Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-08-2021
Wij beschikken over een oude telefooncentrale (+10 jaar). Deze doet het nog prima.
Op de kosten voor de ISDN kastjes en de belminuten valt zeker te besparen.
De SIP trunk wordt aangesloten op de huidige centrale. Op de glasvezel komt een extra VLAN (3 mb EVC 1:1). Totaal gescheiden van het datanetwerk. Het gaat om zo'n 15 toestellen. 10 gesprekken tegelijk.
De SIP trunk wordt geplaatst achter de ISDN (NT1) kastjes.

Ik wil alleen absoluut niet inleveren op kwaliteit.
Natuurlijk geven verkopers aan dat er niet ingeleverd wordt op kwaliteit, maar is dit echt zo?

Zijn er geen vertragingen? ik heb wel eens mensen aan de lijn die een storende vertraging hebben. Dan ga je continu door elkaar heen praten.

In het verleden werden 1 op de 100 gesprekken niet goed opgezet via hewt SIP protocol, zodat de verbinding niet werkt of dat het gesprek ineens werd beeindigd.

Is de SIP trunk een goede vervanger van ISDN?
Waar moeten we op letten? Bv. Bij de G711 codec wordt de verbinding niet gecomprimeerd. Dit scheelt een fractie van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
De kwaliteit is vergelijkbaar.
Voordeel is is dat je per kanaal betaalt, en niet voor een bundel.
Vertragingen zijn er altijd, maar die zullen met een SIP trunk acceptabel zijn om normaal gesprekken te kunnen voeren (SIP wordt geleverd over een dedicated lijn).

Er zijn nog meer verschillen natuurlijk, maar dan moet je even specs opzoeken van SIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:33
Een SIP trunk is zeker een goede vervanger van ISDN, waarbij gelet moet worden de volgende zaken:
- Gebruik van de codec G711a, dit is dezelfde kwaliteit als ISDN.
- Houd ongeveer 100 Kbit/s per kanaal aan voor G.711 over Ethernet, over DSL (ATM) is het net weer iets meer).
- Zorg ervoor dat je een non-overboekte lijn gebruikt, waar geen andere data overheen gaat. Wanneer er wel andere data overheen gaat zorg voor een goed QoS mechanisme op basis van DiffServ. Let op dat je dan aan beide kanten van de pijp QoS inregelt, waarbij je vaste bandbreedte reserveert voor VoIP.
- Als je je huidige centrale wilt blijven gebruiken moet je een koppelvlak hebben naar SIP, bijvoorbeeld een ISDN gateway. Kijk hiervoor eens bij AudioCodes. Dit zijn kwalitatief goede gateways.
- laat je informeren over de kwaliteit van SIP providers

Foei..

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 05-02-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Ik heb inmiddels genoeg aanbiedingen ontvangen. Sommige aanbieders bieden een Patton en andere een Cisco. Is er veel verschil tussen de verschillende service routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Niemand ervaring met verschillende apparatuur? Zijn er grote verschillen in kwaliteit/performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 08:48
theobe schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 16:05:
Een SIP trunk is zeker een goede vervanger van ISDN, waarbij gelet moet worden de volgende zaken:

[..]

- Zorg ervoor dat je een non-overboekte lijn gebruikt, waar geen andere data overheen gaat. Wanneer er wel andere data overheen gaat zorg voor een goed QoS mechanisme op basis van DiffServ. Let op dat je dan aan beide kanten van de pijp QoS inregelt, waarbij je vaste bandbreedte reserveert voor VoIP.

[..]
Waarom op basis van DiffServ? Iets te specifiek mijn inziens, methode van classificeren is niet belangrijk en situatie afhankelijk van de transport verbinding. Als je de SIP trunk maar strict priority geeft en niet buffert/shaped op de verbinding.

Dat is een methode om verkeer te classificeren aan de hand van de IP header informatie. Als je het in dezelfde verbinding op VLANs gescheiden hebt kan je strict priority toekennen per VLAN ten opzichte van andere VLANs. Je hebt vaker situaties dat je Layer2 QoS toepast dan Layer3 gebruikt voor het markeren / classificeren.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
Het idee is om de SIP trunk appliance achter de NT1-kastjes te hangen.
Wat is handiger. De NT1 kastjes verwijderen of deze infrastructuur ook in takt laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:26
Waarom zou je de NT1's houden als je die niet meer gebruikt? Enigszins zinloos om die te laten hangen.

Maar wat zegt je telefonieboer? Wat is hun advies?

En kan alles wel daadwerkelijk over IP? Of is het IP geschikt te maken? Denk aan frankeermachines, faxen, pinautomaten enz. Niet alles kan erop, en andere apparaten vereisen mogelijk specifieke functies (T38 voor fax), of moeten misschien aangepast worden (alarmkiezer over ip ipv ISDN). Dat kan soms ook best in de kosten lopen.

Daarnaast vind ik het niet verstandig om zoveel te investeren in een antieke centrale. Een beetje ISDN-gateway kost je toch snel 600+ eur. En dan heb je nog steeds een centrale waarbij je voor spareparts afhankelijk bent van het dichstbijzijnde museum. Niet echt een verstandige keuze imho.

Ik zou zeker ook eens kijken naar de mogelijkheden van een eigen (ip) centrale icm nieuwe toestellen. Afhankelijk van je budget is Yealink een erg voordelige optie, Aastra iets luxer. En kwa software is er ook keuze genoeg: Trixbox, Asteriks, 3CX om maar een paar te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 14:16

Midas.e

Is handig met dinges

Laat trixbox maar gelijk vallen, dat is achterhaald en wordt niet meer onderhouden. Asterisk, wat de basis is van oa Trixbox wordt wel nog onderhouden. Denk daarbij aan Elastix, pbx in a flash etc. Hoewel goedkoop moet je dit wel juist beveiligen.
Je kan dit, mits gewenst combineren met een BRI zodat je je oude toestellen nog kan gebruiken, of overstappen naar softphones als kostendrukker.

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killerflappy
DJSmiley schreef op maandag 04 maart 2013 @ 19:39:
Waarom zou je de NT1's houden als je die niet meer gebruikt? Enigszins zinloos om die te laten hangen.

Maar wat zegt je telefonieboer? Wat is hun advies?

En kan alles wel daadwerkelijk over IP? Of is het IP geschikt te maken? Denk aan frankeermachines, faxen, pinautomaten enz. Niet alles kan erop, en andere apparaten vereisen mogelijk specifieke functies (T38 voor fax), of moeten misschien aangepast worden (alarmkiezer over ip ipv ISDN). Dat kan soms ook best in de kosten lopen.

Daarnaast vind ik het niet verstandig om zoveel te investeren in een antieke centrale. Een beetje ISDN-gateway kost je toch snel 600+ eur. En dan heb je nog steeds een centrale waarbij je voor spareparts afhankelijk bent van het dichstbijzijnde museum. Niet echt een verstandige keuze imho.

Ik zou zeker ook eens kijken naar de mogelijkheden van een eigen (ip) centrale icm nieuwe toestellen. Afhankelijk van je budget is Yealink een erg voordelige optie, Aastra iets luxer. En kwa software is er ook keuze genoeg: Trixbox, Asteriks, 3CX om maar een paar te noemen.
Bedankt voor je reactie.

De SIP Trunk dient als tussenoplossing. Ik wil een snelle besparing op de infrastructuur. De volgende stap word vast-mobiel integratie. Hiermee hoop ik onderling tegen weinig kosten te bellen. Ik denk dat er nog geen goede vast-mobiel integratie beschikbaar is. Het is nog in ontwikkeling.
Het voordeel van een SIP Trunk is ook dat bij calamiteiten de nummers eenvoudig/snel doorgezet kunnen worden naar mobiele toestellen. Dus als de centrale klapt, kunnen we nog even door.
Pagina: 1