[Wordpress] Multisite domain mapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 10:55

Scrummie

Think different

Topicstarter
Vraag, en ik kom er niet meer uit met Google. Ik heb een Wordpress multi site installatie draaien op een subdomein (bijv. subdomein.domein.nl). Werkt perfect, met subdirectory's. Dus elke nieuwe site krijgt een subdirectory op dat subdomein. Wat ik wil, is vanaf een andere server waar de domeinen draaien, correct linken naar de betreffende site op het subdomein. Bijvoorbeeld; http://www.belastingdienst.nl/ naar http://subdomein-waar-mul...omein.nl/belastingdienst/.

Wat ik heb gedaan: Installatie Wordpress met multisite, werkt perfect op subdomein x op server x. Ik heb op server Y het domein aangemaakt via Plesk. Via DNS beheer heb ik het standaard A record verwijderd en een nieuwe aangemaakt die verwijst naar het IP adres van server X. Verder heb ik een CNAME record aangemaakt; *.belastingdienst.nl (fictief hoor, haha) naar subdomein-waar-multisite-draait.domein.nl. Als ik nu naar www.belastingdienst.nl ga, kom ik op de splash pagina van het hosting bedrijf waar domein x draait. Ik denk dat ik een stap mis, maar welke guide ik ook volg, ik krijg het niet voor elkaar.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
Even voor mezelf, zodat ik het snap. Je hebt het volgende:Je wilt nu verzoeken naar www.mijndomen.nl redirecten naar mudomein.nl/mijndomein

Heb ik het zo goed begrepen? Werkt overigens handiger als we met de echte domeinen werken.

Aangezien beide op verschillende servers draaien, heb je in ieder geval 2 ip adressen nodig. Eentje voor www.mijndomein.nl en eentje voor mudomein.nl.

Ik vermoed dat de wildcard CNAME nu roet in het eten gooit.
In de webserver configuratie neem je dan een redirect op, voorbeeldje is voor Apache:

code:
1
2
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.mijndomein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://mudomein.nl/mijndomein/$1 [R=301,L]

En begin met een simpele html pagina om het testen, pas als dat werkt zou ik kijken of het ook met Wordpress werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-06 10:55

Scrummie

Think different

Topicstarter
uashy schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 12:35:
Even voor mezelf, zodat ik het snap. Je hebt het volgende:Je wilt nu verzoeken naar www.mijndomen.nl redirecten naar mudomein.nl/mijndomein

Heb ik het zo goed begrepen? Werkt overigens handiger als we met de echte domeinen werken.

Aangezien beide op verschillende servers draaien, heb je in ieder geval 2 ip adressen nodig. Eentje voor www.mijndomein.nl en eentje voor mudomein.nl.

Ik vermoed dat de wildcard CNAME nu roet in het eten gooit.
In de webserver configuratie neem je dan een redirect op, voorbeeldje is voor Apache:

code:
1
2
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.mijndomein\.nl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://mudomein.nl/mijndomein/$1 [R=301,L]

En begin met een simpele html pagina om het testen, pas als dat werkt zou ik kijken of het ook met Wordpress werkt.
Je redenatie klopt in elk geval :). Een 301 redirect had ik eerst ook in gedachten, maar dan veranderd het adres in de adres balk natuurlijk ook, en dat wil ik voorkomen. Of begrijp ik je niet goed?

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-05 17:44
301 is alleen maar om aan te geven dat het een permanente redirect is, als je die weglaat wordt het een 302, een tijdelijke redirect. Als je wil dat de url ongewijzigd blijft, zul je de PT parameter moeten gebruiken. Of iets van een proxy ofzo gaan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een CNAME is geen redirect.

De browser komt dus nog steeds bij jouw host binnen met de hostname "www.belastingdienst.nl". Jouw host/webserver weet niet hoe hij moet reageren op die hostname, dus je krijgt de pagina van de default vhost te zien.

Je hebt met die CNAME de eigenlijke server, die "www.belastingdienst.nl" wél kent, buitenspel gezet. Je moet dus óf je eigen host leren te reageren op "www.belastingdienst.nl", óf de andere server laten proxy-en. Een PT redirect gaat je niet helpen.

(een andere - vieze, want je raakt bookmarking, SEO, en mogelijk ook terug- en vooruitbladeren kwijt - oplossing, is het gebruik van een (i)frame op de andere server die de juiste pagina op jouw host laat zien)

[ Voor 16% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-02-2013 19:56 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."