Beamer wordt gedetecteerd op 640x480 i.p.v. 1920x1080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 12:59
Hoi Tweakers,

De hardware:
  • Optoma HD23 - DLP projector - 2500 ANSI lumens - 1920 x 1080
  • AMD 1100 CPU
  • AMD 6870 GPU
Nog geen maand geleden heb ik de stap maar eens genomen en een optoma beamer (dlp type) aangeschaft. Mooi beeld, groot en 1080p. Tot zover perfect (op een beetje color rainbowing na).

Ik krijg de laatste tijd alleen steeds vaker echt een heel naar probleem. De beamer wordt door windows 7 gedetecteerd als 640x480. Af en toe ook 1024x768 en andere exotische resoluties.

Tot nu toe was dat niet meer dan vervelend. Na een paar keer op de "detect displays" knop te drukken in "AMD Vision Engine Control Center" werkte het meestal wel weer en was het beeld gewoon 1080, zoals het moet.

Helaas lijkt die omweg niet meer te werken. Steeds als ik nu op detect displays druk wordt mijn beamer gewoon weer herkent als 640x480. Op die resolutie ga ik uiteraard geen film/serie kijken. En na een half uur lang op die knop te drukken maak ik hier toch maar eens een draadje aan in de hoop dat jullie een idee hebben wat fout kan zijn.. De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
  • Andere HDMI kabel: geen effect, zelfde probleem.
  • Reboot (meerdere malen): geen effect, zelfde probleem.
  • Andere poorten op de PC voor HDMI: geen effect, zelfde probleem.
  • Andere poorten op de beamer: geen effect, zelfde probleem.
  • Nieuwste drivers: check, geen effect..
Het meest ergerlijke is nog wel dat de beamer netjes in 1080p beeld geeft als ik mijn pc opstart en in het GRUB boot menu zit. De beamer is dus zeker niet kapot. En aangezien dit elke keer zo is neig ik heel erg naar een AMD GPU driver probleem.

Hebben jullie nog andere mogelijke ideeën? En nee, ik kan geen film/serie vanuit grub kijken ;)

Mvg,
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:35

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Hoe lang zijn die hdmi-kabels? Bij langere kabels kan een handshake/resolutie nog wel eens weg-/terugvallen namelijk :)

Heb je ook oudere drivers geprobeerd (release van jaartje terug bijvoorbeeld?).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-04 12:59
Michael Knight schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 20:52:
Hoe lang zijn die hdmi-kabels? Bij langere kabels kan een handshake/resolutie nog wel eens weg-/terugvallen namelijk :)

Heb je ook oudere drivers geprobeerd (release van jaartje terug bijvoorbeeld?).
De kabels zijn 2 meter lang.
Oudere drivers heb ik inmiddels ook gehad. De 12.10 driver werkt nog het beste al doet die op dit moment ook 0,0.. zit nu alweer ~10 minuten op "detect displays" te rammen.

Ik zit er nu zelfs erg naar te neigen om AMD helemaal uit me pc te gooien en nvidia/intel erin te zetten. Teveel problemen met dat AMD gezeur, zelfs in windows.