Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ik steeds meer (en grotere) opdrachten begin te krijgen moet ik het toch maar "officieel" gaan spelen.

Weet eerlijk gezegd niet precies wat ik moet regelen..

-Inschrijving KVK > eenmanszaak
-Een rekening openen?

Moet binnenkort ook m'n eerste factuur de deur uit doen, heb het niet echt een officiële offerte gehad. Alleen een bevestiging van de prijs per mail.

Het is voor een ander bedrijf, gaan ze er dan vanuit dat het bedrag excl of incl btw was?

Zou fijn zijn als er wat tweakers voor duidelijkheid kunnen zorgen! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Heb je al gekeken op de website van de kvk en de belastingdienst?

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fietsbel schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:08:
Heb je al gekeken op de website van de kvk en de belastingdienst?
Ja, maar blijft nog wel lastig..

Maar als ik KVK heb aangevraagd, VAR heb aangevraagd, een rekening open.. Mis ik dan nog iets belangrijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als bedrijf communiceer je altijd ex btw. Wil je eenvoudig rekeningen maken en offertes kijk dan eens naar moneybird. Gebruik ik ook en werkt prima voor een zzp'er.

KvK geeft je de mogelijkheid om vragen te stellen en kunnen je verder adviseren. Denk ook aan een verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:06:
Nu ik steeds meer (en grotere) opdrachten begin te krijgen moet ik het toch maar "officieel" gaan spelen. Weet eerlijk gezegd niet precies wat ik moet regelen..

-Inschrijving KVK > eenmanszaak
-Een rekening openen?
Registreren bij de belastingdienst, BTW-nummer aanvragen.
Aanbevolen: boekhouder zoeken.
Moet binnenkort ook m'n eerste factuur de deur uit doen, heb het niet echt een officiële offerte gehad. Alleen een bevestiging van de prijs per mail.

Het is voor een ander bedrijf, gaan ze er dan vanuit dat het bedrag excl of incl btw was?

Zou fijn zijn als er wat tweakers voor duidelijkheid kunnen zorgen! ;w
Ten eerste, je mag alleen BTW rekenen als je een BTW-nummer hebt. Als je klant een overheidsinstelling is (ook scholen!) dan kan het zijn dat ze er van uit gaan dat de prijs inclusief BTW is. Als je klant in het buitenland is gevestigd dan is er meestal sprake van een vrijstelling.
Verder is er nog iets met zogenaamde "vrije beroepen" maar ik denk niet dat vormgevers daar onder vallen. En misschien is dat allemaal veranderd, het is lang geleden dat ik een onderneming heb opgericht.