Wake on Lan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-05 17:03
Ik heb niet zozeer een probleem, maar meer een algemene vraag over het functioneren van WOL. Ik zit hier al een tijdje mee en snap niet hoe dat nu precies zit en kan het antwoord hierop ook nergens vinden.

Het is namelijk zo dat in Windows instellingen zijn om Wake on Lan te activeren voor de desbetreffende NIC. Het lijkt me dat deze instellingen in de driver van de NIC zitten. Maar hoe kan de NIC deze instellingen dan weten als het systeem standby staat? Er draait dan geen OS/kernel en er komt gewoon een layer 2 frame binnen op de NIC. Dus hoe kunnen Windows instellingen hier dan in hemelsnaam invloed op hebben?

Als je die instellingen configureert, configureer je ze dan direct in de firmware van de NIC, in plaats van de driver? Dat lijkt me toch ook sterk, maar het is de enige oplossing die ik kan bedenken, maar wellicht zie ik iets over het hoofd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:35
Ik heb geen idee, maar ik denk dat als WOL in de bios uitgeschakeld is dat de windows er ook niks mee kan?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Ja en?

Die heb ik al doorgenomen en daar staat het niet in uitgelegd. Mss zelf eerst even je facts checken voordat je de smartass uithangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

AmonTobin schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 20:02:
[...]

Ja en?

Die heb ik al doorgenomen en daar staat het niet in uitgelegd. Mss zelf eerst even je facts checken voordat je de smartass uithangt?
Wat zijn we weer lekker aardig vandaag, en je hebt inderdaad niet goed gelezen, het staat er gewoon bij:
quote: WikiPedia
Wake-on-LAN support is implemented on the motherboard (BIOS) of a computer and the network interface (firmware), and is consequently not dependent on the operating system (and NIC drivers) running on the hardware. Some operating systems can control Wake-on-LAN behaviour via hardware drivers. If the network interface is a plug-in card rather than being integrated into the motherboard, the card may need to be connected to the motherboard by an additional cable. Motherboards with an embedded Ethernet controller which supports Wake-on-LAN do not need a cable. The power supply must meet ATX 2.01 specifications.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Nou sorry hoor, maar gewoon zo'n linkje naar Wikipedia posten dat vind ik echt een beetje onbeschoft. Als ie er nou had bij vermeld dat het antwoord op mijn vraag daar gewoon in staat met een verwijzing, dan had dat een heel ander verhaal geweest. Maar goed...excuses voor mijn toon...die was wellicht ook wat kortaf.

Maar er staat dus wel in dat die instellingen in de driver staan, maar hoe kan een NIC op een systeem waar geen OS actief is en dus ook geen drivers, die instellingen verwerken?

Maar iig bedankt voor je reactie. Dat stukje had ik idd wel over het hoofd gezien

[ Voor 11% gewijzigd door AmonTobin op 01-02-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Doordat de optie in het BIOS (die het doorstuurt naar de firmware van de NIC indien die geen eigen firmware rom heeft) ook aan moet staan anders blijft je NIC niet powered terwijl het systeem "uit" staat.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

AmonTobin schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 20:31:

Maar er staat dus wel in dat die instellingen in de driver staan, maar hoe kan een NIC op een systeem waar geen OS actief is en dus ook geen drivers, die instellingen verwerken?
Dat doet is dus op het moment wel actief is
Je zet gewoon een bitje in een eprom oid op de nic om. WOL aan of uit.
Nic kijkt daarna op het momebt dat ie een wol pakket binnenkrijgt

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dat jij een Windows form ziet met knopjes enz. zegt nog niet dat die instellingen iets met windows te maken hebben he... die kaart heeft zelf ook geheugen, embedded software enz. De BIOS ook, kan ook vanaf een OS/driver gemanipuleerd worden. ACPI staat natuurlijk ook voor Advanced Configuration and Power Interface. Met andere woorden: het werkt om dat het ontworpen is om te werken. Dat windows iets uniform presenteert maakt nog niet dat het onder water iets met windows te maken heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmonTobin
Ja ok.. Dus je manipuleert vanuit Windows wel daadwerkelijk de firmware op de NIC? Dacht dat dat niet zo 123 ging...maar dat zal dan wel idd...

Bedankt voor de reacties. Kan wat mij betreft een slotje op...voordat prutser001 terugkomt en mij een draai om mijn oren geeft.. :P

[ Voor 23% gewijzigd door AmonTobin op 01-02-2013 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
We doen hier niet aan slotjes.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ en helaas ook niet aan een draai om z'n oren ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1