Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Omdat mijn kabel dood is en er morgen pas een monteur beschikbaar is heb ik mijn android toestel maar aan mijn computer gehangen middels usb om in ieder geval iets met internet te kunnen. Tetheren aangevinkt en gaan.

Ik begin echter ernstig te twijfelen aan in hoeverre vf de wet omtrent netneutraliteit naleeft. Skype doet het prima, irc ook, verschillende sites ook (zoals tweakers), maar bij heel veel andere sites (waaronder vodafone.nl bijvoorbeeld) is het enige resultaat een timeout. Probeer ik dezelfde site direct op mijn telefoon te openen dan gaat het wel goed.

Ik vermoed dus nu dat ze je afknijpen of nul prio geven zo gauw je probeert vanaf een niet-mobiel apparaat te werken. Vroeger, toen tetheren contractueel niet mocht, deden ze dat zeker (medewerker ergens 3 jaar geleden: "ja hoor, daar gebruiken we gewoon de user agent string voor, werkt meestal prima want de meeste mensen passen die echt niet aan"). Het lijkt me dat dat niet meer mag gezien de nieuwe wetgeving (en contract) die tethering toestaat?

Ik overweeg ze te bellen maar kan me voorstellen dat de gemiddelde klantenservicemedewerker dit niet in zijn/haar scripts heeft staan en dat dat dus zonde is van mijn 45 cent... Iemand anders problemen gehad met vodafone en tetheren?

Toevoeging:
Ik heb toch maar eens gebeld en de klantenservice-medewerker wist inderdaad een interessant verhaal op te hangen nadat ik zei dat sites op desktop wel timeouts geven maar op de telefoon niet. En dat terwijl de verbinding op zich prima is, Skype/irc hebben geen enkel probleem.

- Ja meneer, u zit in het gprs-netwerk. Dat is erg langzaam.
Dat kan nu zo zijn, maar daarnet gaf de telefoon keurig 4 streepjes "H+" (hsdpa+) aan en kon er met meer dan 1MB/s gedownload worden op de telefoon zelf. Kan zijn dat ie nu grps gebruikt voor dit gesprek maar dat is zeker niet het probleem.

- Maar internet op een groter scherm kost meer bandbreedte, meer megabytes. Vandaar dat sommige sites het slechter doen.
Dat kan zijn, maar dat verklaart niet waarom ik timeouts krijg. Er wordt nieteens wat gedownload dus bandbreedte speelt dan niet echt mee. En het gaat niet altijd om mobiele sites trouwens, dus dan is er geen verschil.

- Ik zie ook dat er een paar masten down of 2G-only in je woonplaats zijn vanwege werkzaamheden, andere masten compenseren daarvoor. Daardoor kan het bereik soms minder zijn. Dat is ergens komende week opgelost.
Okee, noted. Maar hoe komt het dan dat ik nul komma nul problemen heb bij browsen op mijn telefoon en echt alleen maar op mijn desktop via tethering? Dan zou je problemen op beide verwachten. Als ik dezelfde site tegelijk benader op desktop en telefoon doet hij het alleen op de telefoon.
- geen antwoord

Er wordt geen bevredigend antwoord gegeven, niets in zijn antwoorden verklaart waarom er een verschil is tussen telefoon en desktop wanneer het aankomt op surfen. "Groter scherm kost meer megabytes"? Juist ja.

Ik ben verder een leek als het op mobiele netwerken aankomt maar ik kan het gevoel niet van me afschudden dat vodafone verkeer via tethering een andere prioriteit geeft dan verkeer via mobiele apparaten.

Update 2
The plot thickens. In plaats van usb-tethering naar desktop nu wifi hotspot naar tablet en daar werken de sites prima, ook diegene die wel op telefoon maar niet op desktop werken, ook als ik "Request desktop site" in Chrome gebruik om mobiele sites te omzeilen.

Deze post misschien maar eens linken naar hun webcare-team ofzo, behalve dat ik geen zin heb om mijn facebook te spammen met VF-muk (en twitter doe ik niet aan). Maar ik word wel meer en meer benieuwd naar de uitleg.

[ Voor 49% gewijzigd door Bundin op 31-01-2013 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinokkioTV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 22:54
Misschien ligt het aan je eigen USB verbinding ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-10 17:41

Leejow(saait)

Blater

Technisch gezien: als jij via je telefoon wel een site kan openen maar via ditzelfde toestel als hotspot niet met je laptop, dan 'knijpt' het netwerk je request toch niet? Providers kunnen niet zien welke site jij bezoekt of welke dienst jij gebruikt omdat ze dit niet mogen, en ze dat ook simpel gezegd technisch gezien niet kunnen.

Toen tethering overigens niet onder de voorwaarden viel werd er niet naar de user agent string gekeken omdat het simpelweg gewoon nooit geblocked is. Tethering werd gewoon pas officieel door providers ondersteund als je een tethering bundel afsloot.

[ Voor 27% gewijzigd door Leejow(saait) op 31-01-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
*cleared*

Ach, ik geloof het wel, op tablet doet alles het goed genoeg om me mee te redden qua mail enzo.

[ Voor 93% gewijzigd door Bundin op 01-02-2013 00:42 ]