Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Multi platform programmeren voor Smartphones

Pagina: 1
Acties:

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 15:40
Beste Tweakers,

Ik ben op het moment bezig met het schrijven van een track en trace app voor een bedrijf. Deze app is op het moment nog niet af. De app is geschreven voor de iPhone dus objective-c.

Snel kwam ook de vraag naar een Android versie. Zelf ben ik nog niet echt bekend met Android development. Mijn vraag is nu hoe de meeste developers multi platform development aanpakken. Is het verstandig om eerst IOS klaar te hebben en dan aan de android versie te beginnen of is het gebruik van multi platform tool een betere keuze?

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Hangt heel sterk van de context van je applicatie af denk ik. Veredelde webview apps zouden prima in iets als phonegap gemaakt kunnen worden bijv.
Heb je wat meer grafisch geweld is Corona SDK misschien een goede keuze.

Moet je veel low-level dingen doen, lijkt het mij persoonlijk het meest verstandige om zo dicht mogelijk op de hardware te zitten en dus voor native per platform te gaan.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:54
Ik heb een keer gebruik gemaakt van Phonegap en van MoSync en waar we daarbij tegenaan liepen was dat een app niet op de achtergrond kon draaien. Iets wat voor de app die wij maakte noodzakelijk was. Houd daar dus rekening mee als je voor een multi-platform oplossing gaat.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• JvdS
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:35
Ik maak gebruik van MonoTouch waarbij het grootste gedeelte (buiten de layout) met C# geschreven kan worden. Aanrader!

• koekjeh
JvdS schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:54:
Ik maak gebruik van MonoTouch waarbij het grootste gedeelte (buiten de layout) met C# geschreven kan worden. Aanrader!
Heb hier net even een seminar van bekeken ziet er goed uit! bedankt voor de tip ;) alleen 999 euro is dan weer minder :/

[ Voor 5% gewijzigd door koekjeh op 30-01-2013 22:15 ]

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
Ozzie schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 16:36:
Ik heb een keer gebruik gemaakt van Phonegap en van MoSync en waar we daarbij tegenaan liepen was dat een app niet op de achtergrond kon draaien. Iets wat voor de app die wij maakte noodzakelijk was. Houd daar dus rekening mee als je voor een multi-platform oplossing gaat.
Dat zal sowieso niet lukken op het iOS platform, waar alleen navigatie- en VOIP-applicaties op de achtergrond mogen draaien, en zelfs dan slechts spaarzaam. Maar daar zijn creatieve oplossingen voor; wat er ook maar in de achtergrond draait op een centrale push notification server draaien, bijvoorbeeld.

Met betrekking tot multiplatform app development, PhoneGap en dergelijke zullen dat doen, maar het heeft een paar nadelen:

* Het is eigenlijk webdevelopment, dus je hebt kennis van html, javascript en css nodig
* Performance / user experience (qua 'vloeiendheid') is slechter dan native
* 'least common denominator'; bepaalde features zullen niet mogelijk zijn bij alle platforms omdat ze simpelweg niet ondersteund worden.

Het is afhankelijk van het type app. Als het een eenvoudige 'bekijk een paar gegevens / vul wat formuliertjes in'-app is zou het wat mij betreft gerust met phonegap e.d. gemaakt kunnen worden, als het een app voor consumenten is zou ik toch eerder voor native gaan. Zie ook de Facebook app, die ze crossplatform probeerden te maken; heeft ze voor veel problemen gezorgd, vooral qua performance en responsiviteit.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:27

orf

YopY schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:14:
[...]
Zie ook de Facebook app, die ze crossplatform probeerden te maken; heeft ze voor veel problemen gezorgd, vooral qua performance en responsiviteit.
Voor heel veel apps ben ik het met je eens. Toch vond ik dit wel erg leuk: The Making of Fastbook: An HTML5 Love Story. En het laat ook wel goed zien wat er mogelijk is in de browser/phonegap.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
koekjeh schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 22:01:
[...]

Heb hier net even een seminar van bekeken ziet er goed uit! bedankt voor de tip ;) alleen 999 euro is dan weer minder :/
Klopt maar als je al een C# codebase hebt (en ervaring) scheelt het je echt veel tijd. Daarnaast compileer je de app naar native bytecode, wat het op de Android theoretisch sneller maakt omdat je de Dalvik VM kan skippen.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Zie ook de Facebook app, die ze crossplatform probeerden te maken; heeft ze voor veel problemen gezorgd, vooral qua performance en responsiviteit.
Niet helemaal waar, de manier waarop facebook de updates uitvoerde was voornamelijk wat het project minder goed liet werken. Ipv. de html/js met de app te bundelen hadden ze een soort van live updates bedacht om op die manier de app zonder app-store traject te kunnen updaten. Eigenlijk wat het meer een fancy wrapper om m.facebook.com :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Megamind schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:03:
[...]

Klopt maar als je al een C# codebase hebt (en ervaring) scheelt het je echt veel tijd. Daarnaast compileer je de app naar native bytecode, wat het op de Android theoretisch sneller maakt omdat je de Dalvik VM kan skippen.
Native bytecode? Bytecode impliceert dat er een software interpreter de bytecode uitvoert. Misschien bedoel je native machine code, maar eht lijtk mij sterk dat die Mono suite je programma naar ARM instructies compileert.

[ Voor 44% gewijzigd door EddoH op 01-02-2013 11:34 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
EddoH schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:33:
[...]

Native bytecode? Bytecode impliceert dat er een software interpreter de bytecode uitvoert. Misschien bedoel je native machine code, maar eht lijtk mij sterk dat die Mono suite je programma naar ARM instructies compileert.
Misschien niet helemaal duidelijk, maar Mono compileert naar C, als je in Android tools ontwikkelt dan compileer je naar Dalvik VM byte code.

Maar nu begin ik weer te twijfelen hoe het zat, alweer tijd geleden dat ik er iets voor het laatst mee heb gedaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Megamind op 01-02-2013 11:40 ]

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ok duidelijk,

[zeikmodus] maar noem het dan geen native bytecode :+ [/zeikmodus]

daarnaast vraag ik me af of er snelheidsverschil zal zijn. Er zit een compatibilitylaag tussen, en daarnaast zal die laag heel waarschijnlijk via JNI Java classes gebruiken, aangezien de native Android API (NDK) erg beperkt is.

• koekjeh
Ik denk dat ik eens met de test versie van mono aan de slag ga. De app is vrij complex en er zullen steeds meer functies bij komen. Zoon webapp lijkt me niks..heb ook geen ervaring in html / css.

Bedankt voor de input :)
Pagina: 1