[Advies] Fatsoenlijk gereedschap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 16:30
Ik heb de policy even doorgelezen, die zeggen niks over dit soort topics dat het niet mag. Dus hopelijk is dit op zijn plek.

Op het moment heb ik een nogal amateuristische gereedschaps collectie en wil ik graag een schone start maken. Dit gaat met name over elektronica.

Ik zoek een redelijke soldeerbout voor: vervanging componenten op printplaat en verbinding bedrading. Mijn huidige is een 90W en een 20W. Beide zo oud dat de merken erop onleesbaar zijn geworden. Ik heb er zelf een punt aan geslepen. Zijn nog van mijn ouders/grootouders geweest, oude troep dus.

Ik zoek een redelijke multimeter voor: testen circuit op voltage, amperage en weerstand. Voltages lopen uit van 1V tot 440V. Amperage heb ik nooit kunnen testen. Weerstand idem dito. Het fietslampje is hopelijk binnenkort niet meer nodig ;)

Ik ben een beginnende knutselaar, goede kwaliteit is fijn maar een enorme featureset zal zeker (nog) niet nodig zijn! Prijs laat ik nog maar even in het midden, zolang het maar niet honderden euros wordt.

Veder heb ik wel eens labvoedingen gezien die wel interessant leken, maar dat is misschien voor specifieke gevallen (zoals een oude laptop zonder adapter). De twee bovenstaande dingen zijn in ieder geval een must zover ik weet. Ander gereedschap waarvan men zegt "dat is essentieël": ik hoor het graag! Voornamelijk vervang ik elcos van apparatuur van familieleden, al vind ik uitdagendere projecten ook leuk (lees: experimentele circuits).

Qua schroevendraaiers en elcos/draadjes/spoeltjes/etc. zit ik wel goed. Ik zoek dus voornamelijk gereedschap om dit te kunnen gebruiken zonder dat de boel verbrand (zoals dat wel eens gebeurd met de 90W soldeerbout :+). Als mensen hier hun ervaring met gereedschap en advies kunnen achterlaten zou dat erg gewaardeerd worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Voor multimeter dit misschien een optie:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=261115982242
Kost wel €60,-, maar dan heb je wel een echte Fluke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdbeke
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08-10 13:57
Ga voor een UT61E, goedkopere zekeringen, hogere nauwkeurigheid en werkt in het algemeen sneller. Ongeveer dezelfde prijscategorie als de chinese Fluke (niet in de EU te verkrijgen), maar met meer bang for buck.

Voor een soldeerbout, kijk eens bij eleshop, ayou 936 (of iets in die trend, exacte nummer ken ik niet meer), opzich heb ik er twee jaar leuk mee gesoldeerd. Toen begon het handvat van de bout zichzelf op te smoren. Hoewel ik nu meer geneigd ben om een soldeerstation van Velleman VTSSC50N aan te raden (lookalike weller), op het werk regelmatig mee gesoldeerd en ik was eigenlijk aangenaam verrast. 50W heeft soms iets te weinig puff om snel een groot oppervlak op te warmen, maar voor de rest prima materiaal, silicone snoer enzo.

De bouw van een (bijna) passief offgrid huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
brambo123 schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 18:24:
Voor multimeter dit misschien een optie:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=261115982242
Kost wel €60,-, maar dan heb je wel een echte Fluke
En een echte Fluke is een soort van heilige graal? Hij ziet er wel mooi uit ja, op school hadden we vergelijkbare, en die waren erg praktisch. Ik weet alleen niet of ik via Ebay het wil kopen, zat er meer aan te denken het te halen bij een Nederlandse webshop/winkel (zoals Conrad). In verband met garanties enzo. Kost ook gelijk minder als je meerdere spullen tegelijk koopt.

Kan iemand me misschien vertellen of dit niet alles in 1 klap oplost? http://www.conrad.nl/ce/n...tronica-werkplek-Beginner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-10 11:25

_Erikje_

Tweaker in Spanje

ik zou dat setje niet fatsoenlijk noemen. Je krijgt waarvoor je betaald, een karig beginnerssetje.

Investeer nu even een beetje en je hoeft de komende 10-20 jaar geen nieuwe meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een Fluke multimeter via eBay gekocht en ben er nog steeds over te spreken.

Je mag best via Conrad de hoofdprijs betalen, daar je zoveel waarde hecht aan garanties enzo.

Maar als goedkoper hoger staat dan garanties, is die deal van eBay niet zo slecht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tijmen007 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 10:44:
[...]

En een echte Fluke is een soort van heilige graal? Hij ziet er wel mooi uit ja, op school hadden we vergelijkbare, en die waren erg praktisch.
Ze worden door veel gezien als de heilige graal ja. Persoonlijk denk ik dat ze overkill zijn voor beginnende hobbyist.

Het enige wat ik mis bij met 15 euro DX multimeter tov een fluke is batterij indicator die me verteld als batterij op is (dan hebben ze de neiging foute waarden terug te geven). Verder zijn ze zo goed als identiek voor mij. Tuurlijk fluke zal wat nauwkeuriger zijn, maar ik heb dat nog nooit nodig gehad. (En yep ik gebruik beide, DX thuis, fluke op mijn werk).

Dan zou ik eerder het geld dat je overhoudt steken in het potje om een leuke digitale labvoeding te kopen. Digitaal niet omdat hun uitgang beter is, maar omdat het zoveel handiger is om duidelijk tegelijk stroom en spanning te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
_Erikje_ schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 11:10:
ik zou dat setje niet fatsoenlijk noemen. Je krijgt waarvoor je betaald, een karig beginnerssetje.

Investeer nu even een beetje en je hoeft de komende 10-20 jaar geen nieuwe meer...
Maar investeer in wat dan? De multimeter ? De soldeerbout, beide? De rommel die ik nu heb doet het werk eigenlijk ook al, met hier en daar een sterfgeval soms (dat komt dan meer voor bij experimenten als bij "echte" reparaties). Ik denk alleen dat het allemaal een stuk makkelijker moet kunnen.

Zoals hierboven ook al gezegd, voor een echte beginner. Stel, het bevalt me allemaal en ik wil meer dan kan dat altijd nog. Het is niet zo dat ik elke dag zit te knutselen, meer eens per twee weken.

De kwaliteit is inderdaad belangrijk, vandaar ook dat ik graag ervaringen hoor met specifiek gereedschap (e.g. ik heb X soldeerbout al 15 jaar en hij doet het nog steeds geweldig!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Destijds een standaard regelbaar soldeerboutje bij Conrad gekocht voor rond de €20. Ding doet het prima, en achteraf zelfs ook condensatoren vervangen van een kapotte iMac (iets met S35 toevoegen...). Dit boutje is niet het beste van het beste maar het voldoet voor mij. Mocht ik weer eens een boutje nodig hebben zou ik weer voor een budget ding gaan maar dan met een soepele draad tussen station en bout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Budget?

Ik heb zelf 2 Weller soldeerstations. Kun je als je wat rondzoekt voor 50-70 eur wel krijgen 2ehands. Die dingen zijn zo goed als onverwoestbaar. Hoogstens een keertje een nieuwe punt (5-10 eur). 1x heb ik de thermostaat vervangen bij 1, kostte zo'n 20 eur, maar behalve dat nooit problemen. En ik heb ze al zeker 10+ jaar. 1 heb ik gekregen als eindexamencado, dus die is inmiddels zo'n 16 jaar gok ik....
Snel warm, goede ligging in de hand, siliconen snoer, redelijk vermogen ook voor iets grotere dingen.

Multimeter: Eigenlijk voldoet alles wel. Verschillen zitten in de bouwkwaliteit en nauwkeurigheid, maar voor dhz is de nauwkeurigheid eigenlijk nooit van belang. Ik pak net zo vaak m'n Action ding van 7,50 als mn Fluke... Enige wat ik wel een + vind is een groot display en piepertje erin.

Voor 7-8 eur haal je zo'n ding op Ebay, en dat is ideaal beginnersspul. linkje

Een regelbare voeding is wel een aanrader. Zeker als je zelf wat wilt gaan knutselen is dat veel praktischer dan de grabbelbak in voor adaptertjes, en dan ook nog op jacht naar een geschikt vermogen. Met zo'n voeding van 3A zit je voor 90% van de dingen gewoon goed.

Eleshop heeft voor 40 eur een leuk simpel dingetje. Wel analoge metertjes, maar dat maakt imho 0,0 uit. En voor dat geld heb je gewoon een leuk ding:
http://www.eleshop.nl/030v-3a-labvoeding-p-500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bestel gewoon wat spul bij eleshop. Zo'n Aoyue 936 soldeerbout die ze daar hebben is prima, gebruik hem al jaren, en is snel warm. Wat verschillende punten erbij nemen, zodat je zowel SMD alsook dikkere draden etc. kunt solderen. Weller is goed, maar voor de prijs van die tools kun je meerdere Aoyue's kopen ;)
Multimer, kan vanalles, heb een fluke 178 ofzo, en een Appa. Die laatste geeft in het mA bereik een hogere nauwkeurigheid op de testbank dan de Fluke. Voor metingen waarbij RMS waardes niet zo belangrijk zijn of mV/mA signalen niet vaak gemeten worden volstaat alles eigenlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergeet bij een multimeter de veiligheid niet. Genoeg van die goedkope troep die echt niet voldoen aan welke CAT rating dan ook. Voor 440V niet geheel onbelangrijk. Een UT61e is voor z'n prijs behoorlijk goed en veilig gemaakt. De juiste zekeringen, genoeg ruimte tussen de sporen en een behoorlijk solide behuizing. Ook de 10A connector is afgezekerd, dus mocht je per ongeluk spanning meten met de probe in de 10A socket (en dat gaat vroeg of laat gebeuren) dan ploft alleen de zekering, niet de meetprobe in je hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:03
heeft zo'n Aoyue 936 nog een beetje flexible snoer? De bout die ik nu heb (schrik niet, het is zo'n ding uit die link van Conrad) heeft echt een heel stug snoer, niet fijn om mee te werken. Op de universiteit hadden we allemaal Wellers, en die hadden een heel fijn flexibel (siliconen?) snoer.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:57
Yup, die zijn gewoon flexibel :).

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmen007
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10 23:01

TNW

Die Velleman heb ik ook, prima ding voor standaard elektrogepruts. Als je vaak soldeert is een soldeerstation een verademing t.o.v. standaardboutjes. Snel op temp, regelbaar, duurzamer.

De meeste multimeters voldoen wel, pluspunten bij duurdere spul zijn features, precisie en duurzaamheid. Met een standaard multimeter van een paar euro tot een paar tientjes kom je bij simpele dingen goed weg. Je hebt echt geen Fluke van honderden euro's nodig. Investeren in goed spul kan echter nooit kwaad. Met de Velleman en die Fluke van €60 zou ik prima kunnen werken.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 20:37:
Bestel gewoon wat spul bij eleshop. Zo'n Aoyue 936 soldeerbout die ze daar hebben is prima, gebruik hem al jaren, en is snel warm. Wat verschillende punten erbij nemen, zodat je zowel SMD alsook dikkere draden etc. kunt solderen. Weller is goed, maar voor de prijs van die tools kun je meerdere Aoyue's kopen ;)
Multimer, kan vanalles, heb een fluke 178 ofzo, en een Appa. Die laatste geeft in het mA bereik een hogere nauwkeurigheid op de testbank dan de Fluke. Voor metingen waarbij RMS waardes niet zo belangrijk zijn of mV/mA signalen niet vaak gemeten worden volstaat alles eigenlijk wel.
Leuk topic! Ik ben ook op zoek naar een redelijk goede soldeerbout om de condensatoren van mijn Samsung monitor te vervangen. Heb nog wel een oude soldeerbout van vroegâh van een paar euro liggen, maar het lijkt me beter om nu eens wat degelijkers te kopen.

Die Aoyue 936 ziet er wat mij betreft goed uit. Heb je ook nog advies welke punt erbij te nemen om condensatoren te vervangen of lukt dat met de SMD-punt ook?
Tijmen007 schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:20:
Bedankt voor alle reacties, hier kan ik wel wat mee! :)
En, wat is het geworden? :P

[ Voor 7% gewijzigd door Winnetou op 04-03-2013 22:17 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Pagina: 1