Vervoersdilemma...Diesel...Min. 1400Kg trekken...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:19
Hoi,

Kom er niet geheel uit. We zoeken een Diesel auto met een aantal minimale eisen ;

1 ) Trekhaak en moet 1400 KG kunnen trekken geremd ( ivm de caravan )
2 ) Airco !
3 ) 5 zitplaatsen met gordel
4 ) Ledig gewicht van de wagen zo laag mogelijk ivm wegenbelasting

Budget maximaal € 8500,-- !

Ik kom niet verder dan b.v een Citroen C4 1.6HDI uit 2005.
Deze weegt leeg 1232 KG en mag 1636 KG trekken geremd.

Iemand nog ander ideeen ? ? Merk maakt me niet zoveel uit.

Ik rij alleen al aan woon- & werkverkeer 100 klm. per werkdag ( dagelijks ! ).
Prive rijden we nog circa 8.000 daarbij op.

Bedankt voor het meedenken / tips / input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07 09:40
Mazda 5, VW Golf (station), Honda Accord bijvoorbeeld? Allemaal in diesel te krijgen en mogen 1400kg of meer trekken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hier kun je een selectie maken van auto's op basis van trekgewicht (en ervaring met caravans):
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Dan heb je genoeg keuze aan auto's. Van daar uit kun je verder met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:10

-tom-562

Oliesjeik

Je kan nu zo ongeveer ALLE grote middenklassers met een dieselmotor hier plaatsen, want de meeste grote middenklassers (dan bedoel ik dus Accord, Passat, Avensis, Mazda 6, Ford Mondeo et cetera) mogen dat wel trekken. En gewicht zo laag mogelijk, laat je de keuze van een auto echt afhangen op 2 tientjes o.i.d. per maand meer?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Speed24 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:30:
Hier kun je een selectie maken van auto's op basis van trekgewicht (en ervaring met caravans):
http://www.caravantrekker.nl/autoselecteren/index.php

Dan heb je genoeg keuze aan auto's. Van daar uit kun je verder met zoeken.
Top bedankt hier kan ik wat mee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:08

Destruction

(ex-)Automonteur

Een c4 met de 1.6HDi lijkt me geen aanrader, een vrij grote zware auto, en dan zo'n tamme diesel erin.. Doe dat maar niet :) Je wil een caravan kunnen trekken, dus je wil wel een beetje fatsoenlijk koppel, en dat heeft zo'n 1.6je niet imo.

* Destruction is persoonlijk best fan van de TDI. Koppel onderin de toeren, zoals het imo hoort bij een diesel.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Voor de beeldvorming. De caravan wordt alleen binnen NL gebruikt. We gaan dus niet de Alpen of Ardennen in. En blijven op de relatieve vlakte vwb hellingen.

Maar maybe is zoiets wel wat --> http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

O ja en onze caravan ( TEC 555 TK uit '95 ) weegt onbeladen 1100 KG en MAG beladen 1400 KG wegen.

Dit is evt. via een simpel RDW formulier te verlagen naar b.v 1250 KG.

[ Voor 67% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 03-02-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:34

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Skoda Octavia (combi) 1.9TDi van ~ 2007.

Krachtig, zuinig en mag 1400 kg trekken. Ook nog compleet uitgerust voor zijn prijs.

Bijvoorbeeld deze. Gescheiden climate control, xenon koplampen en een relatief lage km stand waarbij je er nog flink wat bij kunt rijden. Trekhaak heeft deze specifieke volgens mij niet maar het is maar een indicatie.

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 03-02-2013 13:49 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-07 21:45
MisteRMeesteR schreef op zondag 03 februari 2013 @ 13:48:

Krachtig, zuinig en mag 1400 kg trekken. Ook nog compleet uitgerust voor zijn prijs.
105pk is toch niet krachtig? Zeker niet voor een auto van 1300kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Als getal niet nee, maar wel als we het over de 1.9 TDi pompverstuiver hebben. Nog steeds de fijnste diesel die ik gereden heb. Fijner als mijn huidige 2.0 TDi common-rail. En met mij denken er genoeg anderen ook zo over ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je dagelijks 100km doet, lijkt me verbruik een behoorlijk relevante factor na trekvermogen, iig belangrijker dan vermogen, wat enkel binnen platte NL niet zo'n issue is.

Dat kan een goede reden zijn om voor een van de vele, vele geschikte opties te kiezen.

Overigens uit dat oogpunt allicht te overwegen: ipv diesel gaan voor een Volvo BiFuel (LPG). Door lagere belasting en verbruik kun je tegen zelfde vaste lasten minimaal een klasse hoger gaan zitten dan bij diesel. En een V70 zou dit makkelijk kunnen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
MisteRMeesteR schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:06:
Als getal niet nee, maar wel als we het over de 1.9 TDi pompverstuiver hebben. Nog steeds de fijnste diesel die ik gereden heb. Fijner als mijn huidige 2.0 TDi common-rail. En met mij denken er genoeg anderen ook zo over ;)
Ik neem aan dat de getallen toch wel iets over de prestaties zeggen? Dat het de fijnste diesel is die jij gereden hebt zegt natuurlijk niet zo veel, ik neem aan dat je dan niet in bv een 320d touring uit 2007 hebt gereden. Net zo zuinig maar wel een stuk krachtiger en daardoor 4 seconden sneller naar de 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Niet iedereen is daarmee geobsedeerd. Als ik snel naar de 100 wil pak ik de motor. Als ik lange afstanden comfortabel wil tuffen rij ik diesel, en dan is bij mij iig soepel rijden en rijcomfort absoluut belangrijker dan vermogen of snelheid ;)

[ Voor 25% gewijzigd door dion_b op 03-02-2013 14:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:41
Het Fantoom schreef op zondag 03 februari 2013 @ 13:54:
[...]

105pk is toch niet krachtig? Zeker niet voor een auto van 1300kg.
Als je een sleurhut of ander kar erachter wil hangen, is koppel veel belangrijker dan vermogen. En koppel heeft zo'n motor genoeg.

Voor TS: denk je nu echt dat het verstandig is om een laag leeg gewicht te zoeken, om daarna een kar erachter te hangen die zwaarder is dan de auto? Als je dan ook een keer in een lastige situatie komt, weet je zeker dat die kar wint van de auto.

Wat ook een overweging kan zijn is een Subaru met LPG: 4x4, vaak met hi/lo mogelijkheid, hoog maximum aanhanger gewicht en redelijke prijs.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Misschien een rare opmerking maar voor het berg op sleuren van een trein van 3 ton lijkt me 100 PK wel aardig de ondergrens. (met 5 inzittenden + bagage ga je daar makkelijk overheen)

http://www.autotekoop.nl/...o-20-tdci-1715410/details

Als karavan trekker en vakantie mobiel lijkt me zoon beestje wel wat. Alleen de wegenbelasting op een diesel van 1470Kg is best veel. Maar voor de rest voldoet ie aardig: groot, rijk uitgerust en veel power. (150Pk volgens RDW)

Of deze http://www.autotekoop.nl/...-pro-line-1707679/details

[ Voor 11% gewijzigd door martijn_tje op 03-02-2013 14:49 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37

Soggy

vroemmmm

Ik heb ook dezelfde afweging gemaakt. Hiervoor had ik een Ford Focus met 1.8 TDCI motor. De 2.0 is een nog beter caravantrekker, maar ik heb afscheid genomen van het merk Ford vanwege de teleurstellende kwaliteit van de auto.

Sinds vorig jaat heb ik een Hyundai I30CW 1.6CRDi. Eigen gewicht 1309 kg, max trekgewicht 1400 kg (dit is wel belangrijk voor je rijbewijs trouwens, ik neem aan dat je een E achter B hebt? Anders moet je de caravan terug laten keuren naar 1300kg).

Wij zijn afgelopen jaar met de combi van deze auto + Home Car 45 (1300 Kg dus) naar zuid frankrijk geweest. De auto kan het goed hebben, maar heeft iets minder reserve dan de 1.8 TDCI van de Focus. Kwestie van tijdig terugschakelen, maar blijf je binnen Nederland dan is dit een prima optie.

Verbruik solo ligt rond de 1:17-18 (houd het niet precies bij)

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijn_tje schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:44:
Misschien een rare opmerking maar voor het berg op sleuren van een trein van 3 ton lijkt me 100 PK wel aardig de ondergrens. (met 5 inzittenden + bagage ga je daar makkelijk overheen)
Lezen:
Voor de beeldvorming. De caravan wordt alleen binnen NL gebruikt. We gaan dus niet de Alpen of Ardennen in.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik heb idd B en E rijbewijs. En ik zal rijden als de caravan erachter zit.

De Octavia die ikzelf postte lijkt me wel wat. Nogmaals aan een ieder bedankt voor jullie input.

LPG is GEEN optie ! En nogmaals we gaan er niet mee de heuvels is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Zomaar een vraag hoor, maar waarom is LPG geen optie? Zoals dion_b al aangeeft, veel lagere vaste lasten en een veel lagere literprijs. Een veel lager omslagpunt/veel meer voordeel te behalen dus. Ook hebben LPG-auto's in de prijsklasse die jij zoekt vrijwel nooit een tank in de kofferbak, deze zit altijd weggewerkt bij het reservewiel of hangt onder de auto.

Horror-verhalen over extra benodigd onderhoud zijn achterhaald, stammen van antieke auto's met verdampers etc.. Het enige waar je wel op moet letten (bij aanschaf/zoektocht), is of het type motor van de auto die je wil kopen geschikt is voor LPG. Zo weet ik dat de Z5 motor in mijn 323F perfect geschikt is voor LPG.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Is een keus ik wil geen LPG ( of G3 ) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

lpg-g3 heb je dan, in jouw prijsklasse (ik ga er tenminste vanuit dat je geen jaren '80 auto zoekt?), standaard.

Maar prima als je dat niet wil :)

Ook op vlak land wil je overigens wel een beetje koppel hebben, als je met een caravan gaat rijden. Ook op dat vlak (ik weet niet of je dat mag uittesten bij een proefrit, waarschijnlijk niet, omdat de RDW het niet toestaat dat je een caravan/aanhanger trekt met een auto op handelskentekenplaten :+), maar je zult al snel merken dat die 1.6HDi in de c4 waar je aan dacht, veel te tam is daarvoor. Ik ken de motor uit zowel 207's als 307's, en er zit gewoon te weinig pit in, zeker als je met aanhangers wil werken.

Of je moet een 2.0HDi nemen, daar zit wel wat meer kracht in en ik denk dat je dan redelijk goed zit. Erg zuinig zijn ze alleen niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Destruction op 03-02-2013 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:45

Dentheman

Zie signature

dion_b schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:14:
Overigens uit dat oogpunt allicht te overwegen: ipv diesel gaan voor een Volvo BiFuel (LPG). Door lagere belasting en verbruik kun je tegen zelfde vaste lasten minimaal een klasse hoger gaan zitten dan bij diesel.
Willow_ten, als ik me niet vergis woon je in de kop van Noord Holland, er staat bij Peeman (den helder) momenteel een S60 met bi-fuel te koop, vanwege de 5 cylinders en de 2.4L inhoud heeft deze auto een soort van diesel-karakter, goed te rijden in de lage toeren. Tevens valt deze (ruim!) binnen je gestelde budget.

Kijken en een rondje rijden kan nooit kwaad ;)

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
StevenK schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:42:
[...]

Als je een sleurhut of ander kar erachter wil hangen, is koppel veel belangrijker dan vermogen. En koppel heeft zo'n motor genoeg.
Die sleurhut zal misschien 3x in het jaar mee op vakantie gaan? Al die andere keren heb je wel degelijk wat aan het vermogen. En dus ook het koppel want die 2 gaan altijd samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-08-2024
Land rover freelander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiLLoW_TieN schreef op zondag 03 februari 2013 @ 15:07:
Ik heb idd B en E rijbewijs. En ik zal rijden als de caravan erachter zit.

De Octavia die ikzelf postte lijkt me wel wat. Nogmaals aan een ieder bedankt voor jullie input.

LPG is GEEN optie ! En nogmaals we gaan er niet mee de heuvels is !
OK, duidelijk. Diesel punt ;)

Hoe vind je verder de afweging vermogen vs verbruik?

Als je bijv op spritmonitor.de kijkt naar de Octavia zie je dat de 1.9TDi (90-110pk afhankelijk van uitvoering en max koppel 240nm) 1:16.6 doet, terwijl de 2.0TDi (140pk en 320nm) 1:15.7 doet. Dat ontloopt elkaar niet enorm veel, maar met 100km/dag kom je uit op 36.5k km/j. Dat scheelt welgeteld 126l per jaar, oftewel iets van EUR 200. Over 5 jaar scheelt het je dus EUR 1000

Waar zou je - puur afgaand op deze cijfers - naar neigen?
Het Fantoom schreef op zondag 03 februari 2013 @ 16:42:
[...]

Die sleurhut zal misschien 3x in het jaar mee op vakantie gaan? Al die andere keren heb je wel degelijk wat aan het vermogen. En dus ook het koppel want die 2 gaan altijd samen.
Ga TS nou niet steeds woorden en meningen in de mond praten :o

Jij vindt vermogen belangrijk, hij heeft aangegeven dat minder relevant te vinden. Ik rij met groot plezier in een (diesel)bak met welgeteld 64pk. Ik zou weinig hebben aan meer vermogen, zelfs hiermee trek ik met gemak de meeste sufkoppen er bij stoplichten uit als ik dat wil en kan ik duizend km lang 160km/u op de autobahn rijden. Niet dat het de ideale auto is - daarom gaan we binnenkort een andere kopen - maar dat zit meer op vlak van barslechte stoelen en te weinig ruimte op de achterbank waardoor de maxicosi er alleen in past als je de passagiersstoel helemaal naar voren doet.

* dion_b zou als het practisch was met enorm veel plezier een 1400kg wegende Mercedes 240D rijden ondanks z'n 72pk

Wederom, dat maakt niet dat jij dat hoeft te vinden, maar het is niet zo dat iedereen automatisch jouw voorkeuren en meningen deelt, dus ga ze aub niet steeds gebruiken om suggesties voor TS die passen bij wat hij genoemd heeft onderuit te halen...

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 03-02-2013 18:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Peenutzz schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:20:
Mazda 5, VW Golf (station), Honda Accord bijvoorbeeld? Allemaal in diesel te krijgen en mogen 1400kg of meer trekken :)
Een accord is er enkel in een 2200cc, en die weegt meer dan 1600kg, niet echt goedkoop in nl denk ik :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Laatst online: 09-07 12:43
En natuurlijk op AutoTrack, bij mijn weten de enige autosite waar zo'n uitgebreide faceted search in zit :)

http://tinyurl.com/clxd8ba

/edit

Het trekgewicht heb ik op 1500kg gezet (zo zijn die groepen nou eenmaal ingedeeld) en de prijs op 6000, want er is genoeg te vinden :) Tweak lekker zelf een eind verder aan de parameters, succes.

[ Voor 99% gewijzigd door _eXistenZ_ op 03-02-2013 19:35 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ dion_b daarom rij ik nu ( nog ) een W124 250D uit '86 ;-) zie ppo.nu

[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 03-02-2013 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:18

Bommes

Capo del formaggio

een 250D kan makkelijk met een caravan van 1400 kg overweg.
Wij gingen vroeger zelfs met een 200D heel Europa door met de sleurhut er achter, in 4 daagjes naar de Algarve of waar dan ook.
Dus waarom zou je dan een andere willen gaan rijden..??

edit:

Wacht je wilt airco en 5 gordel plaatsen..sorry niet goed onthouden.
Voor binnen Nederland is een 1.6 HDI meer dan voldoende.
Ik zie niet in waarom je veel meer motorinhoud en vermogen zou willen hebben.
Heb jaren zakelijk met een 75 pk 1.9 niet turbo diesel gereden met een flinke auto trailer er achter.
Niet snel maar binnen NL goed te doen, en zonder kar lekker zuinig.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
De 250D gaat "wellicht" de deur uit omdat de Oldtimerregeling gaat vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Soggy schreef op zondag 03 februari 2013 @ 14:48:
Sinds vorig jaat heb ik een Hyundai I30CW 1.6CRDi. Eigen gewicht 1309 kg, max trekgewicht 1400 kg (dit is wel belangrijk voor je rijbewijs trouwens, ik neem aan dat je een E achter B hebt? Anders moet je de caravan terug laten keuren naar 1300kg).
Niet meer.. :) Regels zijn per dit jaar veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Toevallig is die regel per dit jaar (19 januari) gewijzigd:

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

Zie hier voor de officiële publicatie:
http://www.rijksoverheid....voor-het-rijbewijs-b.html

Overigens hebben wij zelf ook een Hyundai I30 CW (2.0 benzine) en ik zat met hetzelfde probleem. Auto weegt leeg 1271 kg, maar mocht wel 1500 kg trekken. Tot 19 januari waren wij dus beperkt, sinds 19 januari mogen we ineens 229 kg meer meenemen.
AlexanderB schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:25:
[...]

Niet meer.. :) Regels zijn per dit jaar veranderd..
Te laat gezien dat ik niet de eerste ben met de bijdrage :).

[ Voor 7% gewijzigd door fredkroket op 04-02-2013 00:12 . Reden: AlexanderB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Jellabie schreef op zondag 03 februari 2013 @ 18:45:
[...]

Een accord is er enkel in een 2200cc, en die weegt meer dan 1600kg, niet echt goedkoop in nl denk ik :)
Autoweek zegt 1373 kg, eentje op marktplaats geeft 1433 kg aan (bouwjaar 2005), geen idee wat het nou echt is :? . Was een van de auto's die in me opkwam en binnen het budget van de TS viel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

[b][message=39700702,noline]
Helaas vaud.
Het enige wat telt is het vermogen.
Een diesel heeft een ander motorkarakter, het koppel zit meer onderin,dat kan comfortabel zijn, maar voor de prestaties is alleen het vermogen bepalend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peenutzz schreef op maandag 04 februari 2013 @ 01:03:
[...]

Autoweek zegt 1373 kg, eentje op marktplaats geeft 1433 kg aan (bouwjaar 2005), geen idee wat het nou echt is :? . Was een van de auto's die in me opkwam en binnen het budget van de TS viel :)
Maakt voor de ballasting niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:37

Soggy

vroemmmm

AlexanderB en FredKroket, jullie hebben helemaal gelijk! Ik moest deze afweging vorig jaar nog wel meenemen in mijn keuze voor welke auto, maar die regel is dit jaar vervallen. Bepalend is inderdaad of de auto de aanhanger mag trekken en het gezamelijk gewicht!

Soggy vertrekt nu nog maar even naar bed om nog even bij te slapen...

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
fredkroket schreef op maandag 04 februari 2013 @ 00:11:
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.
Wacht, dus met een B rijbewijs mag ik een aanhangwagen van max. 750kg trekken, maar het mag meer dan 750kg zijn als het gezamenlijke gewicht van de combinatie niet meer dan 3500kg bedraagt. Dus stel ik heb een auto van zeg 1200kg, die 2 ton mag trekken, dan mag ik er ook een aanhangwagen van 2 ton achter hangen met een B rijbewijs, omdat de combinatie dan maar 3200kg is?
Anoniem: 89521 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 01:41:
Helaas vaud.
Een diesel heeft een ander motorkarakter, het koppel zit meer onderin,dat kan comfortabel zijn, maar voor de prestaties is alleen het vermogen bepalend.
Koppel = trekkracht. Om zware lasten te trekken heb je juist meer aan koppel. Kende iemand die een VW Transporter had met een 2.5 TDI, bergen aan koppel, maar had slechts 105pk ofzo. Dat ding trok echt alles zonder problemen een heuvel op. Een 2.0 liter benzine auto met meer vermogen maar minder koppel had er merkbaar meer moeite mee, met een vergelijkbare last

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 04-02-2013 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Anoniem: 89521 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 01:41:
[...]

Helaas vaud.
Maar het koppel bepaald juist het vermogen van de motor. Namelijk:

P = T x ω

P = het vermogen
T = het koppel
ω = de hoeksnelheid

Het vermogen op de wielen van een auto is dus afhankelijk van het koppel van de motor, het toerental van de motor en de overbrenging van de versnellingsbak. Het vermogen op de wielen is gelijk aan het vermogen aan de motor (de verliezen er natuurlijk afgetrokken)

Je kan dus niet zeggen het vermogen is bepalend, maar ook niet dat het koppel bepalend is. Beide zijn belangrijk en afhankelijk van elkaar.
'Het' koppel en vermogen zijn beide piek waarden, en zijn beide maar een magere indicatie over de performance van de auto. Om echt te weten hoe een auto presteert, moet je naar de koppel en vermogen grafiek kijken.
Op de site van rica.nl staat onder tuning, bij de meeste autos een koppel en vermogen grafiek.

Een voorstel voor auto heb ik niet. Mijn voorkeur kwa merk gaat momenteel uit naar Volvo. Kwaliteit zit daar wel goed, en voor een zachte prijs heb je meestal een redelijke auto. Motorisch gaan deze meestal wel genoeg kilometers mee. Volvo modellen zijn natuurlijk wel niet licht te noemen. Maar misschien is een s40 2.0D van een aantal jaar geleden toch nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kluyze schreef op maandag 04 februari 2013 @ 08:29:
[...]
Maar het koppel bepaald juist het vermogen van de motor. Namelijk:

P = T x ω

P = het vermogen
T = het koppel
ω = de hoeksnelheid

Het vermogen op de wielen van een auto is dus afhankelijk van het koppel van de motor, het toerental van de motor en de overbrenging van de versnellingsbak. Het vermogen op de wielen is gelijk aan het vermogen aan de motor (de verliezen er natuurlijk afgetrokken)

Je kan dus niet zeggen het vermogen is bepalend, maar ook niet dat het koppel bepalend is. Beide zijn belangrijk en afhankelijk van elkaar.
'Het' koppel en vermogen zijn beide piek waarden, en zijn beide maar een magere indicatie over de performance van de auto. Om echt te weten hoe een auto presteert, moet je naar de koppel en vermogen grafiek kijken.
Je zegt het zelf al, het motorvermogen bepaalT het trekvermogen.
Wil men persee met een bepaald toerental rijden, zoals in de praktijk vaak voorkomt, DAN is een diesel wegens het motorkarakter in het voordeel, maar dat kan een benzinerijder met hetzelfde vermogen met zijn versnellingsbak gelijktrekken door terug te schakelen.
Een valkuil waar velen intuinen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Anoniem: 89521 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 01:43:
[...]

Maakt voor de ballasting niks uit.
In dit geval niet, maar Jellabie had het over meer dan 1600 kg en dat scheelt 71 euro per 3 maanden aan belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenr3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 12:41
FastFred schreef op maandag 04 februari 2013 @ 08:14:
[...]

Wacht, dus met een B rijbewijs mag ik een aanhangwagen van max. 750kg trekken, maar het mag meer dan 750kg zijn als het gezamenlijke gewicht van de combinatie niet meer dan 3500kg bedraagt. Dus stel ik heb een auto van zeg 1200kg, die 2 ton mag trekken, dan mag ik er ook een aanhangwagen van 2 ton achter hangen met een B rijbewijs, omdat de combinatie dan maar 3200kg is?
Zo zitten de nieuwe regels in elkaar ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-07 10:43
Is er geen regel dat het max beladen gewicht van de aanhanger lager moet zijn dan het kentekengewicht? Dus 1200 kg auto = max 1200 kg aanhanger+laadvermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Die was er altijd wel t_captain, maar is dus per 19 januari vervallen :)

* Destruction heeft daar overgens geen last van, heb al jaren BE.
[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:02

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Dat meende ik ook te lezen, maar uit de rest van het document maak ik op dat de geciteerde tekst niet klopt. Er staat dat de combinatie niet meer dan 3500 kg mag wegen, maar er had moeten staan dat de toegestane maximum massa (tmm) van de combinatie niet meer dan 3500 kg mag wegen. :/

Ik leende wel eens een kar met een leeggewicht van 400 kg en een tmm van 2000 kg, die mijn auto nog net mag trekken. De auto weegt zo'n 1600 kg en heeft een tmm rond 2400 kg. Als ik in die kar alleen een kerstboom gooi, weegt het geheel 1600 + 400 = 2000 kg, geen enkel probleem voor de auto dus. Met mijn rijbewijs B is dit echter ook na 19 januari niet toegestaan, want de totale tmm is 2400 + 2000 = 4400 kg (dus boven de toegestane 3500 kg). Eigenlijk vind ik dit maar onzin, want met een veel lichtere auto had ik met mijn rijbewijs B diezelfde kar wel mogen trekken 8)7. Of begrijp ik de nieuwe regelgeving nu verkeerd?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Nee, dat mag niet. De auto van 1200 kg (leeg) mag vol beladen bijvoorbeeld 1900 kg wegen. 1900 + 2000 is meer dan 3500, dus het mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Dus zoals je in je eerdere post (dubbel post, foei :+ ) ook al zei: het staat er verkeerd. De toegestane maximum massa van het trekkende voertuig en dat van de aanhanger mag samen niet hoger zijn dan die 3500kg?

offtopic:
Wat moet je trouwens met een kerstboom van 400kg?

[ Voor 33% gewijzigd door FastFred op 05-02-2013 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

offtopic:
390 kg aanhanger met 10 kg kerstboom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
offtopic:
Ik dacht dat je met 'kar' je auto bedoelde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Toch lezen de meeste het niet goed.

Tot 19 januari: Alleen als het maximaal toegestane gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.
Vanaf 19 januari: Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg.

Dus de TTM van de auto doet er in feite niet zoveel toe, als je maar neit boven die 1500 komt.
Kan dus best zijn dat je een auto heb van 2000 kg, trekgewicht 2000kg en ttm van 2500. Een aanhanger van 1500kg erachter mag dus wel, als op de weegbrug maar niet meer dan 3500kg komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Ik hoop dat die 1500 een typo is, anders snap ik helemaal geen zak meer van die regels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Mee eens. Ik zou mijn huidige Passat B7 zo weer inruilen voor een Octavia met pompverstuiver. Wat een heerlijke kar was dat! _/-\o_

Ter referentie, ik heb ook een BWM's, Toyota's en Fords gereden met een dieselblok. Waarbij de motor eigenschappen van de diesel precies andersom waren. De beste Diesel (na de Octi) Ford, daarna Toyota en daarna BMW...

[ Voor 18% gewijzigd door 911GT2 op 06-02-2013 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

fredkroket schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:15:
Toch lezen de meeste het niet goed.
Zoals gezegd lijkt het erop dat de tekst in de publicatie onjuist is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Iemand kwam het volgende idee. De caravan terugkeuren naar maximaal 1300 KG beladen ( is een formulier via de RDW geen fysieke keuring ! ) en dan zoiets overwegen ( niet lachen aub... ) -->

http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

We houden dan alsnog 200 KG laadvermogen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Sinds januari 2013 is dat met rijbewijs B inderdaad een optie. Je mag sindsdien een caravan trekken die een toegestane maximum massa (TMM) heeft die zwaarder is dan de lege auto. Voorwaarden:
• de auto mag de volle caravan trekken (mag, want de Dacia mag 1300 kg trekken);
• de TMM van auto (1796 kg) plus de TMM van de caravan (1300 kg) mag in totaal niet boven 3500 kg uitkomen (je komt tot 3096 kg, dus dat is OK).

Wel moet je je afvragen of de trekkracht van de auto voldoende is. Je zoekt namelijk wel het randje op van wat de auto nog aankan. Dus: ja, het kan, maar je wilt er liever niet mee door Duitsland naar Hongarije rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Caravan blijft ten alle tijden binnen NL en is alleen voor weekendjes of een midweek weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

WiLLoW_TieN schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:14:
Iemand kwam het volgende idee. De caravan terugkeuren naar maximaal 1300 KG beladen ( is een formulier via de RDW geen fysieke keuring ! ) en dan zoiets overwegen ( niet lachen aub... ) -->

http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

We houden dan alsnog 200 KG laadvermogen over.
100Km per dag is in zo'n ding echt geen pretje, dan ga je je 30 jaar oude merc zeker weten missen, kijk dan naar een passat 3b of 3bg dan kar je de rest van het jaar ook een beetje comfortabel en zoals eerder gezegt die pompverstuivers zijn onverwoestbaar.

Mn ouders hebben een 3B diesel gehad, 3 ton mee gereden en geen noemenswaardige gebreken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
911GT2 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:13:
[...]
De beste Diesel (na de Octi) Ford, daarna Toyota en daarna BMW...
Welke diesels vergelijk je dan precies? De sterke Octavia diesel komt bv niet eens in de buurt van een x35d blok van BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
brilsmurfffje schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:50:

100Km per dag is in zo'n ding echt geen pretje, dan ga je je 30 jaar oude merc zeker weten missen
Dat ik me Mercedes '86 ( W124 ) 250D ( 5 bak en 90 PK ) ga missen staat buiten kijf.
Maar doet niet zo terzake toch. Reeele optie's op dit moment zijn de C4 1.6HDi / De Octavia sedan 1.9TDi / Maybe de Logan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

WiLLoW_TieN schreef op zondag 10 februari 2013 @ 17:12:
[...]

Dat ik me Mercedes '86 ( W124 ) 250D ( 5 bak en 90 PK ) ga missen staat buiten kijf.
Maar doet niet zo terzake toch. Reeele optie's op dit moment zijn de C4 1.6HDi / De Octavia sedan 1.9TDi / Maybe de Logan...
Een passat 3BG 130 pk ontloopt een octavia niet eens zo heel veel in de wegenbelasting, maar is wel iets zuiniger. Met climatronic en cruisecontrol heb je dan een uiterst comfortabele auto die bovenal ook vrij stil is.

http://www.autotrack.nl/t...volkswagen/passat/9657709
http://www.autotrack.nl/t...agen/passat/9662774/fotos

als de auto altijd dealer onderhouden is heb je tevens recht op mobiliteitsgarantie en die geld een levenlang op de auto, dus daarmee bespaar je een anwb abbonement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Tomatoman schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 10:30:
[...]

Zoals gezegd lijkt het erop dat de tekst in de publicatie onjuist is. :)
Ja, zo kunnen we discussie blijven hebben ;). IK ga er vanuit dat de wijziging in de tekst bewust is, anders hadden ze net zo goed het minimale in de tekst kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiLLoW_TieN schreef op zondag 10 februari 2013 @ 17:12:
[...]

Een Logan :o

Niet eentje die ik 1-2-3 in dit rijtje zou verwachten, maar wel een verbazingwekkend lekker zittend bakje. Ik zou iig gaan proefzitten. Positief is dat de zithouding hoog is, meer richting bestelbus dan de meeste auto's van dat formaat. Negatief is dat de stoelen zelf meer lijken op wat je in een Clio zou vinden dan in een Mercedes.

Is het trouwens al zeker dat de belastingvrijstelling voor oldtimers verdwijnt/vervangen wordt door een of andere strippenkaart? Laatste wat ik hoorde is dat niet alleen de totale afschaffing van de baan was, maar dat er zelfs terug moest naar regeling van voor het vorige kabinet, dat ivm EU richtlijnen waar anders van afgeweken werd (richtlijnen kunnen soms in je voordeel werken).

Want eerlijk is eerlijk, die 250D blijft zeker prettiger - al zal het erachter ws als frietkot ruiken gezien jouw link hierboven :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

fredkroket schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:39:
[...]

Ja, zo kunnen we discussie blijven hebben ;). IK ga er vanuit dat de wijziging in de tekst bewust is, anders hadden ze net zo goed het minimale in de tekst kunnen veranderen.
Nee dus. Het stukje tekst is in tegenspraak met de rest van de publicatie. Ook andere informatiebronnen vermelden dat het om de TMM gaat en niet om het werkelijke gewicht. Zie bijvoorbeeld de website van het CBR:
Ik heb categorie B. Mag ik wel met een caravan rijden die zwaarder is dan mijn auto?
U mag met ingang van 19 januari 2013 met categorie B een combinatie (van trekkend voertuig en in dit geval een caravan) rijden met een totaal toegestane maximum massa van 3500 kg, mits uw auto dit volgens de kentekenpapieren ook mag.
edit:

Ik heb het ministerie van IenM zojuist een mail gestuurd met de vraag of de tekst in de brochure wel of niet klopt. Nu maar eens zien wat er als antwoord komt.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomatoman op 11-02-2013 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik rij nu in een 2 liter TDI CR 110 pk en heb daarvoor de 1.9 TDI 105 pk bluemotion gereden. Het verschil qua verbruik is best behoorlijk. Ik haalde met rustig rijden (zelfde traject etc) 150 km verschil op 1 tank. Gecombineerd haalde ik met de 1.9 TDI zeker 100 km meer op 1 tank. De 2 liter is een beest van een motor en daar twijfel ik niet over (190 km max in zijn 4 kan je niet van veel auto's zeggen) maar alles omtrent de roetfilter is gewoon troep, letterlijk en figuurlijk. Die zorgt dat die motor niet meer kan ademen, zijn roet kwijt kan, EGR klep die enorm vervelend is, druksensoren die stuk gaan, roetfilter verstopt, sensor uitlaat kapot en al die ongein waarvan ik al 75% stuk heb gehad.

Ik zou persoonlijk voor een Passat gaan met een 1.9 TDI 130 pk motor. Als je daar blindelings bij wijze van sprake geen 6 ton mee rij dan doe je iets niet goed. Sterke motor met ook soms nog een 6e versnelling. Eventueel haal je uit Duitsland een Golf 4 of Bora station met 1.9 TDI 130 pk. Soms zijn die ook nog met 4motion (niet doen vanwege meer onderhoud).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Tomatoman schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:41:
[...]
Ik heb het ministerie van IenM zojuist een mail gestuurd met de vraag of de tekst in de brochure wel of niet klopt. Nu maar eens zien wat er als antwoord komt.
Vandaag een update ontvangen:
Geachte heer Tomatoman,

Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw vraag van 11 februari 2013, die wij via Informatie Rijksoverheid hebben ontvangen.
Binnen vier weken na ontvangst van deze e-mail, krijgt u van ons een reactie.
Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier.
Wilt u dan eerdere correspondentie meesturen?

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Het mysterie over rijbewijs B blijft nog even bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Het antwoord is binnen:
Geachte heer Tomatoman,

Uw vraag is door Informatie Rijksoverheid ter beantwoording doorgestuurd naar het ministerie van IenM.
Hierbij geef ik u een reactie op uw vraag.

"In antwoord op uw vraag om verduidelijking van de informatie bericht ik u als volgt. Het gaat altijd om de toegestane maximum massa (TMM) van beide voertuigen, die niet meer dan 3500kg mogen wegen. De nieuwe regelgeving heeft hierin geen verandering gebracht. Wat wel is veranderd, is dat men vroeger ook nog moest nagaan of de TMM van de aanhangwagen niet zwaarder was dan de ledige massa van het trekkend voertuig. Dit laatste hoeft dus nu niet meer. De TMM van de aanhangwagen kan zwaarder zijn dan de TMM van de auto, op voorwaarde dat de auto het gewicht van die aanhangwagen met lading mag trekken."

Met vriendelijke groet,

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
De tekst in de publicatie klopte dus inderdaad niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Duidelijk! Overigens wel zeer slordig... Het is nl iets wat al maanden in de pen zat, dan wordt zoiets toch nog wel een keer bekeken door wat experts...

Nou ja, in ieder geval... Blijft de optie van een I30 CW dus prima mogelijk voor TS ;). Een 2.0 heeft een TTM van 1890kg en mag 1500kg meeslepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Nou dankzij Staatsecretaris Weekers ziet het er toch naar uit dat me Mercedes 250D uit '86 gaat verdwijnen ;w

Had het volgende bedacht. Welke diesel auto van max. 1150 KG mag wel 1300 KG trekken ?

( Dit houdt in dat ik me caravan via een TMM formulier ( RDW ) laat terugzetten naar max. toegestaan gewicht beladen 1300 KG ( Hij weegt leeg 1150 KG ) en mag nu beladen 1400 KG wegen )

Of toch maar voor de C4 1.6HDi ( 1232 KG ) gaan die 1636 KG mag trekken...??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Bij 1232kg zit je rond de 100 euro per maand wegenbelasting, een fors bedrag inderdaad, maar liever dat en weten dat je qua te trekken massa goed zit, dan evt. vervelende verassingen achteraf omdat bij een evt. weging blijkt dat dat blikje doperwten je caravan net 1kg zwaarder maakt dan je auto mag trekken :+

Ik weet dat je LPG-g3 niet als optie beschouwd, maar mijn 3-serie weegt leeg 1247kg (maw: 200 euro per kwartaal belasting) en mag 1400kg trekken.. Dan is het kosten plaatje toch alweer anders :)

Anyhow, ik zou er in elk geval voor zorgen dat je zonder omkeuring van je caravan zeker kunt zijn dat de auto die je gaat aanschaffen het gewicht mag trekken.

[ Voor 40% gewijzigd door Destruction op 03-05-2013 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiLLoW_TieN schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:09:
Nou dankzij Staatsecretaris Weekers ziet het er toch naar uit dat me Mercedes 250D uit '86 gaat verdwijnen ;w
:'(
Had het volgende bedacht. Welke diesel auto van max. 1150 KG mag wel 1300 KG trekken ?
Gewoon op Autotrack.nl invoeren bij uitgebreid zoeken ;)

Kom je uit op:
- Renault Megane 1.5DCI 3-deurs van ongeveer 10 jaar oud
- Audi A3 1.9TDI 3-deurs van ongeveer 15 jaar oud
- Fiat Brava 1.9TD 5-deurs van ongeveer 13 jaar oud
- Audi 80 1.6 CC Turbodiesel 4-deurs van ongeveer 30 jaar oud
Of toch maar voor de C4 1.6HDi ( 1232 KG ) gaan die 1636 KG mag trekken...??
Als je boven de 1150kg gaat zitten zou je kunnen kiezen voor een Mercedes 190D 2.0 uit 2e helft jaren '80, iirc komen die uit op 1230kg en mogen ze 1500kg trekken. W201 is niet bepaald een W124, maar het is een stuk lichter en daarom betaalbaarder qua belasting. Als je ook nog eens dat ding op plantaardige olie kan laten rijden ben je qua verbruik een stuk gunstiger uit dan een modernere diesel die minder maar duurdere liters slurpt...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
dion_b schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 01:47:

Als je boven de 1150kg gaat zitten zou je kunnen kiezen voor een Mercedes 190D 2.0 uit 2e helft jaren '80, iirc komen die uit op 1230kg en mogen ze 1500kg trekken. W201 is niet bepaald een W124, maar het is een stuk lichter en daarom betaalbaarder qua belasting. Als je ook nog eens dat ding op plantaardige olie kan laten rijden ben je qua verbruik een stuk gunstiger uit dan een modernere diesel die minder maar duurdere liters slurpt...
Geen gek idee een 190D 2.0 uit b.v 1989 ofzo op PPO(.nu) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Laatst online: 19-06 17:57

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Tomatoman schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:21:
Het antwoord is binnen:

[...]

De tekst in de publicatie klopte dus inderdaad niet :(
Voor jou maakt het niet veel uit, je mag het voordeligste kiezen ;)

Er staat ergens, iedereen die voor 19januari 2013 zijn rijbewijs B in bezit had mag de voordeligste regel toepassen. Dat heeft voor en nadelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 19:47:
[...]

Geen gek idee een 190D 2.0 uit b.v 1989 ofzo op PPO(.nu) ;)
Bedenk wel dat je dan een diesel zonder turbo met 75 pk hebt. Dat is al niet snel en als je er een caravan achter hangt dan kom je in de ouderwetse modus van "kijken in welke versnelling je kunt rijden".
Dan zou ik nog liever voor een Megane 1.5 DCi met 80 pk gaan. Dan heb je tenminste een beetje koppel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zit dan wel in een 3-deurs onderdeurtje van een type dat noitoir onbetrouwbaar is. Gezien TS al een Mercedes + PPO freak is, lijkt me dat geen beste optie. Ik zou dan nog eerder voor de Fiat Brava gaan.

In hoeverre vermogen echt relevant is vraag ik me af - TS heeft al aangegeven niet in de bergen te willen rijden, bovendien heeft hij nu al een ongeblazen 250D 2.5 met 90pk die zwaarder is dan de 190D 2.0. Het zal zeker een stapje terug zijn, maar niet zo'n dramatische. Komt bij dat PPO en commonrail-diesels, zoals de dCI niet bepaald goed samen gaan, dus in de Megane zou hij ook gewoon aan de reguliere pomp moeten tanken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Waar ik zo over twijfel is dat een Citroen C4 ( In mijn ogen een B-merk ) zaak zoveel last heeft problemen met de electronica cq sensoren. Verder rijdt volgens mij zo een C4 1.6HDi geen 1 op ( bijna ) 22 maar in werkelijkheid maar 1 op 18,5 ( bron --> Spritmonitor.de )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:18

Stoney3K

Flatsehats!

Is niet meer zo sinds 1 januari 2013. Alles met een maximum treingewicht van minder dan 3500kg mag gewoon op B.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 15:08

Nox

Noxiuz

Is dat de diesel met 115/105 (?) PK uit de T5?

Mijn pa heeft die in zijn bus zitten, heerlijke diesel :) En ja, die trekt een T5 plus caravan met gemak, enorm koppel.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 10-05-2013 20:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Zou dit wat zijn ( Megane 1.5dci 3drs 2004 met 82PK ) --> http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

Weegt maar 1150 KG. Dingen rijden kennelijk rond de 1 op 20. En hij mag 1300 KG trekken ( geremd ).

En dan onze caravan via ( simpel ) online TMM formulier van de RDW teruglaten zetten naar toegestane maximum massa 1300 KG. Hij weegt leeg 1100 KG volgens kenteken.

[ Voor 2% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-05-2013 10:51 . Reden: Vermogen van de 1.5DCi erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Niemand een ( onderbouwde ) mening over of de C4 1.6HDi vs Megane 1.5DCi ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 13:45

Dentheman

Zie signature

WiLLoW_TieN schreef op zondag 12 mei 2013 @ 09:57:
Niemand een ( onderbouwde ) mening over of de C4 1.6HDi vs Megane 1.5DCi ??
Ik heb met beide wel eens gereden, en de C4 is veel meer auto dan de megane, vooral als ik een caravan zou moeten trekken dan zou ik het wel weten. Echter voor die paar keer per jaar zou ik mijn keuze daar niet op baseren.

Echter is de megane zo'n 100 kilo lichter, en voelt desondanks erg comfortabel aan, het blok is wel wat hoogtoerig voor een diesel, maar dat is geen probleem mijninziens. Tevens kan je er behoorlijk zuinig mee rijden, verwacht echter geen sportieve prestaties. Ik zou er niet aan moeten denken om een caravan met deze auto naar het buitenland te sleuren, binnen Nederland zou ik het nog wel aandurven :p (Het hangt er trouwens wel vanaf welk 1.5 DCi blok je neemt).

Ga anders gewoon eens proefrijden met deze 2 auto's en kijk wat je er zelf van vind.....

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ik heb met beide gereden (de motoren dan) en de PSA diesel is in deze een stuk fijner. De 85 pk dCI in de Megane is echt een drama om mee te rijden, bijna diesel onwaardig. Je MOET bij die motor gas bijgeven als je weg wilt rijden, enkel de koppeling op laten komen is onvoldoende en dan slaat hij vaak af, tenzij je hem heeeeeeel langzaam op, laat komen, maar dat kun je bij een benzine ook... 8) .

De PSA 1.6 HDi (ik heb 200k km gereden in de 109pk variant van Ford, is identieke motor). Is hierin een stuk fijner, volwassener. Ik had met deze motor nooit het idee vermogen te kort te komen, terwijl ik bij de dCI continue zat te 'trappen' om voor mijn gevoel fatsoenlijk op snelheid te komen. Tuurlijk ligt dit ook aan je rijstijl, maar de dCI was hierdoor ook onzuiniger als de HDI. Terwijl ik vrijwel dezelfde snelheid/rijstijl heb aangehouden gedurende de jaren.

Edit: de 1.5 dCI in de huidige Megane (110pk) is weer wel een juweeltje met vergelijkbare eigenschappen als de HDi, enkel nóg stiller! Maar deze zal niet binnen budget vallen.

Ik blijf erbij, de 1.9 pompverstuiver van VAG blijft de fijnste diesel ooit gereden! 105pk, maar ooooh zo lekker rijdend... Wat 911GT2 ( oid :D ) bovenaan ook al zegt, ik zou mijn huidige common-rail er per direct op inruilen... En dat zegt toch wel wat vind ik.

[ Voor 21% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-05-2013 10:27 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

NoxiuZ schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 20:27:
[...]

Is dat de diesel met 115/105 (?) PK uit de T5?

Mijn pa heeft die in zijn bus zitten, heerlijke diesel :) En ja, die trekt een T5 plus caravan met gemak, enorm koppel.
Ja die ja :D

Edit: fcuk, dubbelpost :/

[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-05-2013 10:31 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bij die Megane zou ik flink twijfelen over betrouwbaarheid. Mijn moeder heeft van 2003 tot 2005 een Megane Scenic gehad (iirc de 1.5dci, maar weet dat niet meer zeker) als leasebak gehad. Ding moest zo vaak naar garage dat ze er een Skoda Felicia naast kocht om zeker te zijn dat ze daadwerkelijk naar het werk kon...

Nu was dat mogelijk een maandagmorgenexemplaar, en het zou goed kunnen dat de echt slechte Meganes uit die tijd al lang gesloopt zijn, maar Meganes uit die jaren doen het nog altijd bovengemiddeld slecht in zowat alle pechstatistieken. Iig hebben wij toen we paar maanden terug nieuwe auto nodig hadden in deze klasse de Megane om die reden uitgesloten, al was verder prijs/featureverhouding op papier verreweg het beste.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Me collega mailt me deze net --> http://www.marktplaats.nl...95&previousAction=asqSent

Maybe als ik me huidige 2 auto's inruil dat dit net zou kunnen. We gaan dan wel terug naar 1 auto.

En ik moet dan ook me vakantiegeld erin pompen...Wel een erg mooie wagen.

En volgens mij met de hier zoveel genoemde 1.9TDi ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Inderdaad het fijnste dieselblok ooit, al staan er ook wel A4's die iets goedkoper zijn op MP, eventueel een jartje terug, maar hetzelfde model.
Ik zou in ieder geval niet al mijn geld in een auto stoppen, vind de overweging nog wel zwaar, 2e auto inleveren en vakantiegeld erbij...

http://www.marktplaats.nl...-tdi-85kw-2005-zwart.html 250k

http://www.marktplaats.nl...tdi-103kw-140pk-2005.html 166k - 140pk

http://www.marktplaats.nl...-96kw-2005-limousine.html 179k - 130pk

http://www.marktplaats.nl...2184-audi-a4-1-9-tdi.html 135k

[ Voor 38% gewijzigd door arjants op 12-05-2013 11:39 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

arjants schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:34:
Inderdaad het fijnste dieselblok ooit, al staan er ook wel A4's die iets goedkoper zijn op MP, eventueel een jartje terug, maar hetzelfde model.
Ik zou in ieder geval niet al mijn geld in een auto stoppen, vind de overweging nog wel zwaar, 2e auto inleveren en vakantiegeld erbij...

http://www.marktplaats.nl...-tdi-85kw-2005-zwart.html
Heb je de kilometerstand wel eens vergeleken? Dat extra geld is het verschil imho meer dan waard, en dan ook nog eens een jaartje jonger. Ik zou daar persoonlijk niet over twijfelen.
offtopic:
Marktplaats heeft al jaren een mooie, nette link onderin al hun advertenties staan, ipv die ellenlange links die ik regelmatig voorbij zie komen --> http://link.marktplaats.nl/673162748

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 12-05-2013 11:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:24
Dan kun je beter voor een al genoemde Skoda octavia gaan.
Neen je de station heb je ook nog eens meer ruimte in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
tlpeter schreef op zondag 12 mei 2013 @ 11:40:
Dan kun je beter voor een al genoemde Skoda octavia gaan.
Neen je de station heb je ook nog eens meer ruimte in de kofferbak.
Het argument voor de station vind ik sterk ( met 3 kids ). Echter is hij dan ook lichter dan 1450 KG ?

Vindt wel de A4 een veel mooiere wagen ( En NEE dat heeft niks met status te maken ! )

En hij moet een trekhaak hebben.

--------------------------------------------------------------------

En als ik een ( nieuwe ) trekhaak moet laten monteren dan ben ook zeker weer € 400,-- kwijt.

[ Voor 66% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-05-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Een Octavia is veel lichter dan 1450kg.

Neem deze bijvoorbeeld.. Alles erop er eraan voor wat betreft je eisen. En maar 118.000 km... Die TDI is net ingelopen...

Zoek anders een op www.gaspedaal.nl met de door jou gewenste opties/eisen... Ik weet zeker dat de Octavia niet zal tegenvallen, ga er gewoon eens mee rijden en laat je verrassen!

Edit: zie ook mijn reactie van ruim drie maand geleden:
MisteRMeesteR schreef op zondag 03 februari 2013 @ 13:48:

Bijvoorbeeld deze. Gescheiden climate control, xenon koplampen en een relatief lage km stand waarbij je er nog flink wat bij kunt rijden. Trekhaak heeft deze specifieke volgens mij niet maar het is maar een indicatie.
O-)

[ Voor 45% gewijzigd door MisteRMeesteR op 12-05-2013 14:18 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Deze 4-2008 / 100dkm / 1.9TDi / trekhaak --> http://link.marktplaats.nl/668810039 Vraagprijs € 8890,--

Ledig gewicht 1285 KG, Max. trekgewicht 1400 KG.

( Is wel de vraag is de distributieriem al reeds gedaan ? ( dure ingreep ! ) )

[ Voor 19% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 12-05-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Zou je niet beter een paar jaar ouder kunnen kijken en zo de prijs halveren?

Octavia's zijn vanaf het begin goede wagens geweest. Mijn enige probleem ermee is de VAG stoel, daar kan mijn rug niet tegen. Maar dat hangt af van je rug, puur persoonlijk dus. Als jouw rug er prettig van wordt is het een goede keus. Iig is het een zeer prettige motor :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
@ dion_b zoiets --> http://link.marktplaats.nl/672366611 ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bijvoorbeeld. Ik zou trouwens zelf voorkeur geven aan kopen bij particulier. Vaak scherpere prijzen, geen "kosten rijklaar maken" en 'garantie' van dealer stelt in praktijk weinig voor.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

dion_b schreef op maandag 13 mei 2013 @ 08:47:
en 'garantie' van dealer stelt in praktijk weinig voor.
Wat bedoel je daar precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gunner schreef op maandag 13 mei 2013 @ 08:53:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee?
Dat het in praktijk uitermate moeilijk is om bij gebreken kort na koop bij de garage/dealer die de auto verkocht op hun kosten een oplossing te krijgen, met name het type garage dat gespecialiseerd is in de wat oudere occasion.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Misschien dat dat jouw ervaring is. Maar het is me te makkelijk om te stellen dat dat bij elke dealer zo is. Ik heb zelf nooit moeilijk hoeven doen als er wat aan de hand was binnen de garantieperiode. nu praten we dan wel over merkdealers van het gekozen merk waarin ik rij, misschien dat het bij een eenmans onafhankelijke garage moeilijker gaat, al zou dat niet moeten natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Gunner op 13-05-2013 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Heb vanmiddag in die blauwe Megane 1.5DCi gereden rijdt prima. Zeer geschikt voor mijn woon- & werkverkeer. Was alleen een smoezelige wagen. Kleine schades rondom. Kleine defecten.
Hij mag 1300 KG trekken !

[ Voor 89% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 13-05-2013 18:33 ]

Pagina: 1