter.

Waarom je dit zou willen is tweeledig:
- gratis gebruik van een AP als je toevallig op terras zit in de buurt van een andere Ziggo-klant.
- op enig moment gaat Ziggo gebruik maken van de 4G-telefoniebandbreedte die ze vorig jaar gekocht hebben. Reken maar dat ze dan een convergence-product aan gaan bieden waarmee je dmv app op je telefoon met je Ziggo telefoonnummer tegen vaste (en dus niet mobiele) tarieven kunt bellen op je mobiel. Als je met je mobiel alleen met GSM en opvolgers verbindt hakt dat in je dataverbruik, maar als je steeds met Ziggo-hotspots verbindt gaat het niet ten koste van dataverbruik ;)
Ik vraag mij dan ook af wat ze aan mijn signaal hebben, ik woon in een dorp ;) dus niet in het centrum van een grote stad. Mijn signaal kun je voor op straat nauwlijks ontvangen. Mijn ziggo router staat in bridge modus, maar dat maakt dus niet uit, zij zetten dan toch een wifi signaal aan voor de hotspot?
Is op zich ook wel bezwaarlijk, heb je misschien al last van netwerken en signalen in de buurt, komt er nog een (stoor) signaal bij! :D

Overigens vandaag de netgear stick omgeruild voor een linksys EA2500 (vergelijkbare stick) en haal boven op de eerste verdieping een 30Mbit snelheid. Daar waar ik met de gister gekochte EA3000 boven 70Mbit haalde, maar die gebruik ik beneden nu :)

Kortom je kunt beter een goede duurdere stick kopen met meerdere interne antennes erin, dat scheelt dus echt wel wat!

Pagina: 1