Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immortaly007
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-05 08:51
Heey,

Ik heb recent M-Audio BX5-D2 speakers aangeschaft. Ik moet zeggen het geluid hiervan is geniaal! Ik speel nu nog gewoon op mijn onboard geluidskaart (Asrock Z77 Extreme4) en ik vroeg me af of overstappen op een dedicated geluidskaart tot een hoorbaar verschil zal lijden.
En als jullie denken dat dat wel zo is wat voor geluidskaart raden jullie aan? Is het verschil tussen bijvoorbeeld een M-Audio Audiophile 2496 fo 192, of zo'n Asus Xonar Essence STX het prijsverschil waard? Verder hoor ik veel wisselende verhalen over Creative. Wat zijn de meningen over bijvoorbeeld die Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD?

Edit: Misschien nog nuttig om te vermelden dat ik vooral het geluid in muziek belangrijk vind, maar ik er zeker niet op achteruit wil gaan qua geluid in games (het liefst natuurlijk vooruit. Ik hoor nu bij Far Cry 3 bijvoorbeeld een ruis als ik gewoon door de jungle loop die er volgens mij niet hoort te zijn). Ik zal zelf geen muziek mixen ofzo.

Groet,
Bas

[ Voor 40% gewijzigd door Immortaly007 op 30-01-2013 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soundblasters X-Fi serie is niet verkeerd en heeft Asus aangezet zijn eigen (naar mijn mening nog populairdere) serie te maken. De enige vernieuwing over de jaren van de Soundblaster was een quadcore audiochip dit is dus vooral handig voor desktop gebruikers. Al deze extra kaarten leveren beter geluid dan welke onboard oplossing dan ook toelaat. In dit topic staan ook een paar goede tips: Geluidskaart voor perfecte muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

Is tegenwoordig niet nodig, je gaat geen verschil merken met je on-board geluidkaart.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariantje1991
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:44
Onzin, je merkt het verschil zeker. Zelf had ik voor een asus model gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-08 02:15

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Compizfox schreef op zondag 03 februari 2013 @ 02:16:Is tegenwoordig niet nodig, je gaat geen verschil merken met je on-board geluidkaart.
Als je geen verschil hoort tussen een on-board chipje van 5 euro of een Creative / Asus kaart, is er iets mis met je oren of je hebt speakers / koptelefoon van 20 euro.
Immortaly007 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 17:36:Ik heb recent M-Audio BX5-D2 speakers aangeschaft. Ik moet zeggen het geluid hiervan is geniaal! Ik speel nu nog gewoon op mijn onboard geluidskaart (Asrock Z77 Extreme4) en ik vroeg me af of overstappen op een dedicated geluidskaart tot een hoorbaar verschil zal lijden.
En als jullie denken dat dat wel zo is wat voor geluidskaart raden jullie aan? Is het verschil tussen bijvoorbeeld een M-Audio Audiophile 2496 fo 192, of zo'n Asus Xonar Essence STX het prijsverschil waard? Verder hoor ik veel wisselende verhalen over Creative. Wat zijn de meningen over bijvoorbeeld die Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD?
Creative heeft een iets betere warmere klank, Asus is iets beter in de mid en high tonen, dus dat is persoonlijke voorkeur.

Verder hebben alleen de Creative X-Fi en X-Fi Titanium nog DTS Interactive digital output voor als je soundcard via een S/PDIF (optisch) kabeltje wilt aansluiten op een surround receiver. DTS Interactive is iets beter dan Dolby Digital (wat in theorie hetzelfde doet), vanwege de hogere bandbreedte van het digitale signaal van DTS. Zowel Creative en Asus hebben Dolby Digital, en ook de laatste Creative kaart (Recon 3D) heeft alleen nog Dolby Digital.

Maar als je geen 5.1 surround receiver hebt, maakt dit dus niets uit, aangezien je geen DTS of Dolby gebruikt.

Verder, het verschil in X-Fi vs X-Fi Titanium zit er vooral in hoe hard je hem kan zetten zonder dat er een (zeer zachte) ruis optreed bij stiltes in muziek en hoe hard hij kan zonder dat de klank gaat vervormen. Maar dit is meer een gevalletje, de een kan hard, de ander -nog- harder. ;)

Verder is het puur hoeveel je er zelf aan uit wilt geven, en ja, een geluidskaart van 120 euro klinkt (iets) beter dan eentje van 60 euro, maar na 120 euro zit er niet meer echt verschil in kwaliteit. :)

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HannesB
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08 23:25
Compizfox schreef op zondag 03 februari 2013 @ 02:16:
Is tegenwoordig niet nodig, je gaat geen verschil merken met je on-board geluidkaart.
Als je je geluid digitaal doorstuurt (via coax, optical of hdmi) naar een receiver die de conversie naar analoog op zich neemt, ga je geen verschil merken. Een ander verhaal is als je die conversie al vroeger laat gebeuren, maw door je moederbord. Dan kan een geluidskaart een groot verschil betekenen als die over betere DAC's beschikt. Mocht je receiver betere DAC's hebben dan een toekomstige geluidskaart lijkt het me beter om digitaal door te sturen vanaf het moederbord.

Zelf doe ik dit ook naar een Marantz receiver en ben zeer tevreden over de kwaliteit.

Als je digitaal wilt gaan, zal je in games enkel stereo kunnen doorsturen. Coax en optical kunnen geen multichannel pcm doorsturen. Enkel als die al een in formaat als dolby digital of dts staan (zoals bij dvd), kunnen die surround doorsturen. In die situatie stuur ik het geluid over hdmi van mijn videokaart + uitbreiden van mijn bureaublad. Hdmi kan namelijk enkel geluid doorsturen met een beeldsignaal (tot zover ik weet).
Geluidskaarten hebben de mogelijkheid om multichannel pcm om te zetten naar dobly digital of dts: DD live of dts connect. Dit geeft dan een mogelijkheid om toch surround te ervaren van games, maar ik denk iets minderwaardig in vergelijking met multichannel pcm. Over dit laatste ben ik niet 100% zeker.

[ Voor 32% gewijzigd door HannesB op 03-02-2013 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Daarnaast hebben dedicated kaarten een betere afscherming tegen externe signalen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immortaly007
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-05 08:51
Ik had inmiddels (voordat er reacties op dit topic ontstonden) via marktplaats een Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD gekocht. Als het goed is heb ik die morgen binnen. Ik zal dan laten weten of ik tevreden ben met die keuze. In ieder geval bedankt voor de reacties.
Ik heb geen receiver ofzo dus ik ben ook niet van plan om iets digitaal door te sturen, dus als het goed is moet ik wel verschil merken.

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:39
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 14:36
Jammer om te zien dat er nog steeds mensen zijn die de reacties van anderen overnemen zonder eigen ervaring (je gaat geen verschil merken tov onboard). Ikzelf ben ook van onboard naar een xonar gegaan en het verschil is er zeker. Bevalt je titanium HD?
Pagina: 1