Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

How to: Encryptie data cd

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

In het kader van de afronding van mijn afstudeerstage ga ik spoedig mijn scriptie inleveren.
Bij deze scriptie wil ik een digitaal bijlagenboek leveren. De opdrachtgever heeft gevraagd of ik uitermate voorzichtig wil zijn met de vertrouwelijke gegevens die ik hierbij verstrek.
Daarom wil ik graag ge-encrypte dvd leveren (in 3 voud). Ik vroeg me alleen af hoe ik dit makkelijk kan encrypten en en toegankelijk maak met een wachtwoord naar keuze (die ik vermeld in de papieren scriptie,met verzoek tot discretie & vernietiging na lezen.)

Ik heb zelf via lmgtfy een tiental verschillende manieren gevonden, maar zie door de bomen het bos niet meer. (dit lijkt me overigens nog de meest plausibele aangezien de rest voornamelijk gaat over hoe ge-encrypte cd's toch te kunnen kopieren)
Daarnaast ben ik volledig onbekend met encrypten en vroeg ik mij af of iemand mij bij het handje zou willen nemen.
Tot slot heb ik geen enkele relevante software (burn of encrypt) en zou ik graag horen welke gratis/trails ik hiervoor het best kan gebruiken

Alvast bedankt voor de input :)

MVG

eLJay

p.s. wellicht denk ik veel te moeilijk en is het in een poep en een scheet binnen windows gefixed, alleen ik kom er zelf niet uit.

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
Truecrypt een idee?

• eL_Jay
Dank, ik ga ermee aan de slag
http://www.truecrypt.org/docs/?s=tutorial.
Jammer dat er niet in Nero of zo een optie zit om een cd/dvd gewoon met een wachtwoord te beveiligen :S

Edit krijg het helaas niet voor elkaar met truecrypt :( Heb een container gemaakt, maar hoe ik data in die container krijg en vervolgens deze container dan ook nog op een cd is lastig/onmogelijk
Iemand die tips heeft?

[ Voor 39% gewijzigd door eL_Jay op 31-01-2013 19:12 ]

• eL_Jay
Heb nu de volgende opties gevonden en ga daarmee aan de slag
http://www.rohos.com/2011/07/how-to-encrypt-cd-rom/
en master voyager

• eL_Jay
Na een uur kloten met master voyager en rohos het nog steeds helaas niet werkend gekregen.
En gezien de feedback is het ook nog best lastig om het voor elkaar te krijgen.
Ik laat het dan ook zitten en zoek wel naar een andere oplossing.

p.s. Voor het eerst dat ik een een probleemTS maak en het niet opgelost krijg met hulp van tweakers.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Data op USB stick met BitLocker To Go? Is alleen wel Windows-only en ondersteunt volgens mij geen CD- of DVD-ROM.

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:18
files zippen met password ? Of is dat niet veilig genoeg?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MuzenJaap schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:31:
files zippen met password ? Of is dat niet veilig genoeg?
Da's niet encrypted. Alleen maar een password.
eL_Jay schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:09:
Heb een container gemaakt, maar hoe ik data in die container krijg en vervolgens deze container dan ook nog op een cd is lastig/onmogelijk
Iemand die tips heeft?
http://www.scottbrowncons...ypt-part-1-encrypted-cds/

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-11 22:08
eL_Jay schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:23:
p.s. Voor het eerst dat ik een een probleemTS maak en het niet opgelost krijg met hulp van tweakers.
En dan doel je op een antwoord binnen 4 uur 8)7
Probeer alles hier anders: http://softwaresolution.informer.com/Encrypted-DVD-Creator/ , maar wellicht niet gratis. Kleine investering moet geen probleem voor je eindscriptie

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:18
7z is the new archive format, providing high compression ratio.

The main features of 7z format:

Open architecture
High compression ratio
Strong AES-256 encryption
Ability of using any compression, conversion or encryption method
Supporting files with sizes up to 16000000000 GB
Unicode file names
Solid compressing
Archive headers compressing

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Truecrypt:
1. Maak container
2. Mount container aan een schijfletter
3. kopieer alles wat encrypted op cd moet naar die schijfletter
4. unmount
5. lees het volgende: http://www.truecrypt.org/docs/truecrypt-portable
6. brand cd :)

Ryzen cloud9

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

downtime schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:33:
Da's niet encrypted. Alleen maar een password.
Zip, 7zip en rar kunnen tegenwoordig prima AES256 aan, mits je de juiste tools gebruikt (7zip is al genoemd). Natuurlijk wel de tool goed instellen.

Maar ook Truecrypt is eenvoudig te doen, zie boven. Waarom lukt het je (el_Jay) niet / wat probeerde je? Nadeel van Truecrypt is dat er (eenmalig) adminrechten nodig zijn: http://www.truecrypt.org/docs/?s=non-admin-users

Dan is 'gewoon' encrypted inpakken meer foolproof.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• eL_Jay
mrFoce schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:35:
[...]

En dan doel je op een antwoord binnen 4 uur 8)7
Het was niet verwijtend bedoelt, excuses als dit zo over kwam.
Tot nog toe heb ik elke probleem op kunnen lossen door de input van tweakers en vaker wel dan niet was dit binnen een half uur geixt.
TweakMaster schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:44:
Truecrypt:
1. Maak container
2. Mount container aan een schijfletter
3. kopieer alles wat encrypted op cd moet naar die schijfletter
4. unmount
5. lees het volgende: http://www.truecrypt.org/docs/truecrypt-portable
6. brand cd :)
Dit lijkt me aardig foolproof. Ik ga er morgen mee aan de slag want ik vind het genoeg geweest voor vandaag.
F_J_K schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:59:
[...]

Zip, 7zip en rar kunnen tegenwoordig prima AES256 aan, mits je de juiste tools gebruikt (7zip is al genoemd). Natuurlijk wel de tool goed instellen.

Maar ook Truecrypt is eenvoudig te doen, zie boven. Waarom lukt het je (el_Jay) niet / wat probeerde je? Nadeel van Truecrypt is dat er (eenmalig) adminrechten nodig zijn: http://www.truecrypt.org/docs/?s=non-admin-users

Dan is 'gewoon' encrypted inpakken meer foolproof.
Kun je toelichten wat je bedoelt met "gewoon" encrypted inpakken? (klinkt eenvoudiger en toch veilig genoeg)
Daarnaast vroeg ik me af of je bedoelt dat je admin rechten nodig hebt om het te kunnen lezen. Het is de bedoeling dat de stagedocenten de dvd in de pc mikken en enkel het password hoeven in te typen. Dus geen admin rechten nodig hebben en laat staan Truecrypt moeten hebben.

Alternatief is dat ik met 7zip het ga proberen

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Maar ook 7zip zal de docent moeten installeren... Maar dan het volgende punt.. De docent extract de boel natuurlijk anders komt ie niet bij de data. Dat zet ie ook gewoon op z'n eigen werkstation. Dan staat het er allemaal zonder encryptie op een systeem wat wellicht een netwerk mapping is, en ook mee de back-up in gaat.

Als het veilig moet, lijkt mij hardcopy een stuk veiliger. Dat kopieer je namelijk ook niet met 1 muisklik, het wordt nergens gereproduceerd in een backup systeem. Het door een papiervernietiger heen jagen weet je eigenlijk zeker dat er niets ergens anders blijft hangen.

Zeker als het om discrete informatie gaat, zou ik toch terug naar analoog medium stappen, om zeker te weten dat het een stuk lastiger is om de boel te reprocuderen...

Ey!! Macarena \o/

• eL_Jay
foute edit 8)7

[ Voor 171% gewijzigd door eL_Jay op 31-01-2013 22:38 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

eL_Jay schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:24:
Is er geen simpel progje dat gewoon een wachtwoord op een cd zet dat iedereen in windows standaard kan openen?
Ja. Bitlocker To Go. Zit standaard in de recente Windows versies. Maar zover ik weet werkt het niet met read-only media. Aan de andere kant, een USB stickie kost ook niks meer.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:57

Compizfox

Bait for wenchmarks

Je zou natuurlijk een portable versie van TrueCrypt samen met je containerbestand op de CD kunnen zetten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:38

Aganim

I have a cunning plan..

Is het een optie om de informatie als PDF aan te leveren? Dit biedt zelf al ondersteuning voor encryptie met AES 256, de docenten hebben dan slechts een PDF reader nodig. Maar deze is doorgaans al standaard geïnstalleerd én beschikbaar voor meerdere softwareplatformen. Voorkom je meteen problemen met die ene docent die net een Mac blijkt te hebben (in het geval van encryptie met Bitlocker to Go).

• eL_Jay
Aganim schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:34:
Is het een optie om de informatie als PDF aan te leveren? Dit biedt zelf al ondersteuning voor encryptie met AES 256, de docenten hebben dan slechts een PDF reader nodig. Maar deze is doorgaans al standaard geïnstalleerd én beschikbaar voor meerdere softwareplatformen. Voorkom je meteen problemen met die ene docent die net een Mac blijkt te hebben (in het geval van encryptie met Bitlocker to Go).
Ding ding ding we have a winner. Ik lever de Word documenten aan in PDF.
Ow wacht, de meest vertrouwelijke data staat in een exceldump staat :F

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
Excel kan gelukkig ook gewoon naar PDF :).
edit:
@Hieronder, dat bemoeilijkt de boel een beetje ja. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-01-2013 22:43 ]

My favorite programming language is solder.

• eL_Jay
Puch-Maxi schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:40:
Excel kan gelukkig ook gewoon naar PDF :).
Dat wist ik niet maar werkbladen van 200*1000 wordt een beetje lastig kom ik achter.
Edit
Bij deze heb ik het opgegeven (na 2,5 uur aankloten) en moet ik maar vertrouwen op de discretie van de beoordelende docenten.
Toch bedankt voor alle input :)

[ Voor 25% gewijzigd door eL_Jay op 31-01-2013 22:58 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht wat laat, maar ik had bij mijn afstuderen iets dergelijks aan de hand. Afstuderen bij Min van Financien, hoop gevoelige info. Ook ik had een cd met alle producten digitaal - alleen is die nooit naar de docenten of de bibliotheek gegaan maar intern gebleven bij mij en mijn mentoren:)

De meeste scholen maken wel vaker zoiets mee met hun studenten, en zijn er op voorbereid. In mijn geval kon ik het gewoon aangeven - mijn scriptie kwam dan niet in de bibliotheek, maar in de kluis terecht. Verder had ik vanuit het ministerie als extra opdracht meegekregen dat ik het spul persoonlijk bij de coordinator af moest leveren, hij voor ontvangst moest tekenen, en de scripties onder geheimhouding en verantwoordelijkheid van de coordinator bij docenten en gecommiteerde kwamen. Tot slot was de afspraak dat we na de zitting, de exemplaren van docenten, coordinator (dat was backupexemplaar) en de gecommiteerde weer inname en zelf voor vernietiging zorgden op het ministerie.

De gegevens mochten simpelweg niet naar buiten. Uiteraard sputterde die afstudeercoordinator aardig - maar dit was een harde eis van mijn mentor en dus van het ministerie die ik moest gaan overbrengen. Toen ik mijn mentor vroeg "Wat als school dat niet wil?", was het antwoord "Dan blijft de hele boel hier intern in het pand en zijn ze van harte welkom om hier na aanmelding de boel door te komen lezen. Dan nemen wij hun exemplaren wel mee naar de zitting, en daarna weer mee terug voro vernietiging". Needless to say dat school voor de eerdergenoemde optie ging. Docenten zijn er niet zo happig op om hun vrije tijd en luie stoel voor dat soort grappen op te moeten geven :P

Overigens was dat best raar: toen ik wist dat ik mijn studie gehaald had, stond ik 's middags al die exemplaren van mijn scriptie + producten (ca 250 pagina's per bundel) eigenhandig door de shredder te halen. Daar doe je het dan voor :P

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 31-01-2013 23:51 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1