Goed access point

Pagina: 1
Acties:

• semafooor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-02-2016
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een goed prijs/kwaliteit access point. Zowel de stabiliteit, snelheid (op korte, middellange en lange afstand) als het maximale bereik zijn voor mij belangrijk, maar stabiliteit is nog iets belangrijker voor mij dan de andere vereisten. Het access point moet minimaal acht clients vlot gelijktijdig kunnen bedienen.

Ik heb momenteel al een aantal 802.11n-routers van ~30 euro van websites als DealExtreme, maar deze vallen allemaal tegen. Ik kom nooit in de buurt van de maximumsnelheden, ook al zit ik met mijn laptop vlak naast de zender. De range steeds minder dan aangegeven, en de toestellen zijn instabiel. Van een andere zender, een Ubiquiti NanoStation, ben ik wel heel tevreden, maar deze heeft nog geen 802.11n support en wordt me wat traag.

Ik ben daarom op zoek naar wat beter materiaal. Na wat rondzoeken lijkt het mij zo dat de ASUS RT-AC66U een goede koop zou zijn:
  • 5Ghz support (een 'must' voor goede performance, het 2.4Ghz spectrum is wat overbevolkt: Afbeeldingslocatie: http://goo.gl/jvDvv)
  • simultaneous double band,
  • goede range....
802.11ac is voor mij op zich zeker geen must: het gaat me vooral om de performantie van 802.11n. Met het oog op de toekomst lijkt de Asus RT-AC66U me wel een betere koop dan bijvoorbeeld de RT-N66U: die heeft geen 802.11ac support, maar kost toch ook al 130 euro. Hoewel ik momenteel niks ben met 802.11ac wil ik niet binnen een jaartje alweer een router van 100+ euro moeten kopen.

De RT-AC66U is wel nogal prijzig, en bevat heel wat functionaliteit die ik niet nodig heb: ik gebruik mijn home server om te routen, en ben niet van plan om dat te veranderen. De "zuivere" access points die ik vind zijn dan weer precies allemaal professioneel materiaal, en nog veel duurder dan deze RT-AC66U.

Zijn er hier mensen met ervaringen met deze router? Lijkt het jullie geldverspilling om een router als deze te gebruiken als access point, of is dit "normaal"? Kan er anders iemand een even goed / beter device aanbevelen met een betere prijs-kwaliteitsverhouding, misschien een "gewoon" access point?

Bedankt,

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je zoekt een goed accesspoint, maar je komt op de proppen met een router.... :p

http://tweakers.net/categ...eR4TYYrS32ISDVZH-_WPP2GA8

Check daar eens een aantal, sommige hebben goede reviews.

Routers koppelen netwerken, je hebt er in je netwerk dus maar een van nodig.
Gewoon middels een switch (als je poorten tekort komt) dedicated accesspoint(s) koppelen.

Routers zijn traag, dus daar wil je er zo min mogelijk van hebben.

Trouwens, staar je niet blind op de genoemde snelheden.
WiFi is half duplex, en dan gaat je overhead er nog af.

[ Voor 9% gewijzigd door Gravit0n op 01-02-2013 18:01 ]

• semafooor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-02-2016
Ik weet wel dat ik de genoemde snelheden niet kan halen (450mbps), maar de goedkope 802.11n zendertjes die ik nu heb staan halen alleen vlak naast de router net iets hogere snelheden dan mijn Nanostation op 802.11g, en het lijkt me toch zo dat dat beter moet kunnen....

Verder kan je een router toch ook altijd gebruiken als access point? Zelfs als de router een functie als AP niet helemaal support (en de meeste routers, waaronder de RT-AC66U, doen dat wel), kan ik de DHCP functie uitzetten en mijn bestaande netwerk aansluiten op een van de LAN poorten steken in de plaats van de WAN poort. Statisch IP en het juiste subnet instellen en klaar ;). Op die manier betaal je natuurlijk voor functies die je niet gebruikt, waardoor ik zou verwachten dat een "zuiver" AP goedkoper is. Alleen vindt ik geen goedkopere units met dezelfde "zendcapaciteiten".

Ik zie wel in dat bijvoorbeeld de TP-Link TL-WA801ND, waarnaar op dit forum wel vaak verwezen wordt, waarschijnlijk beter is voor de meeste mensen, maar deze zendt bijvoorbeeld al niet uit op 5Ghz, en het 2.4Ghz spectrum zit hier echt overvol. Ik betwijfel daarom of zo een zender zorgt voor een veel snellere en stabielere verbinding dan degene die ik nu heb . Zelfs bijvoorbeeld de EnGenius ECB-9500 zendt niet uit op 5Ghz, en die kost toch ook al meer dan 100 euro.

De meeste routers en reviews in de pricewatch zijn al vrij oud, van toen 802.11n nog nieuw was zo'n drie jaar geleden. Ik heb nood aan iets meer "up-to-date" informatie. Wanneer ik je zoekopdracht een beetje bijstel en alleen zoek naar 5Ghz zenders, vind ik trouwens maar één model met (slechte) reviews ;( .

Ik weet niet goed wat ik met deze thread probeer te bereiken. Ik denk: een link naar een betere prijs/kwaliteit zender, ofwel iemand die zegt dat ik niets beters zal vinden.