Hotspot LAN blocking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-07 17:40
Ik ben bezig om voor een bevriend iemand wat te onderzoeken wat betreft "gratis" internet in de winkel. Hiervoor had ik een Engenius met Cloudtrax oplossing in gedachte. Hierin kan je je hotspot vanaf internet aansturen en daarbij zitten 2 opties waar ik weinig info over kan vinden:

Access Point Isolation:

Prevents your wireless users from being able to access each other's computers. Unchecking this box will allow you to do things like share a printer attached to the mesh, but will also allow malicious users access to the network. Uncheck this ONLY if you know all users have a firewall enabled on their computers.

Gateway LAN Block:

Prevents users on the wireless networks from accessing your wired LAN

De eerste, Access Point Isolation, dat is mij compleet duidelijk want dat kan het AP zelf handelen omdat die het aanstuurt.

Punt 2, Gate LAN Block, is mij compleet onduidelijk hoe dat zou moeten werken. Ik kan hier niet tot nauwelijks relevante informatie over vinden. Bij Cloudtrax zelf zie ik er ook niet veel over staan. Hoe kan dat AP nou bepalen of die wel of niet bij wired lan kan komen? Er staan nergens vereiste voor dit deel, maar het lijkt mij toch dat je daarvoor een VLAN capable router of switch moet hebben of mis ik iets?

Ik zou er zelf ook een router tussen kunnen drukken met daarachter het AP, maar ik snap niet waarom deze optie er anders bij zou zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee of meer informatie over?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 312728

Hoezo zet je er geen terminal server neer? Dan kun je alle internet toegang onder controle houden, en als er een thin client kaduuk is vervang je hem zonder dat je alles opnieuw moet installeren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat kan wel, dan laat ie gewoon alleen verkeer door naar de gateway van het netwerk, in plaats van naar alle LAN adressen.

Dus stel je hebt een netwerk met 192.168.0.1 als gateway en 192.168.0.2 en .3 zijn bedrijfsPC's. Dan zet je die hotspot neer. Die krijgt van de gateway te horen dan 192.168.0.1 de gateway is. Vervolgens kan die hotspot dus internet aanbieden aan zijn clients, maar daarbij aan alleen verkeer toestaan via 192.168.0.1 en niet naar 192.168.0.2 etc.

Let wel: dit is een wilde gok van hoe het zou kunnen werken. Een andere constructie die puur vanuit die hotspot werkt lijkt mij inderdaad ook lastig.

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 30-01-2013 15:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
Anoniem: 312728 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:56:
Hoezo zet je er geen terminal server neer? Dan kun je alle internet toegang onder controle houden, en als er een thin client kaduuk is vervang je hem zonder dat je alles opnieuw moet installeren!
Ik denk dat jij in het verkeerde topic aan het posten bent :)

@Orion84:

Kijk, dat verklaart meteen een hoop, eigenlijk precies wat ik zoek. Ik vindt het alleen raar dat ik dat nergens in de documentatie kan vinden van of Engenius of Cloudtrax, of dat je hardware het moet ondersteunen. Maar het is dus de controller die dat regelt, die zegt dus tegen zijn AP dus "in feite" hardware onafhankelijk..

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ik het goed begrijp zijn dat dus Engenius Acces Points met een speciale firmware die je via de Cloudtrax web-admin kan bedienen?

Dan stel je dat dus in via die web admin, maar is het het Engenius AP dat die filtering uitvoert. Dat AP weet wat de gateway van z'n netwerk is en blijkbaar bevat die firmware functionaliteit om verkeer naar LAN adressen anders dan de gateway te blokkeren.

Maar nogmaals: dat is puur boerenverstand gokwerk mijnerzijds, ik ken heel die apparaten, cloudtrax etc. niet en heb er ook geen handleidingen of andere documentatie van :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
Cloudtrax is een platform waar ook Engenius gebruik van maakt, het is niet per se alleen die fabrikant. Deze AP's zijn inderdaad geflashed met "iets meer" om via Cloudtrax bedient te worden.

Jouw idee klinkt wel heel plausibel maar ik wacht nog even op iemand die hier ervaring mee heeft gehad.. of mij kan vertellen dat dit ook daadwerkelijk ECHT werkt of dat er toch weer VLAN's voor nodig zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Misschien handig om even aan te geven welk specifiek EnGenius apparaat je in gedachten hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
In dit geval een Engenius ECB3500, maar dat zou in principe dus niks uit mogen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-07 08:28
Gateway LAN block is eigenlijk redelijk simpel, er wordt geen verkeer toegestaan tussen het LAN netwerk waar het AP in zit en de clients die op het AP zijn aangesloten. Hier heb je geen vlan capable apperatuur voor nodig en je kan heel simpel door SSID #1 en #2 te gebruiken zowel een gastnetwerk maken wat in feite via de bedrijfsinfra loopt waar alle andere zaken ook op zitten en een met SSID #2 voor medewerkers wel toegang verlenen tot de rest van de bedrijfsinfra.
Als je bij cloudtrax een account aanmaakt wordt dat vanzelf duidelijk, die interface is ook al beschikbaar als je nog geen AP's ingevoerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
moppentappers schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 00:20:
Gateway LAN block is eigenlijk redelijk simpel, er wordt geen verkeer toegestaan tussen het LAN netwerk waar het AP in zit en de clients die op het AP zijn aangesloten. Hier heb je geen vlan capable apperatuur voor nodig en je kan heel simpel door SSID #1 en #2 te gebruiken zowel een gastnetwerk maken wat in feite via de bedrijfsinfra loopt waar alle andere zaken ook op zitten en een met SSID #2 voor medewerkers wel toegang verlenen tot de rest van de bedrijfsinfra.
Als je bij cloudtrax een account aanmaakt wordt dat vanzelf duidelijk, die interface is ook al beschikbaar als je nog geen AP's ingevoerd hebt.
De informatie die ik liet zien wat het betekent is het enige wat je van de Cloudtrax site af kan halen, meer wordt er niet beschreven dus zo duidelijk is het naar mijn mening niet.

Maar wat verder onderzoek en mijn eigen idee erbij is dat het gewoon en accesslist zal zijn op het AP die dus geen verkeer toelaat vanaf zijn lan port, tenzij het "radio deel" hier zelf om gevraagd heeft.. Anders kan ik er echt niks voor verzinnen.. Dus eigenlijk een beetje wat jij zegt :)

Pagina: 1