Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAEVO
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-12-2024
Beste Tweakers,

Ik vraag mij dit al een hele tijd af:
Waarom hebben videokaarten (ook nieuwe) nog steeds meerdere DVI uitgangen en altijd maar één HDMI uitgang? Waarom worden er niet meer HDMI uitgangen op de videokaart gemonteerd, al dan niet in plaats van de DVI uitgangen? Het komt op mij volkomen onlogisch over, daarom vraag ik het aan jullie.

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Thom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:22
Dit is absoluut niet onlogisch. Ten eerste is DVI nog altijd veel gebruikt, en vooral op "oudere" monitoren (ouder dan 3-5 jaar) vind je wel DVI maar geen HDMI.
Daarbij ondersteunt HDMI een maximale resolutie van 1920x1080 en kan DVI (Dual Link DVI) resoluties aan van 2560x1600. Voor 27 en 30 inch monitoren met die resolutie is HDMI dus niet afdoende.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:43
Moi_in_actie schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:56:
Dit is absoluut niet onlogisch. Ten eerste is DVI nog altijd veel gebruikt, en vooral op "oudere" monitoren (ouder dan 3-5 jaar) vind je wel DVI maar geen HDMI.
Daarbij ondersteunt HDMI een maximale resolutie van 1920x1080 en kan DVI (Dual Link DVI) resoluties aan van 2560x1600. Voor 27 en 30 inch monitoren met die resolutie is HDMI dus niet afdoende.
Dit klopt niet helemaal, want een high speed HDMI kabel ondersteund resoluties tot 4K...

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik dacht dat HDMI 1.4 al tot 4k kon?

Maargoed, DVI is universeler en per saldo goedkoper. DVI kan duallink, digitaal en aantal kunnen zelfs nog oude VGA (DVI-I?) aansturen. De meerwaarde om op een videokaart meerdere HDMI uitgangen te zetten is er niet, PC monitoren zijn veelal DVI (en pas de laatste jaren zie je HDMI als ingang op monitoren) en geluid wil je 99% van de tijd toch via aparte speakers.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:43
SinergyX schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 12:03:
Ik dacht dat HDMI 1.4 al tot 4k kon?

Maargoed, DVI is universeler en per saldo goedkoper. DVI kan duallink, digitaal en aantal kunnen zelfs nog oude VGA (DVI-I?) aansturen. De meerwaarde om op een videokaart meerdere HDMI uitgangen te zetten is er niet, PC monitoren zijn veelal DVI (en pas de laatste jaren zie je HDMI als ingang op monitoren) en geluid wil je 99% van de tijd toch via aparte speakers.
HMDI 1.4 is ook high speed, maar fabrikanten de versienummers (1.4 etc.) niet meer gebruiken.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25