Fout in I/O apparaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354516

Topicstarter
Ik heb net in mijn MSI GT780R een SSD gezet.
Origineel zitten er twee schijven van 750 gig in Raid0. Uiteraard heb ik in de BIOS RAID naar AHCI veranderd zodat ik windows (7) kon installeren. Ik las op een andere site dat ik voor AHCI moet kiezen ipv IDE, ik weet niet waarom, maar het werkt.
Na de installatie was de tweede schijf (een van de 750 gig schijven) te zien in deze computer. Ik moest hem formatteren en heb dat netjes gedaan. Vervolgens kon ik netjes bij de schijf.

Nadat ik alle drivers had gedownload en geïnstalleerd wordt de schijf niet meer weergegeven in deze computer.
Als ik vervolgens de schijf opzoek in schijfbeheer krijg ik de melding dat ik de schijf moet initialiseren. Ik kan kiezen voor MBR en GPT. Welke van de twee ik ook kies, ik krijg de melding "kan de opdracht niet uitvoeren door een fout in een I/O apparaat.

Om uit te sluiten dat er iets mis is met het moederbord ed heb ik de SSD en de andere schijf al met elkaar van plaats verwisseld. Beide keren werkt de SSD prima, maar de andere schijf niet. Ik heb de beide schijven van 750 gig geprobeerd, telkens krijg ik dezelfde melding. Een beetje googelen wijst op een kapotte schijf oid, maar ik kan me niet voorstellen dat beide schijven op hetzelfde moment gesneuveld zijn.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen of wat er aan de hand is?

Alvast bedankt.
.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 354516 op 30-01-2013 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Wellicht een overbodige vraag: heb je de 750 gig schijf ook alleen geprobeerd, zonder de SSD en met de Windows installatiedvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed punt, dat zal ik eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kan windows gewoon installeren op de schijf as ik de SSD eruit haal. Als ik hem erin laat, dan kan de installatie de HDD niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307266

Oké ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat je harddisk nog goed is.
Het zal haast wel een foute instelling zijn ergens.
Als ik goed begrijp installeerde je zojuist windows op de harddisk, sloot je daarna de ssd aan en bootte je daarvan naar windows, waarna je windows op de ssd de harddisk alsnog niet kon vinden.

Er zijn verschillende versies van jouw laptop. Welk typenummer heb je precies? Msi gtr780-xxx-nl.
Gebruik je een zelfgemaakte recoverydvd om windows terug te zetten of gebruik je een originele windows 7 dvd?
Zou je ook het merk en modelnummer van je harddisks kunnen vermelden?

De stappen die je kunt proberen is:

Eerst de bios te dubbelchecken of de ahci-instellingen helemaal goed staan (vandaar even het uitgebreide type notebook vermelden), even kijken of dat in de handleiding staat. Misschien kun je instellingen per poort of controller aanpassen. Ik kon op de Nederlandse site van MSI je laptop niet zo gauw vinden.

Je zou eens kunnen proberen om de laptop te booten van je windows dvd met alleen de harddisk erin en dan bij aangepaste installatie alle partities verwijderen. Dan niet doorgaan met het installeren van windows maar je laptop uitzetten. Je ssd erin doen. Laptop aan. Van je ssd booten en kijken of je windows de harddisk wel herkent.

Lukt dat niet dan kun je ook een fabrieksmatige controle en wipe van je harddisk doen met bijvoorbeeld SeaTools of iets dergelijks. Als je de laptop boot van een dvd met 1 van die programma's met de harddisk en zonder de ssd erin kun je even kijken of de harddisk herkend wordt en hem vullen met alleen maar nullen. Een snelle wipe zou voldoende moeten zijn. (Dat zijn merkspecifieke programma's. Vandaar even kijken welke merk en type harddisks je hebt).

Dan maak je namelijk ook de windows formattering en bootsectoren ongedaan. Het zou zomaar kunnen dat je windows installatie op de ssd struikelt over het feit dat je eerst de ssd op ahci geformatteerd hebt en dan windows erop gedaan hebt, en de harddisks die al geformatteerd waren in ide-modus alleen maar leeggemaakt hebt maar niet echt helemaal opnieuw geformatteerd alsof het een nieuwe harddisk is.

Dan laptop weer uit, ssd erin. laptop aan, booten van ssd. Ziet je windows de lege harddisk dan wel, kun je hem opnieuw partitioneren en formatteren.

Kan mezelf al niet meer volgen 8)7 ...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 307266 op 31-01-2013 00:47 . Reden: Poging alles wat leesbaarder te maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje voor je reactie.

Het is een MSI GT780R-081NL-MB72638G1T5B7P
De hardeschijf is een WD Scorpio Black WD7500BPKT
-edit: De SSD is een Samsung 840 PRO

Ik gebruik een aangepaste WIN7 installatie (PLIEK november 2009) vanaf dvd.

Ik heb hiervoor windows niet volledig geïnstalleerd, ik ben tot het aanwijzen van de schijf/partitie gegaan. Hier werd de schijf herkend, het was een partitie. Ik bedacht al, voordat ik je verhaal las, dat ik misschien windows volledig moest installeren op de gewone schijf.

Als het goed is, wordt de gewonde schijf dan ook geformatteerd op AHCI ipv IDE en dan zou de installatie die op de SSD staat hopelijk de schijf ook vinden. Hier had ik niet bij stilgestaan. Zodra de installatie klaar is laat ik het weten of het werkt.

Wordt vervolgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas, het heeft niet gewerkt. Ik heb windows op de gewonde schijf geinstalleerd maar de windows op de SSD kan nog steeds niets met de schijf. Ik kan hem vinden in schijfbeheer, maar hij blijft met dezelfde melding komen.

-edit: ik kom trouwens op youtube filmpjes tegen dat er een sSSD in een GT780R wordt gezet en dat ze eerst de RAID terug zetten naar losse schijven. Dit heb ik niet gedaan, het leek mij goed genoeg om RAID nee AHCI te zetten en vervolgens windows te installeren. Kan dat er nog iets mee te maken hebben?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 354516 op 31-01-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En dat laatste was dus wel het probleem. Ik heb beide schijven in de laptop geduwd, schijven teruggezet naar non-raid en nu werkt het. Zo zie je maar weer, niet zomaar aannames doen...

Allen bedankt voor de hulp, hopelijk helpt dit topic iemand anders die dezelfde fout maakt/dreigt te maken. :D
Pagina: 1