NASA lanceert zonnezeil van meer dan 1200 vierkant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
nieuws: NASA lanceert zonnezeil van meer dan 1200 vierkante meter in 2014
Fotonen die van de zon afkomstig zijn, botsen tegen het zonnezeil en door de grote oppervlakte leveren de gecombineerde impulsen van de fotonen voldoende kracht voor een kleine versnelling; het zeil genereert ongeveer 0,01 Newton.
De term 'genereren' op het eind klopt natuurkundig niet. Je spreekt niet over een kracht genereren, dat suggereert dat het zeil zelf een motor heeft o.i.d. In dit geval zorgen de fotonen voor een kracht en zou ik het na de puntkomma veranderen in: "de fotonen oefenen een kracht uit van 0,01 newton op het zeil". (let ook op de kleine letter bij newton, het is een eenheid en geen naam)

De zin is natuurlijk op een duizend manieren te schrijven, maar wat er nu staat is fundamenteel fout.

Fractal Design Core 1100 review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Beetje miereneuken.
Wanneer je de zin opvat als : het zeil genereert een kracht van 0,01 newton op de satelliet dan is het natuurkundig volkomen correct.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 31-01-2013 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glodenox
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 11:13
Iets anders dat mij als Belg opvalt in dit artikel is het gebruik van het woord "twaalfhonderd". Ik heb nog nooit twaalfhonderd zien gebruikt worden, behalve om een tijdsperiode aan te duiden.

Na wat opzoekwerk blijkt dat dit perfect correct nederlands is en dat zowel "duizend tweehonderd" als twaalfhonderd gebruikt mogen worden. Enkel voor jaartallen is alleen twaalfhonderd toegelaten. Over het algemeen worden zulke getallen echter niet voluit geschreven.

Dit is natuurlijk niet echt een probleem, maar het lijkt me dat er wel over mag nagedacht worden aangezien Tweakers zich toch steeds meer en meer ook op België wilt richten.

[ Voor 0% gewijzigd door Glodenox op 01-02-2013 11:19 . Reden: typo ]

Coördinator van de Waze Belux Community

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhosYaDaddy
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-02 21:26
Beste Redactie,

In het artikel wordt vermeldt dat het om een zonnezeil gaat dat op de "zonnewind" zeilt.
Technisch gezien zou dit kunnen, maar het zeil waar het in het artikel over gaat zeilt op fotonen (zoals ook werd vermeld in het artikel).
De zonnewind echter is een stroom van (geladen) deeltjes (dus een plasma) en geen fotonen; dus het artikel spreekt zichzelf een beetje tegen hierin.