Variabele snelheid in thuisnetwerk met server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 420539

Topicstarter
Hi all,

Eerst maar wat uitleg over mijn netwerk. Dit bestaat uit de volgende onderdelen:
  1. Modem. Standaardding van Online (Thomson). Best een brak ding, heeft niet de mogelijkheid om de routerfunctie helemaal uit te zetten maar dit heb ik weten te omzeilen met port forwarding.
  2. Router. Linksys E4200. Prima router. Gigabit bedraad, hoge snelheid draadloos. Veel configuratiemogelijkheden
  3. HTPC. zelfbouw. Windows7, bedraad via router
  4. Server. HP Proliant Microserver. WHS 2011, bedraad via router
  5. Laptop. Macbook Pro Retina. Windows8. Verbonden via Wifi met router
Qua aansluiting is het eenvoudig. Internet komt binnen op het modem. Modem aangesloten op Router op internetaansluiting. Rest van de apparaten zijn aangesloten op router nr1-4 (bovenste dingen plus sonos en xbox)

Mijn bedoeling met het hele netwerk is dat ik al mijn media op de server zet en dat ik deze vanaf mijn htpc en vanaf mijn laptop kan bekijken. Volgens mij is het netwerk daar in principe snel genoeg voor en soms lukt dat ook prima.

Mijn probleem is echter dat er rare variaties in de onderlinge snelheden zitten die ik niet kan verklaren en ook niet kan oplossen. Als ik bijvoorbeeld een bestaand kopieer (via mijn laptop) van mijn htpc naar mijn server gaat dat soms met 10mb/sec (wat prima is), maar de andere keer is het maar max 3mb/sec. Nog erger is dat ik soms een fullhd film zit te kijken op mijn laptop (vanaf de server) en dat hij dan na een minuut of 10 begint te haperen en steeds moet bufferen. Het rare is dat dit lang niet altijd gebeurt. Ik kwam op internet het fenomeen network throttling tegen en dat heb ik op alle pc's met regedit al opgelost, maar dat heeft het probleem niet helemaal opgelost.

Ik gok dat ik iets over het hoofd zie (ben ook meer een hobby-tweaker dan iemand die er dagelijks mee bezig is), dus ik hoop dat de tweaker hive-mind mij kan helpen. Meer info kan ik uiteraard geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Echt niemand? -O-

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 420539 op 10-02-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 18:35
Even voor de duidelijkheid :

WIFI! Ondanks alle nieuwe ontwikkelingen en standaarden blijft wifi een onstabiele/onbetrouwbare manier om data te verplaatsen in een netwerk.

Als je de kopie lanceert van je htpc naar je server via je laptop dan kan ik me er wel iets bij voorstellen. Je laptop gaat alle data van je htpc ophalen en over wifi naar zijn eigen geheugen kopieren om het dan vervolgens weer via wifi uit zijn geheugen naar de server te schrijven ... Vrij normaal dat je dan enerzijds fluctuerende snelheden ziet (wif verbinding) en anders trage verbindingen. (data passeert immers tweemaal de 'lijn' naar je laptop.

Net je oude topic gezien over je twee routers, ik mag hopen dat je de dubbele NAT en naar ik vermoed dubbele DHCP zooi nu ondertussen toch anders aangepakt hebt?

[ Voor 23% gewijzigd door ItsValium op 10-02-2013 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je reactie, maar dat verklaart niet waarom het per keer verschilt. Als ik stream vanaf de server naar de laptop, of vanaf de htpc naar de laptop is het de ene keer 13 mbs, dan 10, en soms veel minder of haperend. Dat terwijl er verder niets gebeurt op het netwerk.

Ik heb zelf het idee dat het iets te maken heeft met computers die in een soort energiezuinige stand schieten, maar dat zie ik niet terug in de instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

WiFi IS en BLIJFT onbetrouwbaar. Je weet nooit wat voor stoorsginalen in je buurt er zijn, hoe sterk ze zijn etc....

Als jouw buurman ook wat gaat downloaden, en hij zit op jouw kanaal of dichtbij in ieder geval, dan stoort hij jou ook. Maar als hij idle is, (dus niets doet), dan stoort het weer veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 20:10
Probeer eens met zoiets als Wifi Analyzer (Android app) te achterhalen welk wifi-kanaal voor jou het beste signaal geeft.Oftewel, op welk kanaal heb jij het minste last van de signalen van de buren. Probeer je router eens vast te zetten op kanaal 1 of 14.
Pagina: 1