Download + Film + Sharing PC = 400 eurp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websterxsd
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-06 21:04
Beste tweakers!

Ik wil een nieuwe pc aanschaffen. Hieronder de vraagjes en het lijstje wat ik zelf heb voorgesteld!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral films kijken, downloaden en file sharing, naderhand misschien een teamspeak-server en website ofzoiets. Maar voornamelijk films kijken via HDMI op mijn televisie. Er hoeft dus van mij geen extra videokaart in. Het systeem moet naderhand dag en nacht gaan aanstaan. Of in ieder geval veel tijd.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €400 euro, hier moet de kast nog van af. Dus ongeveer €250.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb momenteel al de kast en een aantal hardeschijven. En kan van een vriend een voeding. Dat is deze:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Extreme Power Plus 500W€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-Q25B€ 103,-€ 103,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Standaard apparatuur. Randapparatuur is verder niet nodig.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Nee, zolang alles maar van goede/hoge kwaliteit is. Het systeem moet een langere tijd meegaan.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet echt. Het moet zoveel mogelijk SATA-poorten hebben en de voeding moet genoeg aansluitingen hebben. En verder moet het systeem stil zijn. Een SSD kan misschien ook geen kwaad?

Dit is het lijstje wat ik nu heb bedacht nodig te hebben. Graag advies! Heb hier ook een andere voeding ingezet, als degene die ik kan krijgen niet deugd.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 89,45€ 89,45
1ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA€ 73,50€ 73,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,95€ 46,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

De Cooler Master 500wats voeding is van een goede kwaliteit, enige vraag lijkt me de conditie er van. Kan me voorstellen dat die bijv. in een game-machine heeft gezeten en er misschien al 3 jaar hard werken op heeft zitten.
Daarnaast zou het (denk ik) handig zijn als je kunt aangeven wat voor performance je nodig hebt voor o.a. de website, want een A8-5600K is gewoon fors (en waarschijnlijk eerder te veel van het goede, want alles moet wel gekoeld). In principe heb je met een A4-5300 of een A6-5400k* genoeg voor een 'standaard' htpc apparaat dat nog wel een tijdje mee kan. Afhankelijk van je verdere wensen kun je dan de stap maken naar een 5800k bijvoorbeeld als je meer grafische kracht wilt, of de A8 die je zelf noemt nemen als je vooral een stap meer cpu kracht wilt. De 5400k vraagt overigens wel om een stevige airflow.
Zal denk ik vooral een kwestie zijn of je een systeem wilt samenstellen dat downloaden/video weergeven/website/teamspeak allemaal aan kan, of dat je wilt dat dit ook allemaal tegelijk moet kunnen.

Had je verder al gekeken naar een goede koeler, ter vervanging van het exemplaar dat met de APU meegeleverd wordt? Dat kan je een stuk geluid schelen.

Gezien dat het om een download-server icm de opslag van de nodige films gaat, zou je nog een keertje opnieuw kunen kijken naar hoeveel hdd's (+ eventuele ssd) je er in kwijt wilt. De Lian Li is mooi compact, maar kan bij veel schijven en extra ventilatoren voor de airflow en het inbouwen wel wat krapper gaan worden.

Het mobo heeft een mooie prijs / feature verhouding, maar google/bing/yahoo/duckduckgo het ding even, want er zijn veel mensen met zeer serieuze oververhittingsproblemen met dit type bord. Ook andere zaken, zoals ogenschijnlijk kortsluiting, maar dat is lang niet zo sterk als de problemen met de koeling.
Kijk eens naar de pricewatch: MSI FM2-A75IA-E53, het enige andere mini-itx fm2-mobo.

Naast het oververhittingsprobleem had je overigens een geheugenset gekozen met twee reepjes, er kan er maar één in de Asrock geprikt worden. Niet dat je de Asrock waarschijnlijk nog wilde :P
(de MSI heeft er wel twee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websterxsd
Oke, ik had gedacht, omdat de machine ook zijn handen vol zal krijgen aan het parren en rarren van vrij grote bestanden. Download Full-HD via nieuwsgroepen, dit is meestal een vrij pittig proces. En een goede cooler kan inderdaad geen kwaad. Scheelt waarschijnlijk veel qua herrie.

De kast zelf heeft goede airflow. 2 grote fans zorgen hier wel voor. Verder zal de pc over het algemeen niet veel doen. Behalve de server taken. Qua ruimte voor de harddisk. Om te beginnen zullen er een tweetal 3TB Harddisk inkomen en dan samen met een SSD waar de programma's opkomen. Zodat deze geen herrie zal maken als de PC aanstaat. Alleen als er films worden bekeken of gedownload. Ook heb ik qua behuizing niet heel veel ruimte. Aangezien deze kast net aan in mijn bureau past.

En de voeding, moet ik dan even navragen hoelang deze al gebruikt is.

En qua moederbord, heb het ook even gegoogled en geef je gelijk. Veel gedonder dus heb het even geswitched naar de MSI variant. Scheelt maar 2 eurotjes, dus dat kan ik ook nog wel lijden. En inderdaad handig voor de twee geheugenbankjes. Al had de Asrock volgens het plaatje wel twee geheugenslots 8)7 .

Voor de koeling ben ik aan het twijfelen tussen de http://tweakers.net/price...cythe-shuriken-rev-b.html of http://tweakers.net/pricewatch/308250/scythe-katana-4.html.

Voor de SSD, ik dacht dat deze http://tweakers.net/price...840-series-ssd-120gb.html wel leuk zou zijn? Goede revieuws over gelezen!

Anders nog verdere aanpassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan zal met rar bestanden e.d. de cpu-power vast goed benut gaan worden (of de proc rustig blijven en daarmee niet al te warm worden) :)
websterxsd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:38:
En qua moederbord, heb het ook even gegoogled en geef je gelijk. Veel gedonder dus heb het even geswitched naar de MSI variant. Scheelt maar 2 eurotjes, dus dat kan ik ook nog wel lijden. En inderdaad handig voor de twee geheugenbankjes. Al had de Asrock volgens het plaatje wel twee geheugenslots 8)7 .
Daar bracht je me toch mee aan het twijfelen ;) . Dus zekerheidshalve nagekeken bij Asrock zelf: http://www.asrock.com/mb/AMD/FM2A75M-ITX/?cat=Specifications en dan blijkt dit mobo weldegelijk 2 DDR3 dimm 's te kunnen hebben |:( (meteen ook even doorgegeven a/d crew)
Scherp gezien op de foto!

Voor de SSD's, had je dit artikel al gezien? reviews: Vijf snelle ssd's voor de kleinere beurs getest
offtopic:
Overigens om nou 128GB ssd's budget te gaan noemen 8)7 , terwijl er alleen de duurdere ultrabooks en een deel van de kant-en-klare systemen bij de gemiddelde elektronica-tent überhaupt een ssd hebben. Oké het gaat om t.net, maar veel tweakers & bezoekers zullen nog steeds aan hun 1e ssd moeten beginnen.

Overigens, hoewel de Samsungs het erg goed doen, zie je overigens nog steeds de Crucial M4's voortdurend (ook in recente BBG's e.d.) opduiken.
Intel zou je daarnaast voor de betrouwbaarheid kunnen overwegen, maar dan moet je om ook qua prestaties vooruit te gaan wel de 520 of beter nemen, en die zijn dan duidelijk een stap duurder dan een 840.
Voor zo'n multi-functioneel download/server/htpc systeem twijfel ik eerlijk gezegd bij een 840, de normale 840 (de 'niet-Pro') is qua GB/€ erg sterk en snel met lezen, maar schrijven lijkt de achilleshiel. Hoe dat bij tegelijkertijd Teamspeak + downloaden + film kijken uitpakt? Misschien weet een andere tweaker meer.

De koelers zijn allebei erg goed, maar er is wel een verschil: de Katana kan meer varieëren in toerental (zowel lager als hoger draaien dan Shuriken) en daarmee ook duidelijk minder of duidelijk meer lucht verplaatsen.
Het zijn ook twee verschillende koelers qua karakter en opzet, de Shuriken is (goed voor htpc-achtig gebruik) vooral sterk in relatief rustig en vrij continue koelen en heeft dan nog een stuk capaciteit over (dat houdt het toerental gematigd en het geluid beperkt). De Katana is meer een koeler voor game-pc's naar mijn idee, kan rustig zijn bij Office werk en heftig performen bij games en overklokken.
Beiden zijn gewoonweg meer dan ruim-voldoende voor jouw gebruik. Blijft het toerental laag, dan zal de Katana waarschijnlijk iets stiller zijn. Zou zelf vooral kijken welke het meest geschikt is in jouw kast i.c.m. de geheugenreepjes en de hdd-bays, want allebei zullen ze wel vrij krap gaan passen.

Wacht voor de koeler anders even op het advies van tweakers met ervaring ermee, want deze twee heb ik nooit gemonteerd, dus kan je helaas niet vertellen of het boven het mobo precies gaat passen of juist niet. Het low-profile geheugen komt in ieder geval goed van pas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Als je geen 3d films kijkt. Redt je het hier wel mee denk ik:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A75M-DGS€ 52,40€ 52,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,90€ 59,90
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 35,90€ 35,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,15

Behuizing is erg goedkoop maar zou het goed moeten doen (+voeding)

Aangezien je deze al hebt. Kan je deze eventueel weglaten ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Mirno, gezien dat de TS misschien (nog niet gelezen van hem) tegelijk wilt kunnen downloaden + unrarren + films afspelen + teamspeak wilt laten werken, lijkt mij een 5300 net te krap daarvoor om alles volledig vloeiend de komende jaren te blijven laten lopen. De BBG zegt over de 5300
Een htpc hoeft geen grote hoeveelheden processorkracht tot zijn beschikking te hebben. Veel belangrijker is tegenwoordig de gpu, omdat die de decodering van het videomateriaal voor zijn rekening neemt. Onze keuze valt op de A4-5300. Deze dualcore heeft een geïntregreerde AMD HD 7480D die zijn mannetje zeker staat. Hd-content mag dan ook geen probleem zijn.

Indien er meer grafische kracht gewenst is, voor bijvoorbeeld het afspelen van 3d-content of het spelen van games, kan de A10-5800K geplaatst worden.
En dat doet mij (plus diverse andere reviews van de amd) denken dat als je alles vloeiend tegelijk wilt laten lopen (omdat webster toch duidelijk meer dan een standaard htpc wil) het net te veel kan zijn voor de cpu.
Wat denk jij?

En de AOpen geeft meer geluid dan een goede stille CM voeding, en als je een aftermarket koeler (voor minder geluid bij cpu-koelen) wilt gebruiken dan heb je denk ik een probleem met het G.Skill geheugen qua hoogte.
De koeling zal bij film+downloaden etc toch vermoedelijk wat meer gaan werken, en dus geluid geven, waardoor naar mijn idee een losse koeler een goed ding is?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Als gaming niet aan de orde komt, en rarren en parren belangrijk zijn dan zou ik voor een Intel gaan.
Lagere TDP (minder warm dus -> Minder lawaai), minder stroomverbruik en ze kunnen wat sneller zijn bij met name wat het systeem moet doen, rarren en parren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 156,-€ 156,-
1Asrock B75M-ITX€ 71,11€ 71,11
1Scythe Katana 4€ 22,20€ 22,20
1Seasonic S12II 380W€ 48,90€ 48,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,16

Heb een i5 geselecteerd, waarom niet? Presteert veel beter wanneer hij aan het werk moet dan de APU. De interne grafische chip is ruim voldoende voor het verwerken van HD materiaal, hoef je geen zorgen om te maken.

8GB Geheugen spreekt voor zich en heb toch een andere PSU gepakt, van Seasonic, kost wel een beetje meer maar dan heb je ook kwaliteit die geschikt is om zonder problemen 24/7 te draaien.

Edit: ah fak, ik zie dat de 400,0 incl. behuizing is.
Nja hiermee wordt het toch met €50,- opgerekt :+

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkertje_01
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:51
Quad schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:39:
Als gaming niet aan de orde komt, en rarren en parren belangrijk zijn dan zou ik voor een Intel gaan.
Lagere TDP (minder warm dus -> Minder lawaai), minder stroomverbruik en ze kunnen wat sneller zijn bij met name wat het systeem moet doen, rarren en parren.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3330 Boxed€ 156,-€ 156,-
1Asrock B75M-ITX€ 71,11€ 71,11
1Scythe Katana 4€ 22,20€ 22,20
1Seasonic S12II 380W€ 48,90€ 48,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,16

Heb een i5 geselecteerd, waarom niet? Presteert veel beter wanneer hij aan het werk moet dan de APU. De interne grafische chip is ruim voldoende voor het verwerken van HD materiaal, hoef je geen zorgen om te maken.

8GB Geheugen spreekt voor zich en heb toch een andere PSU gepakt, van Seasonic, kost wel een beetje meer maar dan heb je ook kwaliteit die geschikt is om zonder problemen 24/7 te draaien.

Edit: ah fak, ik zie dat de 400,0 incl. behuizing is.
Nja hiermee wordt het toch met €50,- opgerekt :+
Hoi, ik zoek eigenlijk precies hetzelfde, een pc die ik kan aansluiten op mijn gloednieuwe TV. Met deze pc wil ik dan graag FULL HD 3D films kunnen bekijken. Het moet ook mogelijk zijn om te downloaden en rarren/parren.

Die I5 heeft intel graphics HD 2500 is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

http://nl.hardware.info/n...tx-moederbord-beschikbaar pricewatch: ASRock FM2A85X-ITX

is dit niet wat voor je? als je veel Sata poorten wilt, is dit wel een mooie. verder zal een A6/A8 wel voldoende zijn, met een A10 zit je echt heel veilig. als de pc verder niet veel doet maar wel permanent aan staat wil je 'm denk ik al gauw wel stil hebben en dan krijg je zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A85X-ITX€ 88,49€ 88,49
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,30€ 25,30
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9B Low Profile Blue€ 44,95€ 44,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 389,14

denk je dat een A4 voldoende is dan kun je er nog een SSD bijprikken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,10€ 65,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,74

mocht je de 500watter meenemen naar je systeem dan krijg je dus dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-5400K Boxed€ 59,45€ 59,45
1Cooler Master Extreme Power Plus 500W€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 65,10€ 65,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,29

ik heb hier de hele tijd dat A85x mobo in gezet, de MSI is natuurlijk wel 15 euro goedkoper, waardoor je bijna een A8 zou kunnen plaatsen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-07 07:45
Persoonlijk zou ik eerder een NASje scoren voor de schijven en een barebone met een D525 voor 115euro via amazon.de
Enige wat er dan nog in moet is een disk en geheugen.
Je hebt al een Qnap 2bay nas voor 150euro.
Doe je ook nog wat aan je stookkosten. Kan je 24/7 de website en teamspeak (of een ander voicechat programma) op de NAS draaien

http://www.amazon.de/ARCT...RT6/ref=pd_cp_computers_0

[ Voor 10% gewijzigd door Sinned123 op 31-01-2013 12:18 ]

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Dat moet allemaal wel tegelijk lukken. Het rarren en parren zal alleen minder snel gaan omdat de CPU geen supersnelle is. Echter kan ik dit allemaal tegelijk doen met mijn Athlon 4400+ . En ik denk toch dat de A4 5300 een stuk sneller is dan mijn huidige CPU :p.
Echter uitgesloten Teamspeak. Dit ken ik niet. Als het vergelijkbaar is met skype is dit wel mogelijk.

De A4 heeft natuurlijk niet de snelheids luxe van een i5. Maar het biedt een goedkope optie die alle benodigde taken kan uitvoeren.
Anoniem: 492998 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 11:26:
@Mirno, gezien dat de TS misschien (nog niet gelezen van hem) tegelijk wilt kunnen downloaden + unrarren + films afspelen + teamspeak wilt laten werken, lijkt mij een 5300 net te krap daarvoor om alles volledig vloeiend de komende jaren te blijven laten lopen. De BBG zegt over de 5300
[...]

En dat doet mij (plus diverse andere reviews van de amd) denken dat als je alles vloeiend tegelijk wilt laten lopen (omdat webster toch duidelijk meer dan een standaard htpc wil) het net te veel kan zijn voor de cpu.
Wat denk jij?

En de AOpen geeft meer geluid dan een goede stille CM voeding, en als je een aftermarket koeler (voor minder geluid bij cpu-koelen) wilt gebruiken dan heb je denk ik een probleem met het G.Skill geheugen qua hoogte.
De koeling zal bij film+downloaden etc toch vermoedelijk wat meer gaan werken, en dus geluid geven, waardoor naar mijn idee een losse koeler een goed ding is?!

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 17:40
mirno schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 00:26:
Als je geen 3d films kijkt. Redt je het hier wel mee denk ik:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A75M-DGS€ 52,40€ 52,40
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 59,90€ 59,90
1AOpen H425C€ 45,-€ 45,-
1G.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 35,90€ 35,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,15

Behuizing is erg goedkoop maar zou het goed moeten doen (+voeding)

Aangezien je deze al hebt. Kan je deze eventueel weglaten ;)
Ik zie meer spectief hierin, systeem zal wel iets luider zijn maar de cpu+gpu processors van AMD zijn wel net wat van hogere kwaliteit. Je zou het hele systeem in een m-itx case kunnen weg zetten. Qua ruimte zo je dan super weinig nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• websterxsd
Nou, na alles gelezen hebben en geprobeerd te reageren. Is lastig als er constant reacties bijkomen en j eniet volledig kan focussen op je reactie :P .

Ik ga dit denk maar bestellen. Die ASROCk FM2A85-ITX klinkt zeer aanlokkelijk. Vooral de 7 sata-aansluitingen klinken goed! Ik neem de voeding over van een vriend van mij. En harde schijven zijn al aanwezig.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A85X-ITX€ 87,40€ 87,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,83€ 46,83
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,98

Ik denk dat ik met deze onderdelen een lange tijd vooruit kan. Hartelijk bedankt allemaal voor het goede advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Is ook een prima setup!
Veel succes en veel plezier met deze build :)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Voor een beetje meer heb je een A10. Die grafisch wat meer future proof is ;). Je kan het misschien overwegen.
Voorderest Prima set-up hoor.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

websterxsd schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:49:
Nou, na alles gelezen hebben en geprobeerd te reageren. Is lastig als er constant reacties bijkomen en j eniet volledig kan focussen op je reactie :P .

Ik ga dit denk maar bestellen. Die ASROCk FM2A85-ITX klinkt zeer aanlokkelijk. Vooral de 7 sata-aansluitingen klinken goed! Ik neem de voeding over van een vriend van mij. En harde schijven zijn al aanwezig.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A85X-ITX€ 87,40€ 87,40
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,83€ 46,83
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 342,98

Ik denk dat ik met deze onderdelen een lange tijd vooruit kan. Hartelijk bedankt allemaal voor het goede advies!
Mooi pakket! Veel plezier van je nieuwe systeem! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-07 12:55

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

veel plezier er mee!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Op die SSD kan je niet veel downloaden, daarom zou ik ook een harddisk overwegen ipv een SSD; vooral ook omdat je de pc zowiezo vaak aan laat staan zie ik.

Een i3 zou al meer dan genoeg zijn voor je, je hebt voor die taken echt geen i5 nodig.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1