Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werk-services en fun-services scheiden middels ESXi?

Pagina: 1
Acties:

• kay1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-08-2023
Tweakers,

Ik loop even vast qua gedachten, misschien kan iemand me helpen.

Huidige setting, op m'n kantoortje, een ML150 G6 4x1TB op LSI controller in RAID5 met Win2k8 voor:
  • MySQL
  • IIS 7 voor allerlei webbased applicaties
  • Mailserver
  • Een share van 500gb waarop ik en m'n collega's belangrijke files opslaan, we werken vanaf de share zonder local caching
Dit is allemaal belangrijk spul en mag niet falen vandaar de 4 schijven in RAID5 (+ externe backup).

Maar.... ik heb m'n kantoor aan huis en gebruik de overige 2,2TB in raid5 op de array voor allerlei downloads. Daarnaast draaien nog wat simpele services als Sickbeard, SabNZB, etc... allemaal funstuff dus. De tv's in huis hangen hieraan om series en films te streamen.

Beide wil ik eigenlijk gaan scheiden middels ESXi whitebox met 2 VM's. Eentje voor het belangrijke werkspul en één voor de fun. Ik wilde dat als volgt doen:
  • 2 gespiegelde SSD's in de whitebox als storage voor de VM met belangrijke applicaties
  • Een NAS aansluiten middels USB3.0 of eSATA vanwege de snelheid richting de whitebox om de downloads op te slaan.
  • Die NAS ook aan het netwerk hangen voor de streamboxjes (kan dit wel als ie ook is geconfigureerd als storage voor de VM?)
Is zoiets mogelijk met ESXi? Of is deze opstelling helemaal niet handig? Wat te doen met die raidcontroller? En wat is er te zeggen over de performance van ESXi + nas? Schrijfsnelheden van onder de 60mb/s zijn onacceptabel...

Iemand suggesties?

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
Ipv de NAS te koppelen via usb of esata, kan je hem inrichten als iSCSI of NFS datastore zodat alle communicatie over het netwerk verloopt tussen je esx bak en de nas. Op die manier is de nas sowieso ook bereikbaar voor de rest van je netwerk. De limiterende factor zal je netwerk zijn, maar mits je een goed geconfigureerd gigabit netwerk hebt zal je daar niet al te veel hinder van ondervinden (1Gbit komt neer op iets meer dan 100MB per seconde) op voorwaarde dat je NAS snel genoeg is natuurlijk.

Voor de raidcontroller moet je goed opletten welke je neemt, vmware in het algemeen en esx specifiek is vrij 'picky' voor wat betreft hardware controllers. Kies er eentje uit met meer poorten dan je nu nodig hebt, uitbreiden kan dan later simpel door er schijven bij te hangen. Mits je een degelijke raidcontroller haalt kan je met twee ssd's in raid1 hele mooie snelheden halen ook in je vm's.

[ Voor 17% gewijzigd door ItsValium op 01-02-2013 18:03 ]

• kay1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-08-2023
Thanks. Hoe zit het met de accesstime van een remote storage voor ESXi. Ga je het verschil merken tussen locale opslag en opslag op een NAS?

Je hebt tegenwoordig ook NASen met 2x een gigabit poort, werkt dat ook i.c.m. ESX?

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:30
Remote storage kan goed via iSCSI gekoppeld worden. Aangezien dan alleen blokken benaderd worden i.p.v. hele bestanden overpompen kan dat best vlot. Lokale storage blijft echter toch sneller.

Is het een RAID controller die ondersteund wordt door vSphere?

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
T is niet helemaal wat je vraagt, maar je kan je funbox ook gewoon draaien als hyper-v vm.
Dan kan je gewoon USB harddisks gebruiken en je 'rommel' isoleren van de rest van het netwerk..