[HTPC/ Server]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-07 12:30
Ik ben op zoek naar een low power (<25W idle) systeem dat full HD films af kan spelen en tegelijkertijd als mijn thuisserver (waarop ik zal downloaden) kan fungeren (zal een data schijf en een SSD zijn).

Ik heb al de SSD waar ik het besturings systeem op zal zetten (waarschijnlijk ubuntu), een crucial M4.
Ook heb ik de harde schijf al: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Ik dacht aan de volgende componenten, na een week lang te hebben getweakt wil ik toch jullie mening hebben over wat er mist / niet goed is.

De APU is 18 watt TPD, de schijf zit op 5 wat idle. De SSD zal ook niet veel trekken dus zal het wel netjes onder de 25 watt blijven.

In de behuizing zit een picoPSU (<75 watt), maar ik kan hier de efficientie niet van vinden.

Voor mij is het belangrijk dat de HTPC stil is, aangezien er geen fan in zit zal dit wel lukken :P. Mocht de HTPC te warm worden kan ik nog altijd een kleine fan erin zetten (dit is voor later een zorg ;)).

Edit: Ik heb geen behoefte hier 3D films mee te kijken, ook niet in de toekomst (3D vind ik persoonlijk waardeloos :P )

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 123,50€ 123,50
1LC-Power LC-1320mi€ 38,80€ 38,80
1Iogear IOGear 2.4GHz Multimedia Keyboard€ 46,99€ 46,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,90€ 39,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 249,19

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter141080
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:30
Ik heb onderstaande onlangs aangeschaft voor een htpc in de slaapkamer. Draait op windows 7 en xbmc. Speelt alles gewoon vloeiend, dus ook 1080 mkv. Het is een kleine kast, hdd en ssd past. Maar voor in de toekomst, je kunt er niets extra bij plaatsen. Ook omdat je aangeeft dat het als server/nas moet dienen. De voeding die er bij zit is verder prima. Het exacte verbruik kan ik je echter niet geven.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A50M E350M1€ 60,45€ 60,45
1LC-Power LC-1320mi€ 38,80€ 38,80
1Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4GX€ 26,45€ 26,45
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 42,95€ 42,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 168,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-07 15:40
Het rendement van een picoPSU is bedroevend, maar daar zijn ze dan ook niet op gebouwd. Het voordeel bij PicoPSU's is de afmeting en passieve koeling.
Ik denk dat je meest zuinige oplossing een Synology 2-bay NAS is icm een Raspberry Pi
Een Pi verbruikt max 5Watt, en de Synology biedt je met goede instellingen de meeste functionaliteit (voor downloads e.d.) icm goede prestaties en laag verbruik van 5.5W in idle, en 17.6W bij access (DS212J) Dan zit je op een verbruik van pakweg 8Watt idle. Daar kan een build denk ik nooit tegenop. Bijkomend voordeel is dat je de NAS op een plek weg kan zetten waar je geen last hebt van geluid, en een Pi passief gekoeld is. 100% stille oplossing dus.
Wil je wat meer performance in je playback-device, dan kan je later altijd nog eens upgraden naar bijvoorbeeld een Zotac Zbox, of een HTPC. Kan je de Pi doorschuiven naar bijvoorbeeld de slaapkamer, en zet je een MySQL database op je Synology en heb je er zelfs een shared library bij. Lijkt mij de logische keuze. Qua kosten ben je nu wel ietsjes meer kwijt, maar dan heb je een systeem waarop je door kan bouwen in de toekomst. Een goede basis hebben om vanuit te werken is best belangrijk.

[ Voor 45% gewijzigd door kroegtijger op 02-02-2013 02:18 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

kroegtijger schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 02:13:
Het rendement van een picoPSU is bedroevend, maar daar zijn ze dan ook niet op gebouwd. Het voordeel bij PicoPSU's is de afmeting en passieve koeling.
Daar wil ik wel even een linkje van zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Anoniem: 22659 schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:51:
[...]

Daar wil ik wel even een linkje van zien.
Zoek er maar eens op rond; er zijn volop berichtgevingen van. Overigens zit dat voornamelijk in de voeding die gebruikt word, en niet de PicoPSU zelf. Die kent wel iets aan verlies, maar niet zoveel. De externe voeding daarintegen verliest over het algemeen behoorlijk wat, en wordt daardoor ook vrij warm. Er zijn redelijk wat berichten te vinden waarin die voeding tot 15Watt of soms zelfs nog meer verliest, zelfs als de PC niet eens is ingeschakeld.
Datzelfde zie je overigens ook wel bij laptops gebeuren die via hetzelfde principe werken.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
kroegtijger schreef op maandag 04 februari 2013 @ 11:54:
[...]

Zoek er maar eens op rond; er zijn volop berichtgevingen van. Overigens zit dat voornamelijk in de voeding die gebruikt word, en niet de PicoPSU zelf. Die kent wel iets aan verlies, maar niet zoveel. De externe voeding daarintegen verliest over het algemeen behoorlijk wat, en wordt daardoor ook vrij warm. Er zijn redelijk wat berichten te vinden waarin die voeding tot 15Watt of soms zelfs nog meer verliest, zelfs als de PC niet eens is ingeschakeld.
Datzelfde zie je overigens ook wel bij laptops gebeuren die via hetzelfde principe werken.
Oftewel het rendement van een pico psu is prima (zo rond de 90% uit mijn hoofd), gebruik je echter een slechte adapter dan gaat dat naar beneden (logisch).

Leuk leesvoer over efficiënte voedingen bij low power systemen van medetweaker mux:
mux' blog: 10W core i3 systeem - de voorbereidingen
mux' blog: 10W i3 systeem - undervolten en hardwaremods!
mux' blog

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 06-02-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:48:
[...]

Oftewel het rendement van een pico psu is prima (zo rond de 90% uit mijn hoofd), gebruik je echter een slechte adapter dan gaat dat naar beneden (logisch).

Leuk leesvoer over efficiënte voedingen bij low power systemen van medetweaker mux:
mux' blog
Correct :Y En helaas dat de meeste adapters behoorlijk beroerd zijn wat betreft rendement -O- Er zijn wel goede adapters te krijgen, maar dan moet je behoorlijk wat uren mee draaien wil je de meerprijs in besparing terug verdienen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
jaapsander schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:48:
[...]

mux' blog
Dankje Jaap,

Dit was zeer interessante materie waar ik zeker een keer naar ga kijken, heb alvast een multimeter en een stopcontact meter besteld. Ben benieuwd hoeveel mijn setup uit de muur gaat trekken (zal denk ik 40 watt max zijn). Daarna ga ik kijken hoeveel mijn opstelling trekt voor de adapter (zal wat klussen worden maar dat komt goed! :P). Hieruit krijg ik een mooi overzicht over hoe efficient mijn adapter is bij uit, idle en stress.
Mocht dit ongelovelijk beroerd zijn (ga ik vanuit), ga ik eens kijken of ik een andere adapter zal halen of niet. Misschien dat ik hier een blogje over ga schrijven (en dan gelijk over de prestaties van het apparaat :D).

We shall see!

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Tsja, een picoPSU bestaat natuurlijk uit 2 delen; de picoPSU zelf en de adapter. Stellen dat een picoPSU inefficient is omdat je een inefficiente adapter gebruikt is..... uh..... niet erg valide. Als je een computer uitrust met een brakke PSU dan heb je hetzelfde issue, dus gewoon uitgaan van een efiiciente combinatie lijkt me een beter uitgangspunt (en picoPSUs zijn van nature bijzonder efficient (>90%)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 13:43:
Tsja, een picoPSU bestaat natuurlijk uit 2 delen; de picoPSU zelf en de adapter. Stellen dat een picoPSU inefficient is omdat je een inefficiente adapter gebruikt is..... uh..... niet erg valide. Als je een computer uitrust met een brakke PSU dan heb je hetzelfde issue, dus gewoon uitgaan van een efiiciente combinatie lijkt me een beter uitgangspunt (en picoPSUs zijn van nature bijzonder efficient (>90%)).
Dat was dus ook waar ik achter kwam na het lezen van Mux zijn blog. Laat dit nou net een van mijn interesses zijn en ik de laatste tijd een beetje uit mijn projecten loop. Ik ga hier eens lekker mee stoeien en kijken wat eruit komt, misschien ga ik (met hulp van mijn elektro collega's) zelf een voeding maken :D

Kiek em goan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-07 18:21
Ook moet je ook in je achterhoofd houden dat een inefficiënte voeding/adapter bij een systeem dat 100W verbruikt tientallen Watts extra uit de muur kan trekken, maar wanneer het systeem maar 10W verbruikt, dit ook maar enkele Watts extra zijn.

Verder wel interessant leesvoer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
jaapsander schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:20:
Ook moet je ook in je achterhoofd houden dat een inefficiënte voeding/adapter bij een systeem dat 100W verbruikt tientallen Watts extra uit de muur kan trekken, maar wanneer het systeem maar 10W verbruikt, dit ook maar enkele Watts extra zijn.

Verder wel interessant leesvoer!
Dat ook, maar ook dat adapters niet rechtevenredig zijn wat dat betreft. Het procentuele rendement bij 10% belasting is anders dan het procentuele rendement bij 100% belasting. Daarbij hebben ze meestal ook een ondergrens. Daarom worden ze ook warm, zelfs als er niets aan hangt. Hoe beter de voeding, hoe minder dit soort zaken spelen, maar vaak ook hoe duurder.

iRacing Profiel

Pagina: 1