Computer die uit staat legt netwerk plat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 18:06
Beste mede-tweakers,

Ik ben afgelopen week wel een heel apart probleem tegengekomen bij mij thuis. Ik ben benieuwd of jullie misschien weten waar ik dit moet gaan zoeken...

Mijn vaste computer (zeg maar PC1) liep na het afsluiten vast en heb hem daarom `hard` uitgezet (powerknop 5sec). Kan gebeuren, het is en blijft Windows :).

Ongeveer een half uur later zag ik dat de internetverbinding op de telefoon en een andere computer er opeens uitlag. Als ik één computer rechtstreeks aan het modem hing, was er wel een internetverbinding.

Met de laptop via een bekabelde als draadloze verbinding de router geprobeerd te pingen, dit gaf alleen maar time-outs. Ook andere apparatuur binnen het subnet (dus voor de router) was niet meer te pingen.
Ik kwam er toen achter dat bij het loskoppelen van de netwerkkabel uit de router die (via een switch) naar PC1 liep, het netwerk (wat nog aangesloten was) opeens weer perfect functioneert.

Uiteindelijk kwam ik erachter dat na het loskoppelen van PC1 van het netwerk het netwerk prima functioneert en alle aanwezige apparatuur binnen het netwerk te pingen is. Op het moment dat ik PC1 weer aansluit, duurt het ongeveer 2 á 3 minuten en daarna ligt het complete netwerk plat.

Het vreemde is alleen dat PC1 uit staat... De netwerkadapter staat wel actief i.v.m. WOL.
Vervolgens heb ik op de router een monitor-poort aangemaakt om het volledige netwerk via Wireshark te kunnen sniffen op het moment dat het probleem zich voordoet, maar geen `verdacht` verkeer kunnen vinden.

De dag erop de computer op de normale manier kunnen afsluiten en totaal geen problemen gehad.
Misschien dat het vastlopen er ook wel niet mee te maken had, ik had namelijk ongeveer een week geleden hetzelfde probleem maar toen heb ik er niet verder na gekeken en is het `vanzelf` opgelost.

Aanwezige apparatuur:
- Ziggo Ubee (modem only)
- Draytek Vigor 2130n

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:45

D4NG3R

kiwi

:)

Check in je BIOS of je WOL (Wake up on LAN) aan hebt staan, als je geen gebruik maakt van deze functie zou ik hem eens uit proberen te zetten.

En dat gebruik je blijkbaar wel.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 01-02-2013 15:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
D4NG3R schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:11:
Check in je BIOS of je WOL (Wake up on LAN) aan hebt staan, als je geen gebruik maakt van deze functie zou ik hem eens uit proberen te zetten.
Bedankt voor het meedenken, zoals vermeld staat WOL wel aan, omdat ik er ook gebruik van maak.
Ik vraag me alleen af, hoe dit (of iets anders) het complete netwerk onderuit kan halen...

[ Voor 40% gewijzigd door Jitse H op 01-02-2013 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 09:45

D4NG3R

kiwi

:)

Zet WOL een keertje uit om uit te sluiten dat dit de problemen niet veroorzaakt?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 01:31
Het is idd een zeer opmerkelijk probleem, is er op dat moment toevallig geen sprake van een broadcast storm?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-06 21:16

mickjuh

Good news everyone!

En de spanning eens een keer van je computer afhalen?

*edit*
Wazig verhaal inderdaad. Er zit echt alleen een computer aangesloten op die router? Niet nog een switch tussen?

[ Voor 53% gewijzigd door mickjuh op 01-02-2013 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

Andere netwerkkaart. Misschien staat hij op één of andere manier te broadcasten

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33

Fordox

00101010

sluiting in zijn netwerkpoort?

doet die computer het verder nog wel, ook zijn internet?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
Iedereen bedankt voor de suggesties!
Puch-Maxi schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:20:
Het is idd een zeer opmerkelijk probleem, is er op dat moment toevallig geen sprake van een broadcast storm?
en
NeHoX schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:22:
Andere netwerkkaart. Misschien staat hij op één of andere manier te broadcasten
Tijdens `het probleem` zag ik bij het monitoren geen enkel verkeer met het MAC adres van PC1. Een broadcast zou dan wel te zien moeten zijn... Helaas de dump niet opgeslagen :-(
mickjuh schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:20:
En de spanning eens een keer van je computer afhalen?

*edit*
Wazig verhaal inderdaad. Er zit echt alleen een computer aangesloten op die router? Niet nog een switch tussen?
Modem -> WLAN Router -> Unmanaged 8p switch -> 3PC's en -> Unmanaged 8p switch -> 2PC's
PC1 zit op de eerste switch vanaf de router en trekt het complete netwerk plat.
Spanning van de computer halen is volgens mij hetzelfde als de netwerkkabel eruit.
Fordox schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 16:12:
sluiting in zijn netwerkpoort?

doet die computer het verder nog wel, ook zijn internet?
Dat dacht ik dus eerst ook. Maar het vreemde is dat na het opnieuw inpluggen van de netwerkkabel, het netwerk de eerste 2 á 3 minuten wel goed werkt waarna het vervolgens plat gaat.

Het is mijn eigen vaste computer. Ik werk er vrijwel elke avond mee, zonder problemen.

Het probleem is er niet altijd, een enkele keer gebeurt het.
Voor de volgende keer dat het voorkomt wil ik eerst sowieso 2 dumps gaan maken (en opslaan :+ ) om ze later te kunnen vergelijken/analyseren. Hierna zou ik nog de spanning er afhalen en wederom testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Laatst online: 13-07 08:51
volledige spanning eraf kan wel even handig zijn om de lan controller te herstarten. Zonder kabel blijft de controller alsnog voeding houden om nieuwe kabels te detecteren etc. Even volledig stroomloos, dan is de controller en alles ook even een keer volledig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:33

Fordox

00101010

ja reset je hele spul eens.

en kijk anders ook even of je geen kabelbreuk hebt in de utp kabel die je gebruikt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor (hardware)zaken die nergens anders op GoT besproken worden. Dit is een netwerkvraag en kan dus prima in Netweken.

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En met spanning eraf bedoeld men op zijn minst 5 á 10 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jitse H
Gisteravond deed zich na het afsluiten van de PC hetzelfde probleem weer voor.
Vanochtend weer de netwerksniffer aangezet, maar niets kunnen vinden.

Na het aansluiten van de netwerkkabel van PC1 zie ik op de switch het desbetreffende ledje wel ontzettend hard knipperen. Na het ontkoppelen van de stroom van PC1 en weer opnieuw aansluiten bleef de netwerkadapter uit (WOL wordt dan niet hersteld) en was er ook geen probleem meer.
Het lijkt er dus op dat door het niet goed afsluiten van de computer de netwerkkaart in een bepaald proces blijft hangen en het gehele netwerk(waarschijnlijk MAC tabellen) vol drukt.

Ik heb nu een update van de netwerkkaart gedaan van de website van de fabrikant.
Misschien dat dit het probleem oplost, ik ben benieuwd...
Pagina: 1