Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Opstart / videokaart problemen HP8510W

Pagina: 1
Acties:

• Karaba
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:49
Beste (mede-) tweakers,

Ik ben in het bezit van een 5 jarig oude laptop HP8510W. Deze stamt nog uit het tijdperk van de TU laptopproject van 2008~2009.

Voorheen had ik zelden tot geen problemen met de laptop, maar de laatste 2-3 dagen begint de laptop toch kuren te vertonen.

Symptomen
De laptop start prima op, alleen het pre-boot scherm is... niet zoals ik verwacht had. Zoals je in een van de afbeeldingen kan zien, is het scherm "bezaaid" met haakjes.

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/znx73a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2aikleb.jpg

Daarnaast is het een probleem wanneer ik Windows 7 probeer op te starten met elke willekeurige videokaart driver. Windows 7 loopt in dat geval namelijk vast bij het splash scherm en geeft de volgende "Critical" in de eventviewer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> 
  <EventID>41</EventID> 
  <Version>2</Version> 
  <Level>1</Level> 
  <Task>63</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x8000000000000002</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2013-02-01T22:10:38.182822300Z" /> 
  <EventRecordID>700</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> 
  <Channel>System</Channel> 
  <Computer>MijnPC</Computer> 
  <Security UserID="S-1-5-18" /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data> 
  <Data Name="SleepInProgress">false</Data> 
  <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> 
  </EventData>
  </Event>

Ook zie ik hele vage verticale strepen in het splash scherm van Windows.

Ik kan de laptop wel opstarten in Windows 7 in safe mode of zonder de videokaart driver. In dit geval zie ik de verticale strepen niet! (Maar ik zie nog wel de haakjes zoals de eerdere afbeelding)

Aanloop naar de symptomen
Zoals ik al eerder vertelde, begon de laptop lichte kuren te vertonen tijdens normaal gebruik. In eerste instantie wordt de laptop enorm traag tijdens normaal gebruik (Firefox open met 1 tabblad Facebook). Nu dacht ik dat dit door een recente installatie van Calibre kwam, heb ik de installatie teruggedraaid met System Restore. Dit probleem had ik al eens eerder gehad en deze oplossing werkte meestal wel.

Echter, deze keer kreeg ik een BSOD met dezelfde error code die ik eerder gepost heb.

Wat heb ik al geprobeerd?
In chronologische volgorde heb ik het volgende geprobeerd:

- Laptop uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe koelpasta aangebracht
- Windows opnieuw installeren
- Oudere videokaart driver installeren. Deze heb ik weer verwijderd.
- Live USB sticks van Ubuntu en Kubuntu gebruiken.
De splash screens van deze distro's zien er niet uit zoals ik ze gewend ben. In de afbeelding van Ubuntu zie je overduidelijk de haakjes die ik eerder ook zag. Daarnaast zie je in de Kubuntu boot screen overduidelijk de verticale strepen.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/34rt176.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2eq5dfa.jpg

Verder hoor ik het opstartgeluid van Kubuntu (wat waarschijnlijk betekent dat Kubuntu geladen is), maar er is geen scherm output

- Op een extern scherm aansluiten. Er is geen output naar het externe scherm (waarschijnlijk omdat er geen videokaart driver is)
- RAM modules eruit gehaald en een andere module erin geplaatst om geheugenfouten uit te sluiten
- Harde schijf vervangen door de originele harde schijf van de laptop. Deze bevat een configuratie van 1.5 jaar geleden, maar loopt ook vast bij het splash scherm van Windows 7

Tot slot heb ik de BIOS geflashed naar de meest recente versie (F20), ook dit had geen effect. De haakjes blijven waar ze zijn en Windows 7 wil gewoon niet verder gaan dan het splash scherm...

Na al mijn pogingen heb ik het vermoeden dat de videokaart de schuldige is. Mijn vraag is nu vooral of de laptop te redden is (en zo ja, hoe?). Mijn data is in ieder geval veilig gesteld, dus mijn opties staan open om iets anders te proberen.

Noot: Images zijn thumbnails ;)

Edit: Specs van de notebook zijn:

Processor: Intel Penryn Pro T9300
Geheugen: 4 Gb intern (2x 2GB module) (Corsair PC2-5300 Value Select DDR2 SODIMM)
Harde schijf: 500 Gb (7200 rpm) (Western Digital 500GB Scorpio Black)
Optisch station: DVD+/- RW met Lightscribe
Scherm: 15.4" WSXGA+
Grafische kaart: NVIDIA FX570M-256 MB
Draadloos: Wireless LAN a/b/g/n
USB poorten: 4
Besturings-systeem: Windows 7 Pro

[ Voor 4% gewijzigd door Karaba op 02-02-2013 15:32 ]

Verwijderd

Je moet je laptop altijd op een extern scherm kunnen gebruiken. Kijk naar de juiste toets combinatie in de handleiding (meestal Fn + F4 of F8 ofzo). Hiermee kan je zien of het door de videokaart komt. Het lijkt er wel op dat dit het geval is. Het kan zijn dat je per ongeluk de videokaart firmware hebt aangepast. Dus probeer ook een andere firmware hiervoor (elke versie die je kan vinden. Heb je de strepen ook op een ander scherm vervang dan de videokaart! Waarschijnlijk gewoon een paar keer te warm geworden helaas!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2013 01:39 ]

Verwijderd

Een FX 570 ofwel nvidia GT 8000. Dat is 99.99% zeker een kapotte videokaart. Lang verhaal kort: nvidia heeft bespaard op soldeer waardoor de kaarten massaal sterven na X jaar, vervolgens heeft een verzekeraar ze voor de rechter gedaagd en gewonnen, maar daar koop je nu niets meer voor.

Je kan de bekende oventruc proberen (enkele minuten op 200°, dan zet het soldeer zich weer vast). Maar je moet je realiseren dat dit type kaart er a la minute mee op kan houden.

• Karaba
Bedankt voor de reacties. Much appreciated ;)

@larsiano, ik weet vrijwel zeker dat het de videokaart is. Jammer genoeg is je suggestie om de videokaart te vervangen makkelijker gezegd dan gedaan. Omdat ik de drivers van mijn GPU al verscheidene keren (nieuw en oud) zonder resultaat heb gereïnstalleerd, verwijt ik zeker de videokaart.

En gecombineerd met Darkstones verhaal van de GT8000 maakt het een stuk aannemelijker dat het inderdaad de videokaart is die het begeven heeft.

Nu heb ik niet zo veel ervaring met de kapotte GT8000 series, maar ik dacht dat wanneer deze het begaven artefacts op het scherm gaven en willekeurige BSOD's. Dat er haakjes verschijnen met een kapotte kaart is voor mij ook nieuw.

Ik heb in ieder geval het "geluk" dat mijn GPU niet is vastgesoldeerd. In plaats van mn hele mobo te bakken, kan ik dus enkel de GPU bakken ;)

• Karaba
Even een quick update: heb net mijn GPU gebakken en mijn H8510W werkt weer :)