Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Topicstarter
Ik moet zaterdag een groepsfoto maken van ongeveer 100 mensen, ik bezit een canon eos 600D en de 18-55mm kitlens en de 70-200 f2.8 is usm lens.

Zelf denk ik het beste de kitlens te kunnen gebruiken, maar welke stand en instellingen zou ik het beste kunnen gebruiken?

Gezien het weer word het binnen gemaakt, in een voormalige kerk, dat door kunstlicht verlicht word en de gordijnen zijn gesloten.

Graag hoor ik welke instellingen het beste resultaat geven in deze omstandigheden.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Je telelens wordt moeilijk want je moet dan enorm ver weg staan voor een groep van 100 mensen.

Kitlens dus, vervolgens moet je rekening houden met je diafragma om iedereen scherp te krijgen. Volgens mij wordt minimaal F/4 gehanteerd als vuistregel, maar anderen kunnen dat preciezer aangeven.

Met F/4 en een relatief donkere kerk (en een acceptabel ISO) kom je al snel in de problemen met je sluitertijd.

Volgens mij doe je er goed aan ergens studio flitsers te vinden met goede softboxen om die op de groep te richten. Een truc die ik een keer heb toegepast is met 2 bouwlampen, die zijn fel en hebben een grote hoek (dus kun je ver weg zetten). Zorg wel dat je er 2 hebt, anders krijg je harde schaduwen.

Heb je hier iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
f/5.6, 1/100, ISO 3200 met IS aan.

Dit kun je natuurlijk nooit zeggen zonder er zelf te zijn ;) Maargoed, paar tips:

* Met f/2.8 krijg je de groep nooit goed scherp als ze in meerdere rijen staan
* Binnenin wordt een hele uitdaging, zeker met de 70-200 moet je wel genoeg ruimte vinden
* Gebruik de standaadregels m.b.t. sluitertijd (70mm = max. ~ 1/100e, met IS iets meer speling)
* Probeer buiten de foto te maken als het kan
* Probeer de foto van een hoog standpunt te maken zodat iedereen naar boven kijkt, veel meer kans dat je iedereen er op krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
ISO3200 op een 600d geeft niet bepaald een mooi resultaat. Vind het zelf niet acceptabel in de meeste gevallen wat er op iso3200 uit komt rollen met mijn 550d. Vooral met een groepsfoto met allemaal kleine hoofdjes mis je wel heel veel detail.

Kun je niet een paar flitsers op statief regelen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien even gaan kijken in de kerk, even wat foto's schieten en dan kan je precies zien hoe het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomzh
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11-2024
Van bovenaf is inderdaad slim, ook vanwege je focusvlak wat je dan schuin op de rijen legt. (En dus gunstiger scherptediepte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

De vraag is inderdaad hoeveel licht er is in de kerk dan...
Het wordt denk ik wel vrij lastig om zonder "hulplicht" dit voor elkaar te krijgen.
Hoge ISO en een 600D gaan niet echt heel goed samen zonder veel detail te verliezen.

Ga eens kijken en neem je gear mee voor wat testshots!

[ Voor 17% gewijzigd door Tha BasZ op 31-01-2013 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Topicstarter
een kijk je nemen lukt helaas niet, het is niet bepaald om de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Als ik hoor wat je zegt, voormalige kerk, gordijnen toe, kunstlicht en 100 man, lijkt mij dit een onmogelijke opdracht zonder flitsers. Met softboxen werken, zal heel moeilijk zijn vanwege de grote groep mensen, die lichtbron is gewoon veel te klein en zal voor schaduwen zorgen op gezichten. Ik zou flitslicht bouncen op een muur of plafond (zoals te zien in één van de videos op YouTube van Fstoppers ivm huwelijksfotografie). Afhankelijk van hoe groot de zaal is, welke kleur de muren/plafond hebben heb je voldoende aan een reportageflitser, een kleine studioflitser of een serieuze flitskop van 1000ws oid.
Als je betaalt wordt en je kan niet op voorhand uitzoeken hoe groot de zaal is en wat de kleur van de muren/plafond is, zou ik een zware studioflits of 2 huren.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
@TS: En is het gelukt vandaag? Hoe heb je het gedaan uiteindelijk? Ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Topicstarter
hypz schreef op zondag 03 februari 2013 @ 00:14:
@TS: En is het gelukt vandaag? Hoe heb je het gedaan uiteindelijk? Ben wel benieuwd.
De foto is redelijk gelukt, de opdrachtgever was er tevreden over.

Had binnen licht genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:43
Mogen we ook het resultaat zien, want we zijn wel benieuwd na alle hulp...

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1