Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkoop iPhones in Nederland stijgt met bijna de helft

Pagina: 1
Acties:

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Even een vraagje: waarom ligt de nadruk op Apple bij dit artikel? De prestatie van Samsung is minstens zo opmerkelijk. Uit het bronartikel: "Ook Apple steeg flink met bijna 5 procentpunt tot een gemiddeld aandeel in de afzet van 15 procent in Nederland." Dat klinkt toch wel even iets anders als "stijgt met de helft" ;)

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik merkte ook in de reacties dat er vragen over rezen: dit zijn de drie belangrijkste redenen:
1. De stijging is het hoogste bij Apple (bijna 50%) - en dat terwijl ze niet bepaald klein zijn en die stijging dus enorme impact heeft
2. De stijging is minder verwacht; toen ik het overlegde bleek dat op de redactie de stijging van Samsung minder verbazing wekte
3. De stijging van Samsung is in lijn met de ontwikkeling van het wereldwijde marktaandeel, dat van Apple juist niet.

Dat laatste stond niet in het artikel en heb ik dus toegevoegd:
De verkopen van iPhones in Nederland stegen met bijna 50 procent, zo blijkt uit cijfers van GfK waarover telecomsite AllAboutPhones publiceert. Daarmee groeit het marktaandeel in Nederland veel sneller dan wereldwijd: volgens analistenbureau IDC groeide het marktaandeel van iPhones wereldwijd met slechts 1,5 procent.Over heel 2012 was gemiddeld bijna 30 procent van de verkochte smartphones een iPhone.

Het marktaandeel van Samsung is nog groter: de Zuid-Koreaanse fabrikant zag de verkopen met meer dan eenderde stijgen naar bijna 42 procent. Dat ligt in de lijn met de ontwikkeling van het marktaandeel wereldwijd, dat met 23 procent steeg.
Mijn tweede keuze qua kop en insteek was de vrije val van BlackBerry geweest trouwens; er hangt een keer een Nederlands cijfer aan. Maar zoals gezegd: bij dit bericht waren veel koppen mogelijk :)

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Topicstarter
Oke, duidelijk. Het opvallendste aan het bronartikel was dat de NL markt juist gekrompen was.
Wat je zegt, je kun het op verschillende manieren lezen. Bedankt voor je uitleg! ;)

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

NVM, was afzet tegen marktaandeel.

[ Voor 90% gewijzigd door Humma Kavula op 01-02-2013 14:52 ]

Wear Sunscreen!