Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 10:55
Ik heb het opstart troubleshooter doorgelezen maar ik vind geen passende oplossing of probleem waar het eventueel aan kan liggen, graag zou ik jullie expertise willen raadplegen of jullie het probleem erkennen.

Ik heb een pc die als je hem aan drukt door power knop dat hij soms helemaal niet meer aan gaat of dat hij niet wilt booten, d.w.z. alles goed wilt laten runnen. Ik zie alleen het rode ledje flikkeren, geen error beeps (ook de andere onderdelen starten niet, dus geen beeld, geen hardeschijf geratel). Als ik hem daarna wil starten dan doet hij helemaal niks.

Door of de stroom 5 seconde uit te zetten op voeding (of d.m.v. een schakelaar op stekkerdoos) en dan weer aan start hij soms spontaan.

Dan boot hij goed tot hij bij het windowsladen komt, net als hij wilt overschakelen naar het scherm valt hij dan helemaal uit. Dit is soms, en na meerdere keren proberen lukt het dus vaak wel om erin te komen.

Als de pc dan eindelijk gestart is dan werkt het goed, maar heel soms heeft hij dan toch de neiging om opeens uit te vallen.

Wat denken jullie dat dit is? Ik vermoed de voeding met name het uit en aan verhaal en dat ie nu zelfs uitvalt bij het laden van windows, dan krijg het een stevige boot.

Het is een oude pc maar ik wil hem graag toegankelijk maken voor mijn vrouw.

specs:
Asus P5N32-E SLI Plus nForce 650i SLI, SATA2
Corsair 2x1GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX (uitgebreid met nog eens 2 x 1 gig)
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz FSB1066 4MB Box
Zalman Powersupply ZM600-HP 600W
4 x HDD's (klinkt misschien veel maar hij runde altijd perfect met 7 HDD's, met 4 zou het dan zeker moeten lukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Contrleer eerst alle stroom kabels en interne kabels. Als het vervangen van de PSU niet helpt is het waarscheinlijk je moederbord, zorg dat deze de laatste versie heeft. Je kan ook testen met minder geheugen als de eerste stap niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik trachte je woonplaats te bekijken en stuitte op een post van je van 2008 ;)
Oud beestje maar wel zo'n fijne combinatie pc van je. Ik keek of je in de buurt woonde.

Ik vermoed inderdaad ook je voeding en/of moederbord. Kijk of je een voeding kan lenen van iemand of als de budget ernaar is om een nieuwe, goede voeding te bestellen. Wellicht wil je vrouwtje wel lange van een pc genieten en kan de nieuwe voeding mee. (Of wet koop op afstand en zou deze terug mogen zonder opgaaf*)

*Hou ik niet van, maar het kan/mag.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:33
Voeding als eerste proberen, en voeding lenen, omdat je anders 2 goede voedingen hebt en een defecte pc, waar je nog steeds iets moet repareren.

Misschien videokaart nog uitwisselen, hier ook lenen.

Indien bovenstaande niet werkt.
Anders zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen, en dan de pc gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
Anoniem: 91626 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 05:15:
Contrleer eerst alle stroom kabels en interne kabels. Als het vervangen van de PSU niet helpt is het waarscheinlijk je moederbord, zorg dat deze de laatste versie heeft. Je kan ook testen met minder geheugen als de eerste stap niet werkt?
Bedankt voor je tips, ik heb idd de kabels vervangen en ook de laatste bios versie. Ik vermoed zelf dat het de stroom is omdat hij soms helemaal niet wilt starten. En b.v. dat als windows laad dat de videokaart opeens hard moet werken en dat de voeding dat niet aan kan.
Modest71 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 05:32:
Ik trachte je woonplaats te bekijken en stuitte op een post van je van 2008 ;)
Oud beestje maar wel zo'n fijne combinatie pc van je. Ik keek of je in de buurt woonde.

Ik vermoed inderdaad ook je voeding en/of moederbord. Kijk of je een voeding kan lenen van iemand of als de budget ernaar is om een nieuwe, goede voeding te bestellen. Wellicht wil je vrouwtje wel lange van een pc genieten en kan de nieuwe voeding mee. (Of wet koop op afstand en zou deze terug mogen zonder opgaaf*)

*Hou ik niet van, maar het kan/mag.
Ik woon zelf in Geldrop, het systeempje is van mei 2007 dus heeft al een aantal jaartjes erop zitten en de games waar mijn vrouw van houd (denk aan de sims, tropico 4 enzo) die lopen nog fantastisch als ie aanstaat.

Lenen is ook mijn eerste gok maar in mijn omgeving lijkt het wel of tweakers iets van de jaren 90 is want iedereen heeft het over laptops en macs.
jan99999 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 08:05:
Voeding als eerste proberen, en voeding lenen, omdat je anders 2 goede voedingen hebt en een defecte pc, waar je nog steeds iets moet repareren.

Misschien videokaart nog uitwisselen, hier ook lenen.

Indien bovenstaande niet werkt.
Anders zoveel mogelijk hardware gaan verwijderen, en dan de pc gaan testen.
Bedankt voor de volgorde, ga ik uitproberen wanneer ik de kans heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
Even een update, ik dacht dat dit niet normaal was dus zodoende maar het benoemen.

Ik heb alles eruit geplugd en kabels gecontroleerd. En toen ik ging starten had ik wel de ethernet in het mobo zitten, toen pc gestart was zag ik dat ik de andere lan port gebruik dan dat ik hem had ingestoken. Ik dus de kabel wisselen en hij valt spontaan uit wanneer ik de kabel eruit haal. (geen kortsluiting want daarna startie ie wel).

Het kan niet aan de router liggen want deze is een andere dan ik eerst had en toen had ik het probleem ook.

Nu het opvallendste, als de pc uit staat maar de voeding wel aan dan branden de 2 lichtjes bij de ethernetkabel om aan te geven dat deze aangesloten zit. Maar dan wilt hij niet opstarten, noch de rode lichtjes laten branden.

Dan lijkt mijn vermoeden eerder dat het mobo kapot is of dat ik iets verkeerd heb aangesloten en niet de voeding, wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:33
Andere netwerkkabel proberen.
Kijk of je geen kortsluiting aan je netwerk aansluiting op je moederbord hebt, mischien met de kast of naar het moederbord zelf.

Indien rest van de pc wel goed werkt, dus zonder netwerkkabel erin, dan gewoon een netwerkkaart inbouwen.

Werkt je pc wel zonder netwerkkabel erin, of heb je dan nog steeds storing.

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 02-02-2013 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
jan99999 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 17:30:
Andere netwerkkabel proberen.
Kijk of je geen kortsluiting aan je netwerk aansluiting op je moederbord hebt, mischien met de kast of naar het moederbord zelf.

Indien rest van de pc wel goed werkt, dus zonder netwerkkabel erin, dan gewoon een netwerkkaart inbouwen.

Werkt je pc wel zonder netwerkkabel erin, of heb je dan nog steeds storing.
Ja andere netwerkkabel maakt niet uit, de ethernet werkt overigens wel goed als ie eenmaal aan is.

Net zonder netwerkkabel geprobeerd en dan boot hij helemaal goed, duidelijk een probleem bij de ethernetaansluiting. Nu even zoeken naar een goedkoop netwerkkaartje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kolomos schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 18:05:
Ja andere netwerkkabel maakt niet uit, de ethernet werkt overigens wel goed als ie eenmaal aan is.

Net zonder netwerkkabel geprobeerd en dan boot hij helemaal goed, duidelijk een probleem bij de ethernetaansluiting. Nu even zoeken naar een goedkoop netwerkkaartje
Moet ik je helaas teleurstellen en voor je nu nog eerst een nieuw netwerkkaartje gaat kopen is het namelijk zo dat een defecte voeding vanallerlei rare dingen kan veroorzaken. Doordat voltages niet meer stabiel zijn kan je dus b.v. een niet goed werkende netwerkkaart krijgen, of je kan vanallerlei andere vage dingen krijgen.

Daarbij was het wel bekend dat Zalman voedingen en ook b.v. Recom voedingen van die generatie niet echt bekend erom stonden dat ze deugdelijk waren. Vandaar dat je er wel vanuit kan gaan dat je voeding gewoon versleten is en dit kan bij een voeding vaak langzaam maar zeker verslechteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 02-02-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kolomos
Goed om te weten, nu nog uitzoeken wat dan een degelijke voeding is die niet duur is want ik wil em puur basic gebruiken, tips daarin zijn welkom. Dan ga ik aan de slag of het wel echt aan de voeding ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teamdsp
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09-2023
Dit is mischien een mooie voeding voor je pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Kolomos schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 21:19:
Goed om te weten, nu nog uitzoeken wat dan een degelijke voeding is die niet duur is want ik wil em puur basic gebruiken, tips daarin zijn welkom. Dan ga ik aan de slag of het wel echt aan de voeding ligt of niet.
De Corsair builder CX serie zijn inderdaad betaalbare en vrij goede voedingen en voor jou systeem meer als afdoende. Waar ik verder ook nog aan zit te denken is dat je je moederboard eens kan inspecteren op z.n. bol staande condensatoren.
Pagina: 1