Probleem na gebruik "oude" hardeschijf

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:56
Sinds gisteren heb ik een ssd en een hdd caddy.

Nu heb ik eerst de oude schijf eruit gehaald, ssd erin geplaatst en windows geinstalleerd (vanaf een usb stick, het gaat om windows 8 pro upgrade).

Na de installatie allerlei programma's geinstalleerd, updates gedownload en geinstalleerd.
Nu heb ik dus vanavond mijn oude schijf in de hdd caddy gestopt en de dvd speler uit de laptop gehaald.
Maar tijdens het opstarten starte hij dus de oude schijf op.
Kan gebeuren dat de dvd player als eerste boot optie stond.
Dus ik schakel deze boot optie uit zodat alleen de nieuwe ssd overbleef.
Opnieuw opstarten, stond er opeens "reboot and select proper boot device".
Dus zet ik de hdd weer aan als boot optie, start hij deze op.
Kijk ik bij verkenner, dan is de drive letter van de ssd naar E veranderd.

Kan het kloppen dat dit het probleem is, dat de driveletter nu E is en bij het booten zoekt naar een C en daarom niet kan starten.
Maar dan dus het probleem, hoe maak ik hier weer een C van, de oude schijf die wel boot heeft ook driveletter C maar van een actieve partitie kan je de letter niet wijzigen.

Hoe moet ik dit nu oplossen zodat ik kan booten vanaf mijn SSD(en niet na weer een halve dag bezig ben met installeren van software + downloaden en installeren van updates)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan ook gewoon alle partities op non-Active zetten. De bootable/active flag dus op false zetten. Kan met elke degelijke partitie manager. fdisk, cfdisk, parted enz. Zelfs diskpart kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:38
Weet je zeker dat je in de bios de ssd als eerste boot device hebt staan? Zolang je dan windows echt op de ssd geinstalleerd hebt terwijl de andere schijf afgekoppeld was, zou dit gewoon goed moeten gaan..

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
GoldenBatt schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 01:37:
Weet je zeker dat je in de bios de ssd als eerste boot device hebt staan? Zolang je dan windows echt op de ssd geinstalleerd hebt terwijl de andere schijf afgekoppeld was, zou dit gewoon goed moeten gaan..
Eerste paar keer ging het ook goed, maar nadat ik de oude schijf er bijnaast had gezet ging het mis (deze boote als eerste want ik had eerder altijd dvd als 1e boot medium). ik denk dus dat hierdoor de driveletter van de ssd (C) naar E is veranerd omdat de oude schijf ook C had (en nog een D partitie voor data).

@johnkeates, ik zal eens kijken wat ik met die partitiemanagers kan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
En als je de oude schijf er nu weer afkoppeld? Windows zou namelijk niks moeten veranderen aan een andereschijf met een windows installatie daarop, dus die zou nog gewoon intakt moeten zijn, en als je de windows van de ssd start, zou dat gewoon weer de c schijf moeten zijn ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Als ik de oude schijf eruit haal krijg ik dus "reboot and select proper boot device".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
En je weet zeker dat je in de bios de boot settings goed hebt staan? Zo ja, dan heb ik het idee dat je de oude schijf nog aangekoppelt had op t moment van installeren, windows schijf namelijk op de eerste schijf altijd wat opstart bestanden weg...

Probeer t anders eens met de recovery modus op de windows installatie dvd/usb stick ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 31-01-2013 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is mogelijk dat je BCD 'bijgewerkt' is door Windows zelf, dat schijnt ie automatisch te doen. Dan kan je het beste even een schone BCD schrijven met een PE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
Anoniem: 195780 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 01:55:
[...]

Dat laatste betwijfel ik, voor het veranderen van de drive letter kan het OS een noodzaak zien, óf het vereist een explicite ingreep van de gebruiker.
Als die schijf eenmaal E: heet, dan zal die niet spontaan naar C: veranderen. ;)

De schijf kan in theorie best E: blijven heten, alleen heb je dan steeds gezeur bij installaties.
Ligt er aan, als je een windows install hebt staan op schijf A, trekt deze er uit, installeerd ook windows op schijf b, en koppelt ze vervolgens beide aan, en start schijf A, dan zal hij de partitie letter van schijf A op C houden, en schijf B bijv de D geven. Echter, dat staat ingesteld op schijf A. Zoda je van schijf B boot, is t andersom ;)

Probeer maar eens uit je laptop of 2de pc de schijf er uit te halen, en koppel hem bij je normale pc aan. Dan gaat hij inderdaad D: ofzo heten, je kan der gewoon bij, en zodra je hem weer in de andere pc drukt, is er niks aan het handje ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Ik denk ook nadat van jullie gelezen te hebben dat het makkelijkste is om de boot aan te passen zodat hij naar E gaat booten.

en zoals GoldenBatt net zei, als hij het dan nog niet doet omdat hij eigenlijk nog gewoon C heet maar de oude schijf hem gewoon als E laat zien, dan moet ik dus gewoon een herstel toepassen.
Maar dat doe ik morgen dan wel, het is al 2 uur zie ik nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
De juiste manier is om die ssd te kunnen laten booten zonder die oude schijf, systeem hoord daar gewoon op te kunnen draaien, dus ik zou er een recovery tegen aangooien. Dan de oude schijf er bij aan, zeker zijn dat je weer van de ssd boot, en dan eens rustig terwijl je van de ssd werkt de oude schijf uit gaan zoeken, en dan dan eens een format tegen aan gooien. zodat je de oude installatie dan echt kwijt bent.

Als je de ssd nu afhankelijk gaat laten zijn van de oude schijf, kom je later plots aan t gezeik als de oude schijf het begeeft of je die keer wil formateren ofzo ;)

Dat slapen is een goed plan trouwens, morgen weer een dag :)

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenBatt op 31-01-2013 02:08 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
Het probleem is nu opgelost, heb ik heb uiteindelijk een herstel installatie moeten uitvoeren.
Met de partitiemanagers werd het probleem alleen maar erger, toen deden beide schijven het niet meer, de SSD gaf aan "reboot and select proper boot device" en de HDD gaf aan dat windows hersteld moest worden.

Toen maar herstel installatie uitgevoerd.
En in de bios stond gewoon Windows Recovery als boot optie, ook al zat er op dat moment geen enkele schijf in, ik denk dat dat ook de mede oorzaak was van het probleem, die optie heb ik er nu gewoon op disabled gezet en nu doet hij het weer goed met beide schijven.
Pagina: 1