• fungho
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-11 18:45
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag met betrekking tot Powerline Adapters. Ik thuis een Ziggo 60 mbit aansluiting die binnenkomt op een WiFi router van Cisco. Op zolder heb ik geen signaal en dus heb ik 2 jaar geleden een setje Powerline Adapters (Sweex, 200 mbit/s) aangeschaft om dit probleem te verhelpen.
Op zolder heb ik hierdoor een redelijk goede verbinding en dit levert een gemeten snelheid op van ongeveer 23 mbit/s (down) en ongeveer 5 mbit (up).

Ik gebruik de verbinding voor online gaming en het downloaden van voornamelijk films. Bij het downloaden via nieuwsgroepen haal ik een downloadsnelheid van 2500 kb/s. Ik heb een nieuwsgroep-account via Sunny Usenet met onbeperkte snelheid en 20 lijnen.

De vraag is of de verbinding sneller zou worden indien ik een nieuw setje Powerline Adapters zou kopen, bijvoorbeeld van Devolo? Belangrijk is ook, is dit het geld waard?

Alvast bedankt!

Mark

i5 4670k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Asus HD7950 DirectCU II Top V2 @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 01-12 07:56
Ik heb thuis 200mbit adapters van TP-Link in gebruik en die gaan ook niet boven de 30mbit.
Wellicht dat die 500mbit adapters het beter doen, maar daar durf ik geen uitspraak over te doen. Hardware.info heeft het wel eens uitgezocht: http://nl.hardware.info/r...netwerk-vergelijkingstest

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:23

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die 500mbit adapters 'kunnen' stuk sneller zijn, ik had zelf die Sweex 200mbit dingen, maar die heb ik nooit voorbij de 20mbit gehad. Later de netgear genomen (XS5004?), daar haalde ik erg wisselvallig tussen de 30 en 60mbit.

Uiteindelijk alles de deur uit gedaan en gewoon kabels doorgetrokken.

edit, zoals HW test ook laat zien, met storing (wat jouw geval dus ook zou kunnen zijn), zijn de marges tussen die adapters minimaal.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig laatst twee setjes Powerline getest op het werk.

Het ging om courante setjes van een gangbaar merk die in de winkel te koop zijn. Eerdere ervaring wijst erop dat Powerline chipset bepalend is voor performance, merk en model doet er verder niets toe, alle apparaten met zelfde chipset werken nagenoeg identiek.

Setup1 - onrealistische best-case scenario:
Verlengsnoer zonder andere apparaten, beide Powerline adapters pal naast elkaar.

Setje "200Mb/s": 36.2Mb/s
Setje "500Mb/s": 54.2Mb/s

Setup2 - realistische maar goede situatie:
Wandcontactdoos met twee stopcontacten.
Verlengsnoer van 5m in ieder stopcontact (total kabellengte dus 10m, alles zelfde groep)
Per verlengsnoer Powerline adapter, verder een PC, een monitor en een voedingsblokje voor modem (ene verlengsnoer) of oplader telefoon (andere verlengsnoer).

Setje "200Mb/s": 24.7Mb/s
Setje "500Mb/s": 37.1Mb/s

Setup 3 - lastige situatie:
Twee verschillende groepen, op beide groepen veel apparatuur (van stofzuigers tot TVs incl computers en laders enzo).
Powerline adapters in verschillende ruimtes.

Setje "200Mb/s": geen verbinding
Setje "500Mb/s": geen verbinding

Moge duidelijk zijn - Powerline is gewoon meuk. Als je geluk hebt en alles zelfde groep is, kun je een trage internetverbinding redelijk overbrengen, maar als je een snelle verbinding hebt wordt Powerline altijd een bottleneck, laat staan als je Gb LAN hebt en dat wilt verspreiden. En als je pech hebt krijg je gewoon geen verbinding.

In specifieke situaties kan het nuttig zijn, maar in de regel zou ik er met grote boog omheen lopen. Voor de prijs van een Powerline set koop je heel wat meters Cat5e of Cat6 UTP en een paar boortjes.

Soittakaa Paranoid!

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Truth be told.

• MeltedForest
Het werkt bij mij anders prima - zolang je het gebruikt om wat op te surfen of online mee te gamen. Wil je 24/7 downloaden dan kan je beter een kabeltje trekken.

Voor de duidelijkheid: ik heb naar elke kamer in mijn huis CAT6 naar getrokken maar ik ben nog niet zo ver dat ik daadwerkelijk alles aangesloten heb. Tot die tijd gebruik ik powerline als tussenoplossing.

• fungho
Ik begrijp dat Powerline vele male minder is dan een fysieke kabel. Ik ben er zelfs van overtuigd dat WiFi nog beter is... Maar het feit is dat ik bij mijn ouders woon en zij willen niet dat ik een kabel ga trekken.

Powerlines moeten in ieder geval in een wandcontactdoos en niet in een verlengsnoer.

Powerline is mijn beste optie, want een WiFi range-extender..

i5 4670k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Asus HD7950 DirectCU II Top V2 @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

• MeltedForest
Powerline vind ik wel beter dan WiFi. Je haalt met WiFi je zolder niet eens fatsoenlijk waaarschijnlijk. Met powerline heb je dan wel gewoon een stabiele verbinding (mits je niet teveel storing op de kabel hebt).

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik heb ook een powerline van de meterkast naar zolder ( 3 trappen hoger) . Stekker in de meterkast zit op dezelfde groep als de zolder.
Daar staar een wdnr 3700.

Als ik een utpkabel aan het ap hang dan trek ik gewoon max 60mbit (= max van internetsnelheid)

Sidenote: huis vorig jaar volledig gestript en gerenoveerd.

Hoi!

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:35
EWK schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 19:33:
Sidenote: huis vorig jaar volledig gestript en gerenoveerd.
Dat scheelt dus behoorlijk, de interne elektra-bedrading/installatie. Van tevoren valt niet te voorspellen hoe een DVS gaat werken, het verschilt per huis en hoeveel DVS-en er in de buurt worden gebruikt (appartementencomplex is niet bevorderlijk).

My favorite programming language is solder.

• fungho
Wat is nu de juiste conclusie om te trekken?

- Een 500 mbit Powerline kitt heeft geen meerwaarde op het moment dat je al een 200 mbit kitt hebt?
- Als je nog niet in het bezit bent van een Powerline Kitt dan is de 500 mbit een betere koop?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb je TV-kabel naar boven?

Zo ja kun je MoCA gebruiken ipv powerline. Een MoCA setje kost ongeveer hetzelfde als een '500Mb/s' Powerline-set maar werkt gewoon altijd en levert stabiel 170Mb/s. Nog steeds geen gigabit, maar beter dan half betrouwbaar 23Mb/s over Powerline ;)

Soittakaa Paranoid!

• fungho
Ja, die heb ik zeker.

Wat is MoCA?

• Gravit0n
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Ethernet over Coax.

Athans, je hangt Ethernet adapters/bridges aan je Coax.

[Voor 60% gewijzigd door Gravit0n op 01-02-2013 10:42]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wikipedia: Multimedia over Coax Alliance
:z

Kort door de bocht: zelfde als powerline, maar dan over coax ipv over stroomnet. En coax is wat beter geschikt voor gegevensoverdracht, dus veel hogere bandbreedte en stabiliteit.

Soittakaa Paranoid!

• R0y.
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:52
dion_b schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:47:
Wikipedia: Multimedia over Coax Alliance
:z

Kort door de bocht: zelfde als powerline, maar dan over coax ipv over stroomnet. En coax is wat beter geschikt voor gegevensoverdracht, dus veel hogere bandbreedte en stabiliteit.
Dat zou mooi zijn. Bij mij zit het zo: Modem (in de meterkast)-> powerline (200 mbit ding, raak niet boven de 30). Powerline(huiskamer)->router->bekabeling.

Heb zelf een 50mbit abbo dus zou graag ook de 50 halen! Ik ga zoeken _/-\o_

• fungho
Duidelijk.

Heb je een voorbeeld van een product?

• R0y.
http://www.inhomenetwork.nl/Ethernet-over-Coax

Daar staat wat informatie, het is wel wat duurder als een powerline set.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat setje heb ik wel eens getest ;)

Alles wat er inhoudelijk staat kan ik bevestigen. Die "175Mb/s" wordt inderdaad gehaald en het werkt inderdaad nagenoeg altijd. Ik heb het opzettelijk om zeep geholpen, maar daarvoor moest ik letterlijk ieder stuk coaxzooi wat ik in de kast had achter elkaar hangen en ook nog fout aansluiten voordat het offline ging. Sterker nog, grootste 'risico' is dat je buren met hetzelfde apparatuur jouw signaal kunnen ontvangen. Maar goed, dat is niet anders dan bij WiFi (behalve dan dat geen hond MoCA apparatuur heeft), en oplossing is hetzelfde: WPA2 beveiliging ;)

Prijs bij deze toko is daarentegen hallucinant, EUR 59.95 voor een kastje is idioot. Een kit van twee heb je voor minder, kijk eens hier:
pricewatch unsorted: Hirschmann Shop Moka 16
(deze Hirschmann is technisch identiek aan de EchoBox van inhomenetwork.nl)

Soittakaa Paranoid!

• R0y.
Ik heb volgens mij 2 coax kabels lopen naar boven (3 verdiepingen). 1 voor de radio en 1 voor de tv, of zit er gewoon een splitter achter?

Ga vanavond eens uitzoeken hoe het bij ons in de meterkast zit..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maakt gelukkig niks uit voor MoCA. Zolang het aangesloten is (je kunt TV-beeld krijgen) gaat het zeker werken. Sterker nog, ik heb een keer in een zalencentrum meegemaakt dat je vrijwel geen TV-beeld kon krijgen (uitermate brakke kabels) en toch strak 94Mb/s (100Mb LAN :z ) halen.

Iig gaat het gewoon over zelfde kabels als TV maar op andere frequenties (TV is meestal tussen 164MHz en 858MHz, MoCA is in theorie 800-1500MHz, maar in praktijk gaat het altijd boven de 1GHz zitten, dus nooit interferentie met TV). Een aparte kabel voor radio zou me verbazen, radio zit op lagere frequenties dan TV (<150MHz) op dezelfde kabel. Maar al zou je een radio-only kabel hebben, MoCA zou erover werken (zelfs over de radio-uitgang van een wandcontactdoos, ongeacht of daar een low-pass filter op zit die TV blokkeert, omdat dat enkel tot 1GHz blokkeert, niet erboven)

[Voor 25% gewijzigd door dion_b op 01-02-2013 13:40]

Soittakaa Paranoid!

• clemensvanos
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15-07-2014
De Poweline Adapters Devolo AV Plus draaien bij mij redelijk tot goed. Ik heb een 50 mbps glasvezel aansluiting en met de Devolo's haal ik zo'n 30 tot 35 mbps. Naast Internet draait ook IPTV via een set Devolo's.
Met Wifi haal ik dicht bij de router echt geen hogere snelheden.
Als ik ga upgraden naar 100 mbps glasvezel schat ik dat de devolo''s naar 70 mbps gaan.
Rap genoeg voor mij en ik kan zonder snoer te trekken overal terecht. :)

Neen, mooi zou zijn geweest als je helemaal geen verlies zou hebben.
Via wifi haal ik in huis gek genoeg wel de 50 mbps als ik van mijn laptop naar mijn nas-schijf bestanden overzet.

Met een zwak Wifi signaal en geen mogelijkheden om snoeren te trekken, vindt ik de Devolo's een prettig product. Om vang rotzooi of meuk te spreken, doe je de ontwikkelaars naar mijn idee te kort. ;)

[Voor 30% gewijzigd door clemensvanos op 10-02-2013 12:43]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

clemensvanos schreef op zondag 10 februari 2013 @ 12:40:
[...]

Als ik ga upgraden naar 100 mbps glasvezel schat ik dat de devolo''s naar 70 mbps gaan.
:?

Hoe kom je daarbij? Die dingen draaien nu voluit op 35Mb/s (inderdaad erg goed voor powerline), dat gaat bij 100Mbps glasvezel niet anders zijn - of bedoel je echt 100mbps en niet 100Mbps? 8)7

Soittakaa Paranoid!

• drbootygrabber
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 26-10 20:01
goed prijs/kwaliteit setje: productreview: Zyxel PLA4201 review door melwasul
powerlines zijn moeilijk te beoordelen aangezien ieders elektriciteitsnet verschillend is

• hansvdb
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 19-05-2014
dion_b schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:30:

Prijs bij deze toko is daarentegen hallucinant, EUR 59.95 voor een kastje is idioot. Een kit van twee heb je voor minder, kijk eens hier:
pricewatch unsorted: Hirschmann Shop Moka 16
(deze Hirschmann is technisch identiek aan de EchoBox van inhomenetwork.nl)
@dion_b: Waar vind je een kit van 2 voor minder dan €60? Ik zie alleen maar een Hirschmann MoKa 16 die per stuk €50 kosten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee