Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw surround advies gezocht

Pagina: 1
Acties:

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:41

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Heb al meerdere topics geopend, maar uiteindelijk kwam ik nergens op uit door het lage budget.
Nu is het budget wat opgekrikt en is de zoektocht weer gestart.

Ik heb in weze nu een prutsysteem (all in one) wat in z'n geheel vervangen moet worden omdat het niet uitwisselbaar is (Don't ask :| )

Ik wil 5.1 geluid, maar dusdanig dat muziek ook naar behoren klinkt en niet de midden tonen mist zoals ik vaak tegenkom in recensies.

Eigenlijk wil ik een set zonder geintegreerde bluray omdat ik die toch niet ga gebruiken.
Ik zoek eigenlijk een versterker, subwoofer en 5 speakers.

Aangezien ik in z'n geheel niet thuis ben in versterkers en audio gerelateerd spul schakel ik jullie assistentie toch even in.

De versterkers die ik vind zijn allemaal enorm dik en hebben een overkill aan aansluitingen. Ik zoek eigenlijk eentje met een dikte van ongeveer een DVD speler.

Ongeveer de wensen:
* 3x - HDMI in en 1x uit.
* Optical in gewenst.
* Tuner optioneel (radio over het algemeen via UPC decoder)
* Géén Bluray/DVD speler.
* Geen dikke/vette/hoge speakers/zuilen. "normale" hoogte van het huidig aanbod van all-in-one sets is prima.

Heb nu al rondgekeken naar diverse sets, maar daar ontbreekt het vaak aan..

Samsung sets klinken blikkerig. De Sony BDV-N590 zag er mooi uit, maar daar is de player/versterker echt vreselijk onhandig.. Te breed voor het meubel en kan niet onderop de aparatuur stapel staan omdat ie afgerond is |:(

Ik koop liever niet 2e hands omdat ik niet kan horen of ik iets koop waarbij een klein deeltje kapot is. Dan maar nieuw..

Het budget ligt rond de 600 euro maar is enigszins flexibel (vooral naar beneden toe :P )

Wederom de vraag.. is dit enigszins haalbaar?

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Je wil een setup neerzetten bestaande uit een receiver en 5.1 speakers waarbij je op een behoorlijke wijze muziek wil kunnen luisteren. Alles-in-1-setjes vallen dan per definitie af. Dat worden dus losse componenten maar met een budget van € 600 heb je gemiddeld per onderdeel voor deze set € 85 te besteden. Dat lijkt me een nagenoeg onhaalbare onderneming.

Volgens mij kun je beter iets meer geld per onderdeel spenderen. Ga voor een receiver en een 2.0 setup. Dan zul je een vele malen betere geluidskwaliteit kunnen realiseren met je budget. Frontspeaker waar ook met muziek goed geluid uitkomt, kunnen niet het formaat van een melkpakje hebben. Houdt hier rekening mee. Ga bij een HiFi-zaak kijken, laat je adviseren en beluister binnen je prijsrange naar een passende 2.0-setup. Koop wel direct een surroundreceiver, dan kan je later alsnog uitbreiden richting 5.1.

Een mooie receiver zou bijvoorbeeld een Marantz NR1403 kunnen zijn. Als speakers zou je eens kunnen gaan luisteren naar de Jamo S606, Kef C5 of Klipsch F2. Er zijn vast nog wel meer 2.0 setups te maken met je budget. Hiermee zou je echt wel een goed geluid kunnen neerzetten met een beperkt budget.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Dank voor je reply..... Was al bang dat ik echt voor los spul moet gaan kijken....

Zijn alle versterkers zo bulky?? Zit die marantz te bekijken en die is bijna 3x dikker dan m'n oude set :P
Is natuurlijk ook wel verschil in kwaliteit wat je ziet en moet hebben. maar heb 'm liever de helft dunner..

2.0 is uiteindelijk ook goed als ik later eventueel kan uitbreiden. 2 speakers geniet ook stiekem wel de voorkeur. Scheelt verbouwen in huis om alles netjes aan te sluiten ;)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
RoRoo schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 14:28:
...
Zijn alle versterkers zo bulky?? Zit die marantz te bekijken en die is bijna 3x dikker dan m'n oude set :P
Is natuurlijk ook wel verschil in kwaliteit wat je ziet en moet hebben. maar heb 'm liever de helft dunner..
...
Deze Marantz bulky? Het is nog wel een slim line model. De meeste serieuze receivers zijn nog een stuk hoger. Je moet ze niet vergelijken met de alles-in-1 doosjes. Dan kun je nooit iets fatsoenlijks kopen. Kijk maar eens rond. Die Marantz is echt niet dik.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
S1NN3D schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 15:16:
[...]

Deze Marantz bulky? Het is nog wel een slim line model. De meeste serieuze receivers zijn nog een stuk hoger. Je moet ze niet vergelijken met de alles-in-1 doosjes. Dan kun je nooit iets fatsoenlijks kopen. Kijk maar eens rond. Die Marantz is echt niet dik.
Serieus?? Slim Line??

Als ik deze Marants in mijn kastje zet, kan nog net mijn UPC decoder erop. Xbox gaat er niet bijpassen dan..
:/

Ik vrees met grote vrezen.. snel maar effe een hifi zaak in..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan is je kastje vrij klein uitgevoerd ;)
Die NR serie is toch echt de slimline van Marantz. Of je bent van die kleine budget home cinema dingen gewend, dat kan ook nog. D'r is een goede reden dat die budget slimline dingen geen fatsoenlijk vermogen hebben. D"r past namelijk geen fatsoenlijke voeding in ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Pioneer VSX-S300 dan wel VSX-S500 zijn lager dan de Marantz (scheelt 1,5 centimeter geloof ik) en leveren meer vermogen aangezien die een Klasse D-versterker gebruiken. Overigens komt de NR1500/1600 serie in sommige tests beter naar voren dan de SR5000 serie van Marantz, ook wel typisch en dus niet een reden om slim-line meteen af te schrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 01-02-2013 17:37 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59
de volgende set voldoet aan al je eisen, op de HDMI na. Ik weet dus niet of dat een groot probleem is.

Teufel Consono 35 Mk2

Afbeeldingslocatie: http://d2nzxre09owsau.cloudfront.net/media/oart_0/oart_c/k2972/thumbs/13716_53551.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door 107mb op 01-02-2013 21:59 ]

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
The Eagle schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 16:44:
Dan is je kastje vrij klein uitgevoerd ;)
Die NR serie is toch echt de slimline van Marantz. Of je bent van die kleine budget home cinema dingen gewend, dat kan ook nog. D'r is een goede reden dat die budget slimline dingen geen fatsoenlijk vermogen hebben. D"r past namelijk geen fatsoenlijke voeding in ;)
Ikea ladenkast met 1 la omgebouwd voor apparatuur :)

Ben idd "verwend" door de homecinema's. Misschien wel verpest.
FeaR schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 17:36:
Pioneer VSX-S300 dan wel VSX-S500 zijn lager dan de Marantz (scheelt 1,5 centimeter geloof ik) en leveren meer vermogen aangezien die een Klasse D-versterker gebruiken. Overigens komt de NR1500/1600 serie in sommige tests beter naar voren dan de SR5000 serie van Marantz, ook wel typisch en dus niet een reden om slim-line meteen af te schrijven.
Dat is een mooie :) word ik blijer van :) en nog steeds voldoende aansluitingen. Heb echt hdmi of op zn minst optisch in nodig. Ga geen surroundset aanschaffen om
Vervolgens mn bronnen op stereo aan te sluiten ;)

Wordt alleen een beetje kriegel. Begeef me in een wereld waar geen mening hetzelfde is omdat alles zo persoonlijk is.
Speakers icm een losse versterker worden over het algemeen vrij groot. Nu ben ik als man daar niet zo van geschokt. Maar mn vrouw krijgt een rolberoerte als ik met de joekels hierboven genoemd thuis kom ;)

Nu heb ik wat zitten zoeken en je hebt ook kleinere "designer" speakers.
Maar wat is nu belangrijk om te weten?? Hoeveelheid watt, en wat is nog meer belangrijk bij een keuze?

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Wederom door de bomen het bos niet meer zien...
Grote vloerstaande speakers zijn een no go.. Dus zoeken naar boekenkast modelen.
Maar daar zie ik ook weer enorme verschillen in.

Heb deze, http://www.apollo.nl/prod...p?products_id=442%7B2%7D6
Krijg ik daar wel een mooi geluid mee? Of moet ik doorzoeken..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met hun bijna 70 cm hoogte zijn dat niet echt bookshelves meer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ach krijg de hik. Je hebt gelijk!
Zit gewoon verkeerd te rekenen

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik denk dat ik er uit ben!
Heb al wat mailtjes de deur uit gegooid om te kijken of ik het ergens kan luisteren.

Als versterker: pricewatch: Pioneer VSX-S300
En als speakers: pricewatch: Boston Acoustics A 26 (Zwart)

Speakers eerst gekozen op formaat en daarna wat reviews gelezen die eigenlijk allemaal wel lovend waren.
Ga sowieso eerst luisteren, maar denken jullie dat ik hiermee bereik wat ik zoek??

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar de VSX-500 is iets van 5 tientjes duurder dan de VSX-300 en je krijgt er met de netwerkaansluiting en USB poort wel erg fijne functies als DLNA, internet radio (waarschijnlijk comfortabel te bedienen met smartphone), aansluiten iPod etc en firmware updates bij, evenals video upscaling naar 1080p.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Daar twijfel ik over idd. DLNA etc gebruik ik niet. Internet gerelateerd spul draait al via mijn xbmc installatie.
Enige pluspunt zou dan updates zijn.

Wedervraag: hoe vaak heb je dat echt nodig bij een versterker??

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:59
ik heb een keer een nieuwe surround codec via een firmware upgrade gekregen (HK AVR 430).

verder, bediening van een receiver via iPod is wel handig. Ik had de meerprijs betaald.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Ik heb een harmony, die bedient de boel wel..
ik vind het pakken van een telefoon, unlocken, app zoeken iets te omslachtig. Gebruik de XBMC app ook amper.

Vind dat geen meerwaarde van een receiver.. Codec updates.. tsjah.. Dus als er een nieuwe DTS "Standaard" uitkomt dan kan dat eventueel geupdate worden..

Het zal uiteindelijk niet om een paar tientjes gaan hangen en het budget is in weze al een heel end hoger dan toen ik begon met zoeken dus als ik echt de 500 wil nemen, kan dat altijd ;)

• Cap
  • Niet online

Cap

Als je zeker weet dat je geen muziek af gaat spelen via het netwerk of een Apple apparaat dan heeft het mijns inziens niet genoeg meerwaarde. Die firmware updates (als die er al komen ;)) zullen vooral toch de netwerkmogelijkheden bijwerken lijkt me (nieuwe services zoals Spotify, Last FM, nieuwe radiodienst etc).

Ik ben dus wel benieuwd: speel jij mp3 of andersoortige digitale muziek af en op welke manier doe je dat nu? xbmc zeg je maar hoe bedien je die dan (tv?).

Ik vind het heel handig dat er maar 1 apparaat aan moet om mijn digitale muziekcollectie af te spelen of internetradio te luisteren. Het start heerlijk snel op en ik kan het bedienen via een inzichtelijk smartphoneschermpje in plaats van turen naar het veel te klein eenregelig display op het apparaat zelf.

Verder ben ik het met je eens trouwens, de Harmony afstandsbediening met zijn fysieke toetsen is veel handiger om taken als volume veranderen of van input te switchen te regelen dan zo'n smartphone waarbij je moet unlocken, switchen naar de juist app, die moet dan verbinden, etc. Maar bij het browsen naar muziek / radiostations wil ik echt een beeldscherm tot mijn beschikking hebben en elke keer mijn tv aanzetten zou dat ook omslachtig en niet relaxed (enorme lichtbak aan) maken.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Cap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 12:03:
Als je zeker weet dat je geen muziek af gaat spelen via het netwerk of een Apple apparaat dan heeft het mijns inziens niet genoeg meerwaarde. Die firmware updates (als die er al komen ;)) zullen vooral toch de netwerkmogelijkheden bijwerken lijkt me (nieuwe services zoals Spotify, Last FM, nieuwe radiodienst etc).

Ik ben dus wel benieuwd: speel jij mp3 of andersoortige digitale muziek af en op welke manier doe je dat nu? xbmc zeg je maar hoe bedien je die dan (tv?).

Ik vind het heel handig dat er maar 1 apparaat aan moet om mijn digitale muziekcollectie af te spelen of internetradio te luisteren. Het start heerlijk snel op en ik kan het bedienen via een inzichtelijk smartphoneschermpje in plaats van turen naar het veel te klein eenregelig display op het apparaat zelf.

Verder ben ik het met je eens trouwens, de Harmony afstandsbediening met zijn fysieke toetsen is veel handiger om taken als volume veranderen of van input te switchen te regelen dan zo'n smartphone waarbij je moet unlocken, switchen naar de juist app, die moet dan verbinden, etc. Maar bij het browsen naar muziek / radiostations wil ik echt een beeldscherm tot mijn beschikking hebben en elke keer mijn tv aanzetten zou dat ook omslachtig en niet relaxed (enorme lichtbak aan) maken.
Er wordt nu Spotify gestart en dan middels airplay naar de XBMC. En anders de XBMC App om de muziek uit de library te starten en snel een playlist aan te maken.
Nu zou eea eventueel ook kunnen via de versterker, maar ja... ik heb al zoiets.. dus waarom toevoegen.. de XBMC staat 24x7 aan. verbruikt 3W. (Raspberry Pi)

Als ik geen XBMC zou hebben, zou ik de 500 nemen ;)

• Cap
  • Niet online

Cap

Persoonlijke voorkeuren. :)

Ik ben zelf niet zo'n fan van oplossingen waarbij het via-via gaat. Bij Airplay dus omdat je telefoon/tablet dan er lekker tussen zit met het versturen (Internet->Wifi->iDevice->Wifi->Raspberry), met als bijgevolg sneller leeglopende batterij en muziek die stopt zodra apparaat zich buiten de wifi range bevindt, vastloopt, herstart, etc. Ik gebruik Airplay wel eens, maar dan om even snel iets wat alleen op mijn telefoon staat af te spelen.

Ik vind DLNA op de receiver (en evt. spotify) erg lekker. En dan nog bedraad ook zolang mijn NAS, switch en de receiver stroom hebben werkt het, altijd. Ook al zit ik met mijn iPhone te klooien.

Ik weet niet of je die Raspberry Pi in de nabije toekomst nog wilt upgraden ivm bijv 3D o.i.d., zo ja dan is dat nog een overweging om toch maar een versterker te kopen die alvast netwerkmogelijkheden heeft.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Cap schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 15:53:
Persoonlijke voorkeuren. :)

Ik ben zelf niet zo'n fan van oplossingen waarbij het via-via gaat. Bij Airplay dus omdat je telefoon/tablet dan er lekker tussen zit met het versturen (Internet->Wifi->iDevice->Wifi->Raspberry), met als bijgevolg sneller leeglopende batterij en muziek die stopt zodra apparaat zich buiten de wifi range bevindt, vastloopt, herstart, etc. Ik gebruik Airplay wel eens, maar dan om even snel iets wat alleen op mijn telefoon staat af te spelen.

Ik vind DLNA op de receiver (en evt. spotify) erg lekker. En dan nog bedraad ook zolang mijn NAS, switch en de receiver stroom hebben werkt het, altijd. Ook al zit ik met mijn iPhone te klooien.

Ik weet niet of je die Raspberry Pi in de nabije toekomst nog wilt upgraden ivm bijv 3D o.i.d., zo ja dan is dat nog een overweging om toch maar een versterker te kopen die alvast netwerkmogelijkheden heeft.
Je hebt daar ook wel degelijk een punt, zodra Spotfiy weer op Frodo beschikbaar is, komt dat rechtstreeks op de Pi..
Heb even contact gehad met Apollo, ze hebben alles op voorraad dus snel even luisteren. En dan neem ik deze keuze ook nog even meenemen.

• Cap
  • Niet online

Cap

Zeker doen, maar staar je niet meteen blind op het geluid want de grootste verschillen zitten hem daar vaak in de inregeling via Audessey/MCACC etc, is vaak niet heel zorgvuldig gedaan. Ik zou daarom zelf vooral kijken naar aansluitmogelijkheden, functies, bediening, uiterlijk. Apollo: prima winkel! ;)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Daar was ik al achter ;) goeie shopreviews hier, en contact per mail gaat zeer snel en heel vriendelijk.
heel snel maar langsgaan :)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
Heren... Dank voor de hulp..

Gisteren bij Apollo geweest (Top winkel btw)
en de volgende set aangeschaft:

pricewatch: Pioneer VSX-S500
pricewatch: Boston Acoustics A 25 (Zwart)

En omdat ik het toch niet kon laten, een subwoofertje erbij:
pricewatch: Jamo Sub 210 (Zwart)

Gisteravond even snel aangesloten en zonder instellingen klinkt het al top!

Nu moet ik de sub nog goed ingesteld krijgen icm de speakers, want momenteel lijkt het niet alsof ie aanslaat.. Hij gaat zelfs automatisch uit omdat ie niks aangestuurd krijgt, hier nog tips bij??

De phase en cutoff instellingen snap ik zelf nog niet helemaal (moet de manual nog bekijken, geen tijd voor gehad :P)

Moet ik de cutoff op de sub gelijk maken aan de cutoff op de receiver of moet ie iets lager zodat ie eerder bijspringt?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58

FeaR

In GoT we trust

Crossover stel je op één plek in, dus of op de subwoofer of in de receiver. Makkelijkst is instellen op de receiver en dan op de subwoofer volledig open draaien. Check wel dat je om te testen een surround-modus gebruikt die de subwoofer aanstuurt. Een modus als Pure Direct doet dat niet altijd namelijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Topicstarter
FeaR schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:44:
Crossover stel je op één plek in, dus of op de subwoofer of in de receiver. Makkelijkst is instellen op de receiver en dan op de subwoofer volledig open draaien. Check wel dat je om te testen een surround-modus gebruikt die de subwoofer aanstuurt. Een modus als Pure Direct doet dat niet altijd namelijk.
Thanks! dan heb ik het nu dubbel ingesteld staan en denk dat het daarom niet werkt :P

Ik zit even te zoeken mbt de phase
Klopt dit btw?
Generally, if the sub is in the front soundstage, 0 will put you in phase with your speakers. If the sub is located elsewhere, then adjusting the phase might be beneficial.
Bij mij staat ie naast de speakers op de grond, dus zou ik in theorie de phase op 0 moeten zetten?

Pagina: 1