[Backup] Naar externe locaties

Pagina: 1
Acties:

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:12
Hallo mede-Tweakers,

Inmiddels zit ik al een tijdje te denken op welke wijze ik een veilige backup situatie kan creeren voor mijn familie. Mijn ouders en wij wonen in een dorpje in het noorden en mijn broer en zijn vrouw in het zuiden van Nederland.

Het volgende had ik in gedacht, maar wellicht dat jullie nog adviezen hebben:
Op alle drie de locaties een Raspberry Pi neerzetten (met Linux) met een 3TB externe harde schijf eraan. De 3TB wil ik dan verdelen in drie partities van 1TB en per locatie een andere partitie via NFS/SMB aanbieden op het netwerk aldaar. In de nachtelijke uurtjes (1x per week) wil ik dan een rsync laten draaien om op alle locaties dezelfde gegevens op de schijven te krijgen.

Waar ik nog over twijfel is of de Raspberry Pi hier sterk genoeg voor is (verwacht het eigenlijk wel). En of dit een goede situatie is.

Alvast bedankt voor de adviezen!

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• MRammeloo
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-01 06:00
Ik gebruik hiervoor Crashplan. Afhankelijk van de hoeveelheid data gebruik je de beschikbare ruimte bij je familie, of plaats je een extra harde schijf. Voordeel is dat je niet eens een extra 'pc' moet kopen, configureren etc. Configuratie van crashplan is doodsimpel, en de eerste (grote) backup kun je doen door een schijf onder de arm mee te nemen en ter plekke de data over te zetten.

Ik doe het zelf op deze manier, bij mijn vader. Het enige nadeel is dat hij soms een weekje op vakantie is, en dan kan ik niet bij mijn backup. Gezien de aard van de bestanden is dat voor mij geen probleem. Bestanden waar ik 'dagelijks' mee werk staan namelijk ook in Dropbox.

• DeJaapS
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 15:42
Als echte hollander ben ik voor de meest goedkope oplossing bij mij thuis gegaan en alles wat belangrijk genoeg is voor backups staat in een Dropbox mapje.
Nu is dat bij mij maar een paar honderd MB dus valt het allemaal binnen het gratis pakket.

• TheFirepit
Dropbox of gelijken zijn voor mij geen alternatief. Ik heb namelijk geen zin dat allerlei prive foto's en documenten eigendom worden van Dropbox. Noem het overdreven, maar heb het liever bij familie op een schijfje staan.

@MRammeloo,
Thanks! Ik ga Crashplan eens nader bekijken.

• MRammeloo
Dropbox heeft natuurlijk een snackje: als je - per ongeluk - een bronbestand verwijdert, verdwijnt de 'backup' ook. Dat is bij Crashplan overigens ook, maar daar zijn talloze instelmogelijkheden om dit gedrag aan te passen.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:51
Router bij je (schoon)ouders neerzetten met een USB aansluiting en DD-WRT.
Dan kan je gewoon RSYNCEN naar een USB stick die in de USB poort zit van je router.

Even niets...

• MRammeloo
@EngelF: Crashplan zorgt ook voor encryptie, je familie kan niet zien wat je bij hun neerzet. Uiteraard moet je vertrouwen hebben in Crashplan dat ze niet kunnen meekijken....

• TheFirepit
Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest met wat mijn idee is.

Ik wil namelijk een partitie mounten op de PC bij mij ouders waar ze 1TB aan data op kwijt kunnen. Hetzelfde doen bij mijn broer en hetzelfde doen bij mij thuis. Mijn 1TB wordt dan gesynct naar mijn broer en mijn ouders. De 1TB van mijn broer wordt gesynct naar mij en mijn ouders en de 1TB van mijn ouders wordt gesynct naar mij en mijn broer. Alle drie zullen we dus een 3TB schijf hebben met drie partities van 1TB.

In alle gevallen zal een draaiend systeem nodig zijn die de rsync (of iets dergelijs) initieert.

@FireDrunk:
Ik denk dat een router met DD-WRT functie en de mogelijkheid om een (van de drie) partitie van de disk te sharen via NFS/SMB naar een Windows systeem duurder is dan een Raspberry Pi.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:51
Valt wel mee, een TP-Link 1043 kan prima DD-WRT aan, en kan schijven via SMB delen.
Bovendien heb je dan al een behuizing, en verbruikt het geheel minder dan een router + raspberry pi.

In the long run, is het dus goedkoper.

Even niets...

• MRammeloo
Ik blijf bij mijn advies: Crashplan doet precies wat je wilt, volledig 'pijnloos' en gratis.

• TheFirepit
@MRammeloo:
Gratis zal de Crashplan optie niet zijn. Om het te laten werken zoals ik dat graag wil zullen er dan sowieso Raspberry Pi's moeten komen.

@FireDrunk:
Helaas is de TP-Link van buitenaf alleen via FTP te benaderen, maar het is wel een goede optie.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Waarom moeilijk doen met een Raspberry Pi en een USB disk (voeding, behuizing, ...) als je voor hetzelfde geld een netwerkschijf met 3TB hebt?
Bijvoorbeeld een pricewatch: LaCie CloudBox 3TB, kun je vrij eenvoudig Debian opzetten, en inrichten zoals je wilt.

• MRammeloo
@EngelF: om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen: waarom de noodzaak van de raspberry pi's?

• TheFirepit
@Mijzelf:
Nog helemaal niet aan gedacht! Ik ga er eens induiken.

@MRammeloo:
Op de site van CrashPlan was ik aan het zoeken of het ook FTP ondersteund. Er staat dat FTP niet ondersteund wordt en dat je aan beide kanten CrashPlan moet hebben draaien.

Als ik de backup automatisch wil laten draaien in de nacht, dan zal er dus een actief systeem aan de andere kant moeten zijn.

• MRammeloo
Ah, op die fiets. Ik maak me daar zelf nooit zo druk over. Ná de initiële back-up gaat het nooit om hele grote hoeveelheden, hooguit een paar GB. Met mijn internetverbinding, in combinatie met de bandwith throtteling, merk ik daar weinig van.

Wellicht is jouw situatie anders, en wil je perse 's nachts draaien, en dan is een rasp pi inderdaad een leuk bedachte oplossing!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-01 20:05
Als de data op alle locaties hetzelfde moet zijn dan zou ik niet 3 verschillende partities aanmaken. Maar gewoon 1 partitie van 3TB die op alle locaties beschikbaar is met desnoods de verschillende locaties per map/directory

Ik zou eerder gaan kijken naar een distributed of clustered filesystem om de verschillende nodes in sync te houden. Dan hoef je je niet druk te maken over timing en/of conflicten.

Gisteren heeft iemand me op Ceph gewezen, om maar een idee te geven. Zelf zou ik eens tijd willen gaan steken in Lustre
Pagina: 1