[Debian 6.0.6] Clickpad problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik kreeg enkele dagen terug weer de jeuk om een Linux installatie te gaan draaien. Zeker gezien ik minder afhankelijk ben van mijn laptop voor mijn studie (waarbij ik onder Linux soms een beetje vast kon lopen), leek mij dit een leuk projectje. Na wat initiële problemen heb ik nu een volledig draaiend systeem. ECHTER ik heb een clickpad, een vreselijk apparaat dat over het hele oppervlak touch is inclusief knoppen op mijn Pavilion. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2010/05/hppavilionhands-on05.jpg

Probleem is dat de clickpad dus niet echt discrete knoppen heeft. Windows 7 gaat hier echter vrij goed mee om, Debian absoluut niet. Debian herkent de klikken niet van de clickpad.

Bij mijn vanilla Squeeze installatie (stable, 6.0.6) deed ook de multitouch het niet. Na de kernel te updaten naar 3.2 heb ik in ieder geval multitouch. Maar de rechtermuisknop nog steeds niet.

Ik heb nu via synclient ingesteld dat ik in de bottom-right kan tikken. Echter, de knop zelf werkt niet, alleen het verste hoekje van deze knop. Helaas kan ik nergens echt een goede oplossing vinden. Als mensen al een oplossing hebben, is het in de vorm van een patch die als het goed is al in de nieuwe builds zitten (dus ook in de kernel die ik draai).

Alle packets zijn up to date (stable). In principe is alles geïnstalleerd met betrekking tot Synaptics. Echter lees ik ook mensen die onder /usr/share/X11/xorg.conf.d een specifieke configuratie file hebben voor een clickpad, maar ik heb die niet.

Iemand die zelf ook een clickpad heeft, of misschien nog een ideetje heeft om bovenstaand aan te pakken? Ik ben niet heel erg bekwaam met Linux, kan verder wel redelijk uit de voeten komen. Zeker qua zoeken op google heb ik gewoon veel gevonden, maar het komt altijd neer op die patch voor oudere kernels.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je hardware zo recent is, zou ik persoonlijk eerder voor Wheezy gaan, dan Squeeze. Je zit namelijk met de aansturing vanuit de kernel naar je GUI, Xserver. In Squeeze heb je een oudere Xserver beschikbaar die mogelijk niet alle opties aan kan van je clickpad.

Ik heb zelf ook met een apart touchpad gezeten en voor ik over ging van Ubuntu naar Debian Sid, merkte ik na m'n overgang dat 't bij Ubuntu beter geregeld was. Daar kwamen zelfs patches door die je kon installeren als losse package vanuit Launchpad om uiteindelijk in de standaard repo te komen (of als PPA). Debian heeft er lang over gedaan om eventuele 'hacks' en patches door te voeren en vraag mij eerder af of het gewoon upstream in de kernel is gezet.

Persoonlijk heb ik het iets minder op Ubuntu om verschillende redenen, maar wat ze wel goed deden, was hardware support toevoegen of functionaliteit uitbreiden.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Sowieso is het voor mij ook een culture shock, over op Debian. De handige optie om niet-vrije drivers te draaien miste ik al :P Maar bedankt voor je feedback, dan moet ik maar eens de boel er af mikken en Wheezy proberen. Hopelijk pakt hij die wel.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hoezo kan je geen gesloten driver gebruiken? Ze hebben gewoon de nVidia en fglrx (ATi) driver in de repo zitten. Ook de firmware voor Broadcom (kabel en wifi) zijn beschikbaar, net als andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Hero Of Time schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:44:
Hoezo kan je geen gesloten driver gebruiken? Ze hebben gewoon de nVidia en fglrx (ATi) driver in de repo zitten. Ook de firmware voor Broadcom (kabel en wifi) zijn beschikbaar, net als andere.
Ja sorry, ik zit niet helemaal in de jargon. Uiteraard kan het (heb zelf ook een BCM4313 chipset), maar Ubuntu heeft een losse interface er voor om het te downloaden en te installeren. Overigens ligt dit ook aan mijn repositories blijkbaar, gezien ze ook in de package managers verspreiden.

Maar goed, hiervoor ben ik even van Ubuntu af: iets meer op de eigen benen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je doelt op Jokey: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=jockey
Debian heeft niet het beleid om gesloten software te promoten zoals Ubuntu dat wel doet. Standaard heb je bij Debian ook alleen main als repo, en moet je non-free en contrib zelf toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Hero Of Time schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 14:10:
Je doelt op Jokey: http://packages.ubuntu.com/search?keywords=jockey
Debian heeft niet het beleid om gesloten software te promoten zoals Ubuntu dat wel doet. Standaard heb je bij Debian ook alleen main als repo, en moet je non-free en contrib zelf toevoegen.
Ik had inderdaad al door hoe ik voornamelijk even wat handmatige stappen moest ondernemen in plaats van dat het handmatig ging of via een fijne interface. Dank je voor jockey, altijd handig bij de hand te hebben.

Overigens wil ik ook zo min mogelijk non-free spul hebben, daarom ben ik ook zo happy met Debian :) Ik laat nog wel even wat of de ClickPad aan de praat te krijgen is met Wheezy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Het was even een avondje kloten en weer heel wat geleerd :) In ieder geval draait alles heerlijk soepel en de touchpad doet het. En die Gnome is mooi!!! :D

edit: uiteraard tikte ik dit vanuit mijn nieuwe Debian install

[ Voor 17% gewijzigd door LiquidT_NL op 01-02-2013 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

En hoe heb je 't voor elkaar gekregen? Wat heb je moeten doen? Wel handig voor mensen die hetzelfde probleem hebben of krijgen, dan kunnen ze 't antwoord vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gezien het gisteren wat laat was geen tijd voor gehad :) In feite gewoon wheezy installeren, hij deed het out of the box.

De problemen waar ik tegenaan liep waren dus ook los van mijn Clickpad problemen :P Ik miste wat packages (waaronder synaptic) en wat firmware waardoor een en ander wat moeilijker ging. Daarnaast was dit mijn eerste usb install, en apt weigerde de USB stick als CD te lezen. Maar dat stond dus los van de clickpad.

Pagina: 1