Alternatief aansluiting luidsprekerkabels -> receiver?

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Vandaag nieuwe luidsprekerkabels gekocht. Kabels inclusief (aan beide zijden) banaanpluggen, dacht dat het allemaal wel zou passen heb vooraf niet goed gekeken.

Ja het past in de terminals van de luidsprekers, maar de banaanpluggen gaan helaas niet in de aansluitingen van de versterker. Ze zijn helaas te dik. Beetje dom van me |:(

Zijn er alternatieven om de kabels middels connectoren toch aan te kunnen sluiten op de receiver? Of kan ik maar beter de huidige kabeluiteinden strippen en gewoon direct op de receiver aansluiten?

Apple | Marantz | B&W

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Je kan hiervoor ook vorkpluggen gebruiken.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Heeft je receiver überhaupt banaansluitingen? Welke is het?

Van mijn Onkyo weet ik dat er plastic dopjes in zaten omdat sommige mensen zo dom zijn banaanstekkers in een stopcontact te steken dat banaanstekkers in sommige landen verboden zijn. Als je die plastic dopjes eruit haalt (makkelijkste is er een parker / houtschroef met de vingers een halve slag in te draaien en dan te trekken) dan passen er probleemloos banaanstekkers in.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Ron_Tweaker
Paul schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:47:
Heeft je receiver überhaupt banaansluitingen? Welke is het?

Van mijn Onkyo weet ik dat er plastic dopjes in zaten omdat sommige mensen zo dom zijn banaanstekkers in een stopcontact te steken dat banaanstekkers in sommige landen verboden zijn. Als je die plastic dopjes eruit haalt (makkelijkste is er een parker / houtschroef met de vingers een halve slag in te draaien en dan te trekken) dan passen er probleemloos banaanstekkers in.
Ik heb een Pioneer SC-LX75. Na vanavond pas opgemerkt dat ik geen banaanaansluitingen heb :/

Schijnt dat je ook van o.a Oehlbach zo'n banana-flex verloopplug hebt, maar of dat puntje dat van die stekker dan goede verbinding maakt? Geen idee...

http://www.oehlbach.com/d...cher/solution-banana-flex

Bij mijn versterker zitten er geen plastic dopjes.

Apple | Marantz | B&W

• Jaapie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-01 18:25
Lijkt me sterk dat er bij jou versterker geen bananen in passen.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.pioneer.eu/uk/faq/970/5432/page.html

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Ron_Tweaker schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 21:42:
Ja het past in de terminals van de luidsprekers, maar de banaanpluggen gaan helaas niet in de aansluitingen van de versterker. Ze zijn helaas te dik. Beetje dom van me |:(
En toch gok ik er op dat je de dopjes niet uit de terminals hebt gehaald. Er zijn wel diverse maten banaanpluggen, maar in 99,9% van de gevallen bestel je standaard de goede. Doe anders eens een foto van de achterkant van de receiver en dan met name de terminals.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ron_Tweaker
Palm schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 23:18:
Lijkt me sterk dat er bij jou versterker geen bananen in passen.

Misschien heb je hier wat aan:
http://www.pioneer.eu/uk/faq/970/5432/page.html
Dit heb ik nog niet uitgeprobeerd...
Zal vandaag eens een een poging wagen. Ik zal ook wel even een foto maken van de terminals.

Apple | Marantz | B&W

• Ron_Tweaker
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 04:21:
[...]

Volgens deze afbeelding lijkt het toch echt of daar modale banaanstekkers in passen. :?

[...]

De uitstekende tip die je op het plaatje ziet is gevlochten en flexibel.
Je hebt geen losse draadjes zoals bij gestript luidsprekersnoer en ja de elektrische en mechanische verbinding is dik in orde.
Het is de bedoeling dat het hele gevlochten deel onder de schroef van de luidsprekerterminal wordt vastgezet.
Met het geisoleerde uiteinde kan geen kortsluiting worden veroorzaakt.

Ik weet niet wat de Oehlbach's kosten, maar Monster levert met de "QuickLock™ Gold Flex Pin™" net zulke connectoren, te koop bij oa Conrad.
Nee echt niet. Er passen (zonder modificatie) geen banaanpluggen in van 4mm.

De Monster variant zou inderdaad een optie kunnen zijn, echter moet je alsnog de kabel strippen om de connectoren erop te zetten. Bij die van Oehlbach kun je gewoon de banaanstekkers + kabels aan de achterzijde erin prikken.

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:27

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ron_Tweaker schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 08:08:
[...]

Nee echt niet. Er passen (zonder modificatie) geen banaanpluggen in van 4mm.
Zoals hierboven al genoemd, de aansluitingen zijn opgevuld met plastic beschermplaatjes, dit i.v.m. regelgeving hier in de EU.
Je kan ze er makkelijk uithalen, ik heb dat laatst ook gedaan bij de Pioneer VSX-922 bij mijn ouders, ik heb het zelf gewoon gedaan met mijn nagels, maar kan mij voorstellen dat de gemiddelde Tweaker geen nagels heeft >:)
Dan is een schroefje een hele goede oplossing :)

En ja jouw Pioneer SC-LX75 heeft zéker die mogelijkheden :)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-01 08:05

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:11:
[...]
Ik heb de Oehlbach's nooit in m'n handen gehad (die van Monster wel), maar een stekker in een stekker is net zoiets als twee schoenen aan 1 voet. ;)
Toch bestaat het wel, het zijn dan vooral de banaanpluggen waar de kabel niet achterin gaat. Zoals bijvoorbeeld bij dit soort pluggen. Je kan dan eventueel een jumper maken naar de bovenste terminals als de speaker dat toelaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Ron_Tweaker
Priyantha Bleeker schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 09:13:
[...]

Zoals hierboven al genoemd, de aansluitingen zijn opgevuld met plastic beschermplaatjes, dit i.v.m. regelgeving hier in de EU.
Je kan ze er makkelijk uithalen, ik heb dat laatst ook gedaan bij de Pioneer VSX-922 bij mijn ouders, ik heb het zelf gewoon gedaan met mijn nagels, maar kan mij voorstellen dat de gemiddelde Tweaker geen nagels heeft >:)
Dan is een schroefje een hele goede oplossing :)

En ja jouw Pioneer SC-LX75 heeft zéker die mogelijkheden :)
Thanks voor je bericht.
Ik ga het straks wel even uitproberen en idd met een klein schroefje, want heb geen lange nagels ;)
Offtopic: jij hebt toch de SC-LX85 meen ik me te herinneren?

Apple | Marantz | B&W

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:27

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Ron_Tweaker schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:26:
[...]

Thanks voor je bericht.
Ik ga het straks wel even uitproberen en idd met een klein schroefje, want heb geen lange nagels ;)
Offtopic: jij hebt toch de SC-LX85 meen ik me te herinneren?
Top :)
Gaat vast lukken :D

Offtopic: Ik had hem bestelt ja :) maar had hem geannuleerd, niet vanwege het product, maar onverwachtse andere uitgaves. Maar dat er een SC-LX85 of een van de opvolgers komt dat staat wel vast >:)

• Ron_Tweaker
Gisteravond dan uiteindelijk toch de banaanpluggen in de terminals gekregen. Was inderdaad een kwestie van het minuscule zwarte dopje eruit bikken. Heb een nagelschaartje gebruikt om ze eruit te halen.

Hier even mijn eerste shots, toen zaten nog niet alle kabels erin.

Ook meteen even alle fronts gebrugd met jumpers.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v298/massari/A47C1E8C-6F80-4BC9-B3ED-1BA8C1777622-184-0000000AF9ABDD30_zps88bc931d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v298/massari/143F32A5-C296-421E-BBFD-142D904A1D9B-184-0000000AF781DEDF_zps9fd891ff.jpg

Apple | Marantz | B&W

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 16:20

DjVe

Hatsaflats!

Das een mooi stukkie QED Silver XT kabel (als ik me niet vergis). Ik gebruik toevallig dezelfde kabel op een vergelijkbare reciever (LX72). Wat ik me wel afvraag: waarom ben je niet direct voor een bi-amp kabel gegaan? Bij de LX75 kan je de twee kanalen de twee extra kabel van 7.1 gebruiken om een 5.1 opstelling te maken, waarbij je de twee eindtrappen per frontspeaker kan gebruiken. Ik heb dat wel gedaan en eigenlijk alleen om de looks, maar ik merk dat mijn speakers het extra vermogen wel lekker vinden (of het zit tussen de oren, maar dat boeit me niet :P)

Zoals ik het heb (klikkerdeklik)

En omdat de receiver geen bi-amp voor de center ondersteund, maar dit wel op d ecenter kan, heb ik gewoon een bruggetje gemaakt van dezelfde kabel, zodat het er mooi uniform uit ziet :)

Zoals dit (nogeenkeerklikkerdeklik)

• Ron_Tweaker
DjVe schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:29:
Das een mooi stukkie QED Silver XT kabel (als ik me niet vergis). Ik gebruik toevallig dezelfde kabel op een vergelijkbare reciever (LX72). Wat ik me wel afvraag: waarom ben je niet direct voor een bi-amp kabel gegaan? Bij de LX75 kan je de twee kanalen de twee extra kabel van 7.1 gebruiken om een 5.1 opstelling te maken, waarbij je de twee eindtrappen per frontspeaker kan gebruiken. Ik heb dat wel gedaan en eigenlijk alleen om de looks, maar ik merk dat mijn speakers het extra vermogen wel lekker vinden (of het zit tussen de oren, maar dat boeit me niet :P)

Zoals ik het heb (klikkerdeklik)

En omdat de receiver geen bi-amp voor de center ondersteund, maar dit wel op d ecenter kan, heb ik gewoon een bruggetje gemaakt van dezelfde kabel, zodat het er mooi uniform uit ziet :)

Zoals dit (nogeenkeerklikkerdeklik)
Dat heb je goed gezien, zijn idd mooie kabels die QED Silver Ann XT. Zal vanavond even naar je setup kijken.

Apple | Marantz | B&W

Pagina: 1