Voor het eerst in een professionele omgeving aan de slag.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 31-03 09:10
Ik begin aankomende maandag met de eindstage van mijn opleiding. De 'rode draad' van de stageperiode wordt het maken van een scraping api voor een grote website (php). Omdat dit vanaf de grond af mijn taak gaat worden is het een hele uitdaging.

Even snel wat informatie, ik doe een MBO opleiding Applicatie Ontwikkelaar en heb een vorige stageperiode al bij dit bedrijf stage gelopen. Nadat ze zo tevreden waren over mijn prestaties ben ik hier weer beland. Het wordt mijn laatste stage plaats en hierin ga ik dus ook de beslissing nemen of ik door ga studeren of eventueel blijf werken bij dit bedrijf. Het is namelijk met de insteek om te blijven, maar de twijfel is er zeker.

Graag zou ik op een professionele manier te werk gaan, hier komt natuurlijk heel veel kijken. Omdat ik hier geen kennis van heb zoek ik graag zo veel mogelijk tips. Ik heb me al een beetje voorbereid door te kijken naar frameworks voor php, waaronder codeigniter. Dit werkt met MVC en dat sprak me wel aan, zeker omdat me nogal veel geleerd is over het 3 tier systeem zal dit geen probleem zijn. Ook ben ik aan de slag gegaan met git, wat er (op aanvraag van mij) gebruikt gaat worden als version control.

Zijn er nog meer/andere dingen die ik zeker niet moet vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:17
Werk inderdaad met frameworks. Kijk echter ook even naar andere talen dan PHP. Voor het scrapen van webpagina's is het vaak handig als je veel dingen tegelijk binnen kunt halen, dan is PHP een beperking en kun je wellicht beter iets als Haskell of C# kiezen.

Verder versiecontrol zoals je zelf al opmerkte. Wat ik niet terug zie in je verhaal is OTAP. Kijk daar dus even naar. Zorg daarbij dat je altijd op development werkt, en change scripts maakt voor je database.

Tot slot: misschien iets van Scrum toepassen? Ik weet niet of je met anderen werkt of niet. Al is het voor jezelf misschien handig een takenlijst bij te houden en hier prioriteiten aan te laten hangen door een product owner (je stagebegeleider?).

Zorg ook dat je vaak, en snel feedback krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:24
Ik zou zeggen: begin bij het begin.
Bij je afstuderen moet je alles heel goed verantwoorden en goed duidelijk maken waarom je welke keuzes hebt gemaakt. Daarnaast moet je elke vorm van twijfel driedubbel afvangen en een goede methodische werkwijze gebruiken.

Stel eerst je plan van aanpak op, en ga dan pas echt kijken naar welke technieken je inhoudelijk wilt gebruiken. Ik denk dat er niets fout is aan op deze manier voor orienteren, maar zoals Avalaxy hierboven ook al zegt kan je misschien nog breder kijken, anders kan het zijn dat je later de vraag krijgt: waarom niet met techniek/taal/framework X? Of waarom juist wel?

Zorg dan ook dat je met je plan van aanpak je scope goed vast zet met projectgrenzen en randvoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

He, wacht eens even. Moet jij nu als stagiair zelf gaan bepalen of je al dan niet frameworks of versiebeheersoftware gebruikt? Dat doet normaal een software-architect of lead/senior developer. De enige reden die ik me kan indenken waarom jij dit zelf mag bepalen is omdat er verder geen IT-kennis in-house aanwezig is. Dat is op zich geen ramp maar het grootste nadeel van de enige IT-er zijn is dat je niemand hebt die je op je fouten wijst en je dus, als je daar inderdaad blijft werken na je stage, minder prikkels hebt om te leren van je fouten. Je zou de eerste niet zijn die na jarenlang de enige developer te zijn geweest bij een bedrijf ineens bij een ander bedrijf terecht komt en daar erachter komt dat hij nog niet eens op junior-niveau zit...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het gaat worden, het lijkt een aanvoor api te zijn, alleen is mij verteld een api voor het scrapen. We zien wel, het gaat in ieder geval over het verwerken van data naar de website. :) Maar alsnog ben ik geïnteresseerd, waarom bijvoorbeeld C# boven php? Ik ben namelijk een C# fan.

Nog nooit van OTAP gehoord dus in zal er eens maar kijken. En ja, ze gebruiken Teamlab als takenlijst volgens mij, of dat ook voor development is weet ik niet.

@Erwin, dit is MBO, is niet echt van toepassing. Zolang ik mijn 680 uur stage haal is het allemaal wel prima. Maar mede doordat het zo'n kleine kinderen manier van afstuderen is wil ik er wat moois van maken aankomende 5 maanden, dan kan ik tenminste iets laten zien.

@NMe, daar dacht ik ook al aan. Het meeste van development is door een ander bedrijf gedaan, die overigens wel close samenwerken. Dus als ik aan bestaande projecten moet werken zal dat in overleg gaan. Maar hoe strak of losjes het allemaal is zal ik nog moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:24
Gideonnn schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 01:43:
@Erwin, dit is MBO, is niet echt van toepassing. Zolang ik mijn 680 uur stage haal is het allemaal wel prima. Maar mede doordat het zo'n kleine kinderen manier van afstuderen is wil ik er wat moois van maken aankomende 5 maanden, dan kan ik tenminste iets laten zien.
Als je nog zit te twijfelen of je wilt gaan doorstuderen of niet kan het een mooie voorbereiding/op stap zijn om voor jezelf proberen daar ook een uitdaging te leggen. Wel moet je natuurlijk oppassen dat je dan niet in tijdnood komt. Bij mijn stage heb ik 840 uur om alles te doen maar daar ga ik al overheen.

Heb je voor je stage geen beoordelings formulier dat je aan het einde moet inleveren? Daar zou je in dat geval ook je voordeel mee kunnen halen door daar op in te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideonnn
Erwin537 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 02:01:
[...]

Als je nog zit te twijfelen of je wilt gaan doorstuderen of niet kan het een mooie voorbereiding/op stap zijn om voor jezelf proberen daar ook een uitdaging te leggen. Wel moet je natuurlijk oppassen dat je dan niet in tijdnood komt. Bij mijn stage heb ik 840 uur om alles te doen maar daar ga ik al overheen.

Heb je voor je stage geen beoordelings formulier dat je aan het einde moet inleveren? Daar zou je in dat geval ook je voordeel mee kunnen halen door daar op in te spelen.
Het is een opdracht vanuit het bedrijf, dus of het af komt of niet lukt aan de verwachtingen van het bedrijf en mijn kundigheid. Mocht de opdracht niet afkomen dan is het geen probleem, ik heb de 680 uur gemaakt en daar gaat het om. Laatste keer ook mijn opdracht niet af gekregen, maar wel de hoogst mogelijke score behaald als stagebeoordeling, puur door niveau/werkwijze. Er wordt gekeken naar de manier van werken en niveau. Dat lijkt prettig, maar in praktijk bluft elke halve zool zich naar een voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:03

NMe

Quia Ego Sic Dico.

@NMe, daar dacht ik ook al aan. Het meeste van development is door een ander bedrijf gedaan, die overigens wel close samenwerken. Dus als ik aan bestaande projecten moet werken zal dat in overleg gaan. Maar hoe strak of losjes het allemaal is zal ik nog moeten zien.
Als inderdaad blijkt dat je daar de vrije hand krijgt in alles wat je doet dan is dat prima voor je stage maar zou ik dat op negatieve wijze in overweging nemen als/wanneer je inderdaad gevraagd wordt na je afstuderen te blijven. Het is niet goed voor je eigen ontwikkeling als je ergens begint waar je controle noch overleg hebt. Als je eenmaal wat ervaring hebt en de belangrijkste best practices goed onder de riem hebt is dat wat minder een showstopper maar voor die tijd zou ik het persoonlijk niet doen.

Afgezien van dat: met projectmanagementsoftware*, versiebeheer en een geschikt framework ben je er meestal wel met vereisten voor een (semi-)professionele omgeving.

* Een stukje software waarin je documentatie bij kan houden maar ook (bug)tickets bijhoudt en je gewerkte uren kan bijhouden. Wij werken bijvoorbeeld met Redmine, maar er zijn verschillende vergelijkbare stukjes software.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:17
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat het gaat worden, het lijkt een aanvoor api te zijn, alleen is mij verteld een api voor het scrapen. We zien wel, het gaat in ieder geval over het verwerken van data naar de website. :) Maar alsnog ben ik geïnteresseerd, waarom bijvoorbeeld C# boven php? Ik ben namelijk een C# fan.
Ik weet niet precies hoe datgene wat je gaat bouwen werkt of eruitziet, maar zelf heb ik bijvoorbeeld weleens een crawler gemaakt die meerdere sites tegelijk binnenhaalt. Met PHP haal je dan alles één voor één binnen, met C# (of F#, of willekeurige andere taal met goede async/parallellization) kun je dan alles tegelijk binnenhalen en verwerken. Als je dat niet hoeft te doen kan PHP juist weer een voordeel zijn omdat zo'n PHPscriptje veel makkelijker is aan te passen, C# of iets dergelijks moet je weer opnieuw compileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-07 13:51
Is er niemand die zijn stage opdracht een beetje dubieus vindt?

Ik lees de combinatie scraping en een grote site. Vervolgens gaat hij intern een API opzetten zonder dat er een dev-team aanwezig is die hem kan begeleiden. Hoe gaat een beginnende programmeur zo iets op zetten dan?

Nu is het maar een stage opdracht, maar dit klinkt dit als een project dat per definitie gaat mislukken. Een grote site die scraped lijkt mij gewoon een verzamelsite zoals Jaap of Gaspedaal. Deze hebben echt wel hun eigen ontwikkelaars omdat scraping de basis van dat soort sites. Klinkt mij allemaal vaagjes, nog afgezien van de dubieusheid van de toepassing van scraping.

[ Voor 4% gewijzigd door phex op 04-02-2013 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-07 10:30
phex schreef op maandag 04 februari 2013 @ 14:57:
Is er niemand die zijn stage opdracht een beetje dubieus vindt?

Ik lees de combinatie scraping en een grote site. Vervolgens gaat hij intern een API opzetten zonder dat er een dev-team aanwezig is die hem kan begeleiden. Hoe gaat een beginnende programmeur zo iets op zetten dan?
En voor afstuderen wil je meestal een externe begeleider. Iemand die je kan vertellen of je naar verwachting werkt, of het procesmatig allemaal goed gaat. Als er niemand is die daar kan ontwikkelen hoe krijg je die feedback dan?

En met welke externe stagebegeleider gaat je interne stagebegeleider dan overleggen?
Pagina: 1