[Ervaring] Wifi en 3G aan boord zeilboot

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:53
Een kennis van me wil een router met wifi en 3G aan boord van zijn zeilboot.
Een standaard 3G/wifi router werkt wel , maar dat houdt niet over qua bereik.

Volgens mij is het veel beter om de wifi en 3G antenne op de mast te zetten, die ruimte is er.
Mast is ongeveer 16 meter hoog trouwens, dus met de standaard kabeltjes red je dat niet :-)

Nu is een externe wifi antenne volgens mijn nog niet zo moeilijk, er zijn genoeg externe wifi antennes te krijgen, zelfs in "Marine" uitvoering. Verlengkabel ertussen, klaar.

Maar hoe zit dat met 3G?
Een USB dongle met actieve verlengkabel is geen optie, want als je de simkaart wil wisselen moet je steeds de mast in. Daarnaast loop je het risico dat de usb stekkers in de mast uit elkaar vallen.

Heeft iemand ervaringen op dit vlak?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:07
Waar is de router nu geplaatst en van welk materiaal is de boot gemaakt?
Een stalen bak en/of plaatsing onder waterniveau lijkt me niet ideaal.

En wat niet helemaal duidelijk is: wil je kennis 3G binnen krijgen en dat via WIFI routeren over z'n boot of moet er via WIFI bijvoorbeeld een link gelegd worden met een hotspot?
Alleen in het tweede geval lijkt een WIFI antenne in de mast me een zinvol idee om een zo goed mogelijke line of sight te krijgen.

Tenzij je van plan bent een richtantenne te gebruiken. Houd er dus rekening mee dat 'standaard' omnidirectionele antennes in een mast best useless zullen zijn voor WIFI aan boord:
Afbeeldingslocatie: http://www.data-linc.com/instinst/antenna/imagesant/antenn5.gif

Ik heb totaal geen ervaring op het water maar ben zeer geiteresseerd omdat UTP hier écht geen optie is.
Even googlen geeft me herhalende hits op Ericsson W25 misschien dat dat je een idee geeft wat 'de rest' gebruikt.

- knip -

Verwijderd

Zet een goede omni antenne op de mast en verbind dit met een goede 1/2" kabel met de router. Een 2-5 dBi antenne compenseert de kabel verliezen.

Kathrein maakt goede antenne's.

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:53
De bedoeling is om én met 3G én met wifi een internet verbinding op te kunnen zetten.
Het gaat om een polyester/ zeiljacht, positie van de onderdelen is kiesbaar (ligt eraan welke keuzes je maakt).
Mast is 16 meter hoog, dus alles wat je boven in de mast wilt hebben moet met een kabel van die lengte omhoog.
Aan boord zijn een iphone, Ipad en pc die via wifi verbonden moeten worden.

Wifi is met name handig in de havens, waar je via een hotspot verbinding kunt maken (goedkoper dan 3G).
De hotspot is soms zo ver weg of van matige kwaliteit dat je niet overal een goede verbinding hebt. Met een standaard wifi router met interne antenne red je dat niet.
Een router waar je een externe wifi antenne op kunt zetten (of een booster) lijkt me voldoende.
Eventueel een router met extra wifi vermogen, maar volgens mij is het belangrijkste dat de antenne hoog en buiten zit.
Daarnaast is de wifi natuurlijk voor aan boord, om de 3G verbinding onderling te delen maar dat is niet zo spannend.

3G wifi routers met intern 3G modem en externe antenne is een ander verhaal, die zijn er bijna niet meer.
Ik heb zelf een WRT54G3G met een intern 3G modem maar de simkaart zit in de router dus de router staat binnen en het bereik is dus niet super.
De nieuwere routers werken bijna allemaal met een externe usb dongle waar de simkaart in zit.
Dat kan wel door met een actieve USB kabel te gaan werken en dan de dongle omgooh te halen.

Ze willen gaan zeilen richting spanje, dus moet er wel eens een simkaart gewisseld worden.
En je wilt niet elke keer je USB dongel uit de mast moeten halen.
Bij voorkeur gaat de sim kaart dan ook in de router, maar de 3G antenne bij voorkeur in de mast of op de zaling.
Ik zit nu te denken aan een Globesurfer, dan zit de router met sim binnen en de antenna kan extern.
Eventueel een 3G booster tussen de router en de antenne.

Ervaringen? Tips?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je toch op zoek gaat naar een externe wifi-antenne, koop dan ook gewoon een externe 3g antenne. Kunnen beide de mast in.

Je opent de usb dongle, je soldeert de smd-antenne weg, en soldeer daar de externe antenna aan. Ontvangt zal top zijn, en de sim-kaart wisselen is dan ook geen probleem.

Ey!! Macarena \o/