[ESXi] Backup van diverse VM's naar tape

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:23
Ben al tijdje druk bezig om m'n backups van m'n vSphere 5.1 (ESXi)

Het gaat om een Dell T300 met 16GB ram en raid5 array

ESXi 5.1 Standard staat er op geinstalleerd met de juiste Dell drivers, etc.

Tapestreamer word netjes herkend door de diverse VM's:
3x Windows 2012 en 1x Windows 7
Servers zijn als volgt opgebouwd:
- Domain controller
- Exchange 2013
- Application server (voor SQL, Unit4, etc)

Windows 7 machine is voor management/backups

Het idee is dat er een backup gemaakt word van de 3 Win 2012 machines, en bij voorkeur naar tape.
(Reden hiervoor is, de server is 5 jaar oud, moest van software leverancier geupgrade worden en klant wil graag tapestreamer behouden)

Diverse pakketten al geprobeerd alleen of het pakket kan niet rechtstreeks naar tape (Veeam, Uranium Backup), of het pakket moet verplicht op een server geinstalleerd worden (Backup Exec) en kan de VM waarop het geinstalleerd staat niet backuppen.

Een combo van Backup exec + Veeam zou een mogelijke oplossing kunnen zijn alleen is dit lastig.
Het mooiste zou zijn om 1 pakket te hebben dat alles kan doen.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-07 21:16

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

NOS is idd niet de juiste plek. Omdat je meer over Server Software hebt, gaat 't naar SWSS, niet PNS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
Nee sorry daarvoor, in ieder geval bedankt voor het verplaatsen :)

Tevens ondertussen ook al PHD Virtual Backup geprobeerd, alleen kan die ook geen backups direct naar tape schrijven.

Lijkt er toch op dat enige mogelijkheid is of Backup Exec 2012 V-Ray (de vmware / hyper-v versie) te gebruiken met een aparte VM puur voor backups. (De Windows 7 omzetten naar Win 2012) Of een combo gebruiken van iets van Veeam + backup exec.

Al blijft dit natuurlijk geen nette oplossing

Update:
Ondertussen nog 2 andere paketten aan het proberen:
Arkeia en een pakket van Dell: Dell AppAssure

Update2: De dell applicatie is geen optie ;)
De Arkeia ben ik atm aan het testen, lijkt redelijk de VM's te kunnen backuppen naar tape tot nu toe!

[ Voor 21% gewijzigd door richardboer op 02-02-2013 01:02 ]

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
richardboer schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 23:31:

Lijkt er toch op dat enige mogelijkheid is of Backup Exec 2012 V-Ray (de vmware / hyper-v versie) te gebruiken met een aparte VM puur voor backups. (De Windows 7 omzetten naar Win 2012) Of een combo gebruiken van iets van Veeam + backup exec.
Volgens mij ondersteunt Backup Exec 2012 nog geen VMWare 5.1 ( in december tijdens training iig nog niet). Het stond al wel op de roadmap. En zou wel ergens 1e Q dit jaar ondersteunt worden.

Ouderwetse manier kan wel van BE. Gewoon agent op de vm's installeren en dan een selectionlist maken

[ Voor 8% gewijzigd door degroot op 02-02-2013 09:26 ]

www.degroot-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
HP Back-Up ondersteund wel allerhande tape drives, ik weet alleen niet of je de agent op de VMWare host kan zetten om zo de VM's te back-uppen. Ik denk vrees van niet.

System Center Data Protection Manager kan wel VM's vanaf hun host back-uppen naar tape, maar dat werkt alleen met Hyper-V.

Overigens waarom niet ook naar harde schijven back-uppen? Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat er puur enkel tapes worden gebruikt. Het is vaak een combo. De tapes zijn voor de lange termijn, maar de harde schijven met back-ups zijn meer voor korte termijn bewaren. Het voordeel is dat een restore vanaf een harde schijf iets sneller verloopt dan vanaf tape.

[ Voor 38% gewijzigd door CMD-Snake op 02-02-2013 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-07 14:00
Ik gebruik zakelijk Trilead VM Explorer (kan naar diverse media back-uppen)

http://www.trilead.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
@Degroot Ja zag inderdaad ook dat BE 2012 nog niet ondersteund, word zelfs niet aangeraden om te gebruiken nog.

@CMD-Snake Het zit mogelijk nog wel in de planning om ook een backup off-site naar een NAS te maken.
Alleen is het een klein bedrijfje met een leuke server die een paar jaar geleden aangeschaft is, en ze hebben altijd al met tapes gewerkt.

@TweakICT Heb net de trial aangevraagd zal hem is proberen.

Het Arkeia pakket lijkt op zich wel te kunnen backuppen naar tape alleen gaat er ergens wat mis met de schijf performance, heb de ESXi server moeten laten rebooten omdat de schijven time-outs begonnen te geven. Al moet ik wel zeggen dat ik wel een aantal mails gekregen had over te weinig geheugen dus dat ga ik nog even uitzoeken.

Gezien Arkeia wel een van de VM's die uitstond heeft kunnen backuppen naar tape.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
richardboer schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 13:57:
@CMD-Snake Het zit mogelijk nog wel in de planning om ook een backup off-site naar een NAS te maken.
Alleen is het een klein bedrijfje met een leuke server die een paar jaar geleden aangeschaft is, en ze hebben altijd al met tapes gewerkt.
Ik zou eerder de tapes off-site opslaan. Je hebt dan onsite je NAS (goed, normaliter heb ik het dan op een SAN staan) en je kan dan snel een restore doen als er net iets is mis gegaan. Je kan dan je dagelijkse tapes en je belangrijke tapes (week back-up, maand back-up of jaar back-up) off-site bewaren. Tapes zijn nog altijd erg goed voor lange termijn opslag. Alleen een restore van tape kan soms erg lang duren. Je hebt ook bedrijven die tapes voor je bewaren.

Het nadeel van een NAS offsite is de snelheid. Je zal waarschijnlijk dan via een VPN verbinden met het netwerk waar de NAS staat. Als je dan een flink aantal Gb's moet ophalen kan dat wel even duren.

Maar ik neem aan uit je verhaal dat je een back-up wilt maken en die op de nieuwe server wilt restoren. Waarom niet (live) migration van de oude host naar de nieuwe host? Tijdelijk even twee hosts naast elkaar.

Overigens... Exchange 2013? :P Beta in productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
Hebben de "oude" server omgezet naar een VM, die op een van onze eigen bakken gezet en bij de klant in het rack gehangen.

Oude server eruit gehaald en geupgrade qua geheugen en disks.
Er komt als het goed is woensdag een 50/50 glasvezel lijn te liggen en er draait al een VPN naar ons kantoor. (Wij draaien atm nog op 100/100 glas -> word mogelijk binnenkort verhoogd :))

Het probleem is dat de klant z'n data graag off-site wil opslaan en bij voorkeur op tapes. Server heeft interne tapestreamer namelijk.

Backup 's avonds rond een uur of 8 - 9 beginnen over te zetten duurt niet zo lang + beide kanten draaien op een Sonicwall dus kan QoS op de backup worden ingesteld.

Alleen het probleem is dus om z'n backups weer te krijgen zoals het voorheen ook was:
Dag tape, week tape en maand tape.
En het liefst van de VM's, al ben ik atm ook al druk aan het kijken naar de mogelijkheden binnen in Backup Exec 2010 (meerdere agents en 1 dedicated media server met tapestreamer gekoppeld). En dan met Veeam backups op NAS van de VM's in geval van quick restore.

Totale data ligt atm rond de: 20 - 30GB per VM en een datadisk van 250 - 300GB op dit moment.
Tapes kunnen uncompressed 400GB aan.

Tevens Exchange 2013 is geen beta meer hoor:
Exchange Server 2013 reached RTM on October 11th 2012, with the RTM bits becoming available on TechNet and MSDN a few weeks later.
http://exchangeserverpro.com/exchange-server-2013
Je kan gewoon de licenties al aanschaffen.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
richardboer schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:21:

Alleen het probleem is dus om z'n backups weer te krijgen zoals het voorheen ook was:
Dag tape, week tape en maand tape.
En het liefst van de VM's, al ben ik atm ook al druk aan het kijken naar de mogelijkheden binnen in Backup Exec 2010 (meerdere agents en 1 dedicated media server met tapestreamer gekoppeld). En dan met Veeam backups op NAS van de VM's in geval van quick restore.

Totale data ligt atm rond de: 20 - 30GB per VM en een datadisk van 250 - 300GB op dit moment.
Tapes kunnen uncompressed 400GB aan.
Je zou ook gewoon back-ups kunnen maken vanuit de VM met backup exec. Dan blijft de data bewaard tenminste. Je hebt dan alleen niet de eigenschappen/settings van de VM meegenomen. Die zal je dan eerst weer moeten aanmaken voor je kan restoren.
Tevens Exchange 2013 is geen beta meer hoor:
Exchange Server 2013 reached RTM on October 11th 2012, with the RTM bits becoming available on TechNet and MSDN a few weeks later.
http://exchangeserverpro.com/exchange-server-2013
Je kan gewoon de licenties al aanschaffen.
Heb ik lekker liggen slapen. :z Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 371792

VeeAM v.7 heeft tape support http://go.veeam.com/v7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Klopt, maar we mogen toch hopen dat topicstarter nu een half jaar later inmiddels wel back-ups draait :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
Ja backups draaien ondertussen gewoon op een NAS met een off-site kopie naar een NAS bij ons op kantoor. (beide locaties 100mbps glas er tussen en de incremental backups zijn niet zo super groot)

Wel mooi dat Veeam V7 eindelijk ondersteuning voor tapes heeft! (Nu alleen jammer dat we de tape drive er maar uitgehaald hebben ;))

Toch in ieder geval super bedankt!

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

richardboer schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:13:
Ja backups draaien ondertussen gewoon op een NAS met een off-site kopie naar een NAS bij ons op kantoor. (beide locaties 100mbps glas er tussen en de incremental backups zijn niet zo super groot)

Wel mooi dat Veeam V7 eindelijk ondersteuning voor tapes heeft! (Nu alleen jammer dat we de tape drive er maar uitgehaald hebben ;))

Toch in ieder geval super bedankt!
Ondanks de kick en dat het al opgelost is, maar.... ik vind het wat jammer dat je de uiteindelijke oplossing niet even gepost hebt. Mensen nemen de moeite om je te helpen, nemen de tijd om mee te denken en om oplossingen te posten, maar je neemt niet even de moeite om de uiteindelijke oplossing te posten, terwijl dat heel handig en leerzaam voor anderen kan zijn.

Niet vervelend (en al helemaal niet als aanval) bedoeld hoor, maar het zou wat netter geweest zijn als je even in een kleine post de oplossing had gepost.

Ik zie dat overigens bij veel meer topics hoor

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1