Vaak crashes bij zware load (rood scherm, moet rebooten)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-05 17:07
Geachte Tweakers,

Jammer genoeg moet ik met minder nieuws gebruik maken van dit forum, ik heb namelijk problemen met het stabiel krijgen van mijn systeem en kom er zelf niet meer uit.

Ben zelf niet zo ervaren met het fixen van hardware problemen en ik ben van mening dat ik dat nu eigenlijk wel nodig heb.

Mijn probleem:
Als ik mijn computer flink belast (lees: Far Cry 3 op hoge settings), wil hij nogal eens vast lopen (rood scherm) of als ik geluk heb wordt mijn beeldscherm even zwart en een 10 seconden later opeens weer terug is met een periode van flink wat lag (dit laatste deel is nieuw, heb ik voor elkaar gekregen door de CPU voltage wat omhoog te krikken. Eerst liep ie alleen maar vast met rood scherm).

Mijn setup:
CPU: AMD FX-8350 4.00GHz 8MB AM3+ Box
MOBO: ASRock 970 Pro3 AMD 970, SATA600, USB3.0
Grafische kaart: Club3D Videokaart PCI-e GeForce GTX660 Ti 2GB 2xDVI/HDMI/DP
RAM: Corsair 4x4GB, DDR3, PC14900, CL9, Vengeance
Voeding: Corsair Voeding CX750 750W
Windows schijf: Crucial SSD 2.5", 64GB, SATA600, m4
Overige schijf: Western Digital Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 64MB, WD10EURX
Kast: Cooler Master Midi Tower Sileo 500 ATX

Nu heb ik al een aantal dingen geprobeerd, zoals updaten (flashen?) van mijn MOBO (nu nieuwste versie).
Ook heb ik de standaard programma's vanuit ASRock (FastUSB, FastLAN, ben-even-de-naam-kwijt standaard overclock utility) gedeinstalleerd (deze kunnen blijkbaar met andere drivers interferen).
Daarnaast zijn alle drivers de nieuwste (behalve voor mijn grafische kaart, deze heb ik gedowngrade naar een blijkbaar stabielere versie 306.97 Driver).

Ik heb daarnaast mezelf een beetje verdiept in het overclock gebeuren (CPU voltage, Mhz etc), maar na hiermee wat te klooien is het nog steeds niet perfect (heb voltage van CPU wat verhoogd, is nu iets stabieler maar nog steeds niet alles).

Graag had ik advies over waar ik naar kan kijken, ben aan het einde van mijn latijn gekomen...

Mocht er nog informatie ontbreken, vraag maar raak!

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 14:58

player-x

Disruptive by design

Eerste vraag is: zit je koeling niet onder de stof, en heb je daardoor geen goed koeling meer??

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07 17:43
Dat is ook het eerste waar ik aan denk, hoe zijn je temperaturen op het moment dat je systeem vastloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
Ik heb de PC net, dus weinig kans dat er stof op de koeling zit (en gecheckt ;) )
Daarnaast is de gemeten temp bij HWiNFO CPU Thermal Sensor rond de 60-65 en op de plaat van mn moederbord (gok dat die sensor daar zit) rond de 75-80 graden Celsius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:51
Misschien wat gek maar post je specificaties eens..
Lijkt ook wel op een te zwakke voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:30
J.Thermaltaker schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:09:
Misschien wat gek maar post je specificaties eens..
Lijkt ook wel op een te zwakke voeding
Warrian schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 16:23:
Mijn setup:
CPU: AMD FX-8350 4.00GHz 8MB AM3+ Box
MOBO: ASRock 970 Pro3 AMD 970, SATA600, USB3.0
Grafische kaart: Club3D Videokaart PCI-e GeForce GTX660 Ti 2GB 2xDVI/HDMI/DP
RAM: Corsair 4x4GB, DDR3, PC14900, CL9, Vengeance
Voeding: Corsair Voeding CX750 750W
Windows schijf: Crucial SSD 2.5", 64GB, SATA600, m4
Overige schijf: Western Digital Harddisk 3.5" 1TB, SATA600, 64MB, WD10EURX
Kast: Cooler Master Midi Tower Sileo 500 ATX
Nou snap ik dat er soms over iets heen gelezen wordt maar dit is wel heel lui.... Voeding lijkt me meer dan voldoende en corsair is niet het slechtste merk.

Je noemt een overclock, is je CPU op dit moment daadwerkelijk overgeclocked of niet? Zo ja, alles even terug zetten op default en kijken of je nog steeds problemen hebt.
En wat zijn je temperaturen onder load / spelen van farcry 3 van je GPU en CPU. Desnoods wegschrijven in een log op de achtergrond en na crash even teruglezen naar laatste moment. Kan je GPU-Z en coretemp waarschijnlijk wel voor gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lani100
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-06 18:33
cpu koeling goed bevestigd word de cpu niet te heet anders ff je videokaart driver updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
Maximum temperaturen zijn 38 graden moederbord, 43 graden "CPU 0" en 54 graden "CPU"
Dat zijn de temperaturen toen ik weer een red screen kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
Ik lees net op de NVIDIA site dat dit niet weinig voorkomend is voor de 600 series ( http://forums.gamersfirst...zes-and-crash-to-desktop/ ).
Bij deze CUDA uitgezet, hopelijk werkt dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
Naast het bovenstaande heb ik ook wat instellingen van Far Cry 3 veranderd, tot nu toe nog geen crashes dus als ik hier niets meer gemeld dan is dat een teken dat het opgelost is!

Bedankt voor de replies iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warrian
Jammer genoeg nog steeds crashes, al laten ze nu wel iets langer op zich wachten (kan zeg 2-3 uur spelen). Hierbij valt mijn scherm even weg en komt zeg 10s later weer terug met de melding "Display driver NVIDIA WIndows Kernel Mode Driver, Version 310.70 stopped responding and has successfully recovered."
Pagina: 1